0115-KDIT1-3.4012.446.2017.1.EB - Ustalenie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących realizacji inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.446.2017.1.EB Ustalenie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących realizacji inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2017 r. (data wpływu 25 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących realizacji inwestycji pn. "U."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących realizacji inwestycji pn. "U.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna jest w trakcie realizacji operacji pn. "U." dofinansowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 2020 na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

Celem operacji jest utworzenie placu zabaw wraz z siłownią zewnętrzną w celu udostępnienia mieszkańcom wsi infrastruktury rekreacyjnej w okresie do 31 października 2017 r. W zakres prac wchodzą następujące działanie - wykonanie infrastruktury rekreacyjnej w miejscowości S. poprzez wykonanie placu zabaw oraz siłowni zewnętrznej (zadanie w trakcie realizacji).

Planowany koszty zadania wynosi 50.087,87 zł, zakończenie realizacji projektu planowane jest do 31 października 2017 r.

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem utworzonym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe ze środków pochodzących ze składek członkowskich oraz dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Jednym z głównych celów działalności Ochotniczej Straży Pożarnej jest rozwijanie kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. W tym też celu OSP realizuje ww. projekt. W ramach projektu zostaną zakupione zabawki na plac zabaw: huśtawka podwójna, trójkąt sprawnościowy, podest z równoważnią, słup z koszem do koszykówki, tablica informacyjna, kosz na śmieci, urządzenia siłowni zewnętrznej: wioślarz-pylon-prasa nożna, biegacz-pylon-orbitrek, rowerek, ponadto zostanie wykonane drewniane ogrodzenie placu zabaw.

OSP złożyła wniosek o dofinansowanie zadania ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Stosowna umowa o dofinansowanie projektu w kwocie do 45.133 zł została podpisana 4 maja 2017 r. We wniosku aplikacyjnym OSP wniosła o objęcie kosztami kwalifikowalnymi podatku VAT naliczonego w wyniku realizacji zadania. Wliczenie podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych pozwoliło na uzyskanie wyższego dofinansowania ze środków PROW 2014-2020. W przypadku, gdy we wniosku o dofinansowanie Beneficjent oświadczył, że podatek naliczony jest kwalifikowalny, zobowiązany jest do dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego stwierdzającej możliwość odzyskania podatku naliczonego w zakresie realizowanego projektu z właściwej Izby Skarbowej na podstawie art. 14-14 d ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym OSP zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji. Uzyskanie stosownej interpretacji pozwoli OSP objąć kosztami kwalifikowanymi podatek VAT i uzyskać wyższe dofinansowanie zadania.

Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją operacji, wystawiane będą na OSP. Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku naliczonego od zakupu towarów i usług w ramach opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od zakupu towarów i usług w ramach realizowanego projektu, ponieważ efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej i czynności sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl