0115-KDIT1.4011.92.2024.1.AS - Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi lekarza na rzecz pracodawcy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.92.2024.1.AS Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi lekarza na rzecz pracodawcy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pan A.B. (dalej jako Wnioskodawca lub Podatnik), podlegający w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, był zatrudniony na podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony od (...) 20218 r. do (...) 2024 r. na stanowisku lekarza rezydenta w A Sp. z o.o., z siedzibą w B., zaś miejscem wykonywania pracy był Zakład Patomorfologii Szpitala (...) w B. Umowa o pracę została między stronami zawarta wyłącznie w ramach umowy o odbywanie specjalizacji z zakresu patomorfologii (rezydentura). Celem ww. specjalizacji jest nabycie pełnego zakresu wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych określonych w programie specjalizacji, pozwalających na samodzielną diagnostykę w zakresie patomorfologii prowadzoną według najwyższych standardów. Ponadto założeniem specjalizacji w zakresie patomorfologii jest rozwijanie pożądanych kompetencji społecznych lekarza, kształtowanie postaw etycznych, wypracowanie obowiązku ciągłego samokształcenia, poszerzania i pogłębiania umiejętności teoretycznych i praktycznych, wprowadzania nowych osiągnięć do praktyki lekarskiej oraz dzielenia się swoim doświadczeniem zawodowym poprzez publikacje i udział w konferencjach medycznych. Rezydentura ma zatem charakter wybitnie szkoleniowy, uwzględniający zarówno zapoznanie rezydenta z wiedzą teoretyczną, jak i praktyką lekarską na konkretnych przykładach.

W trakcie odbywania rezydentury w ramach umowy o pracę Wnioskodawca uczestniczył w szeregu kursów specjalizacyjnych i staży kierunkowych, których zakres tematyczny i liczba godzin wynikają z programu rezydentury. Kursy i staże realizowane były w ramach umowy o pracę w czasie godzin pracy i za wynagrodzeniem. Szkolenie specjalizacyjne (rezydentura) odbywało się pod nadzorem kierownika specjalizacji, który był jednocześnie specjalistą w danej dziedzinie. W trakcie trwania rezydentury Wnioskodawca był zobowiązany do uczestnictwa w wykonywaniu badań pośmiertnych, cytologicznych, cytologicznych BAC, histopatologicznych i śródoperacyjnych. Wnioskodawca asystował przy badaniach, ale także część tych badań (pośmiertne i cytologiczne) wykonywał wyłącznie pod nadzorem lekarza specjalisty. Wszystkie czynności wykonywane przez lekarza rezydenta, w tym Podatnika, były zlecane, kierowane i nadzorowane przez kierownika specjalizacji lub innego specjalistę patomorfologa. Wykonując czynności zawodowe w ramach umowy o pracę Wnioskodawca wykonywał zabiegi z góry zaplanowane, zaś fakt uczestnictwa w badaniach musiał być na potrzeby zaliczenia specjalizacji odnotowany w dokumentacji jednostki, w której odbywało się szkolenie lub staż. Wszelkie decyzje podejmowane były w ścisłym porozumieniu z kierownikiem specjalizacji. Kierownik specjalizacji, w oparciu o program specjalizacji decydował, które procedury medyczne Wnioskodawca miał wykonać, w jakich czynnościach brał udział i w jakim charakterze.

Zakres obowiązków lekarza rezydenta wynika z programu specjalizacji, który w istotny sposób ogranicza swobodę działania w podejmowaniu praktyk lekarskich przez lekarza rezydenta. Zakres programu specjalizacji reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 790 z późn. zm.) oraz rozporządzenie z dnia 4 maja 2023 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 975). Co warte podkreślenia, specjalizacja odbywana przez Wnioskodawcę w ramach umowy o pracę, jak i każda inna specjalizacja, ma przede wszystkim charakter dydaktyczno-szkoleniowy. Umowa o pracę lekarza rezydenta ma charakter specjalny, jest zawarta obligatoryjnie wyłącznie na określony czas szkolenia, na podstawie skierowania z Wydziału Zdrowia Urzędu Wojewódzkiego, finansowana z budżetu państwa i ma ściśle określony cel, jakim jest kształcenie młodego lekarza (rezydenta) w danej specjalności, ściśle według ustalonego przez Ministra Zdrowia i programu specjalizacji. Lekarz rezydent, mimo pełnego prawa wykonywania zawodu lekarza, świadczy usługi w danej dziedzinie medycyny jedynie pod nadzorem lekarzy specjalistów, konsultując podejmowane decyzje, szczególnie z wyznaczonym w tym celu kierownikiem specjalizacji.

Wnioskodawca zamierza od lutego 2024 r. rozpocząć prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie praktyka lekarska specjalistyczna (PKD 86.22.Z). W ramach działalności Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w zakresie prowadzenia samodzielnej diagnostyki makro-i mikroskopowej oraz molekularnej, pozwalającej na przekazanie informacji niezbędnych dla podjęcia właściwego leczenia lub wniosków rokowniczych, a w przypadkach badań pośmiertnych wyjaśnienia przyczyny zgonu, przygotowywania specjalistycznych orzeczeń, opinii, zaświadczeń i wniosków. Ponadto Wnioskodawca rozważa również świadczenie usług w zakresie kierowania szkoleniem specjalizacyjnym innych lekarzy w dziedzinie patomorfologii; doskonalenia zawodowego lekarzy i innych pracowników medycznych; kierowania eksperymentem medycznym w dziedzinie patomorfologii. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi medyczne na rzecz A Sp. z o.o. (były pracodawca). Świadczone usługi będą polegały na: wykonywaniu badań śródoperacyjnych, badań histopatologicznych z oceną barwień histochemicznych, badań cytologicznych i cytologii ginekologicznej, badań makroskopowych z pobieraniem wycinków oraz udzielaniu konsultacji medycznych wszelkich okoliczności chorobowych, w tym przypadków pochodzących spoza danej jednostki medycznej. Ponadto Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie oceny FISH i ISH oraz ocenę odczynów immunohistochemicznych.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie działał jak przedsiębiorca: samodzielnie, bez nadzoru, z pełną odpowiedzialnością za podejmowane decyzje gospodarcze. Będzie posiadał pełną swobodę w doborze oferowanych usług, metod diagnostycznych i terapeutycznych oraz będzie ponosił pełną odpowiedzialność osobistą i majątkową za ewentualne błędy w sztuce lekarskiej - zgodnie z umową kontraktową Wnioskodawca będzie pracował jako lekarz specjalista. Za wykonywane usługi wystawiane będą faktury. Wynagrodzenie będzie skalkulowane w oparciu o iloczyn badań/konsultacji/ opinii i ustalonej stawki.

Jako formę opodatkowania Wnioskodawca planuje wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wykonywane usługi posiadają klasyfikację PKWiU 86.22.11.0 Usługi w zakresie analizy i opisywania obrazów medycznych oraz 86.22.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej.

Prowadzona działalność spełnia definicję działalności usługowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca spełnia wymogi określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w roku poprzedzającym rok podatkowy 2024 nie uzyskał przychodów z działalności gospodarczej. Na dzień złożenia wniosku Podatnik nie osiągnął w bieżącym roku podatkowym przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec Wnioskodawcy nie zachodzi jakiekolwiek wyłączenie przewidziane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, tj.: nie opłaca podatku w formie karty podatkowej; nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; nie podejmuje wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ewentualnego istnienia negatywnej przesłanki wymienionej w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał na podstawie umowy o pracę.

Pytanie

Czy w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym Pan A.B. może korzystać w 2024 r. z opodatkowania swoich przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego istnieje możliwość opodatkowania w 2024 r. przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ nie zachodzą przesłanki wyłączające tą formę opodatkowania.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy. Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W ocenie Wnioskodawcy wykonywane przez niego usługi w ramach działalności gospodarczej nie odpowiadają czynnościom, które wykonywał na rzecz tego samego podmiotu w ramach umowy o pracę. Z opisu stanu faktycznego wynika wprost, że nie zachodzi tożsamość świadczonych usług.

W ramach umowy o pracę Wnioskodawca wykonywał zadania zlecone, działał niesamodzielnie, asystował przy badaniach pośmiertnych, cytologicznych, cytologicznych BAC, histopatologicznych i przedsiębiorca Wnioskodawca będzie wykonywał samodzielnie badania śródoperacyjne, histopatologiczne z oceną barwień histochemicznych, cytologiczne i cytologii ginekologicznej, makroskopowe z pobieraniem wycinków, udzielał konsultacji medycznych wszelkich okoliczności chorobowych oraz świadczył usługi w zakresie oceny FISH i ISH oraz ocenę odczynów immunohistochemicznych. Zakres działania w charakterze przedsiębiorcy jest dużo szerszy niż w ramach umowy o pracę oraz obejmuje przede wszystkim działanie samodzielne, bez nadzoru i kierownictwa podmiotu zlecającego wykonanie usług. Odpowiedzialność zawodowa lekarza specjalisty kształtuje się zupełnie inaczej niż lekarza rezydenta. Lekarz specjalista samodzielnie wykonuje specjalistyczne świadczenia zdrowotne i ponosi z tego tytułu pełną odpowiedzialność. Natomiast lekarz rezydent świadczy pracę pod kierownictwem lekarza posiadającego specjalizację. Czynności wykonywane przez rezydenta są nadzorowane przez lekarza specjalistę. Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami lekarz rezydent nie może podejmować samodzielnych decyzji i jest zobowiązany pracować pod kierunkiem lekarza specjalisty. Lekarz specjalista ma natomiast prawo do dokonywania samodzielnych ocen sytuacji i podejmowania decyzji odnośnie leczenia pacjenta. Fakt odmienności obu stanowisk pracy, tj. lekarza rezydenta i lekarza specjalisty, odróżniają również wynagrodzenia pobierane na obu stanowiskach, które są adekwatne zarówno do poziomu wiedzy, doświadczenia i zakresu obowiązków realizowanych przez rezydenta i specjalistę w danej dziedzinie.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane w ramach umowy o pracę nie są tożsame z usługami, które będzie świadczył jako przedsiębiorca. Powyższe uzasadnia również wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 maja 2011 r. sygn. II FSK 2163/09, w którym skład orzekający stwierdził, że: "zwrot "odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy" należy odnieść do czynności zatrudnienia obowiązków powierzonych przez pracodawcę i wykonywanych faktycznie przez pracownika na konkretnym stanowisku pracy, a nie do wszystkich czynności jakie pracownik może wykonywać np. z racji posiadanych kwalifikacji, bądź też do działań o takim samym lub podobnym charakterze. W sytuacji, gdy stosunek pracy lekarza obejmuje wyłącznie wykonywanie obowiązków na konkretnym stanowisku lub w ramach wyodrębnionego oddziału szpitala, zakres tych obowiązków i wynikające z nich czynności, a nie faktycznie podejmowanie działania w ramach tych czynności (np. badania), stanowi o zastosowaniu art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. Nie przypadkiem bowiem w art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f jest wyraźnie mowa o usługach odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy, a nie np. o wykonywaniu w ramach świadczonych usług czynności odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy. Chodzi więc w istocie o to, by usługi świadczone przez podatnika w ramach działalności gospodarczej co do ich charakteru i treści były odpowiednikiem tego, co robił podatnik wykonując pracę".

Wyrok zapadł na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale ma w pełni zastosowanie w niniejszej sprawie. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach planowanej działalności gospodarczej nie odpowiadają obowiązkom i faktycznie wykonywanym czynnościom w ramach zakończonej umowy o pracę. Tym samym brak podstaw do stwierdzenia, że wykonywane czynności są z sobą tożsame, co oznacza, że nie zachodzi przesłanka wskazana w art. 8 ustawy, wskazująca na wyłączenie opodatkowania ryczałtem.

Podobne stanowisko, jak zaprezentowane we wniosku zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach o sygnaturach: 0113-KDIPT2-1.4011.491.2023.2.DJD, 0112-KDIL2- 2.4011.529.2023.2.AA czy 0112-KDIL2-2.4011.467.2023.3.MM.

W związku z powyższym wnoszę o uznanie stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 omawianej ustawy podatkowej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)

prowadzenia aptek,

c)

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f)

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny "odpowiadających czynnościom" odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy.

Jak wynika z opisu sprawy, usługi, które będzie Pan wykonywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako lekarz specjalista, nie będą tożsame z tymi, jakie wykonywał Pan jako lekarz rezydent w ramach umowy o pracę. Dlatego też będzie Pan mógł korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2024 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, interpretacje te dotyczą konkretnych spraw podatników osadzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

3)

z zastosowaniem art. 119a;

4)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

5)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl