0115-KDIT1-2.4012.789.2017.1.AJ - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu przez uniwersytet.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.789.2017.1.AJ Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu przez uniwersytet.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2017 r. (data wpływu 2 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: "XXX".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet utworzony został na mocy ustawy z dnia 9 lipca 1999 r. Uniwersytet jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

Podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowa działalność Uniwersytetu - usługi edukacyjne - jest poza VAT lub podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Badania naukowe służące rozwojowi nauki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast prace badawcze wykonywane na zlecenie, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT. Uczelnia osiąga również przychody z wynajmu pomieszczeń, posiada stacje Dydaktyczno-Badawcze prowadzące działalność zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną.

W okresie od 20 kwietnia 2010 r. do 28 stycznia 2013 r. na Uczelni był realizowany projekt pn. "XXX" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego XX na lata 2007-2013; Oś Priorytetowa 1 "Przedsiębiorczość"; Działanie 1.1 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw; Poddziałanie 1.1.1 Inwestycje w infrastrukturę badawczą instytucji B+RT oraz specjalistyczne ośrodki kompetencji badawczych.

Koszt całkowity projektu: 2 955 026,44 zł, w tym dofinansowanie: 2 511 772,46 zł.

Przedmiotem projektu była budowa i wyposażenie laboratorium drogownictwa. Przedsięwzięcie polegało na wybudowaniu nowego budynku zlokalizowanego w X oraz na wyposażeniu pracowni wchodzących w skład laboratorium. Budynek powstał na graniczącej z ulicą H. działce powojskowej, stanowiącej własność Uniwersytetu. W ramach inwestycji wybudowano budynek o powierzchni 1070 m2, wiatę magazynową na kruszywa do budowy dróg o powierzchni ok. 70 m2, wykonano chodnik i parking na kilkanaście samochodów. Budynek posiada dostęp do drogi publicznej i został zaopatrzony w media zasilane w oparciu o istniejące sieci w sąsiedztwie budynku.

W ramach projektu zakupiono również aparaturę naukowo-badawczą oraz oprogramowanie na potrzeby laboratorium:

* mikroskop,

* rotacyjna, dwustopniowa olejowa pompa próżniowa wraz z akcesoriami,

* urządzenie do regeneracji zabrudzonych rozpuszczalników,

* goniometr z akcesoriami,

* zestaw przyrządów do pomiarów przepuszczalności pary wodnej,

* zestaw urządzeń do badań metodą "pull-out",

* zestaw przyrządów do badań cieplno-wilgotnościowych w fizyce budowli,

* program do obliczeń fizycznych.

Celem projektu było i jest przygotowanie Uniwersytetu do aktywnego udziału w podnoszeniu potencjału innowacyjnego województwa z zakresu budownictwa, a w szczególności drogownictwa i tym samym wzmacniania konkurencyjności regionalnych przedsiębiorstw działających w sektorze usług budowlanych. Bezpośrednim celem realizacji projektu jest zwiększenie możliwości powadzenia na Uniwersytecie działalności naukowo-badawczej w ramach dyscypliny naukowej jaką jest budownictwo na europejskim i światowym poziomie. Tym samym daje większe możliwości rozwoju współpracy z innymi krajami i zagranicznymi jednostkami naukowymi prowadzącymi badania z zakresu budownictwa, przedsiębiorstwami budowlanymi i innymi podmiotami aktywnymi w sferze innowacji, co w efekcie zwiększa możliwość opracowania nowych, innowacyjnych rozwiązań z zakresu budownictwa. Realizacja inwestycji zwiększyła możliwości prowadzenia na Uniwersytecie badań, których tematyka wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom gospodarki i środowisk naukowych. W okresie trwałości projektu działalność badawcza laboratorium drogownictwa ma charakter niekomercyjny.

W okresie realizacji i trwałości projektu prowadzono m.in. następujące badania:

* badania porównawcze kąta zwilżania zaimpregnowanej cegły ceramicznej pełnej o różnym stopniu zaimpregnowania,

* ocena impregnacji cegieł przy użyciu mikroskopu,

* badania mikroskopowe wełny drzewnej, celulozy i wełny konopnej,

* badanie wytrzymałości betonu metodą "pull-out",

* badanie rozkładu ciśnienia w wełnie drzewnej, celulozie i wełnie konopnej przy przewiewaniu,

* badania mikroskopowe włókien wełny mineralnej,

* badanie prędkości przepływu powietrza w kanałach wentylacyjnych laboratorium 1.7 i 1.6,

* komputerowa ocena mostków cieplnych w stolarce okiennej,

* badanie poziomu zniszczenia prętów stalowych podczas rozciągania,

* badanie kąta zwilżania cegły ceramicznej pełnej poddanej iniekcji,

* badanie porównawcze kąta zwilżania pianobetonu poddanego impregnacji i niezaimpregnowanego,

* badania porównawcze kąta zwilżania zaimpregnowanej zaprawy murarskiej,

* analiza mikro uszkodzeń materiałów termoizolacyjnych: styropiany, wełny mineralnej i styroduru,

* badania transportu wilgoci w zaprawach murarskich,

* badanie hydrofobowości pian tiksotropowych stosowanych do impregnacji cegły ceramicznej,

* techniki kalibracyjne stosowane do pomiaru wilgotności wypraw tynkarskich przy zastosowaniu promieniowania podczerwonego,

* pomiar kąta zwilżania pianobetonu,

* wykorzystanie zestawu do badań cieplno-wilgotnościowych,

* badania wytrzymałości materiałów metodą "pull-out",

* pomiary temperatury i prędkości przepływów powietrza w Centrum Konferencyjnym Uniwersytetu,

* badanie poziomu zniszczenia prętów stalowych podczas rozciągania,

* wpływ impregnacji na wartości kąta zwilżania pianobetonu,

* określenie granicy impregnacji cegły ceramicznej pełnej,

* badania mikroskopowe, porównawcze płytki klinkierowej przed i po impregnacji,

* zdjęcia mikroskopowe wykwitów solnych powstających na płytce klinkierowej,

* pomiary parametrów cieplno-wilgotnościowych ściany szkieletowej wypełnionej wełną mineralną luzem,

* badania mikroskopowe tynków poddanych badaniu przewodności cieplnej,

* przygotowanie i przeprowadzenie pomiaru przewodności cieplnej ściany szkieletowej wypełnionej wełną mineralną luzem.

Wyniki prowadzonych badań są udostępniane szerokiemu gronu odbiorców poprzez ogólnodostępną stronę internetową, publikację artykułów w prasie specjalistycznej, konferencje naukowe, wydawnictwa naukowe.

Inwestycja uzupełniła kompleks laboratoryjny, stworzyła nowe możliwości w zakresie prowadzenia dydaktyki na kierunku budownictwo.

W laboratorium były prowadzone zajęcia z następujących przedmiotów: technologia robót budowlanych, geodezja, projektowanie drogowych obiektów inżynierskich, złożone konstrukcje metalowe, zarządzanie przedsiębiorstwem budowlanym, przedsiębiorczość, ekonomika budownictwa, infrastruktura ICT w budownictwie, eksploatacja i utrzymanie dróg, budownictwo tradycyjne, metody doświadczalne w mechanice budowli, wytrzymałość materiałów, mechanika gruntów, mechanika budowli, organizacja produkcji budowlanej, konstrukcje betonowe, metody komputerowe, konstrukcje murowe, technologia nawierzchni drogowych, systemy odwodnienia dróg i mostów, instalacje budowlane, dokumentowanie geologiczno-inżynierskie, budownictwo komunikacyjne, zastosowanie technologii informacyjnych w budownictwie, projektowanie węzłów drogowych, inżynieria ruchu, nowoczesne technologie robót budowlanych, złożone konstrukcje betonowe, ekonomika budownictwa, metody doświadczalne w hydraulice, projektowanie technologii robót budowlanych, złożone konstrukcje betonowe, zaawansowana matematyka, konstrukcje metalowe.

W drugim kwartale 2017 r. liczba studentów studiów stacjonarnych korzystających z infrastruktury dydaktycznej wspartej w wyniku realizacji ww. projektu wyniosła 383 osoby, w tym 149 kobiet, 234 mężczyzn.

W laboratoriach prowadzone są badania przez pracowników naukowo-dydaktycznych i inżynieryjno-technicznych oraz studentów przygotowujących prace dyplomowe, wykonywane przy wykorzystaniu sprzętu zakupionego w ramach projektu. Na podstawie badań przeprowadzonych w laboratorium drogownictwa:

* powstało 17 publikacji naukowych,

* napisano 16 prac dyplomowych.

Następnie Uniwersytet podał wykaz publikacji i prac dyplomowych wykonanych przy wykorzystaniu sprzętu zakupionego w ramach projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Uniwersytet miał prawo do odliczenia podatku VAT realizując ww. projekt?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Powstałe laboratorium służy studentom i pracownikom naukowym Uczelni. Pozwala na zagwarantowanie odpowiedniego standardu kształcenia oraz prowadzenia badań naukowych z szerokim udostępnieniem ich wyników.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów, Uniwersytet uważa, że nie przysługiwało mu i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Powyższe stanowisko Uniwersytetu potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 31 maja 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Uniwersytetowi nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, z uwagi na fakt, że efekty projektu nie miały i nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl