0115-KDIT2-2.4011.372.2018.1.IL - Zwolnienie z PIT dofinansowania otrzymanego z budżetu gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.372.2018.1.IL Zwolnienie z PIT dofinansowania otrzymanego z budżetu gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2018 r. (data wpływu 12 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca uchwałą Rady Gminy z dnia 26 września 2017 r. w sprawie ustalenia zasad udzielania dotacji z budżetu Gminy na realizację zadań w ramach programu pod nazwą: "Regionalna polityka energetyczna, działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR oraz poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji - paliwa stałe, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020" - polegających na zmianie systemu ogrzewania opartego na paliwie stałym na ogrzewanie proekologiczne, przyjęła regulamin udzielania dofinansowania na realizację zadania polegającego na wymianie nieekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych na terenie Gminy w ramach "Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy 2016-2020", ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO na lata 2014-2020. Powyższy regulamin określa warunki udzielenia dotacji celowej, sposób jej rozliczenia oraz kontroli wykonanego zadania w ramach projektu "Obniżenie emisji dwutlenku węgla w Gminie poprzez wymianę kotłów opalanych biomasą, paliwem gazowym".

Dotacja na zmianę sposobu ogrzewania budynku, udzielana będzie na częściowe pokrycie kosztów zmiany systemu ogrzewania poniesionych przez Inwestora i uzależniona będzie od mocy nowego kotła wyznaczonej w wyniku przeprowadzonej oceny energetycznej budynku w maksymalnej wysokości, określonej w aktualnie obowiązującym Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych RPO na lata 2014-2020. Środki przyznawane będą na: wymianę starego źródła ciepła na nowy kocioł gazowy, biomasę (zakup nowego źródła ciepła, modernizację, montaż instalacji wewnętrznej w nieruchomości, jeżeli taka wynika z audytu energetycznego).

Dofinansowanie to w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia o finansach publicznych jest dotacją celową. Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - dofinansowanie otrzymane z EFR stanowi dochód jednostki samorządu terytorialnego. Środki na dofinansowanie zadania Gmina otrzyma w części do 98,5% kosztów kwalifikowanych z dotacji otrzymanej w ramach projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej 4 Regionalna polityka energetyczna, Działania 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.2. Obniżenie poziomu niskiej emisji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W części do 1,5% kosztów kwalifikowalnych, dotacja pochodzi z budżetu Gminy. Zarówno środki w części pochodzącej z EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014- 2020 oraz w części finansowanej przez Gminę, rozliczane będą bezpośrednio przez Gminę. Po dostarczeniu przez Inwestora faktur oraz dokumentów wymaganych Regulaminem i zapisami umowy indywidualnej nastąpi wypłata dotacji celowej na konto bankowe wskazane przez mieszkańca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy przychód osób uprawnionych do otrzymania dofinansowania z budżetu Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Czy Gmina udzielając dotacji, o której mowa we wniosku zobowiązana jest do sporządzenia informacji o wysokości przychodu PIT-8C dla osób, które ją otrzymały?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód mieszkańca z tytułu otrzymanej dotacji jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych otrzymane z budżetu Państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego. W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów (PIT-8C) i przekazania jej osobom, które otrzymały dofinansowanie do wymiany ogrzewania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca uchwałą Rady Gminy z dnia 26 września 2017 r. w sprawie ustalenia zasad udzielania dotacji z budżetu Gminy na realizację zadań w ramach programu pod nazwą: "Regionalna polityka energetyczna, działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, poddziałanie 4.4.2 Obniżenie poziomu niskiej emisji - SPR oraz poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji - paliwa stałe, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020" - polegających na zmianie systemu ogrzewania opartego na paliwie stałym na ogrzewanie proekologiczne, przyjęła regulamin udzielania dofinansowania na realizację zadania polegającego na wymianie nieekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych na terenie Gminy w ramach "Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy 2016-2020", ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO na lata 2014-2020. Powyższy regulamin określa warunki udzielenia dotacji celowej, sposób jej rozliczenia oraz kontroli wykonanego zadania w ramach projektu "Obniżenie emisji dwutlenku węgla w Gminie poprzez wymianę kotłów opalanych biomasą, paliwem gazowym".

Dotacja na zmianę sposobu ogrzewania budynku, udzielana będzie na częściowe pokrycie kosztów zmiany systemu ogrzewania poniesionych przez Inwestora i uzależniona będzie od mocy nowego kotła wyznaczonej w wyniku przeprowadzonej oceny energetycznej budynku w maksymalnej wysokości, określonej w aktualnie obowiązującym Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych RPO na lata 2014-2020. Środki przyznawane będą na: wymianę starego źródła ciepła na nowy kocioł gazowy, biomasę (zakup nowego źródła ciepła, modernizację, montaż instalacji wewnętrznej w nieruchomości, jeżeli taka wynika z audytu energetycznego).

Dofinansowanie to w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia o finansach publicznych jest dotacją celową. Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - dofinansowanie otrzymane z EFR stanowi dochód jednostki samorządu terytorialnego. Środki na dofinansowanie zadania Gmina otrzyma w części do 98,5% kosztów kwalifikowanych z dotacji otrzymanej w ramach projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 w ramach Osi Priorytetowej 4 Regionalna polityka energetyczna, Działania 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza, Poddziałanie 4.4.2. Obniżenie poziomu niskiej emisji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W części do 1,5% kosztów kwalifikowalnych, dotacja pochodzi z budżetu Gminy. Zarówno środki w części pochodzącej z EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014- 2020 oraz w części finansowanej przez Gminę, rozliczane będą bezpośrednio przez Gminę. Po dostarczeniu przez Inwestora faktur oraz dokumentów wymaganych Regulaminem i zapisami umowy indywidualnej nastąpi wypłata dotacji celowej na konto bankowe wskazane przez mieszkańca.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Mając na uwadze powyżej cytowany przepis stwierdzić należy, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ustawy o podatku od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Stosownie do art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1.

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

a.

osób fizycznych,

b.

wspólnot mieszkaniowych,

c.

osób prawnych,

d.

przedsiębiorców;

2.

jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że udzielana przez Wnioskodawcę - jednostkę samorządu terytorialnego - dotacja na dofinansowanie wymiany nieekologicznych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych, stanowić będzie dla mieszkańców Gminy przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże w związku z tym iż - jak wskazała Gmina - udzielane dofinansowanie jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych a ponadto zostanie sfinansowane z budżetu Gminy, tj. jednostki samorządu terytorialnego to przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla ww. mieszkańców, którzy skorzystają z przedmiotowej dotacji informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl