0115-KDIT1.4011.727.2020.1.MT - PIT od wynagrodzenia członka zarządu - rezydenta Korei Południowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 grudnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.727.2020.1.MT PIT od wynagrodzenia członka zarządu - rezydenta Korei Południowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2020 r. (data wpływu 1 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Spółki jako płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przemysłu... na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Zgromadzenie Wspólników Spółki Wnioskodawcy podjęło uchwałę w sprawie przyznania wynagrodzenia członkowi zarządu, który jest obywatelem Korei Południowej i na stałe przebywa w Korei. Wnioskodawca będzie w posiadaniu uzyskanego przez członka zarządu zaświadczenia o jego miejscu zamieszkania dla celów podatkowych w Korei Południowej, wydanego przez właściwe władze podatkowe tego państwa.

Wnioskodawca planuje wypłacać osobie należącej do składu zarządu Spółki z tytułu pełnienia przez nią funkcji członka zarządu wynagrodzenie. Zgromadzenie Wspólników nie podjęło jeszcze uchwały ustalającej wysokość przedmiotowego wynagrodzenia. Uchwała taka zostanie jednak podjęta. Strony nie zamierzają podpisywać żadnej umowy regulującej ich wzajemne prawa i obowiązki związane z pełnieniem funkcji członka zarządu. Pełnienie funkcji członka zarządu nie będzie w szczególności wykonywane na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego lub umowy o podobnym charakterze. Wnioskodawcy oraz członka zarządu Spółki nie będzie także łączyć stosunek pracy. Należności otrzymywane przez członka zarządu od Wnioskodawcy będą mu wypłacane jako osobie należącej do składu zarządu Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od należności wypłacanych osobie należącej do składu zarządu Spółki?

2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany sporządzać i składać informacje o dochodach oraz pobranych zaliczkach (PIT-11) oraz czy będzie zobowiązany do przekazywania informacji IFT-1/IFT-1R?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Opisane wyżej okoliczności wskazują, że Wnioskodawca wypłacając należności osobie należącej do składu zarządu Spółki będzie zobowiązany na podstawie art. 41 ust. 4 oraz 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg siedziby płatnika.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 oraz 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca, posiadając certyfikat rezydencji otrzymany od podatnika, będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19% należności wypłacanych członkowi zarządu, z wyłączeniem sytuacji gdy członek zarządu miałby miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, np. po przekroczeniu 183 dni pobytu na terytorium RP w ciągu roku podatkowego, co nie będzie miało miejsca i nie dotyczy tej okoliczności.

Wypłacane podatnikowi wynagrodzenie będzie stanowiło, określony w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód otrzymywany przez osobę należącą do składu zarządu osoby prawnej, zatem osoba ta będzie podlegać od wypłaconych jej należności ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody osiągane przez osobę należącą do składu zarządu Spółki będą osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ponieważ źródło przychodu, który będzie uzyskiwać podatnik, będzie znajdowało się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Opodatkowanie przychodów osoby należącej do składu zarządu Spółki dokonywane będzie w formie ryczałtu na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca jako płatnik zobowiązany będzie do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 19% należności wypłacanych osobie należącej do składu Zarządu Spółki, a następnie do przekazywania go na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika.

Ustawodawca przewidział w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ograniczony obowiązek podatkowy, któremu podlegają osoby fizyczne niemające miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Osoby te podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od przychodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zasada ta wynika z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 29 ust. 1 pkt 1 stanowi natomiast, że podatek dochodowy od uzyskiwanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a przychodów z działalności określonej w art. 13 ust. 7 pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 19% przychodu. Wynagrodzenie otrzymywane przez członka zarządu Spółki będzie stanowiło przychody otrzymywane przez osobę należącą do składu zarządu Spółki. Przychody te na podstawie art. 13 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały uznane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychody otrzymywane przez osobę należącą do składu zarządu Spółki należy uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, zastosowanie znajdzie tu art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przywołanego przepisu wynika, że przychód będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach wskazanych w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tylko wówczas, gdy otrzymujący wynagrodzenie pozostaje w ograniczonym obowiązku podatkowym, tj. tylko wówczas, gdy przychód został osiągnięty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę niemającą miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1, w tym Wnioskodawca są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca, dokonując zatem wypłat z tytułu określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat. Art. 41 ust. 9 stanowi, że płatnik pobiera zryczałtowany podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 29, jeżeli uzyska od tego podatnika certyfikat rezydencji bez względu, czy podatnik ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego płatnik będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji, którym jest zaświadczenie o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika, tj. w Korei Południowej.

Rozstrzygnięcia wymaga jeszcze, czy należności wypłacane osobie należącej do składu zarządu Spółki należy uznać za osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Aby można było uznać przychody otrzymywane przez osobę należącą do składu zarządu osoby prawnej za przychody z działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej art. 3 ust. 2b pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność ta musi być wykonywana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tymczasem w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym działalność wykonywana osobiście, jaką jest pełnienie funkcji członka zarządu Spółki nie zawsze będzie wykonywana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W ocenie Wnioskodawcy okoliczność ta nie ma jednak znaczenia, albowiem ustawodawca nie uzależnił opodatkowania przychodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście od faktu, czy są one fizycznie wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wątpliwości zaś nie może ulegać fakt, że "przedmiot zarządu" znajduje się na terytorium RP. Dodatkowo, katalog przychodów jakie należy uznać za osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w cytowanym przepisie nie jest zamknięty. W związku z powyższym za przychody osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zdaniem Wnioskodawcy należy uznać przychody pochodzące od polskiego podmiotu, nawet jeśli czynności będące źródłem wypłacanego przychodu (dochodu) są wykonywane za granicą.

Zaprezentowane stanowisko prowadzi do wniosku, że przychód (dochód) uzyskany przez osobę należącą do składu zarządu Spółki należy uznać za osiągnięty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w każdym przypadku. Ponadto przychody osiągane przez osobę należącą do składu zarządu Spółki będą opodatkowane na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko wówczas, gdy jest to zgodne z właściwą umową w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska. Powyższe wynika z art. 4a oraz art. 29 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do brzmienia art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustalając, czy dana osoba fizyczna jest objęta obowiązkiem podatkowym od danego przychodu na terytorium państwa swojego zamieszkania, czy też państwa na terytorium którego jest osiągany dany przychód należy uwzględnić właściwą umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W tym przypadku dokumentem tym będzie Konwencja między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Republiki Korei w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, Wnioskodawca jako płatnik, posiadając certyfikat rezydencji podatnika, będzie zobowiązany na podstawie art. 41 ust. 4 oraz ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od należności wypłacanych osobie pełniącej funkcje członka zarządu oraz wpłacania go na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika w terminie, o którym mowa w art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też Wnioskodawca nie będzie zobowiązany na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od należności wypłacanych osobie należącej do składu zarządu Spółki.

Ad. 2

Wnioskodawca będzie zobowiązany na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przekazywania osobie należącej do składu zarządu Spółki oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawie opodatkowania osób zagranicznych informacji IFT-1R, w związku z faktem, iż wypłacane przez niego wynagrodzenie członkowi zarządu Spółki będzie stanowiło przychód uzyskiwany przez osobę fizyczną niemającą miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Okoliczności wskazane w opisie zdarzenia przyszłego wskazują, że osoba należąca do składu zarządu Spółki będzie polegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, Wnioskodawca będzie natomiast należał do kategorii płatników określonych w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż będzie on zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od należności wypłacanych członkowi zarządu Spółki na podstawie art. 41 ust. 4 oraz ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia na podstawie art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych PIT-11 - informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany do obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osoby należącej do składu zarządu Spółki. Wnioskodawca będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego w formie ryczałtu w wysokości 19% od przychodu uzyskiwanego przez osobę należącą do składu zarządu Spółki na podstawie art. 41 ust. 4 oraz ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, osoba należąca do składu zarządu Spółki będzie objęta ograniczonym obowiązkiem podatkowym na podstawie art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej krócej niż 183 dni lub nie przebywa w ogóle w ciągu roku, oraz nie posiada na jego terytorium ośrodka interesów życiowych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Płatnik będzie zatem zobowiązany do przesyłania informacji IFT-1R, gdyż będzie należeć do kategorii płatników wymienionych w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie natomiast zobowiązany do przesyłania informacji PIT-11 na podstawie art. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl