0115-KDIT1-3.4012.150.2019.1.EB - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez spółdzielnię mieszkaniową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-3.4012.150.2019.1.EB Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez spółdzielnię mieszkaniową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2019 r. (data wpływu 8 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia rozpoczęła realizację, z wykorzystaniem środków unijnych, prac, na które składa się następujący zakres:

1.

remont dachu z przebudową kominów i modernizacja instalacji odgromowej,

2.

docieplenie cokołów budynku z izolacją przeciwwilgociową ścian piwnic i przebudową opasek wokół budynku,

3.

remont balkonów,

4.

wymiana poziomów zimnej i ciepłej wody w pomieszczeniach piwnicznych,

5.

monitoring wizyjny terenu,

6.

likwidacja barier architektonicznych poprzez przebudowę podestów przed wejściem do klatek schodowych i prowadzących do nich ciągów pieszych, montaż dodatkowych poręczy i składanych krzesełek na półpiętrach klatek schodowych oraz montaż tablic informacyjnych w alfabecie Brailla przed wejściem do klatek schodowych.

Wymienione prace, na które Spółdzielnia uzyskała dofinansowanie, wykonane będą w budynkach (nieruchomościach mieszkaniowych), w których usytuowane są tylko lokale mieszkalne.

Usługi świadczone na rzecz użytkowników lokali mieszkalnych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ponieważ są realizowane na rzecz członków spółdzielni lub właścicieli lokali mieszkalnych, a zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 11, zwalnia się z podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Uzyskane dofinansowanie będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Projekt realizowany przez Spółdzielnię nosi nazwę: "...".

Spółdzielnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia ma prawną możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług z otrzymanych faktur za realizację robót w budynkach (nieruchomościach mieszkaniowych), o których mowa we wniosku, czyli na rzecz użytkowników lokali mieszkalnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli świadczone usługi można jednoznacznie przypisać do robót świadczonych na rzecz użytkowników lokali mieszkalnych, wówczas podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Powyższa zasada znajduje swoje uzasadnienie w przepisach prawa podatkowego. Usługi świadczone przez Spółdzielnię na rzecz użytkowników lokali mieszkalnych są związane z działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług, ponieważ mocą art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, ustawodawca zwalnia od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy - zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 845).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że realizowane w ramach przedmiotowego projektu prace dotyczą budynków mieszkalnych, w których usytuowane są wyłącznie lokale mieszkalne i prace te są związane z działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług, ponieważ realizowane są na rzecz członków Spółdzielni lub właścicieli lokali mieszkalnych (art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy).

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług służących realizacji przedmiotowego projektu, ponieważ - jak wynika z treści wniosku - nabyte towary i usługi nie posłużą działalności opodatkowanej, lecz wyłącznie działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Wobec tego nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności świadczonych przez Wnioskodawcę, a fakt ten przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl