0115-KDIT1-3.4012.601.2019.2.MS - Opodatkowanie usług świadczonych na rzecz mieszkańców i jednostek samorządu terytorialnego, moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaconych zaliczek, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od wydatków związanych z realizowanym projektem oraz brak opodatkowania przekazania instalacji na rzecz mieszkańców i jednostek samorządu terytorialnego zarówno w okresie trwania umowy, jak i po jej zakończeniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.601.2019.2.MS Opodatkowanie usług świadczonych na rzecz mieszkańców i jednostek samorządu terytorialnego, moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaconych zaliczek, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od wydatków związanych z realizowanym projektem oraz brak opodatkowania przekazania instalacji na rzecz mieszkańców i jednostek samorządu terytorialnego zarówno w okresie trwania umowy, jak i po jej zakończeniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.), uzupełnionym w dniu 15 listopada 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz mieszkańców i jednostek samorządu terytorialnego, momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaconych zaliczek, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego od wydatków związanych z realizowanym projektem oraz braku opodatkowania przekazania instalacji na rzecz mieszkańców i jednostek samorządu terytorialnego zarówno w okresie trwania umowy, jak i po jej zakończeniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2019 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 15 listopada 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz mieszkańców i jednostek samorządu terytorialnego, momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaconych zaliczek, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego od wydatków związanych z realizowanym projektem oraz braku opodatkowania przekazania instalacji na rzecz mieszkańców i jednostek samorządu terytorialnego zarówno w okresie trwania umowy, jak i po jej zakończeniu.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe.

Stowarzyszenie (...) (dalej: "Stowarzyszenie") jest organizacją zrzeszającą jednostki samorządowe z terenu powiatu - dalej łącznie: "JST". Stowarzyszenie działa na podstawie stosownych ustaw oraz postanowień statutu. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym i posiada NIP jednakże nie było/nie jest dotąd zarejestrowane jako podatnik czynny podatku od towarów i usług (dalej także: "VAT").

Stowarzyszenie działa w celu (...). Do głównych zadań Stowarzyszenia należy dbanie o rozwój proekologicznej infrastruktury technicznej, rozwój turystyki, sportu i rekreacji oraz kultury. Ponadto Stowarzyszenie podejmuje (...).

Ponadto zgodnie z zapisami zawartymi w statucie celami Stowarzyszenia są:

* (...)

* (...)

* (...)

* (...)

* (...)

* (...)

W celu realizacji zadań przewidzianych w statucie Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą i realizując przedsięwzięcia gospodarcze może zawierać umowy / porozumienia z samorządami, osobami prawnymi czy osobami fizycznymi.

W latach 2011-2012 Stowarzyszenie zrealizowało projekt pn. "..." (dalej: "Projekt I"). Projekt I polegał na montażu instalacji solarnych do podgrzewania ciepłej wody użytkowej -... na obiektach mieszkańców Miasta i Gminy (dalej: "Mieszkańcy"),... na budynkach użyteczności publicznej oraz zainstalowaniu... ulicznych lamp hybrydowych (dalej: "lampy") na terenie JST. Całkowita wartość realizacji Projektu I wyniosła ok.... mln zł. Stowarzyszenie uzyskało dofinasowanie Projektu I w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa (dalej: "RPO") na lata 2007-2013 - Działanie 5.4 Rozwój energetyki opartej na źródłach odnawialnych. Podatek VAT stanowił koszt kwalifikowany Projektu I. Łączna kwota wpłat dotycząca Projektu I dokonana przez Mieszkańców JST przy uwzględnieniu także kwoty otrzymanej dotacji w latach 2010-2012 wyniosła ok.... mln zł, przy czym wpłaty w poszczególnych latach kształtowały się następująco:

* 2010 r. -... tys. zł (mieszkańcy),

* 2011 r. -... tys. zł (mieszkańcy),... tys. zł (JST),... tys. zł (kwota dotacji),

* 2012 r. -... tys. zł (mieszkańcy),... tys. zł (JST),... tys. zł (kwota dotacji).

Wpłaty od Mieszkańców i JST na poczet realizacji Projektu I były dokonywane przed wykonaniem montażu instalacji OZE.

W okresie od stycznia 2013 r. do grudnia 2016 r. Stowarzyszenie nie wykonywało za wynagrodzeniem żadnych czynności mogących mieć, zdaniem Stowarzyszenia, charakter usług/dostaw towarów ani nie pobierało zaliczek na poczet wykonania takich czynności w przyszłości.

Obecnie od 2018 r. Stowarzyszenie realizuje projekt pn. "..." (dalej: "Projekt II"). Projekt obejmuje zakup i montaż... instalacji odnawialnych źródeł energii, w tym... instalacje fotowoltaiczne,... instalacje solarne,... piece na biomasę i... pompy ciepła na potrzeby indywidualne i na obiektach mieszkańców Miasta i Gminy. Dodatkowo w ramach Projektu II jedna instalacja fotowoltaiczna zostanie zakupiona i zainstalowana na nieruchomości Miasta. Całkowita wartość realizacji projektu będzie wynosić ok.... mln zł. Stowarzyszenie uzyskało dofinasowanie Projektu II w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych ze środków RPO na lata 2014-2020 - Działanie 10.3 Odnawialne źródła energii. Odnośnie Projektu II w styczniu 2017 r. mieszkańcy i Miasto dokonali wpłat zaliczkowych na poczet realizacji Projektu II w łącznej kwocie ok.... tys. zł.

W ramach realizacji Projektu I i Projektu II (dalej łącznie: "Projekty") Stowarzyszenie zobowiązało się do przeprowadzenia wszystkich niezbędnych działań zapewniających zrealizowanie celów wskazanych w Projektach, do których należały/należą: podpisanie umowy na montaż instalacji OZE po wybraniu wykonawcy, zakup urządzeń, roboty montażowe, nadzór inwestorski, odbiór końcowy zamontowanych instalacji oraz promocja Projektów (dalej łącznie: "czynności OZE").

W celu przeprowadzenia ww. czynności OZE w ramach Projektów Stowarzyszenie podpisało/podpisze z każdym Mieszkańcem Miasta i Gminy zainteresowanym udziałem w jednym z Projektów umowę określającą wzajemne zobowiązania związane z montażem indywidualnej instalacji solarnej/fotowoltaicznej/pompy ciepła/pieca na biomasę (dalej łącznie: "Instalacje") na/przy/w budynku Mieszkańca. Analogiczne umowy zostały/zostaną podpisane z JST na realizację zadań w ramach Projektów I i II (dalej: łącznie z umowami zawartymi z Mieszkańcami - "Umowy").

Umowy przewidują/będą przewidywały, że po zakończeniu prac montażowych w/na/przy budynkach Mieszkańców i JST sprzęt oraz urządzenia wchodzące w skład Instalacji pozostaną własnością Stowarzyszenia przez cały okres trwania tych prac. Jednocześnie, począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w budynku Mieszkańców i JST, Stowarzyszenie przekaże Mieszkańcom i JST sprzęt i urządzenia wchodzące w skład Instalacji do korzystania zgodnie z ich przeznaczeniem do zakończenia okresu trwania Umów (okresu trwałości Projektów). Z kolei wraz z upływem okresu trwania Umów całość Instalacji stanie się własnością Mieszkańców i JST (bez odrębnej umowy).

Dodatkowo Stowarzyszenie wskazuje, że umowy o dofinansowanie Projektów i przepisy regulujące zasady dofinansowania zobowiązują Stowarzyszenie m.in. do osiągnięcia tzw. efektu rzeczowego (montaż określonej liczby Instalacji) oraz do tego, aby w tzw. okresie trwałości Projektów (5 lat od uzyskania ostatniej płatności w ramach dofinansowania) Stowarzyszenie pozostało właścicielem Instalacji. Poza tym, umowy o dofinansowanie w żaden sposób nie odnoszą się do ustaleń Stowarzyszenia z Mieszkańcami i JST, w szczególności nie narzucają żadnej formy współpracy z Mieszkańcami i JST, nie wymagają realizacji na ich rzecz określonych świadczeń i nie przewidują dofinansowania do cen ewentualnych usług świadczonych przez Stowarzyszenie dla Mieszkańców i JST.

Najpóźniej w dniu zawarcia Umów Mieszkańcy i JST, wyrażający chęć udziału w Projektach, zobowiązani zostali do uiszczenia płatności zaliczkowej na poczet wykonania zobowiązań przez Stowarzyszenie (czynności OZE). Mieszkańcy i JST zostali bowiem zobowiązani w zawartych Umowach do pokrycia części kosztów zakupu i montażu Instalacji (w zakresie kwoty stanowiącej udział Mieszkańców i JST w Projektach - 15% lub 25% wartości Instalacji). Ponadto Mieszkańcy i JST zobowiązani są/byli do użyczenia części nieruchomości pod montaż Instalacji oraz pokrywania bieżących kosztów eksploatacji Instalacji w okresie trwałości Projektów.

Umowy przewidują, że brak dokonania przez Mieszkańców lub JST ww. wpłaty w terminie i wysokości określonej w Umowie jest/będzie równoznaczny z rezygnacją z udziału w Projektach. Oznacza to, że w razie braku dokonania zapłaty wynagrodzenia przez Mieszkańca lub JST, Stowarzyszenie nie zrealizuje/nie będzie realizowało na ich rzecz czynności OZE, tj. nie zamontuje Instalacji, nie udostępni ich do korzystania ani też finalnie nie przeniesie na Mieszkańców/JST własności Instalacji. Zapłata wynagrodzenia w wysokości określonej w Umowach jest/będzie warunkiem koniecznym do realizacji Umów przez Stowarzyszenie.

Poza wniesieniem ww. wpłat, Stowarzyszenie nie planuje na ten moment, by Umowy przewidywały pobieranie jakichkolwiek innych opłat od Mieszkańców i JST z tytułu realizacji przez Stowarzyszenie czynności OZE. Należy w szczególności zaznaczyć, że zarówno korzystanie przez Mieszkańców i JST z Instalacji w okresie obowiązywania Umów, jak i przeniesienie na Mieszkańców i JST własności Instalacji wraz z upływem okresu trwania Umów, realizowane będzie przez Stowarzyszenie w ramach czynności OZE i Stowarzyszenie nie będzie pobierało z tego tytułu żadnego dodatkowego wynagrodzenia od Mieszkańców i JST, poza tym określonym w Umowach, stanowiącym udział Mieszkańców/JST w Projektach. Stowarzyszenie już na etapie planowania Projektów nie zakładało, że realizacja tych projektów może mieć charakter zarobkowy (analiza finansowa sporządzona na cele realizacji Projektów wykazywała ujemną stopę zwrotu z Projektów).

Realizacja Projektów obejmowała/będzie obejmowała wyłącznie nieruchomości prywatne należące do Mieszkańców Miasta i Gminy, w których nie będzie prowadzona działalność gospodarcza oraz budynki/tereny użyteczności publicznej należące do JST.

Instalacje montowane na potrzeby Mieszkańców były/będą montowane (z pewnymi dalszymi zastrzeżeniami) na budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 - budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111) lub budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112). Powierzchnia użytkowa budynków zasadniczo nie przekraczała/nie będzie przekraczała 300 m2. Może się jednak zdarzyć, iż powierzchnia użytkowa niektórych budynków jednorodzinnych przekroczy 300 m2. W budynkach tych nie będzie lokali użytkowych.

Instalacje solarne oraz instalacje fotowoltaiczne w ranach Projektów były / będą, co do zasady, zainstalowane na dachach budynków mieszkalnych (z pewnymi dalszymi zastrzeżeniami). W przypadkach, gdy montaż wskazanych instalacji na dachach budynków mieszkalnych będzie nieuzasadniony lub niemożliwy, dopuszcza się techniczną możliwość zainstalowania instalacji zakotwiczonych do ścian budynków. Kolektory słoneczne oraz instalacje fotowoltaiczne zainstalowane na dachach i zakotwiczone do ściany budynku stanowiły/będą stanowiły zatem instalacje wykonywane w obrysie budynku mieszkalnego. W miejscach, gdzie montaż wskazanych instalacji na dachach budynków mieszkalnych lub zakotwiczenie instalacji do ich ścian okazało się/okaże się niemożliwe, będą mogły zdarzyć się przypadki, w których wskazane instalacje zostały/zostaną zamontowane na gruncie, bądź też na budynkach gospodarczych znajdujących się na nieruchomościach należących do Mieszkańców.

Instalacje solarne oraz lampy hybrydowe w ramach Projektu I zostały zainstalowane również na dachach 10 budynków użyteczności publicznej oraz terenach należących do JST. Natomiast instalacja fotowoltaiczna dla Miasta w ramach Projektu II zostanie zamontowana na wiacie należącej do Miasta.

Z kolei kotły na biomasę w ramach Projektu II zostaną zamontowane wyłącznie wewnątrz budynków mieszkalnych (w ich obrysie). Pompy ciepła w ramach Projektu II zostaną zainstalowane wewnątrz budynków mieszkalnych lub na ścianach tych budynków (tj. w ich obrysie), ewentualnie część elementów pompy ciepła może zostać zamontowana przy budynkach mieszkalnych, tj. poza ich obrysem.

Projekty zostały/będą zrealizowane na podstawie umowy zawartej przez Stowarzyszenie z wyłonionym wykonawcą (dalej: "Wykonawca"), który w szczególności zaprojektuje i dokona montażu Instalacji Mieszkańcom i JST. Stowarzyszenie odnośnie Projektu I otrzymało w latach 2010- 2012 faktury od Wykonawcy za świadczone usługi wraz ze wskazaną na fakturach kwotą podatku VAT. Jednak Stowarzyszenie nie odliczało podatku VAT naliczonego od wydatków na Projekt I. Do dnia złożenia niniejszego wniosku Stowarzyszenie nie otrzymało faktur od Wykonawcy w związku z realizacją Projektu II.

Faktury od Wykonawcy za realizację Projektów były/będą wystawiane na Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie wskazuje, że wystąpiło z odrębnym wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS") w celu potwierdzenia, czy w związku z wykonywanymi czynnościami OZE Stowarzyszenie występowało/występuje w charakterze podatnika VAT. Pytania skierowane w niniejszym wniosku zostają zadane przy założeniu, że DKIS uzna Stowarzyszenie za podatnika VAT odnośnie realizowanych czynności OZE i mają na celu ustalenie sposobu rozliczenia czynności OZE na gruncie podatku VAT.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że wystąpił do Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: "GUS") o wydanie opinii klasyfikacyjnej dotyczącej nabywanych przez Stowarzyszenie usług zakupu i montażu Instalacji przez Wykonawcę. W opinii Wnioskodawcy usługi te powinny zostać zaklasyfikowane według PKWiU w następujący sposób, tj.:

* zakup z montażem instalacji fotowoltaicznych powinien być klasyfikowany w grupowaniu PKWiU 33.20.50.0 jako "Usługi instalowania urządzeń elektrycznych",

* zakup z montażem instalacji solarnych, pomp ciepła, i kotłów centralnego ogrzewania opalanych biomasą powinien być klasyfikowany w grupowaniu PKWiU 43.22.12.0 jako "Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych".

Dodatkowo Stowarzyszenie wskazuje, że pytanie dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego odnosi się jedynie do sytuacji, gdy prawo to nie uległo przedawnieniu (tj. przyszłych wydatków na Projekt OZE II, gdy wydatki te będą ponoszone przez Stowarzyszenie jako podatnika VAT czynnego).

Ponadto Stowarzyszenie wskazuje, że uzyskało odrębnie interpretację indywidualną w kwestii uznania Stowarzyszenia za podatnika VAT z tytułu czynności OZE oraz kwestii rejestracji jako podatnik VAT czynny (nr (...)).

Zgodnie z uzyskaną (odrębnie) interpretacją indywidualną w sprawie Projektów (nr (...)) Stowarzyszenie działa w charakterze podatnika podatku od towaru i usług, obecnie jako podmiot zwolniony z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Stowarzyszenie będzie podatnikiem VAT czynnym z chwilą przekroczenia wartości sprzedaży w poprzednim (lub w danym) roku podatkowym w kwocie 200 000 zł. Taka sytuacja będzie miała miejsce z chwilą realizacji czynności w ramach Projektu OZE II i ponoszenia wydatkowaną Projekt OZE II. W związku z powyższym, zapytanie dotyczy zdarzenia przyszłego tj. wyłącznie wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi w ramach Projektu OZE II - tj. sytuacji, gdy Stowarzyszenie będzie ponosiło wydatki na Projekt OZE, będąc już zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i wówczas, zdaniem Stowarzyszenia, wydatki na Projekt OZE II będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT (usługami w ramach Projektu OZE II).

Budowa instalacji odnawialnych źródeł energii na budynkach mieszkalnych mieszkańców była/ będzie wykonywana w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy od podatku od towaru i usług jako modernizacja lub termomodernizacja obiektów budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z uzyskaną przez Stowarzyszenie (odrębnie) interpretacją indywidualną w sprawie Projektów z dnia 19 sierpnia 2019 r., nr (...), UNP (...) Stowarzyszenie, realizując Projekt OZE I oraz Projekt OZE II działało/działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Jednocześnie Stowarzyszenie informuje, że odstępuje od interpretacji na pytanie nr 7 z wniosku: Czy na Stowarzyszeniu jako podatniku VAT z tytułu realizowanych czynności OZE, będzie spoczywał obowiązek rozliczenia w drodze odwrotnego obciążenia VAT z tytułu nabycia od Wykonawcy usług związanych z zakupem i montażem Instalacji w ramach Projektu II?

Ponadto wskazuje, że w związku z uzyskaną ww. interpretacją indywidualną w zakresie występowania Stowarzyszenia jako podatnika VAT i rejestracji jako podatnik VAT czynny, wnosi o wydanie interpretacji w niniejszej sprawie dla zdarzenia przyszłego, w którym będzie występowało jako podatnik VAT czynny w związku z realizacją czynności OZE i ponoszeniem wydatków na Projekt OZE II.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania, ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku.

1) Czy Stowarzyszenie, działając jako podatnik VAT z tytułu realizowanych czynności OZE, wpłaty, które otrzymało/otrzyma od Mieszkańców i JST powinno uznać jako wynagrodzenie za świadczone przez Stowarzyszenie na ich rzecz usługi i jako takie będą podlegały opodatkowaniu VAT?

2) (...)

3) Czy Stowarzyszenie, działając jako podatnik VAT z tytułu realizowanych czynności OZE, wpłaty, które otrzymało/otrzyma od Mieszkańców i JST przed wykonaniem usług w ramach Projektów, powinno uznać za zaliczki podlegające opodatkowaniu w momencie ich otrzymania?

4) Czy Stowarzyszeniu, działającemu jako podatnik VAT z tytułu realizowanych czynności OZE przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez Stowarzyszenie na realizację Projektu II?

5) Czy Stowarzyszenie działając jako podatnik VAT z tytułu realizowanych czynności OZE, poza odprowadzeniem VAT od wynagrodzenia, o którym mowa w pytaniu 1, jest/będzie zobowiązane do odrębnego opodatkowania podatkiem VAT przekazania Instalacji do korzystania w okresie trwania Umów?

6) Czy Stowarzyszenie, działając jako podatnik VAT z tytułu realizowanych czynności OZE, poza odprowadzeniem VAT od wynagrodzenia, o którym mowa w pytaniu 1, jest/będzie zobowiązane do odrębnego opodatkowania podatkiem VAT przekazania Mieszkańcom i JST własności Instalacji wraz z upływem okresu trwania Umów?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1) Stowarzyszenie, działając jako podatnik VAT z tytułu realizowanych czynności OZE, otrzymywane wpłaty od Mieszkańców i JST powinno uznać jako wynagrodzenie za świadczone przez Stowarzyszenie na ich rzecz usługi i jako takie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

2) (...).

3) Stowarzyszenie, działając jako podatnik VAT z tytułu realizowanych czynności OZE, wpłaty, które otrzymało/otrzyma od Mieszkańców i JST w ramach Projektów przed wykonaniem usług w ramach Projektów, powinno uznać za zaliczki, które podlegają/będą podlegały opodatkowaniu VAT w momencie ich otrzymania przez Stowarzyszenie.

4) Stowarzyszeniu, jako podatnikowi VAT z tytułu realizowanych czynności OZE będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od przyszłych wydatków ponoszonych na realizację Projektu II, bowiem w takim przypadku dokonywane przez Stowarzyszenie nabycia towarów i usług będą miały związek wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną VAT, gdy Stowarzyszenie będzie ponosiło te wydatki jako podatnik VAT czynny.

5) Stowarzyszenie, działając jako podatnik VAT z tytułu realizowanych czynności OZE, poza odprowadzeniem VAT od wynagrodzenia, o którym mowa w pytaniu 1, nie jest/nie będzie zobowiązane do odrębnego opodatkowania podatkiem VAT przekazania Instalacji Mieszkańcom i JST do korzystania w okresie trwania Umów.

6) Stowarzyszenie, działając jako podatnik VAT z tytułu realizowanych czynności OZE, poza odprowadzeniem VAT od wynagrodzenia, o którym mowa w pytaniu 1, nie jest/nie będzie zobowiązane do odrębnego opodatkowania podatkiem VAT przekazania Mieszkańcom i JST własności Instalacji wraz z upływem okresu trwania Umów.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Z kolei na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Na podstawie Umów, które zawarło/zawrze Stowarzyszenie z Mieszkańcami i JST, Stowarzyszenie zobowiązało/zobowiąże się do zakupu i montażu Instalacji z przeznaczeniem na potrzeby Mieszkańców i JST, przekazania ich Mieszkańcom i JST do korzystania, a następnie na własność Mieszkańców i JST. Powyższe czynności były/będą świadczone odpłatnie, na podstawie wynagrodzenia wynikającego z zawartych Umów.

Dodatkowo Stowarzyszenie jest/będzie zobowiązane do zabezpieczenia rzeczowej realizacji Projektów, na którą składa się/będzie składało się sprawowanie bieżącego nadzoru inwestorskiego oraz organizacyjnego nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe Projektów.

Po zakończeniu prac instalacyjnych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład Instalacji, pozostaną własnością Stowarzyszenia przez cały czas trwania Projektów, tj. 5 lat, licząc od dnia przekazania Stowarzyszeniu płatności ostatecznej od instytucji finansującej. Natomiast po upływie tego okresu nastąpi przeniesienie własności Instalacji na rzecz Mieszkańców i JST.

Tym samym, w oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy o VAT należy stwierdzić, że w przypadku uznania Stowarzyszenia za podatnika VAT z tytułu czynności OZE (co powinno zostać potwierdzone w odrębnej interpretacji) mamy w przedmiotowym przypadku do czynienia ze świadczeniem usług przez Stowarzyszenie dla Mieszkańców i JST. Przedmiotową usługą będzie usługa termomodernizacji/modernizacji, w szczególności polegająca na montażu, udostępnieniu do korzystania oraz przekazaniu własności Instalacji Mieszkańcom i JST. W konsekwencji, należy uznać, że ww. czynności stanowią/będą stanowiły elementy całościowej usługi świadczonej przez Stowarzyszenie dla Mieszkańców i JST.

Innymi słowy, Stowarzyszenie przyjęło / przyjmie rolę inwestora w ramach Projektów i nabyło/nabędzie od wybranego Wykonawcy (firmy budowlanej) usługę wykonania Instalacji w/na/przy wskazanych przez Stowarzyszenie budynkach Mieszkańców i JST. Instalacje przez cały okres trwałości Projektów pozostaną własnością Stowarzyszenia. Nie budzi też wątpliwości, że usługom świadczonym przez Stowarzyszenie będzie odpowiadało określone wynagrodzenie, do którego zapłaty zobowiązani są / będą Mieszkańcy i JST. Z treści Umów wynika, jakie konkretnie świadczenia ma/będzie miało obowiązek wykonać Stowarzyszenie w zamian za otrzymane wynagrodzenie. Jednocześnie Umowy wskazują/będą wskazywały, że brak wpłaty ze strony Mieszkańca lub JST będzie równoznaczny z rezygnacją Mieszkańca/JST z udziału w Projekcie, tj. Stowarzyszenie nie świadczyło/nie będzie świadczyło dla nich żadnych usług.

Tym samym należy uznać, że w związku z Umowami, które Stowarzyszenie zawarło/zamierza zawrzeć z Mieszkańcami i JST, Stowarzyszenie realizowało/będzie realizować odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z przywołanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega/będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i jednocześnie nie korzysta/nie będzie korzystało ze zwolnienia z VAT.

W tym kontekście, wpłaty dokonywane przez Mieszkańców i JST jako konieczny i niezbędny warunek realizacji przez Stowarzyszenie usług, pozostają / będą pozostawały w bezpośrednim związku z ww. świadczeniem usług przez Stowarzyszenie realizowanym dla tych właśnie Mieszkańców/JST. Nie można uznać, że wpłaty, które są/będą wnoszone przez osoby fizyczne (Mieszkańców) i JST deklarujące uczestnictwo w Projektach pozostawały/będą pozostawały "w oderwaniu" od czynności, które zostaną wykonane przez Stowarzyszenie - będzie bowiem zachodził związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Stowarzyszenia do wykonywania określonych czynności (podobnie związek ten zachodzi pomiędzy wpłatami a czynnościami realizowanymi dla JST). W przypadku uznania Stowarzyszenia za podatnika VAT Stowarzyszenie weszło/wejdzie w rolę świadczącego usługę, wpłaty dokonywane na jego rzecz przez Mieszkańców i JST stanowią/będą stanowiły wynagrodzenie za świadczone przez Stowarzyszenie usługi.

Ad 2.

Ad 3.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, z tytułu realizacji przez Stowarzyszenie dla Mieszkańców i JST usług, w tym w szczególności zakupu i montażu Instalacji, przekazania jej Mieszkańcom i JST do korzystania, a następnie na własność, Mieszkańcy i JST zobowiązali/zobowiążą się do uiszczenia na rzecz Stowarzyszenia wynagrodzenia w określonej wysokości.

W ocenie Wnioskodawcy, wpłaty otrzymywane przez Stowarzyszenie od poszczególnych Mieszkańców i JST przed wykonaniem usługi stanowią/będą stanowiły zaliczki na poczet świadczonej usługi podlegające opodatkowaniu w momencie otrzymania wpłat od poszczególnych Mieszkańców i JST.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli jednak przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę (...) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ww. ustawy). Analogicznie obowiązek podatkowy odnośnie otrzymanej zaliczki / przedpłaty powstawał w myśl art. 19 ust. 11 ustawy o VAT w stanie prawnym przed 2014 r.

W przedmiotowej sprawie, Mieszkańcy i JST są/będą zobowiązani do zapłaty na rzecz Stowarzyszenia uzgodnionych kwot. Część tych kwot zostanie wpłacona przed realizacją usługi, którą za wykonaną należy uznać z momentem dokonania ostatniej czynności składającej się na całościową usługę świadczoną przez Stowarzyszenie, tj. przeniesienia własności Instalacji na rzecz Mieszkańca lub JST.

W tej sytuacji należy uznać, że przed wykonaniem usługi Stowarzyszenie otrzymało/otrzyma od Mieszkańców i JST zaliczki, o których mowa w art. 19a ust. 8 ustawy o VAT (lub stosownie art. 19 ust. 11 ustawy o VAT w brzemieniu obowiązującym do końca 2013 r.). W konsekwencji, w momencie otrzymania tych wpłat Stowarzyszenie jest/będzie zobowiązane do rozpoznania obowiązku podatkowego w odniesieniu do otrzymanych kwot.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w odniesieniu do wpłat otrzymanych przed wykonaniem usługi obowiązek podatkowy powstaje w momencie ich otrzymania, zostało potwierdzone w licznych interpretacjach podatkowych wydanych m.in. przez DKIS w podobnych stanach faktycznych, tj.:

* interpretacji indywidualnej z 29 czerwca 2018 r., sygn. 0111-KDB3-1.4012.506.2018.1.KO, DKIS stwierdził iż: "w związku z powyższym kwoty uiszczone przez mieszkańców na poczet wykonania ww. usług będą stanowiły zaliczki, w związku z otrzymaniem których po stronie Gminy powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty";

* interpretacji indywidualnej z 27 czerwca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.472.2018.1.JP, w której DKIS uznał, że: "mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że po stronie Gminy powstanie obowiązek podatkowy na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, a jeżeli do dnia wykonania usługi mieszkańcy nie dokonają zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z przepisem art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, w dniu wykonania usługi";

* interpretacji indywidualnej z 20 czerwca 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-2.4012.311.2018.1.PS. W wydanej interpretacji DKIS w pełni zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymywane przez gminę od mieszkańców wpłaty należy uznać za zaliczki podlegające opodatkowaniu w momencie otrzymania wpłat od mieszkańców.

Ad 4.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zaistniałej sytuacji towary i usługi (koszty dokumentacji technicznej, zakupu i montażu Instalacji, nadzoru budowlanego, zarządzania i promocji w ramach Projektu II), które Stowarzyszenie zakupi (jako podatnik VAT czynny) będą bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Stowarzyszenie usług dla Mieszkańców i Miasta - po dokonaniu przez Stowarzyszenie rejestracji jako podatnik VAT czynny 9gdy taki obowiązek wystąpi dla Stowarzyszenia). Związek ten jest/będzie oczywisty i w najwyższym stopniu bezpośredni, gdyż nabywane przez Stowarzyszenie świadczenia są/będą w pełni wykorzystywane przez Stowarzyszenie w ramach świadczonej przez nie usługi dla Mieszkańców (montaż Instalacji będzie niezbędny dla realizacji usługi termomodernizacji/modernizacji) i Miasta (montaż instalacji fotowoltaicznej na wiacie). Stowarzyszenie nabędzie usługi sporządzenia dokumentacji technicznej, wykonania Instalacji, będzie zapewniało koordynację procesu inwestycyjnego, odpowiedni nadzór i rozliczenie administracyjno-finansowe (zgody, odbiory, dofinansowanie itp.), udostępni Instalacje do korzystania, a następnie przeniesie ich własność na Mieszkańców i Miasta. Z drugiej strony, Stowarzyszenie otrzyma od Mieszkańców i Miasta określone wynagrodzenie za jego świadczenia.

Co więcej, należy również podkreślić, że związek dokonywanych przez Stowarzyszenie zakupów ze sprzedażą opodatkowaną (w związku z uznaniem Stowarzyszenia za podatnika VAT) istnieje/będzie istniał od samego początku realizacji Projektu II, gdyż już w fazie planowania Projektu II Stowarzyszenie zamierzało/zamierza pobrać od Mieszkańców i Miasta opłaty, które warunkowały montaż Instalacji, udostępnienie do korzystania, a także przeniesienie na rzecz mieszkańców i JST własności Instalacji. Zamiary te znajdą odzwierciedlenie i potwierdzenie w treści Umów zawieranych z Mieszkańcami i Miastem.

W świetle powyższego należy uznać, że Stowarzyszenie w związku z uznaniem za podatnika VAT czynnego i dokonaniem rejestracji jako podatnik VAT będzie miało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych przez Stowarzyszenie na Projekt II, związanych ze świadczoną przez Stowarzyszenie usługą realizowaną dla Mieszkańców i Miasta.

Stanowisko Stowarzyszenia, zgodnie z którym ma/będzie miało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na Projekt II, zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych w podobnych stanach faktycznych, m.in. przez:

* DIS w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 28 sierpnia 2015 r., sygn. IPTPP3/4512-184/15-7/OS. W wydanej interpretacji organ podatkowy stwierdził, że: "(...) w przedmiotowej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, dotyczące instalacji kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych, są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług";

* DIS w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 22 listopada 2013 r., sygn. ITPP2/443- 889/13/AW, w której organ wskazał, iż: "Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkańców, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy, ograniczających to prawo, gdyż spełniona będzie podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych".

Ad 5.

W ocenie Wnioskodawcy, poza odprowadzeniem VAT od wynagrodzenia ustalonego z Mieszkańcami i JST Stowarzyszenie nie jest/nie będzie zobligowane do odrębnego opodatkowania podatkiem VAT przekazania Instalacji Mieszkańcom i JST do korzystania w okresie trwania Umowy.

Po zamontowaniu Instalacji Stowarzyszenie przekazało/przekaże je do korzystania Mieszkańcom i JST. Czynność ta jest/będzie więc jednym z elementów realizowanej przez Stowarzyszenie usługi i - co istotne - jest/będzie objęta wynagrodzeniem, do którego zapłaty zobowiązani będą Mieszkańcy i JST.

W konsekwencji, w analizowanej sytuacji poza odpłatną usługą nie doszło/nie dojdzie do żadnej innej czynności, w tym w szczególności nie miała/nie będzie miała miejsca jakakolwiek czynność nieodpłatna.

Jest jednocześnie oczywiste, że Mieszkańcy i JST nie zgodziliby się na jakąkolwiek zapłatę na rzecz Stowarzyszenia, gdyby po zamontowaniu Instalacji nie mogli z nich korzystać. Z drugiej strony, Umowy wskazują / będą wyraźnie stwierdzały, że brak zapłaty przez Mieszkańca i JST skutkuje ich rozwiązaniem. Innymi słowy, uregulowanie zapłaty na rzecz Stowarzyszenia jest/będzie warunkiem korzystania z Instalacji, a w przypadku braku zapłaty możliwość taka nie wystąpi. Jednocześnie nie jest/nie będzie możliwe samo zamontowanie Instalacji bez oddania jej do korzystana Mieszkańcowi i właściwej JST.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub Jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny * jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przede wszystkim przepis ten nie może znaleźć zastosowania w analizowanej sytuacji, gdyż Stowarzyszenie pobrało/będzie pobierało wynagrodzenie z tytułu realizowanych przez nie czynności, w tym udostępnienia Instalacji Mieszkańcom i JST do korzystania, a także przeniesienia własności Instalacji po okresie trwałości Projektów - które to czynności będą stanowiły elementy całościowej usługi, świadczonej dla Mieszkańców i JST na podstawie zawartych Umów.

Tym samym, nie doszło/nie dojdzie w tym przypadku do nieodpłatnej dostawy towarów - w szczególności nie będzie mogło być mowy ani o przekazaniu lub zużyciu Instalacji na cele osobiste Stowarzyszenia lub jego pracowników, ani o wydaniu ich w ramach darowizny. W konsekwencji, art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania w tym przypadku.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (przepis ten obowiązuje podobnym kształcie od 2011 r.) za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przede wszystkim przepis ten nie może znaleźć zastosowania w analizowanej sytuacji, gdyż Stowarzyszenie pobierało/będzie pobierać wynagrodzenie z tytułu realizowanych czynności, w tym udostępnienia Instalacji Mieszkańcom i JST do korzystania. Niemniej jednak, nawet pomijając brak nieodpłatności, w oparciu o ww. przepisy Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do naliczania VAT należnego w opisanej sytuacji. Wynika to z faktu, iż w obu przypadkach przewidzianych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT warunkiem koniecznym do opodatkowania VAT nieodpłatnego użycia towarów stanowiących własność przedsiębiorstwa lub nieodpłatnego świadczenia usług, jest ich użycie bądź świadczenie do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Taka sytuacja nie ma/nie będzie miała miejsca w przypadku Stowarzyszenia.

Należy zauważyć, że udostępnienie Instalacji Mieszkańcom i JST w ramach przekazania do korzystania następuje/nastąpi w bezsprzecznym związku z wykonywaną przez Stowarzyszenie dla Mieszkańców i JST usługą. Jest/będzie to element tej usługi, wprost wymieniony w tym charakterze w Umowach, podobnie jak montaż oraz przeniesienie własności Instalacji po okresie trwałości Projektów. Te świadczenia (montaż, udostępnienie oraz przeniesienie własności Instalacji) realizowane są/będą przez Stowarzyszenie na podstawie tych samych Umów, które przewidują/będą wyraźnie przewidywały, że Mieszkańcy/JST są/będą zobowiązani do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy ustalonych kwot wynagrodzenia z tego tytułu.

Oznacza to, że udostępnienie Instalacji Mieszkańcom i JST następuje/nastąpi w ramach prowadzonej przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej oraz za wynagrodzeniem określonym w Umowach. Jest/będzie to czynność stanowiąca immanentny element świadczonej usługi. Biorąc pod uwagę uwarunkowania uzyskiwanego przez Stowarzyszenie dofinansowania (brak możliwości przeniesienia własności Instalacji w okresie trwałości Projektów), jedynym sposobem umożliwienia Mieszkańcom i JST korzystania z Instalacji przez okres trwałości Projektów było/będzie przekazanie ich do korzystania. Warto też podkreślić, że po upływie okresu trwałości Projektów i uiszczeniu przez Mieszkańców całości określonych w Umowach kwot, Instalacje przejdą na własność Mieszkańców i JST. Tym samym w ten sposób dopełni się realizowana przez Stowarzyszenie usługa, co przewidują/ będą przewidywały wprost postanowienia Umów.

Ad 6.

Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wraz z upływem okresu obowiązywania Umów Stowarzyszenie przeniosło/przeniesie własności Instalacji na rzecz Mieszkańców i JST.

W tej sytuacji, w ocenie Wnioskodawcy, poza odprowadzeniem VAT od wynagrodzenia przewidzianego Umowami, Stowarzyszenie nie jest/nie będzie zobligowane do odrębnego opodatkowania podatkiem VAT przekazania Mieszkańcom i JST własności Instalacji wraz z upływem okresu trwania Umów.

Czynność ta, tj. przekazanie własności Instalacji, stanowi/będzie stanowiła jedynie końcowy element wykonania usług realizowanych przez Stowarzyszenie na rzecz Mieszkańców i JST i "stanowi"/nie będzie stanowiła w żadnym wypadku odrębnego od ww. usługi świadczenia. Czynność ta - jako finalny element kompleksowej usługi - jest/będzie również objęta wynagrodzeniem należnym Stowarzyszeniu od Mieszkańców i JST, co oznacza, że nie ma/nie będzie miała ona charakteru nieodpłatnego.

Z uwagi na uwarunkowania dofinansowania Stowarzyszenie nie ma/nie będzie miało możliwości przekazania własności Instalacji Mieszkańcom i JST od razu po ich zamontowaniu. Muszą one przez okres trwałości Projektów pozostać własnością Stowarzyszenia. Z drugiej strony, aby Projekty miał sens, Mieszkańcy i JST muszą mieć zapewnioną możliwość korzystania z Instalacji - zarówno w okresie trwałości Projektów, jak i po nim.

W okresie trwałości Projektów możliwość korzystania z Instalacji zostaje/zostanie zapewniona w wyniku zawieranych z Mieszkańcami Umów. Po okresie trwałości Projektów Stowarzyszenie nie jest/nie będzie już związane ograniczeniami wynikającymi z dofinansowania Projektów i tym samym może/będzie mogło swobodnie przekazać Instalacje na własność Mieszkańcom, zapewniając im tym samym trwałą możliwość korzystania z tych urządzeń. Zamiar ten określają Umowy, wskazując wyraźnie, że wraz z upływem okresu trwałości Projektów Instalacje stały/staną się własnością Mieszkańców i JST po dokonaniu płatności stanowiącej ostatnią "składową" wynagrodzenia należnego Stowarzyszeniu.

Przyjęta w Umowach konstrukcja potwierdza/będzie potwierdzała, że przekazanie Instalacji Mieszkańcom i JST na własność stanowi/będzie stanowiło finalne wykonanie realizowanej przez Stowarzyszenie usługi. Spoczywający na Wnioskodawcy obowiązek dokonania takiego przekazania własności jest/będzie częścią wszystkich zobowiązań Stowarzyszenia wynikających z Umów i dopełnia/będzie dopełniał zakres usługi realizowanej przez Stowarzyszenie. Bez tego elementu usługa Stowarzyszenia nie miałaby sensu, a Mieszkańcy i JST nie zdecydowaliby się na udział w Projektach i uiszczenie na rzecz Stowarzyszenia ustalonego wynagrodzenia. Należy tu podkreślić, że docelowe przekazanie Mieszkańcom i JST własności Instalacji jest/będzie niezbędnym elementem realizowanej przez Stowarzyszenie usługi.

Nie sposób uznać, że ktoś zdecydowałby się na montaż Instalacji w/na/przy jego budynku w przypadku, gdyby w jego wyniku nie nabywał ostatecznie własności montowanego urządzenia. Trudno też przyjąć, że w wyniku wykonywanej na rzecz Mieszkańca i JST usługi Stowarzyszenie może pozostać trwałym właścicielem Instalacji. Przeciwnie - w ramach tego typu usług każdorazowo przedmiot montażu (efekt rzeczowy termomodernizacji/modernizacji) przechodzi na własność świadczeniobiorcy (tutaj: Mieszkańca lub JST). Tak też stanie się w przypadku Stowarzyszenia, co przewidują/będą przewidywały postanowienia Umów.

Podsumowując, mające nastąpić po upływie okresu trwałości Projektów przekazanie własności Instalacji stanowi/będzie stanowiło część realizowanej przez Stowarzyszenie odpłatnej usługi szczegółowo określonej w Umowach. Czynność ta stanowi/stanowić będzie finalne wykonanie usługi przez Stowarzyszenie i jest/będzie objęta wynagrodzeniem należnym Wnioskodawcy od Mieszkańców i JST. W konsekwencji, po opodatkowaniu VAT wpłat uzyskanych przez Stowarzyszenie od Mieszkańców i JST tytułem zapłaty ww. wynagrodzenia, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał obowiązku odrębnie/dodatkowo opodatkować VAT samej czynności przeniesienia własności Instalacji na rzecz Mieszkańców i JST.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Informuje się, że w kwestii stawki podatku z tytułu świadczonych usług (pytanie nr 2) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto należy wskazać, że wydana ona została jedynie w zakresie wniosku (zadanych pytań), a więc zgodnie z intencją Strony odstąpiono od rozstrzygnięcia kwestii, czy na Stowarzyszeniu jako podatniku VAT z tytułu realizowanych czynności OZE, będzie spoczywał obowiązek rozliczenia w drodze odwrotnego obciążenia VAT z tytułu nabycia od Wykonawcy usług związanych z zakupem i montażem Instalacji w ramach Projektu II, tym samym oceny statusu Stowarzyszenia jako inwestora w ramach projektu.

W świetle powyższego zauważyć należy, że przedmiotem rozstrzygnięcia w zakresie pytania nr 4 była wyłącznie kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi w ramach Projektu OZE II, nie zaś forma realizacji tego uprawnienia, przy założeniu, że w chwili realizacji prawa do odliczenia Stowarzyszenie będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Jednocześnie pozostałe kwestie wynikające z treści opisu stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych oraz sformułowanych stanowisk, w tym prawidłowości korzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy do czasu realizacji czynności w ramach projektu OZE II, nie były przedmiotem merytorycznej analizy, jako że nie były one przedmiotem zapytania.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń oraz zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem prowadzenia skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl