0115-KDIT2-2.4011.484.2018.1.ŁS - PIT w zakresie obowiązku informacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.484.2018.1.ŁS PIT w zakresie obowiązku informacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2018 r. (data wpływu 10 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 2016 r. realizuje założenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej przyjętego Uchwałą XXX Rady Gminy z dnia XXX r. w sprawie: przyjęcia i wdrożenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Wnioskodawcy, wraz ze zmianą przyjętą Uchwałą nr XXX Rady Gminy z dnia XXX r. W harmonogramie rzeczowo - finansowym realizacji Planu Gospodarki Niskoemisyjnej znajdują się m.in. przedsięwzięcia związane z udzielaniem dotacji na wymianę źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych na terenie gminy zarówno ze środków własnych gminy, jak również w ramach projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych. Aktualnie Wnioskodawca (jako partner) wraz z Miastem B. (partner) i Gminą K. (lider) realizuje dwa projekty: 1) pn. "....", zgodnie z umową nr XXX z dnia XXX w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa 4 Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR,

Okres realizacji projektu: XXX r. - XXX r.,

Wskaźnik produktu: liczba zmodernizowanych źródeł ciepła - 180 szt. (w tym: 30 szt. z terenu Wnioskodawcy),

Wartość ogółem projektu: 2.542.743,57 zł,

Dofinansowanie całkowite: 2.504.645,86 zł (wkład Unii Europejskiej) w tym dofinansowanie przypadające na Wnioskodawcę: 383.730 zł (30 szt. x 8.000 zł na wymianę kotłów =240.000 zł oraz 30 szt. x 4.791 zł na modernizację instalacji = 143.730 zł),

Wkład własny gminy: 38.097,71 zł, 2) pn. "....", zgodnie z umową nr XXX z dnia XXX r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa 4 Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR,

Okres realizacji projektu: XXX r. - XXX r.,

Wskaźnik produktu: liczba zmodernizowanych źródeł ciepła - 278 szt. (w tym: 64 szt. z terenu Wnioskodawcy),

Wartość ogółem projektu: 2.375.617,64 zł,

Dofinansowanie całkowite: 2.339.984,04 zł (wkład Unii Europejskiej) w tym dofinansowanie przypadające na Wnioskodawcę: 497.187,20 zł (64 szt. x 7.368,55 zł na wymianę kotłów =471.587,20 zł oraz 64 szt. x 400 zł na modernizację instalacji = 25.600 zł),

Wkład własny gminy: 35.633,60 zł

Otrzymane dofinansowanie przeznaczone jest na finansowanie akcji edukacyjno - promocyjnej (ok. 1,5% kosztów), obsługi projektu (ok. 3% kosztów), ale przede wszystkim na dotacje dla beneficjentów końcowych na wymianę przestarzałych kotłów węglowych w oparciu o następujące uchwały:

1) Uchwała nr XXX Rady Gminy B. z dnia XXX r. w sprawie przyjęcia "Regulaminu... w ramach projektu pn. "..." finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014- 2020", zmieniona Uchwałą nr XXX Rady Gminy B. z dnia XXX r.

Zgodnie z powyższą uchwałą wartość dotacji w przypadku zakupu nowego źródła ciepła - może wynieść nie więcej niż 8000 zł (brutto) i uzależniona jest od projektowanej mocy źródła ciepła w rozbiciu:

a.

550 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania do 10 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

b.

500 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 10 kW do 15 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

c.

450 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 15 kW do 20 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

d.

400 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 20 kW mocy wyznaczonej w audycie energetycznym.

Ponadto, mieszkaniec może mieć przyznaną dotację na zakup, modernizację, montaż instalacji wewnętrznej w nieruchomości (jeżeli taka konieczność wynika z audytu energetycznego) dla nieruchomości jednorodzinnej w wysokości do 4.791 zł brutto, nie więcej niż 80 zł brutto/1 m2 ogrzewanej powierzchni;

2) Uchwała nr XXX Rady Gminy B. z dnia XXX r. w sprawie przyjęcia "Regulaminu... w ramach Projektu pn. "...." finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020", zmieniona Uchwałą nr XXX Rady Gminy B. z dnia XXX r.

Zgodnie z powyższą uchwałą wartość dotacji w przypadku zakupu nowego źródła ciepła - może wynieść nie więcej niż 8000 zł (brutto) i uzależniona jest od projektowanej mocy źródła ciepła w rozbiciu:

a.

550 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania do 10 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

b.

500 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 10 kW do 15 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

c.

450 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 15 kW do 20 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

d.

400 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 20 kW mocy wyznaczonej w audycie energetycznym.

Ponadto, mieszkaniec może mieć przyznaną dotację na zakup, modernizację, montaż instalacji wewnętrznej w nieruchomości (jeżeli taka konieczność wynika z audytu energetycznego) dla nieruchomości jednorodzinnej w wysokości do 400 zł brutto, nie więcej niż 80 zł brutto/1 m2 ogrzewanej powierzchni.

Udzielanie dotacji mieszkańcom gminy (osobom fizycznym) związane jest z finansowaniem ochrony środowiska w zakresie o którym mowa w art. 400a ust. 1 pkt 5, pkt 21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

Procedura udzielania i rozliczania dotacji na wymianę starych kotłów węglowych na nowe źródła ciepła odbywa się pomiędzy Wnioskodawcą, a Inwestorem (mieszkaniec/osoba fizyczna).

Wypłatę udzielonej dotacji poprzedza: złożenie przez mieszkańca ankiety, wykonanie i zatwierdzenie oceny energetycznej, złożenie wniosku o udzielenie dotacji, spisanie umowy oraz przedłożenie wniosku o rozliczenie dotacji (w tym: przedłożenie faktur potwierdzających realizację inwestycji przez mieszkańca), dokonanie kontroli realizacji inwestycji przez osoby upoważnione z Gminy B. Kwota dotacji jest rozliczana na podstawie faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowanych, zgodnie z przedłożonymi przez Inwestora dokumentami potwierdzającymi dokonanie wydatków na inwestycję oraz zgodnie z zasadami określonymi w obowiązującym Regulaminie, w szczególności w oparciu o ocenę energetyczną budynku (wykonaną przez niezależną firmę audytową działającą na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa). Dotacja jest udzielana ze środków budżetu Wnioskodawcy, które to są środkami własnymi gminy oraz środkami jakie gmina otrzymuje za pośrednictwem lidera projektu (Gminy K.), w ramach dofinansowania uzyskanego od Instytucji Zarządzającej RPO. Płatności są dokonywane z otrzymanej zaliczki lub ze środków własnych gminy, które we wniosku o płatność są przedstawiane do refundacji. Wnioskodawca dotacje wypłaca Beneficjentom końcowym (mieszkańcom) od września 2018 r. na podstawie ww. Regulaminów.

Dotacja jaką otrzymuje mieszkaniec (osoba fizyczna) na dofinansowanie wymiany starych kotłów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Poddziałanie 4.4.2 oraz Poddziałanie 4.4.3. jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, która mówi że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy związane z zaspokajaniem potrzeb wspólnoty, w tym związane z ochroną środowiska i przyrody.

Natomiast w art. 400a ust. 1 pkt 5, pkt 21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska także wskazano, iż finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych służących ochronie środowiska, przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza. W treści art. 403 ust. 4 tej ustawy określono, że finansowanie ochrony środowiska może polegać na udzieleniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy udzielona dotacja celowa na wymianę przestarzałych źródeł ciepła (kotłów węglowych) na ekologiczne zasilane paliwem stałym, biomasą lub gazem - osobom fizycznym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym czy wobec Wnioskodawcy powstanie obowiązek sporządzania informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja jaką otrzymuje osoba fizyczna z budżetu gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż jest to dotacja w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych otrzymana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego a taka dotacja jest zwolniona z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Udzielane przez gminę dotacje dla osób fizycznych na wymianę przestarzałych kotłów węglowych na ekologiczne na paliwa stałe, biomasę lub gaz, są związane z realizacją zadania własnego gminy, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym tj. do zadań własnych gminy należą sprawy związane z zaspokajaniem potrzeb wspólnoty, w tym związane z ochroną środowiska i przyrody. Zgodnie z art. 126 i 127 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych oraz mogą one być przeznaczone m.in. na finansowanie lub dofinansowanie bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, kosztów realizacji inwestycji. Wnioskodawca jako partner w projektach związanych z wymianą kotłów, na mocy Uchwał Zarządu Województwa otrzymał dofinansowanie ze środków europejskich, o jakich mowa w art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Rozpatrując charakter pochodzenia środków pieniężnych (dotacji) tj. pośrednio z budżetu Unii Europejskiej, należy uznać że są to wydatki budżetu państwa, które są przeznaczane na:

1.

realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2.

płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3.

dotacje celowe dla beneficjentów;

4.

realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5.

realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Dotacja przekazywana przez gminę w celu wspierania realizowanych przez mieszkańców inwestycji związanych z wymianą przestarzałych kotłów węglowych na ekologiczne na paliwa stałe, biomasę lub gaz, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Poddziałanie 4.4.2 oraz Poddziałanie 4.4.3. - jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, który mówi że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określiła, w drodze uchwały, Rada Gminy B., mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy). Przy podejmowaniu przedmiotowej uchwały rada gminy miała na względzie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska mówiący, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych służących ochronie środowiska, przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza, zgodnie z zapisami art. 400a ust. 1 pkt 5, pkt 21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. W treści art. 403 ust. 4 tej ustawy określono, że finansowanie ochrony środowiska może polegać na udzieleniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1.

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

a.

osób fizycznych,

b.

wspólnot mieszkaniowych,

c.

osób prawnych,

d.

przedsiębiorców:

2.

jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały.

Udzielenie dotacji celowej, następuje na podstawie umowy zawartej przez gminę lub powiat z podmiotami określonymi w ustawie. W przypadku gdy dotacja stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.

Odnosząc się natomiast do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązuje zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia. Udzielane przez Wnioskodawcę dofinansowanie jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jako wypłacana z budżetu gminy, tj. jednostki samorządu terytorialnego, mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C z tytułu udzielenia osobom fizycznym dotacji na wymianę starych kotłów na paliwa stałe na nowe ekologiczne źródła ciepła (gazowe, węglowe, na biomasę).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Artykuł 42a ust. 1 został zmieniony przez art. 1 pkt 11 ustawy z dnia 4 października 2018 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2126) zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2019 r. i stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy zmieniającej ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2018 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika w szczególności, że Wnioskodawca od 2016 r. realizuje założenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej przyjętego Uchwałą XXX Rady Gminy z dnia XXX r. w sprawie: przyjęcia i wdrożenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Wnioskodawcy, wraz ze zmianą przyjętą Uchwałą nr XXX Rady Gminy z dnia XXX r. W harmonogramie rzeczowo - finansowym realizacji Planu Gospodarki Niskoemisyjnej znajdują się m.in. przedsięwzięcia związane z udzielaniem dotacji na wymianę źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych na terenie gminy zarówno ze środków własnych gminy, jak również w ramach projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych. Aktualnie Wnioskodawca (jako partner) wraz z Miastem B. (partner) i Gminą K. (lider) realizuje dwa projekty: 1) pn. "...", zgodnie z umową nr XXX z dnia XXX w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa 4 Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR,

Okres realizacji projektu: XXX r. - XXX r.,

Wskaźnik produktu: liczba zmodernizowanych źródeł ciepła - 180 szt. (w tym: 30 szt. z terenu Wnioskodawcy),

Wartość ogółem projektu: 2.542.743,57 zł,

Dofinansowanie całkowite: 2.504.645,86 zł (wkład Unii Europejskiej) w tym dofinansowanie przypadające na Wnioskodawcę: 383.730 zł (30 szt. x 8.000 zł na wymianę kotłów =240.000 zł oraz 30 szt. x 4.791 zł na modernizację instalacji = 143.730 zł),

Wkład własny gminy: 38.097,71 zł, 2) pn. "...", zgodnie z umową nr XXX z dnia XXX r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020, Oś priorytetowa 4 Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) - SPR,

Okres realizacji projektu: XXX r. - XXX r.,

Wskaźnik produktu: liczba zmodernizowanych źródeł ciepła - 278 szt. (w tym: 64 szt. z terenu Wnioskodawcy),

Wartość ogółem projektu: 2.375.617,64 zł,

Dofinansowanie całkowite: 2.339.984,04 zł (wkład Unii Europejskiej) w tym dofinansowanie przypadające na Wnioskodawcę: 497.187,20 zł (64 szt. x 7.368,55 zł na wymianę kotłów =471.587,20 zł oraz 64 szt. x 400 zł na modernizację instalacji = 25.600 zł),

Wkład własny gminy: 35.633,60 zł

Otrzymane dofinansowanie przeznaczone jest na finansowanie akcji edukacyjno - promocyjnej (ok. 1,5% kosztów), obsługi projektu (ok. 3% kosztów), ale przede wszystkim na dotacje dla beneficjentów końcowych na wymianę przestarzałych kotłów węglowych w oparciu o następujące uchwały:

1) Uchwała nr XXX Rady Gminy B. z dnia XXX r. w sprawie przyjęcia "Regulaminu... w ramach projektu pn. "..." finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014- 2020", zmieniona Uchwałą nr XXX Rady Gminy B. z dnia XXX r.

Zgodnie z powyższą uchwałą wartość dotacji w przypadku zakupu nowego źródła ciepła - może wynieść nie więcej niż 8000 zł (brutto) i uzależniona jest od projektowanej mocy źródła ciepła w rozbiciu:

a.

550 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania do 10 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

b.

500 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 10 kW do 15 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

c.

450 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 15 kW do 20 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

d.

400 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 20 kW mocy wyznaczonej w audycie energetycznym.

Ponadto, mieszkaniec może mieć przyznaną dotację na zakup, modernizację, montaż instalacji wewnętrznej w nieruchomości (jeżeli taka konieczność wynika z audytu energetycznego) dla nieruchomości jednorodzinnej w wysokości do 4.791 zł brutto, nie więcej niż 80 zł brutto/1 m2 ogrzewanej powierzchni;

2) Uchwała nr XXX Rady Gminy B. z dnia XXX r. w sprawie przyjęcia "Regulaminu... w ramach Projektu pn. "...." finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020", zmieniona Uchwałą nr XXX Rady Gminy B. z dnia XXX r.

Zgodnie z powyższą uchwałą wartość dotacji w przypadku zakupu nowego źródła ciepła - może wynieść nie więcej niż 8000 zł (brutto) i uzależniona jest od projektowanej mocy źródła ciepła w rozbiciu:

a.

550 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania do 10 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

b.

500 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 10 kW do 15 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

c.

450 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 15 kW do 20 kW mocy (łącznie) wyznaczonej w audycie energetycznym,

d.

400 zł (brutto)/kW dla zapotrzebowania powyżej 20 kW mocy wyznaczonej w audycie energetycznym.

Ponadto, mieszkaniec może mieć przyznaną dotację na zakup, modernizację, montaż instalacji wewnętrznej w nieruchomości (jeżeli taka konieczność wynika z audytu energetycznego) dla nieruchomości jednorodzinnej w wysokości do 400 zł brutto, nie więcej niż 80 zł brutto/1 m2 ogrzewanej powierzchni.

Udzielanie dotacji mieszkańcom gminy (osobom fizycznym) związane jest z finansowaniem ochrony środowiska w zakresie o którym mowa w art. 400a ust. 1 pkt 5, pkt 21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

Procedura udzielania i rozliczania dotacji na wymianę starych kotłów węglowych na nowe źródła ciepła odbywa się pomiędzy Wnioskodawcą, a Inwestorem (mieszkaniec/osoba fizyczna).

Wypłatę udzielonej dotacji poprzedza: złożenie przez mieszkańca ankiety, wykonanie i zatwierdzenie oceny energetycznej, złożenie wniosku o udzielenie dotacji, spisanie umowy oraz przedłożenie wniosku o rozliczenie dotacji (w tym: przedłożenie faktur potwierdzających realizację inwestycji przez mieszkańca), dokonanie kontroli realizacji inwestycji przez osoby upoważnione z Gminy B. Kwota dotacji jest rozliczana na podstawie faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowanych, zgodnie z przedłożonymi przez Inwestora dokumentami potwierdzającymi dokonanie wydatków na inwestycję oraz zgodnie z zasadami określonymi w obowiązującym Regulaminie, w szczególności w oparciu o ocenę energetyczną budynku (wykonaną przez niezależną firmę audytową działającą na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa). Dotacja jest udzielana ze środków budżetu Wnioskodawcy, które to są środkami własnymi gminy oraz środkami jakie gmina otrzymuje za pośrednictwem lidera projektu (Gminy K.), w ramach dofinansowania uzyskanego od Instytucji Zarządzającej RPO. Płatności są dokonywane z otrzymanej zaliczki lub ze środków własnych gminy, które we wniosku o płatność są przedstawiane do refundacji. Wnioskodawca dotacje wypłaca Beneficjentom końcowym (mieszkańcom) od września 2018 r. na podstawie ww. Regulaminów.

Dotacja jaką otrzymuje mieszkaniec (osoba fizyczna) na dofinansowanie wymiany starych kotłów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Poddziałanie 4.4.2 oraz Poddziałanie 4.4.3. jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, która mówi że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Mając na uwadze powyżej cytowany przepis stwierdzić należy, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ustawy o podatku od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Ponadto, zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

1.

finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji,

2.

dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie z ust. 2 ww. przepisu dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na:

1.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;

2.

realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;

3.

finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;

4.

realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;

5.

współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

6.

wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1.

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

a.

osób fizycznych,

b.

wspólnot mieszkaniowych,

c.

osób prawnych,

d.

przedsiębiorców;

2.

jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że udzielana przez Wnioskodawcę - jednostkę samorządu terytorialnego - dotacja na dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła stanowić będzie dla mieszkańców Gminy przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże w związku z tym, iż - jak wskazał Wnioskodawca - udzielane dofinansowanie jest dotacją celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych to przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla ww. mieszkańców, którzy skorzystają z przedmiotowej dotacji informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2237).

Jednakże zgodnie z jego § 2 ust. 1, wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, dotyczy on wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, właściwym jest ujęcie ich w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl