0115-KDIT2-3.4010.197.2017.2.MJ - Przychód z tytułu przyznania płatności rolnośrodowiskowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-3.4010.197.2017.2.MJ Przychód z tytułu przyznania płatności rolnośrodowiskowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 października 2017 r. (data wpływu 9 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody z tytułu przyznania płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, przyznania płatności rolnośrodowiskowej, przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz przychody z tytułu przyznania zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wliczają się do przychodów mających wpływ na sposób liczenia procentowego udziału przychodów z działalności rolniczej powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności - jest prawidłowe, (pytanie nr 1 wniosku).

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 9 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawidłowości rozliczania przychodów z działalności rolniczej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą i pozarolniczą. W związku z tym co roku sprawdza i ustala udział przychodów z działalności rolniczej powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Wnioskodawca osiąga przychody z działalności typowo rolniczej oraz typowo pozarolniczej. Ponadto osiąga przychody z tytułu przyznania płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, przyznania płatności rolnośrodowiskowej oraz przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego. Te powyższe trzy rodzaje płatności przyznawane są decyzjami Kierownika Biura Powiatowego ARiMR.

Wnioskodawca osiąga także przychody z tytułu decyzji o przyznaniu zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej wydawanych przez wójta gminy.

W roku 2017 wnioskodawca osiągnął także dodatkowo jednorazowy przychód z tytułu otrzymania odszkodowania za wywłaszczenie na mocy decyzji Wojewody wydanej w trybie m.in. ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie drogi na odcinku (...).

Część działek wymienionych w wykazie zawartym w decyzji wojewody przeznaczonych pod budowę drogi ekspresowej stanowiła własność wnioskodawcy więc Wnioskodawca wydał te działki pod planowaną budowę tej drogi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad a Wojewoda ustalił w kolejnej decyzji odszkodowanie za wywłaszczone nieruchomości działki niezabudowane o pierwotnym przeznaczeniu jako użytki rolne stanowiące dotychczas własność Wnioskodawcy, a które stały się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa na podstawie decyzji wojewody.

W związku z powyższym opisem zadano min. następujące pytanie (po przeformułowaniu) oznaczone nr 1 wniosku:

Czy przychody z tytułu przyznania płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, przyznania płatności rolnośrodowiskowej, przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz przychody z tytułu przyznania zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wliczają się do przychodów mających wpływ na sposób liczenia procentowego udziału przychodów z działalności rolniczej powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalność?

Niniejsza interpretacja dotyczy pytania nr 1 wniosku, w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko:

Tak, przychody z tytułu przyznania wyżej wymienionych płatności wliczają się do przychodów mających wpływ na sposób liczenia procentowego udziału przychodów z działalności rolniczej powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w przychodach osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności w ten sposób, że te przychody należy zaliczyć do przychodów z działalności rolniczej. Są to bowiem dopłaty do bieżącej działalności rolniczej, mające ścisły związek z prowadzoną działalnością rolniczą. Wpływają zatem bezpośrednio na przychody z tej działalności.

Natomiast przychody z tytułu przyznania zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego są dla sposobu liczenia tego wskaźnika neutralne i nie mają na niego wpływu, gdyż te przychody stanowią de facto częściowy zwrot wydanych kwot na zakup paliwa a nie wypracowany przychód bezpośrednio (sprzedaż produktów rolnych) lub pośrednio (otrzymane wspomniane płatności) z tytułu działalności rolniczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Stosownie do treści art. 2 ust. 2 ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.

Zgodnie natomiast z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami są, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z kolei art. 12 ust. 3 tej ustawy stanowi, iż za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jednakże, co do zasady, za przychód podatkowy można uznać każde przysporzenie majątkowe podatnika. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.

Powyższe oznacza, że co do zasady przysporzenie majątkowe uznaje się za przychód podatkowy w dacie jego faktycznego uzyskania, a więc na zasadzie kasowej. Wyjątek od tej reguły stanowią przychody związane z działalnością gospodarczą, które dla celów podatku dochodowego od osób prawnych rozpoznawane są na zasadzie memoriałowej, tj. są przychodem podatkowym w dacie, w której stały się należne, niezależnie od tego, czy podatnik je otrzymał.

W związku z tym, że w świetle art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, przedmiotowe przychody z tytułu przyznania płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, płatności rolnośrodowiskowej, płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przyznane Wnioskodawcy przez ARiMR - wliczają się do przychodów mających wpływ na sposób liczenia procentowego udziału przychodów z działalności rolniczej, o których mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast w zakresie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy CIT, zgodnie z którym przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrot podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Przychód spełniający te warunki również wlicza się do przychodów mających wpływ na sposób liczenia procentowego udziału przychodów z działalności rolniczej, o których mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Zatem w celu ustalenia procentowego wskaźnika udziału przychodów z działalności rolniczej do przychodów uzyskanych ze wszystkich źródeł należy uwzględnić wszystkie ww. przychody.

Należy również wskazać, że przedmiotowe przychody, mające bezpośredni związek z prowadzoną działalnością rolniczą należy traktować jako przychody z działalnością rolniczej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl