0115-KDIT2-1.4011.222.2019.2.MK - Pięcioletni termin w związku z opodatkowaniem przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT2-1.4011.222.2019.2.MK Pięcioletni termin w związku z opodatkowaniem przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2019 r. (data wpływu 4 czerwca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 5 lipca 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną własność oraz udziału w nieruchomości:

* w odniesieniu do braku obowiązku podatkowego - jest prawidłowe,

* w odniesieniu do konieczności złożenia zeznania podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną własność oraz udziału w nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku po swoich rodzicach udziały w wysokości 1/2 w prawie odrębnej własności lokalu mieszkalnego położonego w S., dla której Sąd Rejonowy w S. prowadzi księgę wieczystą oraz w prawie własności działki gruntowej nr 39/18, dla której Sąd Rejonowy w S. prowadzi księgę wieczystą, w wysokości odpowiednio:

1.

po zmarłym w dniu 29 stycznia 2006 r. ojcu - w wysokości 1/6 części w prawie własności ww. nieruchomości,

2.

po zmarłej w dniu 28 czerwca 2014 r. mamie - w wysokości 2/6 części w prawie własności ww. nieruchomości.

Łącznie Wnioskodawczyni odziedziczyła zatem udział w wysokości 1/2 w prawie własności ww. nieruchomości.

Stosowne zgłoszenia w przedmiocie nabycia ww. udziałów w spadku po rodzicach zostały złożone przez Wnioskodawczynię w ustawowym terminie do Naczelnika Urzędu Skarbowego w.

W dniu 24 stycznia 2019 r. Wnioskodawczyni sprzedała na rzecz G.M. i M.M. przysługujący jej udział w wysokości 1/2 w prawie odrębnej własności lokalu mieszkalnego położonego w miejscowości S., gmina K. W dalszym ciągu pozostaje współwłaścicielką nieruchomości gruntowej - działki nr 39/18 położonej w S. gmina K.

Ponadto, Wnioskodawczyni planuje również sprzedaż udziału w wysokości 1/2 przysługującego jej w nieruchomości działce gruntowej nr 39/18, która obecnie znajduje się we współwłasności z Gminą K. Współwłaściciele są jednak zainteresowani zniesieniem współwłasności i zamierzają sprzedać przedmiotową nieruchomość, kiedy znajdzie się zainteresowany jej nabyciem.

Rodzice Wnioskodawczyni nabyli prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego położonego w S. oraz działki gruntowej nr 39/18 na mocy umowy o ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego i sprzedaży z dnia 8 grudnia 1995 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w związku ze sprzedażą na rzecz G.M. i M.M., przysługującego Wnioskodawczyni udziału w wysokości 1/2 w prawie odrębnej własności lokalu mieszkalnego położonego w S., gmina K., przed upływem 5 lat od nabycia udziału w wysokości 2/6 w ww. nieruchomości po zmarłej w dniu 28 czerwca 2014 r. matce, zaistnieje obowiązek zapłaty podatku dochodowego po stronie Wnioskodawczyni?

2. Czy w związku z planowaną sprzedażą udziału w wysokości 1/2 przysługującego Wnioskodawczyni w nieruchomości działce gruntowej nr 39/18 położonej w S., jeśli nastąpi ona przed upływem 5 lat od nabycia udziału w wysokości 2/6 w ww. nieruchomości po zmarłej w dniu 28 czerwca 2014 r. matce, zaistnieje obowiązek zapłaty podatku dochodowego po stronie Wnioskodawczyni?

Zdaniem Wnioskodawczyni, obowiązek zapłaty podatku dochodowego, związanego z faktem sprzedaży przysługującego jej udziału w prawie odrębnej własności lokalu mieszkalnego położonego w S. gmina K., a także od planowanej sprzedaży udziału w wysokości 1/2 w nieruchomości działce gruntowej nr 39/18 położonej w S. gmina K., przed upływem 5 lat kalendarzowych od daty nabycia udziału w wysokości 2/6 w ww. nieruchomości, w drodze spadkobrania po zmarłej dnia 28 czerwca 2014 r. matce - nie zaistnieje.

Obowiązek ten nie zaistnieje, w związku z wejściem w życie przepisu art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie (tj. 5 lat), liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę. Tymczasem w zaistniałej sytuacji, rodzice Wnioskodawczyni, nabyli prawo odrębnej własności ww. lokalu mieszkalnego oraz działki gruntowej nr 39/18 na mocy umowy o ustanowieniu prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego i sprzedaży z dnia 8 grudnia 1995 r., a zatem bezsprzecznie minął okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę (zarówno ojca jak i matkę Wnioskodawczyni). Podkreślenia wymaga, iż przepis art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 23 października 2018 r. zmieniającej ww. ustawę z dniem 1 stycznia 2019 r. nie zawiera żadnych wyłączeń i nie odnosi się wyłącznie do spadków otwartych po dacie jego wejścia w życie, ale również do spadków, których otwarcie nastąpiło wcześniej. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej nr 0115-KDIT3.4011.101.2019.1.DP potwierdził, iż bieg pięcioletniego terminu w takiej sytuacji biegnie od daty nabycia prawa do nieruchomości przez spadkodawców. Z tych względów, uznać należy, iż Wnioskodawczyni w związku z zawartą transakcją sprzedaży, winna złożyć PIT-39 w terminie do dnia 30 kwietnia 2020 r., niemniej jednak odpłatne zbycie udziału w nieruchomości lokalowej nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podobnie nie będzie go stanowić planowane odpłatne zbycie udziału w prawie własności nieruchomości działki gruntowej nr 39/18 położonej w S. gmina K., jeśli dojdzie do niego przed upływem 5 lat od nabycia spadku przez Wnioskodawczynię, z analogicznych jak wskazane powyżej, względów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w odniesieniu do braku obowiązku podatkowego, nieprawidłowe w odniesieniu do konieczności złożenia zeznania podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c. prawa wieczystego użytkowania gruntów, - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a˗ c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

* odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

* zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Użyte w przytoczonym przepisie pojęcie "nabycia" nie zostało zdefiniowane w ustawie podatkowej. Zatem pojęcie nabycie należy rozumieć szeroko, to znaczy że nabycie nieruchomości następuje z chwilą uzyskania prawa własności do tej nieruchomości, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do nabycia tego prawa własności. Ustawodawca określił natomiast jak należy liczyć okres, w przypadku składników majątkowych nabytych w drodze spadku.

W myśl art. 10 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

W przedmiotowej sprawie datą nabycia nieruchomości, od której liczony jest 5-letni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dzień 8 grudnia 1995 r., tj. moment, w którym spadkodawca stał się współwłaścicielem lokalu mieszkalnego oraz działki gruntowej numer 39/18.

Zatem 5-letni okres o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niewątpliwie minął.

W konsekwencji odpłatne zbycie przez Wnioskodawczynię w dniu 24 stycznia 2019 r. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, a także planowana sprzedaż działki gruntowej nr 39/18 położonej w S. w przyszłości nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Wnioskodawczyni z tego tytułu nie będzie miała obowiązku złożenia zeznania (formularz PIT-39).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl