0115-KDIT1.4011.69.2022.1.MN - PIT zakresie kwalifikacji przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości wykorzystywanej na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej do właściwego źródła

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.69.2022.1.MN PIT zakresie kwalifikacji przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości wykorzystywanej na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej do właściwego źródła

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości wykorzystywanej na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej do właściwego źródła. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w ramach własnego gospodarstwa rolnego położonego w miejscowości W. w województwie..., jest on rolnikiem w rozumieniu art. 7 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Wnioskodawca posiada również status przedsiębiorcy oraz jednoosobową działalność gospodarczą prowadzoną pod firmą: "U.", zarejestrowaną w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od 31 grudnia 2011 r. Stałym miejscem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności jest miejscowość W. w gminie S., w województwie..

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, kod PKD: 41.20.Z; pozostałe kody PKD zgłoszone do CEIDG przez Wnioskodawcę to: 43.31.Z, 43.33.Z, 43.34.Z, 43.39.Z, 43.91.Z, 43.99.Z. Działalność gospodarcza A. N. nie została zawieszona, jest on czynnym podatnikiem VAT, podatek dochodowy ze źródła pozarolniczej działalności gospodarczej rozlicza na zasadach ogólnych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz na podstawie prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Wnioskodawca jest współwłaścicielem w udziale1/2 nieruchomości położonej w miejscowości W., gmina S., województwo.. Nieruchomość ta składa się z zabudowanych budynkami gospodarczymi działek. Budynki te przeznaczone są do chowu i produkcji drobiu. Nieruchomości te tworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Drugim współwłaścicielem w udziale1/2 ww. nieruchomości jest A. N. - brat Wnioskodawcy, który na przedmiotowych nieruchomościach prowadzi działalność rolniczą polegającą na chowie drobiu, stanowiącą dział specjalny produkcji rolnej w rozumieniu art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Brat Wnioskodawcy nabył udział w przedmiotowej nieruchomości od Wnioskodawcy na podstawie umowy darowizny. Z tytułu osiąganych w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego dochodów z chowu, produkcji i sprzedaży drobiu A. N. (brat Wnioskodawcy) podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych według norm szacunkowych dochodu rocznego.

Wnioskodawca i jego brat A. N. zamierzają zawrzeć umowę dzierżawy udziału w wysokości1/2 nieruchomości należącej do Wnioskodawcy w gospodarstwie rolnym, w którym prowadzona jest działalność rolnicza (dział specjalny produkcji rolnej). Umowa dzierżawy zawarta zostałaby na czas nieokreślony. Wnioskodawca jako wydzierżawiający uzyskiwałby dochód w postaci czynszu w wysokości odpowiadającej połowie dochodu uzyskiwanego przez jego brata ze sprzedaży hodowanego drobiu. Przy czym wysokość dochodu będzie ustalana na podstawie i po zakończeniu cyklu produkcyjnego brojlera. W przypadku braku sprzedaży lub poniesienia straty przez brata Wnioskodawcy w ramach prowadzonego gospodarstwa Wnioskodawca nie uzyskiwałby zapłaty tytułem czynszu.

Jednocześnie umowa dzierżawy udziału zakładałaby, że tylko i wyłącznie brat Wnioskodawcy jako dzierżawca1/2 udziału oraz właściciel1/2 udziału w gospodarstwie rolnym będzie je prowadził i pracował przy produkcji i chowie drobiu, tylko on zostanie zarejestrowany jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 15 ust. 4 i 5 oraz art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz będzie odpowiedzialny za dopełnienie wszelkich obowiązków wynikających z prowadzonej działalności rolniczej.

Wnioskodawca jako wydzierżawiający swój udział w gospodarstwie rolnym nie będzie prowadził na niej żadnej działalności, nie będzie też podejmował decyzji w sprawie kierunków produkcji rolnej w prowadzonym przez brata-współwłaściciela gospodarstwie rolnym. Brat Wnioskodawcy będzie natomiast zobligowany do opodatkowania w stosowanej przez siebie formie całości dochodów osiąganych z prowadzonej działalności rolniczej (chowu drobiu).

Pytania

1. Czy zawarcie umowy dzierżawy udziału należącego do Wnioskodawcy w gospodarstwie rolnym prowadzącym działy specjalne produkcji rolnej, w której to umowie wysokość czynszu odpowiadałaby połowie dochodu osiąganego z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, skutkowałoby opodatkowaniem dochodu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. W razie odpowiedzi twierdzącej na powyższe pytanie, czy Wnioskodawca jako wydzierżawiający będzie uprawniony do opodatkowania czynszu dzierżawnego jako przychodu uzyskanego z tytułu najmu na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, zawarcie przez niego umowy dzierżawy1/2 udziału w gospodarstwie rolnym, w którym prowadzone są działy specjalne produkcji rolnej, gdzie wysokość czynszu odpowiadałaby połowie dochodu osiąganego z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego podlegałoby opodatkowaniem tak uzyskanego dochodu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązek podatkowy wynikałby z uzyskania dochodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi wprost o źródle dochodu w postaci dzierżawy gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością rolniczą.

Co prawda brak jest wskazania w powołanym przepisie wprost o dochodzie z dzierżawy udziału w nieruchomości, na której prowadzone jest gospodarstwo rolne, jednak możliwość dzierżawy udziału we współwłasności nieruchomości wynika z norm prawa cywilnego, przepisów dotyczących współwłasności oraz umowy dzierżawy.

W tym miejscu wskazać należy na pogląd wyrażony w literaturze, zgodnie z którym współwłaściciel może także zawierać dotyczące udziału niektóre umowy obligacyjne. Może na przykład udział swój wydzierżawić (art. 709 k.c.), gdy przynosi on pożytki, a korzystanie z niego nie będzie polegało na korzystaniu przez dzierżawcę z rzeczy wspólnej lub jej wyodrębnionej części (por. wyrok SN z dnia 20 września 2000 r., I CKN 729/99, Lex nr 51640).

Brak jest również przeszkód, aby wysokość czynszu dzierżawnego strony ustaliły w sposób odpowiadający udziałowi Wnioskodawcy jako wydzierżawiającego w dochodzie osiąganym przez brata Wnioskodawcy w prowadzonym gospodarstwie rolnym, wynika to wprost z art. 693 § 2 k.c. który stanowi, że czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.

W ocenie Wnioskodawcy czynsz dzierżawny z tytułu wydzierżawienia1/2 udziału w nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne nie może być zaliczony do przychodów z działalności rolniczej. Jak wskazał WSA w Szczecinie w wyroku z 22 listopada 2007 r.:

Przychód z dzierżawy składników majątku wykorzystywanych w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego nie jest przychodem z działalności rolniczej, o jakiej mowa jest w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 199 1 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), lecz kwalifikuje się do źródła przychodu określonego w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy (dzierżawa, najem, czy umowy o podobnym charakterze).

W świetle powyższego w ocenie Wnioskodawcy nie ma zatem przeszkód, aby osiągnięty przychód mógł być opodatkowany na podstawie art. 1 pkt 2 oraz art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 6 ust. 1ba ustawy o zryczałtowanym podatku, przy określaniu przychodów z tytułu umowy najmu lub dzierżawy rzeczy albo praw majątkowych oraz umów o podobnym charakterze, których przedmiotem nie są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, jeżeli wynajmujący lub wydzierżawiający przeniósł na rzecz osoby trzeciej wierzytelności z tytułu opłat wynikających z takich umów, a umowy te między stronami nie wygasają, to opłaty ponoszone przez najemcę lub dzierżawcę na rzecz osoby trzeciej stanowią przychód wynajmującego lub wydzierżawiającego w dniu zapłaty.

Interpretacja tego przepisu wskazuje, że przychodem opodatkowanym na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku od przychodów ewidencjonowanych mogą być także przychody z dzierżawy lub umów o podobnym charakterze. Na tle przedstawionego wyżej stanu faktycznego - zdaniem Wnioskodawcy - brak jest przeszkód do wyboru tej metody opodatkowania w przypadku wydzierżawienia1/2 udziału w gospodarstwie rolnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.) źródłem przychodu jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Podstawą generowania przychodów z tytułu dzierżawy jest zawarcie pomiędzy stronami stosownej umowy. Strony umowy określają w niej wysokość czynszu, który - jak wynika z art. 693 § 2 Kodeksu cywilnego - może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków. Czynsz ten niezależnie od formy w jakiej został określony stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże do powstania po stronie wynajmującego przychodu konieczne jest zaistnienie przesłanki zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli otrzymanie lub postawienie czynszu do dyspozycji.

Na mocy art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Stosownie do art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione zdarzenie przyszłe czynsz otrzymany z tytułu zawartej umowy dzierżawy należącego do Pana udziału w gospodarstwie rolnym prowadzącym działy specjalne produkcji rolnej będzie kwalifikował się do przychodów z dzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązujących przepisów może Pan wybrać opodatkowanie uzyskiwanych przychodów z tego tytułu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl