0115-KDIT1.4011.492.2022.1.MST - Państwo opodatkowania usług prawniczych ze Szwajcarii

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.492.2022.1.MST Państwo opodatkowania usług prawniczych ze Szwajcarii

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe, jednak częściowo z innych przyczyn niż Państwo wskazaliście.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (współpraca z rezydentem podatkowym Szwajcarii). Zakres wniosku jest następujący:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie (...) (dalej: Stowarzyszenie lub Wnioskodawca) jest stowarzyszeniem rejestrowym będącym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz polskim rezydentem podatkowym. Celami Wnioskodawcy są m.in. (...). Zgodnie ze swoim statutem, w ramach swojej działalności świadczy ono usługi o charakterze odpłatnym oraz nieodpłatnym.

W celu realizacji swoich celów Wnioskodawca podejmuje współpracę w różnych formach i z różnymi osobami. Stowarzyszenie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zatrudniania pracowników na podstawie umów o pracę oraz zleceniobiorców i wykonawców na podstawie umów cywilnoprawnych. Jedną z osób współpracujących jest osoba fizyczna będąca szwajcarskim rezydentem podatkowym (dalej: Współpracownik). Współpracownik przebywa w Szwajcarii ponad 183 dni w roku kalendarzowym oraz posiada ośrodek interesów życiowych właśnie w tamtym państwie.

Wnioskodawcę oraz Współpracownika łączą następujące umowy cywilnoprawne:

* umowa o dzieło, którego zakresem (...), czyli analiza dotycząca obowiązującego prawa i jego stosowania (...);

* umowa zlecenie polegająca na świadczeniu dyżurów online polegających na świadczeniu bezpłatnych porad prawnych (...);

* umowa zlecenie, której zakresem jest "pełnienie funkcji prawniczki - (...) w ramach której wykonuje następujące obowiązki: analiza prawa, (...) oraz sporządzanie opinii prawnych, w tym analiza prawa (...) oraz sporządzenia opinii prawnych i raportów.

W związku z wykonaniem ww. umów Wnioskodawca jest (i będzie) zobowiązany do wypłaty wynagrodzenia (dalej: Wynagrodzenie) na rzecz Współpracownika.

Nadto, Współpracownik:

- nie prowadzi działalności gospodarczej w Szwajcarii;

- przed pierwszą płatnością na jego rzecz dostarczył Wnioskodawcy certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez właściwy organ podatkowy i w przyszłości będzie dostarczał kolejne aktualne certyfikaty rezydencji;

- świadczenia wynikające z umów wiążących go ze Stowarzyszeniem wykonywał na terytorium Szwajcarii;

- nie posiada w Polsce stałej placówki.

Pytanie

Czy Wnioskodawca jest obowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku od osób fizycznych od Wynagrodzeń wypłacanych na rzecz Współpracownika?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, nie jest on obowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku od osób fizycznych od Wynagrodzeń wypłacanych na rzecz Współpracownika.

Zgodnie z treścią art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawy o PIT), osoby fizyczne mogą podlegać opodatkowaniu w Polsce jako jej rezydenci (nieograniczony obowiązek podatkowy) bądź nierezydenci (tj. osoby niemające miejsca zamieszkania w Polsce). Ustawa o PIT, w art. 3 ust. 1a, reguluje zasady określania miejsca zamieszkania danej osoby fizycznej, które determinuje możliwość uznania takiej osoby za polskiego rezydenta lub nierezydenta. Zgodnie z treścią tego przepisu, rezydentem podatkowym w Polsce jest osoba, która na terenie Rzeczypospolitej Polskiej:

* posiada ośrodek interesów życiowych lub

* przebywa dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Osoby, które nie są polskimi rezydentami podlegają opodatkowaniu w Polsce wyłącznie w odniesieniu do dochodów tutaj osiągniętych. W art. 3 ust. 2b Ustawy o PIT znajduje się wyliczenie (o charakterze otwartym) dochodów (przychodów), jakie uważa się za osiągnięte na terytorium RP. Wśród nich ustawodawca wymienił te z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Z przepisów wynika zatem, że wynagrodzenie wypłacane podmiotowi zagranicznemu przez polskiego płatnika za wykonanie usługi fizycznie poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dochodem, którego źródło znajduje się w Polsce - występuje bowiem gospodarczy związek tego dochodu z terytorium Polski. Dochód ten jest zatem osiągnięty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W rezultacie może być opodatkowany w Polsce.

Podkreślenia wymaga, że przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b Ustawy o PIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z perspektywy relacji łączącej Wnioskodawcę oraz Współpracownika, w niniejszej sprawie istotne znaczenie odgrywa treść art. 13 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. Zgodnie z tą regulacją, przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia uzyskiwane m.in. od jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej zaliczane są do działalności wykonywanej osobiście (o ile umowy te nie zostały zawarte w ramach działalności gospodarczej podatnika). Przyjmując, że podatnikiem jest nierezydent, zasady opodatkowania osiąganych przez niego dochodów (przychodów) determinuje art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT. Zgodnie z normą zawartą w tym przepisie, od przychodów z działalności wykonywanej osobiście pobiera się zryczałtowany podatek w wysokości 20% przychodu.

Powyższy model opodatkowania stosuje się jednak z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska pod warunkiem udokumentowania rezydencji podatkowej podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji wydanym zgodnie z zasadami jurysdykcji, w której osoba ta posiada swoją rezydencję (tak art. 29 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT). Innymi słowy, zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Płatnikiem takiego podatku jest podmiot (inny niż osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) dokonujący płatności na rzecz nierezydenta (tak: art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 1 Ustawy o PIT).

Polska i Szwajcaria są stronami Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 22, poz. 92 z późn. zm., dalej: UPO). Zgodnie z Artykułem 14 UPO dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Innymi słowy, dochody z wolnych zawodów i działalności wykonywanej osobiście - do których kwalifikują się również funkcjonujące w Polsce umowy o dzieło oraz umowy zlecenie zawierane poza działalnością gospodarczą - podlegają opodatkowaniu wyłącznie w miejscu rezydencji podatkowej osoby wykonującej, o ile nie wiążą się z posiadaniem stałej placówki w państwie, z którego pochodzi płatność. Zatem płatnik, który uzyska od osoby będącej rezydentem podatkowym w Szwajcarii aktualny certyfikat rezydencji podatkowej, w przypadku wypłaty należności z tytułu działalności wykonywanej osobiście (o której mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy o PIT) nie będzie miał obowiązku obliczyć, pobrać i wpłacić na rzecz właściwego organu podatkowego podatku u źródła.

Odnosząc powyższe do sytuacji opisanej we wniosku należy wskazać, że spełnione zostały wszystkie przesłanki, aby Stowarzyszenie mogło nie pobierać podatku u źródła w odniesieniu do Wynagrodzenia. Mianowicie:

* otrzymującym Wynagrodzenie jest rezydent w Szwajcarii nieprowadzący działalności gospodarczej oraz nieposiadający stałego zakładu w Polsce;

* Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie łączących Stowarzyszenie oraz Wnioskodawcę umów zlecenia oraz umowy o dzieło (tj. działalność wykonywaną osobiście w rozumieniu Ustawy o PIT);

* Wnioskodawcy, przed dokonaniem płatności Wynagrodzenia, został doręczony certyfikat rezydencji podatkowej Współpracownika (a w przyszłości Współpracownik będzie dostarczał certyfikaty rezydencji obowiązujące w kolejnych okresach).

W rezultacie, z uwagi na możliwość zastosowania normy z art. 14 UPO, zgodnie z którą przychód z działalności wykonywanej osobiście przez Współpracownika powinien być opodatkowany w Szwajcarii, Wnioskodawca nie jest obowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku od osób fizycznych od Wynagrodzeń wypłacanych na rzecz Współpracownika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe, jednak częściowo z innych przyczyn niż przez Państwa wskazane.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.),

ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje przy tym dwa "tryby" zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

* tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika oraz

* obliczenie, pobór i zapłatę podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych spoczywa na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę poprzez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w art. 31, 33, 34, 35, 41 i 42e. Wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto, w określonych przez ustawodawcę sytuacjach wypłaty należności na rzecz podatnika lub realizacji świadczeń na rzecz podatnika, na podmiotach dokonujących tych wypłat lub świadczeń spoczywają obowiązki o charakterze informacyjnym (np. art. 39 ust. 3, art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W świetle art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1 (czyli m.in. osoby prawne i ich jednostki organizacyjne), są obowiązani:

pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

"Tytuły określone w art. 29", o których mowa w cytowanym przepisie to m.in. przychody z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze (art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy).

Osoby fizyczne, które nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - to osoby, które nie spełniają kryteriów określonych w art. 3 ust. 1a ustawy, czyli:

* nie posiadają na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) ani

* nie przebywają na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Osoby te są objęte tzw. ograniczonym obowiązkiem podatkowym - podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2a ww. ustawy).

Stosownie natomiast do treści art. 3 ust. 2b pkt 7 analizowanej ustawy,

za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Przy czym w myśl art. 3 ust. 2d ustawy:

Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 2b pkt 7, uważa się przychody wymienione w art. 29 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 2b pkt 1-6.

Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, że zatrudniacie Państwo na podstawie umowy o dzieło oraz umów zlecenia osobę fizyczną będącą rezydentką podatkową Szwajcarii i świadczącą - w ramach ww. umów - usługi prawne.

Należności wypłacane przez Państwa tej osobie są zatem jej dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - stosownie do art. 3 ust. 2b pkt 7 w zw. z art. 3 ust. 2d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ponieważ:

- należności te wypłacacie Państwo jako podmiot mający siedzibę (zarząd) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

- należności te dotyczą usług prawnych, a więc są przychodami wymienionymi w art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy (jednocześnie należności te nie stanowią dochodów/przychodów, o których mowa w art. 3 ust. 2b pkt 1-6 ustawy).

Wobec tego, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, spoczywają na Państwu obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego.

W świetle art. 29 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Stosownie natomiast do treści art. 29 ust. 2,

przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Jak wynika z opisu sprawy Państwa współpracownik - rezydentka podatkowa Szwajcarii - przed pierwszą płatnością na jej rzecz dostarczyła Państwu certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez właściwy organ podatkowy i w przyszłości będzie dostarczała kolejne aktualne certyfikaty rezydencji. Wobec tego, dla realizacji obowiązków płatnika związanych z wypłatą (stawianiem do dyspozycji) wynagrodzeń tej osobie powinni Państwo uwzględniać postanowienia Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 22, poz. 92).

Zgodnie z art. 14 Konwencji:

Dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.

Określenie "wolny zawód" obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów oraz dentystów i księgowych.

Zatrudniana przez Państwa rezydentka podatkowa Szwajcarii wykonuje działalność prawniczą. Świadczenie przez nią opisanych prac w ramach umowy o dzieło oraz umów zlecenia mieści się zatem w pojęciu "wolnego zawodu". Jednocześnie, jak Państwo wskazali, osoba ta nie posiada w Polsce stałej placówki.

Wobec tego, w świetle art. 14 polsko-szwajcarskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody Państwa współpracownika z tytułu umowy o dzieło oraz umów zlecenia - jako dochody z "wykonywania wolnego zawodu" - podlegają opodatkowaniu tylko w Szwajcarii.

W odniesieniu zatem do wypłacanych lub stawianych do dyspozycji należności z tytułu ww. umów nie są Państwo - jako płatnik, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obowiązani do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 29 ust. 2 tej ustawy w zw. z art. 14 polsko-szwajcarskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Należy jednak podkreślić, że na płatnikach, o których mowa w art. 41 ustawy spoczywają obowiązki o charakterze informacyjnym, tj. obowiązek przesłania podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania:

- imiennych informacji sporządzonych według ustalonego wzoru (IFT-1/1R) w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym (art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy);

- imiennych informacji sporządzonych według ustalonego wzoru (IFT-1/1R) na pisemny wniosek podatnika - w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (art. 42 ust. 4 ustawy).

Co istotne, ww. informacje sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29 (art. 42 ust. 6 ustawy).

Wobec powyższego, wskazane obowiązki o charakterze informacyjnym spoczywają na Państwu jako płatniku w odniesieniu do opisanej umowy o dzieło oraz umów zlecenia.

We własnym stanowisku prawidłowo Państwo oceniliście, że w opisanych okolicznościach nie jesteście zobowiązani do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od należności wypłacanych na rzecz współpracownika z tytułu umowy o dzieło oraz umów zlecenia z uwagi na:

- postanowienia art. 14 polsko-szwajcarskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidujące, że ww. przychody podlegają opodatkowaniu tylko w Szwajcarii oraz

- udokumentowanie rezydencji podatkowej tej osoby uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji (co jest warunkiem uwzględnienia przez płatnika postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, wynikającym z art. 29 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Dokonując kwalifikacji przychodów współpracownika na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (która to kwalifikacja stanowi punkt wyjścia dla rozważań o Państwa obowiązkach jako płatnika) odnieśliście się Państwo do art. 13 pkt 8 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy, podczas gdy - wobec świadczenia przez rezydentkę podatkową Szwajcarii usług prawnych - jej przychody z tego tytułu są przychodami wymienionymi w art. 29 ust. 1 pkt 5. Powyższe nie wpłynęło jednak na prawidłowo wywiedziony przez Państwa skutek prawny w postaci braku obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w związku z wypłatą wynagrodzenia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz przedstawionego przez Państwa zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.) albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl