0115-KDIT1.4011.73.2019.1.KK - Stawka ryczałtu ewidencjonowanego dla działalności w zakresie usług informatycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.73.2019.1.KK Stawka ryczałtu ewidencjonowanego dla działalności w zakresie usług informatycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2019 r. (data wpływu 29 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (osoba fizyczna) prowadzi działalność gospodarczą. Dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dochody opodatkowuje podatkiem liniowym w wysokości 19%.

Wnioskodawca zamierza zmienić formę opodatkowania od 1 stycznia 2020 r. i złożyć Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze nowej formy opodatkowania do 20 stycznia 2020 r.

Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne na rzecz kontrahentów w Polsce i za granicą. Zakres świadczonych usług to:

1. Klasyfikowane w PKWiU jako 62.01.12 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych, takie jak:

* Analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji dostarczanej przez kontrahenta;

* Modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych, technologii informatycznych dla systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych;

* Projektowanie prototypów systemów komputerowych i procesów ich wdrażania;

* Projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów komputerowych;

* Definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji;

* Aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych;

* Prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych kontrahentowi.

2. Klasyfikowane w PKWiU jako 62.02.30 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i systemów komputerowych, takie jak:

* Wspieranie wiedzą oraz pomoc dla zespołów realizujących implementacje zaproponowanych rozwiązań i technologii;

* Wspieranie wiedzą oraz pomoc przy uruchamianiu systemów komputerowych rozbudowanych o zaprojektowane technologie informatyczne.

Wnioskodawca nie świadczy i nie zamierza świadczyć innych usług poza usługami w wyżej wymienionym zakresie.

W celu sprecyzowania zakresu świadczonych usług Wnioskodawca nadmienia, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z oprogramowaniem klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.1 oraz nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług sklasyfikowanych jako PKWiU 62.01.12 oraz PKWiU 62.02.30 opisanych szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres świadczonych przeze niego usług uprawnia go do zmiany formy opodatkowania przychodów z tytułu tychże usług na formę ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8.5%. Usługi takie jak:

* Analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji dostarczanej przez kontrahenta;

* Modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych, technologii informatycznych dla systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych;

* Projektowanie prototypów systemów komputerowych i procesów ich wdrażania;

* Projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów komputerowych;

* Definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji;

* Aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych;

* Prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych kontrahentowi

są ściśle związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych jednocześnie nie będąc usługami związanymi z oprogramowaniem, tj. nie dotykają usług programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych.

Usługi te są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.12 i mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto usługi takie jak:

* Wspieranie wiedzą oraz pomoc dla zespołów realizujących implementacje zaproponowanych rozwiązań i technologii;

* Wspieranie wiedzą oraz pomoc przy uruchamianiu systemów komputerowych rozbudowanych o zaprojektowane technologie informatyczne

są ściśle związane z usługami pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i systemów komputerowych jednocześnie nie będąc usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Usługi te są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30 i mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 43 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

W załączniku tym wymieniono usługi, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podano jednocześnie oznaczenie tych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b);

* 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy "Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych" (sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12) oraz "Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" (sklasyfikowane wg PKWiU 62.02.30). Usługi te nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz usługami doradczymi (PKWiU 62.02).

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12 oraz usług informatycznych związanych z pomocą techniczną w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pogląd Wnioskodawcy, który jako podstawę prawną zastosowania stawki 8,5% do usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30 powołuje przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jest błędny, niemniej jednak - wobec wskazania prawidłowej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - stanowisko w tej części uznano za prawidłowe.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli nie są to usługi związane z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania. Gdyby bowiem wykonywane przez Wnioskodawcę usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych były usługami związanymi z oprogramowaniem - uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 17% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Grupowanie PKWiU 62.01.1 i 62.02, o którym m.in. mowa jest w ww. przepisie, obejmuje również świadczone przez Wnioskodawcę usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.12, 62.02.30, jednakże znajdujące się przy nich oznaczenie "ex" oznacza, że 17% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl