0115-KDIT1-3.4012.402.2017.1.AP - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu modernzacji energetycznej zespołu szkół.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.402.2017.1.AP Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu modernzacji energetycznej zespołu szkół.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2017 r. (data wpływu 10 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto na prawach powiatu jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814) Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną i samodzielność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym. Zakres jej działania to wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu edukacji publicznej.

W celu wykonywania zadań własnych Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne. Jednostki organizacyjne Miasta tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Miejska. Statut jednostki organizacyjnej określa m.in. zakres jej działania oraz zakres uprawnień dotyczący rozporządzania powierzonym majątkiem.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług i od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swymi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Gminę Miasto i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Miasto ze wskazaniem właściwej jednostki organizacyjnej, jako odbioru danej usługi/towaru.

Zgodnie z ustawą o VAT, każda jednostka organizacyjna Miasta, dla celów odliczania podatku VAT, ustala odrębnie dla swojej jednostki wskaźnik proporcji, o którym mowa w art. 86 oraz art. 90 ustawy o VAT.

Miasto będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej w budynku publicznym, co przyczyniać się będzie do poprawy efektywności energetycznej w sektorze publicznym. Realizacja projektu przyniesie radykalną redukcję zapotrzebowania na energię oraz redukcję zanieczyszczeń do środowiska naturalnego. Ocieplenie ścian zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, ocieplenie poddaszy wełną mineralną wraz z wymianą pokrycia dachowego na pokrycie z blachy płaskiej, ocieplenie ścian fundamentowych i piwnicznych styropianem wraz z wykonaniem izolacji pionowej, wymiana instalacji c.o. i instalacji c.w.u. spowoduje obniżenie zapotrzebowania ciepła, a jednocześnie obniżenie emisji zanieczyszczeń z ciepłowni miejskiej w S. do środowiska naturalnego. Wymiana oświetlenia na energooszczędne i montaż instalacji fotowoltaicznej przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej poprzez zmniejszenie poboru energii elektrycznej pod potrzeby oświetlenia. Poprawa efektywności energetycznej w budynku publicznym będzie służyć redukcji kosztów ogrzewania oraz obniżenia kosztów funkcjonowania instytucji publicznej. Ważnym efektem realizacji projektu będzie również redukcja emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Energia produkowana przez instalacje fotowoltaiczne będzie wykorzystywana w całości na potrzeby własne.

Wykonanie kompleksowej modernizacji energetycznej spowoduje, iż warunki prowadzenia zajęć dydaktycznych ulegną znacznej poprawie. Zastosowane zabezpieczenia cieplne pozwolą na utrzymanie odpowiednich temperatur wewnątrz budynków, a szczelna stolarka okienna ograniczy przedostawanie się do pomieszczeń dydaktycznych hałasu z ruchu drogowego odbywającego się w pobliżu budynków.

Przedmiotowy kompleks budynków Zespołu Szkół nr 2 składa się z budynków dydaktycznych oraz dobudowanej części sportowej, która nie została objęta projektem. Zaplanowane do realizacji roboty budowlane w ramach projektu pn. "..." przewidują wyłącznie część dydaktyczną jednostki. W ramach robót związanych z modernizacją instalacji elektrycznej w budynkach dydaktycznych zaplanowano m.in. wymianę rozdzielni, okablowania i opraw oświetleniowych oraz montaż nowego złącza energetycznego i odrębnego licznika energii elektrycznej. Hala sportowa nie jest objęta termomodernizacją i pozostanie na istniejącym liczniku energii elektrycznej, stąd nie będzie zasilana przez energię z urządzeń fotowoltaicznych.

Miasto jest właścicielem majątku, tj. budynku znajdującego się w trwałym zarządzie Zespołu Szkół nr 2 przy ul..... w S., który zostanie poddany kompleksowej modernizacji energetycznej. Do Miasta należy również teren inwestycji. Struktura właścicielska oraz sposób wykorzystania budynku Zespołu Szkół nr 2 w S. po realizacji projektu pozostaje bez zmian. Własność nie zostanie przeniesiona na żaden inny podmiot przez wymagany okres, tj. co najmniej 5 lat od zakończenia projektu. Budynek pozostanie w trwałym zarządzie Zespołu Szkół nr 2 w S. Za prawidłową eksploatację budynku Zespołu Szkół nr 2 w S. odpowiada i nadal będzie odpowiadał Dyrektor tej placówki.

Planowany termin zakończenia realizacji projektu - podpisanie końcowego protokołu odbioru 30 listopada 2017 r.

W związku z aplikowaniem o przyznanie dofinansowania na realizację projektu pn. "..." Miasto złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczyło, że realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Miasto w piśmie nr...z dnia.... skierowanym do Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa oświadczyło, że w "przypadku uzyskania przez projekt dofinansowania, tzn. już na etapie opublikowania listy rankingowej umowy najmu zostaną niezwłocznie wypowiedziane". W momencie podpisania umowy o dofinansowanie oraz rozpoczęcia realizacji projektu, jak również w całym okresie trwałości projektu Miasto nie będzie prowadziło wynajmu jakichkolwiek powierzchni i pomieszczeń w ramach budynków objętych ww. projektem. Nie będą uzyskiwane również jakiekolwiek przychody w tym zakresie.

Miasto zobowiązało się do przedłożenia do Urzędu Marszałkowskiego dokumentów potwierdzających wypowiedzenie umów najmu oraz oświadczenia o zaprzestaniu świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Od 1 lipca 2017 r., w Zespole Szkół nr 2 nie planuje się dokonywania czynności rodzących obowiązki w zakresie podatku VAT.

Zespół Szkół nr 2 w S. jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943). W skład Zespołu Szkół nr 2 wchodzi... liceum Ogólnokształcące i Gimnazjum nr....

W Zespole Szkół nr 2 nie funkcjonuje stołówka szkolna, umowy najmu na wynajem pomieszczeń rodzących obowiązek w zakresie podatku od towarów i usług w budynkach objętych projektem zostały wypowiedziane. Zespół Szkół nie będzie czerpał z tego tytułu dochodów. Ponadto Zespół Szkół wydaje duplikaty legitymacji szkolnych i świadectw szkolnych, za które pobiera opłaty. Pobrana opłata jest przeznaczona na pokrycie kosztów sporządzenia duplikatów. Ponieważ Zespół Szkół nr 2 jako samorządowa jednostka budżetowa jest objęta systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, a za sporządzone i wydawane uczniom duplikaty pobierane są opłaty, które są czynnościami niezbędnymi do wykonywania usługi podstawowej, korzystają więc ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Miastu, w związku z realizacją projektu pn. "..." będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji energetycznej Zespołu Szkół nr 2?

2. Czy wynajmując odpłatnie halę sportową, która nie jest objęta zadaniem, Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji energetycznej Zespołu Szkół nr 2?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

W związku z realizacją projektu pn. "..." Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji energetycznej Zespołu Szkół nr 2 przy ul..... w S., ponieważ nie zostanie spełniony warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Głównym celem modernizacji energetycznej Zespołu Szkół nr 2 nie jest osiąganie dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, ale zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności realizacja zadania w zakresie edukacji publicznej.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność, w szczególności wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych, a także bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Niewątpliwie usługi edukacyjne są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (zadania własne gminy) natomiast wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia może dokonać zarejestrowany czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia podatku naliczonego, jest wiec związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przywołany przepis art. 86 ustawy wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a niewątpliwie usługi edukacyjne, jak i wydawanie duplikatów nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponieważ w budynkach Zespołu Szkół nr 2, w których nastąpi modernizacja energetyczna będą wykonywane tylko czynności niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne) oraz czynności zwolnione z podatku VAT, nie zachodzi związek realizowanej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną, a tylko taki pozwoliłby na odliczenie podatku.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy do których należą sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Reasumując Miasto nie będzie miało prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..., z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

Ad. 2.

Zdaniem Miasta wynajmując halę sportową, która nie jest objęta realizowanym zadaniem, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...". Ponieważ przedmiotowy projekt nie obejmuje swoim zakresem hali sportowej należy stwierdzić, że wynajem hali pozostanie bez związku z termomodernizacją budynków dydaktycznych i jako taki nie ma wpływu na prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji budynków dydaktycznych objętych projektem.

Reasumując w przypadku wynajmu hali sportowej w Zespole Szkół nr 2 nie zostanie spełniony warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. "...", z uwagi na brak bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl