0115-KDIT2-2.4011.72.2017.2.MM - Zastosowanie odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.72.2017.2.MM Zastosowanie odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Z uwagi, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem nr 0115-KDIT2-2.4011.72.2017.1.MM z dnia 10 maja 2017 r.r. wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia stwierdzonych braków formalnych. Ww. wniosek uzupełniony został pismem z dnia 18 maja 2017 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 22 maja 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2012 r. Wnioskodawczyni zachorowała na raka piersi i obecnie jest po mastektomii piersi i usunięciu węzłów chłonnych prawej ręki. Wnioskodawczyni posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności przyznane za okres od listopada 2012 r. do 31 marca 2018 r. W związku z mastektomią piersi - w wydanym przez lekarza orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności - określono wskazania, tj. konieczność zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne ułatwiające funkcjonowanie Wnioskodawczyni.

Obecnie Wnioskodawczyni jest w trakcie leczenia hormonalnego, przyjmuje leki hamujące produkcję hormonów. Z powodu przebytej operacji i usunięcia węzłów chłonnych Wnioskodawczyni ma duże problemy z obrzękami limfatycznymi prawej ręki i odczuwa ból kręgosłupa, a szczególnie w górnym jego odcinku. W celu usprawnienia funkcjonowania prawej ręki Wnioskodawczyni korzysta z zabiegów rehabilitacyjnych, w szczególności z masaży limfatycznych.

W 2016 r. Wnioskodawczyni zakupiła materac o walorach ortopedycznych w celu poprawienia krążenia limfatycznego oraz złagodzenia bólów pleców (posiada fakturę zakupu z zapisem, iż materac posiada walory ortopedyczne).

Zakup materaca był dla Wnioskodawczyni niezbędny, będzie służył przywracaniu sprawności organizmu Wnioskodawczyni zmniejszając obrzęki limfatyczne i bóle kręgosłupa.

Ww. materac został zakupiony przez Wnioskodawczynię w sklepie internetowym w dniu 15 grudnia 2016 r. Na otrzymanej fakturze nie ma nazwy materaca, a jedynie kod produktu oraz dopisek "materac o walorach ortopedycznych", co jest zgodne z opisem produktu na stronie internetowej sklepu. Z ww. opisu wynika, że "materac ten w aktywny sposób zmienia swoją twardość. Pod wpływem temperatury osoby leżącej pianka wypełnia i odwzorowuje kształt ciała, niezależnie od jego wzrostu i ciężaru. Cecha ta wiąże się z właściwościami ortopedycznymi. Efektem działania pianki zastosowanej w materacu jest mniejszy nacisk na mięśnie i naczynia krwionośne podczas snu. W miejscu gdzie ciało styka się z powierzchnią materaca pianka staje się bardziej miękka. Warstwa termoelastyczna posiada wyjątkowe właściwości redukcji nacisku, równomiernie rozkładając ciężar na powierzchnię materaca. Tego typu budowa materaca zapewnia idealne dopasowanie do ciała, a tym samym zapewnia bardzo wysoki komfort spania. Pianka jest antybakteryjna i nie pozwala na rozwój roztoczy. Wkład materaca jest pokryty dodatkowym wewnętrznym pokrowcem wykonanym w 100% z bawełny, rozpinanym na zamek z trzech stron.

Najważniejsze cechy materaca to:

* połączenie pianki termoelastycznej o gęstości 80kg/m3 z pianką wysokoelastyczną...,

* właściwości ortopedyczne,

* dopasowanie do kształtu ciała niezależnie od wzrostu i ciężaru,

* idealne rozwiązanie dla dwóch osób o dwóch wagach i ciężarach ciała,

* materac jednostrefowy,

* równomierne rozłożenie ciężaru ciała,

* bark rozwoju roztoczy, dobry dla alergików."

Z uwagi na efekt działania pianki na mięśnie i naczynia krwionośnie, mniejszy nacisk podczas snu Wnioskodawczyni zdecydowała się zakupić ten materac wyłącznie do własnych celów, by zmniejszyć obrzęk limfatyczny prawej ręki oraz ból i obrzęk pleców w obrębie łopatki. Zakupiony materac jest wykorzystywany jedynie przez Wnioskodawczynię w celu zapobiegania: obrzękom limfatycznym, drętwieniu ręki w czasie snu oraz w celu usprawnienia sprawności ruchowej prawej ręki. Materac ten służy do rehabilitacji Wnioskodawczyni, która próbuje różnych narzędzi dla celów usprawnienia swojej niepełnosprawnej prawej ręki, w tym poduszki KLIN przeciwobrzękowej pod rękę, a także masaży limfatycznych oraz ćwiczeń zapisanych przez lekarza do rehabilitacji. Śpiąc na tym materacu Wnioskodawczyni nie odczuwa drętwienia ręki po śnie oraz bólu pleców. W przypadku obrzęku limfatycznego prawej ręki Wnioskodawczyni może spać na prawej części ciała, co znacząco poprawia komfort snu i wykonywanie czynności życiowych.

Wydatek na zakup tego materaca został sfinansowany wyłącznie z własnych środków pieniężnych Wnioskodawczyni. Zakup ten nie został bowiem sfinansowany lub dofinansowany z innych środków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wydatek poniesiony w 2016 r. na zakup materaca o walorach ortopedycznych Wnioskodawczyni może odliczyć w ramach ulgi na cele rehabilitacyjne?

Zdaniem Wnioskodawczyni, aktem prawnym regulującym ww. zagadnienie jest ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W art. 26 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy ustawodawca wskazał możliwość pomniejszenia dochodów o wydatki na cele rehabilitacyjne oraz na wydatki związane z ułatwianiem wykonywania czynności życiowych, poniesione w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną. Katalog wydatków na cele rehabilitacyjne został określony w art. 26 ust. 7a ww. ustawy. W katalogu tych wydatków znajdują się między innymi wydatki na zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego, zaś zasady i warunki tych odliczeń określone zostały w ust. 7b-7g ww. ustawy.

Jak wynika z wyżej wymienionych uregulowań prawnych, skoro Wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną w stopniu znacznym w związku z dokonaną mastektomią piersi, to w jej ocenie będzie przysługiwało jej uprawnienie do odliczania od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatku poniesionego w 2016 r. na zakup materaca o walorach ortopedycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e i art. 30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e i 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7b-7g tego artykułu.

Przepis art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na:

1.

adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;

2.

przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;

3.

zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego;

4.

zakup wydawnictw i materiałów (pomocy) szkoleniowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;

5.

odpłatność za pobyt na turnusie rehabilitacyjnym;

6.

odpłatność za pobyt na leczeniu w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, za pobyt w zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne;

7.

opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł;

8.

utrzymanie przez osoby niewidome i niedowidzące zaliczone do I lub II grupy inwalidztwa oraz osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczone do I grupy inwalidztwa psa asystującego, o którym mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł;

9.

opiekę pielęgniarską w domu nad osobą niepełnosprawną w okresie przewlekłej choroby uniemożliwiającej poruszanie się oraz usługi opiekuńcze świadczone dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do I grupy inwalidztwa;

10.

opłacenie tłumacza języka migowego;

11.

kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz dzieci osób niepełnosprawnych, które nie ukończyły 25 roku życia;

12.

leki - w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeśli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować określone leki (stale lub czasowo);

13.

odpłatny, konieczny przewóz na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne:

a.

osoby niepełnosprawnej - karetką transportu sanitarnego,

b.

osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa, oraz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 - również innymi środkami transportu niż wymienione w lit. a;

14.

używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność) osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa lub podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną zaliczoną do I lub II grupy inwalidztwa albo dzieci niepełnosprawne, które nie ukończyły 16 roku życia, dla potrzeb związanych z koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne - w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł;

15.

odpłatne przejazdy środkami transportu publicznego związane z pobytem:

a.

na turnusie rehabilitacyjnym,

b.

w zakładach, o których mowa w pkt 6,

c.

na koloniach i obozach dla dzieci i młodzieży, o których mowa w pkt 11

Stosownie do treści art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1.

orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2.

decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3.

orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie (art. 26 ust. 7b ww. ustawy).

Katalog wydatków rehabilitacyjnych jest katalogiem zamkniętym, tzn. odliczeniu podlegają wydatki enumeratywnie w nim wymienione. Zgodnie bowiem z zasadą przyjętą w orzecznictwie sądów administracyjnych jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania, a wobec tego nie jest dopuszczalne stosowanie wykładni zarówno rozszerzającej, jak i zawężającej.

W związku z tym, tylko wydatkowanie środków na cele wskazane w powołanym przepisie uprawnia do skorzystania z odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Mając na względzie powołane przepisy należy stwierdzić, że podatnik w ramach ulgi rehabilitacyjnej może odliczyć od dochodu wyłącznie wydatki na zakup sprzętu, urządzeń indywidualnego przeznaczenia, niezbędnego w rehabilitacji oraz ułatwiającego wykonywanie czynności życiowych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Podkreślić przy tym należy, że określenie "niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności" oznacza, że ustawodawca zalicza do niego tylko i wyłącznie sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne - mające cechy sprzętu, urządzeń czy narzędzi indywidualnych, niezbędnych w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej i ułatwiających tej osobie wykonywanie czynności życiowych, których utrudnienie wykonywania wynika z niepełnosprawności. Zatem nie wystarczy aby określony sprzęt, urządzenie, czy narzędzie techniczne ułatwiało osobie niepełnosprawnej wykonywanie czynności życiowych, ponieważ wymagane są jeszcze inne cechy, którymi winny się charakteryzować, aby ich zakup uprawniał do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Powyższy pogląd jest uzasadniony, ponieważ ogranicza możliwość odliczenia jakiegokolwiek wydatku, nie posiadającego indywidualnych cech, przeznaczenia i niebędącego niezbędnym w rehabilitacji.

Właściwym do stwierdzenia czy dane urządzenie, sprzęt czy narzędzie jest niezbędne w rehabilitacji oraz będzie ułatwiać wykonywanie czynności życiowych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, może być w szczególności lekarz specjalista, który biorąc pod uwagę stan zdrowia konkretnej osoby może ten fakt potwierdzić np. w wydanym zaświadczeniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2012 r. Wnioskodawczyni zachorowała na raka piersi i obecnie jest po mastektomii piersi i usunięciu węzłów chłonnych prawej ręki. Wnioskodawczyni posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności przyznane za okres od listopada 2012 r. do 31 marca 2018 r. W związku z mastektomią piersi - w wydanym przez lekarza orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności - określono wskazania, tj. konieczność zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz pomoce techniczne ułatwiające funkcjonowanie Wnioskodawczyni.

Obecnie Wnioskodawczyni jest w trakcie leczenia hormonalnego, przyjmuje leki hamujące produkcję hormonów. Z powodu przebytej operacji i usunięcia węzłów chłonnych Wnioskodawczyni ma duże problemy z obrzękami limfatycznymi prawej ręki i odczuwa ból kręgosłupa, a szczególnie w górnym jego odcinku. W celu usprawnienia funkcjonowania prawej ręki Wnioskodawczyni korzysta z zabiegów rehabilitacyjnych, w szczególności z masaży limfatycznych.

W 2016 r. Wnioskodawczyni zakupiła materac o walorach ortopedycznych w celu poprawienia krążenia limfatycznego oraz złagodzenia bólów pleców (posiada fakturę zakupu z zapisem, iż materac posiada walory ortopedyczne).

Zakup materaca był dla Wnioskodawczyni niezbędny, będzie służył przywracaniu sprawności organizmu Wnioskodawczyni zmniejszając obrzęki limfatyczne i bóle kręgosłupa.

Ww. materac został zakupiony przez Wnioskodawczynię w sklepie internetowym w dniu 15 grudnia 2016 r. Na otrzymanej fakturze nie ma nazwy materaca, a jedynie kod produktu oraz dopisek "materac o walorach ortopedycznych", co jest zgodne z opisem produktu na stronie internetowej sklepu. Z ww. opisu wynika, że "materac ten w aktywny sposób zmienia swoją twardość. Pod wpływem temperatury osoby leżącej pianka wypełnia i odwzorowuje kształt ciała, niezależnie od jego wzrostu i ciężaru. Cecha ta wiąże się z właściwościami ortopedycznymi. Efektem działania pianki zastosowanej w materacu jest mniejszy nacisk na mięśnie i naczynia krwionośne podczas snu. W miejscu gdzie ciało styka się z powierzchnią materaca pianka staje się bardziej miękka. Warstwa termoelastyczna posiada wyjątkowe właściwości redukcji nacisku, równomiernie rozkładając ciężar na powierzchnię materaca. Tego typu budowa materaca zapewnia idealne dopasowanie do ciała, a tym samym zapewnia bardzo wysoki komfort spania. Pianka jest antybakteryjna i nie pozwala na rozwój roztoczy. Wkład materaca jest pokryty dodatkowym wewnętrznym pokrowcem wykonanym w 100% z bawełny, rozpinanym na zamek z trzech stron.

Najważniejsze cechy materaca to:

* połączenie pianki termoelastycznej o gęstości 80kg/m3 z pianką wysokoelastyczną Kaltschaum,

* właściwości ortopedyczne,

* dopasowanie do kształtu ciała niezależnie od wzrostu i ciężaru,

* idealne rozwiązanie dla dwóch osób o dwóch wagach i ciężarach ciała,

* materac jednostrefowy,

* równomierne rozłożenie ciężaru ciała,

* brak rozwoju roztoczy, dobry dla alergików."

Z uwagi na efekt działania pianki na mięśnie i naczynia krwionośnie, mniejszy nacisk podczas snu Wnioskodawczyni zdecydowała się zakupić ten materac wyłącznie do własnych celów, by zmniejszyć obrzęk limfatyczny prawej ręki oraz ból i obrzęk pleców w obrębie łopatki. Zakupiony materac jest wykorzystywany jedynie przez Wnioskodawczynię w celu zapobiegania: obrzękom limfatycznym, drętwieniu ręki w czasie snu oraz w celu usprawnienia sprawności ruchowej prawej ręki. Materac ten służy do rehabilitacji Wnioskodawczyni, która próbuje różnych narzędzi dla celów usprawnienia swojej niepełnosprawnej prawej ręki, w tym poduszki KLIN przeciwobrzękowej pod rękę, a także masaży limfatycznych oraz ćwiczeń zapisanych przez lekarza do rehabilitacji. Śpiąc na tym materacu Wnioskodawczyni nie odczuwa drętwienia ręki po śnie oraz bólu pleców. W przypadku obrzęku limfatycznego prawej ręki Wnioskodawczyni może spać na prawej części ciała, co znacząco poprawia komfort snu i wykonywanie czynności życiowych.

Wydatek na zakup tego materaca został sfinansowany wyłącznie z własnych środków pieniężnych Wnioskodawczyni. Zakup ten nie został bowiem sfinansowany lub dofinansowany z innych środków.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawczyni jako osoba niepełnosprawna w stopniu znacznym w związku z zachorowaniem na raka piersi i mastektomią piersi, zakupiła materac o walorach ortopedycznych, który jest przez nią używany w rehabilitacji, czyli w celu zmniejszenia obrzęków limfatycznych, bólu pleców, drętwienia ręki oraz usprawnienia sprawności ruchowej prawej ręki, to wydatek poniesiony na zakup tego materaca - w sytuacji gdy zostaną spełnione pozostałe warunki (przytoczone wyżej), określone w art. 26 ust. 7b, 7c i 7d ww. ustawy - może zostać zaliczony do wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże dla potwierdzenia prawa do skorzystania z przedmiotowej ulgi Wnioskodawczyni może wystąpić do lekarza specjalisty o wydanie zaświadczenia z którego będzie wynikało, że zakupiony materac jest niezbędny w rehabilitacji i jest w niej wykorzystywany oraz służy przywracaniu sprawności organizmu Wnioskodawczyni stosownie do potrzeb wynikających z jej niepełnosprawności (wskazanych w symbolu przyczyn niepełnosprawności - w orzeczeniu o niepełnosprawności)

W niniejszej sprawie zaznaczyć należy, iż skorzystanie z ulgi rehabilitacyjnej leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zastosowania tej ulgi, a więc również, że zakupiony sprzęt jest niezbędny w rehabilitacji oraz ułatwia wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z orzeczonej niepełnosprawności. Natomiast indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Mając bowiem na uwadze treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej, w przedmiotowej sprawie tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego.

Zgodnie z zasadą dochodzenia do prawdy materialnej wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest bowiem postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Stąd ustalenie prawdy obiektywnej (materialnej) nie jest tu możliwe w sposób ścisły, jak można tego wymagać na gruncie postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl