0115-KDIT2-2.4011.33.2017.1.NPR - Ustalenie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-2.4011.33.2017.1.NPR Ustalenie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z wyrokiem rozwodowym małżeństwo Wnioskodawcy, z którego pochodzi dwoje niepełnoletnich dzieci - M. P. (ur.... 2004 r.) i P. P. (ur.... 2006 r.) zostało rozwiązane. Od dnia rozwodu wspólnie z matką dzieci Wnioskodawca sprawuje władzę rodzicielską nad dziećmi, w tym:

* sprawuje opiekę nad dziećmi w okresach ustalonych z ich matką,

* bierze współudział w podejmowaniu ważnych z punktu widzenia dzieci decyzji,

* dba o rozwój i samodzielność dzieci (samodzielne przejazdy komunikacją miejską, samodzielne odwiedzanie dziadków, współudział w wykonywaniu obowiązków domowych, samodzielne zakupy),

* dba o prawidłowy rozwój społeczny dzieci (np. wspólny udział w imprezach charytatywnych, wspólne sprzątanie terenu wokół Jeziora...),

* dba o zdrowe odżywianie dzieci i daje im przykład własną dietą oraz wskazuje produkty niebezpieczne,

* uczestniczy w zebraniach szkolnych,

* uczestniczy w rozwiazywaniu problemów dzieci, w tym szkolnych (uwagi od nauczycieli, słabe oceny, wyśmiewanie dziecka przez innych uczniów),

* głosuje w organizowanych przez Gminę... głosowaniach rodziców uczniów szkoły podstawowej dotyczących przyszłości uczniów klas VI w związku z reformą systemu edukacji,

* dba o prawidłowe relacje dzieci z dziadkami (rodzicami Wnioskodawcy) oraz z innymi członkami rodziny (udział dzieci w chrztach, komuniach i innych uroczystościach rodzinnych),

* monitoruje aktywność dzieci w internecie i wskazuje im zagrożenia z niej wynikające.

Ponadto, Wnioskodawca terminowo reguluje zobowiązania alimentacyjne i ponosi dodatkowe koszty wynikające ze sprawowania władzy rodzicielskiej nad dziećmi. Matka dzieci stoi na stanowisku, że ulga podatkowa określona w art. 27f ustawy należy się wyłącznie jej z czym Wnioskodawca się nie zgadza.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku braku możliwości ustalenia z matką dzieci podziału ulgi podatkowej określonej w art. 27f ustawy, z uwagi na to, że Wnioskodawca faktycznie sprawuje władzę rodzicielską nad dziećmi, przysługuje Mu prawo wykorzystania 50% tej ulgi?

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec braku możliwości ustalenia z matką niepełnoletnich dzieci podziału ulgi określonej w art. 27f ustawy, w związku z tym, że sprawuje władzę rodzicielską nad dziećmi, a więc spełnia wymóg wskazany w tym artykule, przysługuje Mu prawo do skorzystania z 50% tej ulgi w 2017 r. (rok podatkowy 2017, rozliczenie podatku w 2018 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską;

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1.

jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a.

pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b.

niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2.

dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3.

trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a.

92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b.

166,67 zł na trzecie dziecko,

c.

225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Stosownie do art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Zgodnie z art. 27f ust. 2b ww. ustawy, odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1,w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem (art. 27f ust. 3 ustawy).

Z przepisu art. 27 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

W świetle art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka;

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Jak wynika z art. 27f ust. 7 cyt. ustawy podatkowej, przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie.

Władza rodzicielska, co wynika z treści art. 93 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r. poz. 682) - przysługuje obojgu rodzicom, a - stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy - jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest zobowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Podkreślenia przy tym wymaga, iż separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka.

W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, i władza ta jest wykonywana przez oboje rodziców, to każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującego na dziecko limitu.

Należy mieć na uwadze, że do nabycia prawa do odliczenia ulgi prorodzinnej konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne wykonywanie w danym roku podatkowym. Przy tym odróżnić należy treść władzy rodzicielskiej od jej wykonywania, gdyż samo posiadanie władzy rodzicielskiej nie oznacza jej wykonywania.

Z treści wniosku wynika, że zgodnie z wyrokiem rozwodowym małżeństwo Wnioskodawcy, z którego pochodzi dwoje niepełnoletnich dzieci - M. P. (ur.... 2004 r.) i P. P. (ur.... 2006 r.) zostało rozwiązane. Od dnia rozwodu wspólnie z matką dzieci Wnioskodawca sprawuje władzę rodzicielską nad dziećmi, w tym:

* sprawuje opiekę nad dziećmi w okresach ustalonych z ich matką,

* bierze współudział w podejmowaniu ważnych z punktu widzenia dzieci decyzji,

* dba o rozwój i samodzielność dzieci (samodzielne przejazdy komunikacją miejską, samodzielne odwiedzanie dziadków, współudział w wykonywaniu obowiązków domowych, samodzielne zakupy),

* dba o prawidłowy rozwój społeczny dzieci (np. wspólny udział w imprezach charytatywnych, wspólne sprzątanie terenu wokół Jeziora...),

* dba o zdrowe odżywianie dzieci i daje im przykład własną dietą oraz wskazuje produkty niebezpieczne,

* uczestniczy w zebraniach szkolnych,

* uczestniczy w rozwiazywaniu problemów dzieci, w tym szkolnych (uwagi od nauczycieli, słabe oceny, wyśmiewanie dziecka przez innych uczniów),

* głosuje w organizowanych przez Gminę... głosowaniach rodziców uczniów szkoły podstawowej dotyczących przyszłości uczniów klas VI w związku z reformą systemu edukacji,

* dba o prawidłowe relacje dzieci z dziadkami (rodzicami Wnioskodawcy) oraz z innymi członkami rodziny (udział dzieci w chrztach, komuniach i innych uroczystościach rodzinnych),

* monitoruję aktywność dzieci w internecie i wskazuje im zagrożenia z niej wynikające.

Ponadto Wnioskodawca terminowo reguluje zobowiązania alimentacyjne i ponosi dodatkowe koszty wynikające ze sprawowania władzy rodzicielskiej nad dziećmi. Matka dzieci stoi na stanowisku, że ulga podatkowa określona w art. 27f ustawy należy się wyłącznie jej z czym Wnioskodawca się nie zgadza.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów uznać należy, że w sytuacji, gdy w stosunku do małoletnich dzieci zarówno Wnioskodawca jak i ich matka dysponują prawem wykonywania władzy rodzicielskiej i władzę tę wykonują są uprawnieni do skorzystania za rok 2017 z ulgi wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać jednak należy, iż w powołanym art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zdanie drugie - ustawodawca dał rodzicom możliwość wyboru, w jaki sposób dokonają odliczeń kwoty przysługującej im ulgi prorodzinnej. Istotne jest jednak to, aby odliczona kwota przez oboje rodziców nie przekroczyła rocznego limitu ulgi określonego ustawą. W związku z tym możliwe jest skorzystanie z odliczenia od podatku przez jednego z rodziców przy czym konieczne jest w tym zakresie uzyskanie porozumienia pomiędzy osobami uprawnionymi, gdyż to im ustawodawca pozostawił decyzję w tym względzie. W sytuacji natomiast braku takiego porozumienia odliczenie przysługuje w częściach równych.

Uwzględniając zatem powyższe stwierdzić należy, że skoro istotnie Wnioskodawca w stosunku do małoletnich dzieci (córki i syna) wykonywał i będzie wykonywał władzę rodzicielską, przy spełnieniu pozostałych przesłanek - ma prawo za 2017 rok skorzystać z ulgi prorodzinnej na podstawie art. 27f ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odliczenie w sytuacji braku porozumienia z byłą małżonką przysługuje w wysokości 50% kwoty ulgi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl