0115-KDIT1-2.4012.748.2018.1.KK - Ustalenie prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla czynności dostawy, wymiany i uruchomienia radarów nawigacyjnych na okrętach (...) oraz szkolenia teoretycznego i praktycznego z zakresu obsługi i eksploatacji sprzętu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.748.2018.1.KK Ustalenie prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla czynności dostawy, wymiany i uruchomienia radarów nawigacyjnych na okrętach (...) oraz szkolenia teoretycznego i praktycznego z zakresu obsługi i eksploatacji sprzętu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2018 r. (data wpływu 3 października 2018 r.), uzupełnionym w dniach 6, 20 listopada i 13 grudnia 2018 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla czynności dostawy, wymiany i uruchomienia radarów nawigacyjnych na okrętach (...) oraz szkolenia teoretycznego i praktycznego z zakresu obsługi i eksploatacji sprzętu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 6, 20 listopada i 13 grudnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku dla czynności dostawy, wymiany i uruchomienia radarów nawigacyjnych na okrętach (...) oraz szkolenia teoretycznego i praktycznego z zakresu obsługi i eksploatacji sprzętu.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. z siedzibą w X. jest firmą założoną i działającą od...r., prowadzi działalność lądową i morską.

Działalność morska, to elektronika w szeroko pojętym znaczeniu, tj:

* prowadzenie przeglądów urządzeń radiowych i nawigacyjnych na statkach,

* projektowanie instalacji urządzeń radiowych, nawigacyjnych oraz systemów łączności i bezpieczeństwa,

* prace instalacyjne i serwisowe urządzeń radiowych, nawigacyjnych,

* doradztwo techniczne i dostawy urządzeń (radary, logi magnetyczne, żyrokompasy) na statki i inne jednostki pływające oraz obiekty stałe.

Działalność lądowa związana jest z systemami do telewizyjnej inspekcji kanalizacji i czyszczenia kanałów kanalizacyjnych.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą posiadającym koncesję do wykonywania działalności w zakresie obrotu bronią i amunicją oraz wyrobami i technologią o znaczeniu wojskowym lub policyjnym, oraz liczne certyfikaty i zezwolenia niezbędne do wykonywania działalności między innymi: przeprowadzenia przeglądów urządzeń radiowych i nawigacyjnych, instalacji uruchamiania i napraw urządzeń radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych, radiolokacyjnych itp. Spółka uzyskała świadectwa Towarzystw Certyfikacji w tym świadectwo Uznania Stacji Atestacji, które upoważnia do atestacji sprzętu statkowego w oparciu o Konwencją SOLAS. Ponadto Spółka posiada Natowski Kod Podmiotu Gospodarki Narodowej nr (...).

Skarb Państwa - (...) w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 131h ust. 6 pkt 4 i ust. 7 pkt 1, w związku z art. 131a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r" poz. 1579 z późn. zm.) zaprosił Spółkę, jako wykonawcę, do negocjacji zamówienia, dla którego określił niżej wymieniony przedmiot zamówienia:

1.

dostawa kompletów radarów nawigacyjnych określonej marki, dalej zwanych też sprzętem, o określonych parametrach technicznych,

2.

montaż oraz uruchomienie tego sprzętu na wskazanych okrętach (...),

3.

szkolenie teoretyczne i praktyczne z zakresu obsługi i eksploatacji sprzętu.

Z treści projektu umowy wynika m.in., że "Postanowienia zawarte w umowie i jej załącznikach należy rozumieć i interpretować łącznie."

Z załącznika do umowy pt. "Wymagania techniczne" wynika, że wykonawca winien dostarczone radary nawigacyjne zamontować w miejsce obecnych radarów, stąd w zakresie prac znalazły się takie czynności jak: dostawa, demontaż, montaż oraz uruchomienie i przeszkolenie załóg w zakresie obsługi i eksploatacji sprzętu. Dostarczony sprzęt będzie integrowany na wejściu i wyjściu ze wszystkimi dostępnymi okrętowymi urządzeniami nawigacyjnymi, zapewniając niezawodną poprawę pracy i wykorzystanie radarów. Termin realizacji umowy to lata od 2019-2022.

Rzeczywisty stan faktyczny realizowanej umowy polega więc na wymianie istniejących radarów na nowe. Uszczegółowienie przedmiotu zostało podyktowane przede wszystkim "Warunkami technicznymi montażu/dostaw" stawianymi Wykonawcy. Na potwierdzenie takiego stanowiska wskazuje fakt, iż za wykonanie ww. przedmiotu umowy ustalono wynagrodzenie w jednej kwocie łącznej.

Okręty wojenne, których dotyczy przedmiot umowy zostały sklasyfikowane jako statki pod symbolem PKWIU ex 30.11.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, dla usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków (okrętów wojennych) wymienionych w klasie PKWIU ex 30.11 oraz ich części składowych stosuje się stawkę podatku VAT wynoszącą 0%. Dla zastosowania preferencyjnej stawki 0% decydujący jest przedmiot usług i ich przeznaczenie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że będzie prowadził wymaganą dokumentację, aby spełnić warunki określone w art. 83 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z projektem umowy, szkolenie zostanie przeprowadzone po zainstalowaniu sprzętu (w trakcie i po próbach zdawczo-odbiorczych), w oparciu o opracowany przez Wnioskodawcę i uzgodniony z Gestorem "Program szkolenia" i "Harmonogram szkolenia".

Projekt umowy zakłada, że szkolenie teoretyczne i praktyczne będzie przeprowadzone dla obsady operatorskiej poszczególnych radarów (po 3 osoby), a po zatwierdzeniu protokołem przez Gestora zostaną wydane przez Wnioskodawcę zaświadczenia/certyfikaty potwierdzające odbycie szkolenia.

Szkolenie zostanie przeprowadzone w zakresie:

1.

część teoretyczna:

a.

wiadomości ogólne o radarze;

b.

zasady BHP;

c.

przekazanie, budowa i dane taktyczno-techniczne;

d.

funkcje radaru;

e.

obsługa operatorska;

f.

rodzaje przeglądów;

2.

część praktyczna:

a.

zasady BHP;

b.

wykorzystanie oferowanych funkcji;

c.

wykonanie testów operatorskich.

Szkolenia dotyczyć będą tylko i wyłącznie nowych, zainstalowanych radarów, w trakcie ich pracy, każdorazowo na poszczególnym okręcie (umowa przewiduje wymianę kilkudziesięciu radarów w okresie 4 lat). Jednorazowe szkolenie (dla jednego radaru) trwa około 6 godzin i przeprowadzane jest po uruchomieniu sprzętu w trakcie prób morskich lub po ich zakończeniu w zależności od warunków atmosferycznych i dyspozycyjności użytkownika.

Spółka nie jest producentem radarów nawigacyjnych.

Opisane czynności Spółka kwalifikuje kodem PKWiU 2008 "30.11.9 - usługi związane z przebudową, odbudową i wyposażaniem statków, platform i konstrukcji pływających; usługi podwykonawców związane z produkcją statków i konstrukcji pływających".

Wartość ceny nabycia radarów nawigacyjnych, innych materiałów i urządzeń stanowi około 65% wartości zamówienia, wartość usługi to 35% wartości zamówienia.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy w drafcie umowy podane jest w jednej łącznej kwocie, przy czym płatność podzielono na 4 roczne etapy (okres trwania umowy - 4 lata). W ramach każdego rocznego etapu wydzielono wartości zadań.

Jako zadanie rozumie się kompleksową usługę na 1 jednostce (okręcie) czyli demontaż starych radarów, montaż nowych radarów, podłączenie wszelkich urządzeń peryferyjnych, uruchomienie systemu radarowego i przeszkolenie załogi, wykonanie prób zdawczo - odbiorczych portowych i prób morskich, zdanie i przekazanie działających systemów radarowych Komisji, w skład której wchodzą przedstawiciele Użytkownika, Odbiorcy i Wnioskodawcy. Podstawą do wystawienia faktury będą podpisane przez Komisję odpowiednie protokoły zdawczo-odbiorcze. W warunkach płatności zapisano, że umowa opłacana będzie według cen zadań w ramach danego Etapu na podstawie faktury VAT, protokołów zdawczo-odbiorczych, protokołu szkolenia oraz świadectwa jakości i zgodności.

Spółka przenosi prawo do rozporządzania radarami jak właściciel po pozytywnych próbach zbawczo-odbiorczych oraz podpisaniu protokołów przyjęcia-przekazania systemów w działaniu, protokołu przeprowadzenia szkolenia i wystawieniu faktury VAT.

Treść faktury będzie następująca: Realizacja umowy........Etap........., Modernizacja systemu radarowego na (...) (symbol jednostki)...,. Podstawa prawna stawki VAT 0% art. 83 ust. 1p. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. , Nr 54, poz. 535).

Pismem z dnia 10 grudnia 2018 r. nr: (...) Zamawiający oświadczył: że przedmiotem zamówienia jest kompleksowa usługa demontażu radarów obecnie zamontowanych, montażu nowych radarów, ich uruchomienia oraz przeprowadzenia szkolenia załogi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując prace, których przeznaczenie dotyczy ściśle zindywidualizowanego celu jakim - zdaniem Spółki - jest remont i przebudowa okrętów wojennych dla (...), ma ona prawo na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług zastosować stawkę "0" do usług i zakupów realizowanych ściśle na ten cel?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych.

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie (art. 83 ust. 2 ustawy).

Tym samym prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla świadczonej usługi remontu, przebudowy lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych, zostało uzależnione od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie musi wynikać, że ww. czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zastosowanie więc stawki 0% uzależnione jest od spełnienia niżej wymienionych kryteriów.

1. Wykonywane czynności powinny stanowić usługę remontu, przebudowy lub konserwacji.

2. Czynności powinny dotyczyć statku należącego do klasy PKWU ex 30.11.

W kontekście tak zdefiniowanego zakresu ustawy, należy w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie czy czynności świadczone przez Wykonawcę mają charakter świadczenia usług, czy dostawy towarów.

Analizując cel i warunki realizacji przedmiotowej transakcji, należy przyjąć, że mamy do czynienie z usługą, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy VAT, co potwierdzają poniższe definicje.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć wymienionych w powyższym przepisie, dlatego dokonując ich interpretacji należy zastosować wykładnię językową. Według "Współczesnego słownika języka polskiego" (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.) "remont" to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia: naprawa, odnowienie czegoś. "Przebudowa" to dokonywanie zmian w budowie czegoś, przebudowywanie, przekształcenie, zmianę dotychczasowej postaci, ulepszanie. "Konserwacją" są czynności i zabiegi mające na celu zachowanie i przedłużenie wartości użytkowej lub estetycznej czegoś, konserwowanie. Pojęcie "część" oznacza element jakiejś całości, fragment czegoś dający się wydzielić lub wydzielony, jakaś ilość takich samych elementów tworzących całość, odcinek, kawałek czegoś, cząstka. "Wyposażenie" stanowi ogół sprzętów, urządzeń itp., w które coś (np. pomieszczenie, wnętrze okrętu) zostało wyposażone.

Zleceniodawcy nie zależy bowiem na samym dostarczeniu produktu lecz na jego prawidłowym, profesjonalnym wbudowaniu (montażu, instalacji) i uruchomieniu w miejsce już istniejących.

A więc demontaż, montaż i uruchomienie przedmiotowych radarów na okrętach wojennych stanowi główny cel (usługę zasadniczą i kompleksową) zamówienia.

Z orzecznictwa sądowego, powołującego się także na interpretacje organów podatkowych i wyroki ETS, wynika, że jednej kompleksowej czynności nie można dzielić na części tylko po to, aby każdą część opodatkować odrębnie. Zachodzi więc konieczność traktowania dla celów podatkowych takie działanie podatnika jako jednolitej całościowo czynności objętej jedną stawką podatku VAT.

Przenosząc te stanowiska na czynności wykonywane przez Spółkę, należy stwierdzić, że przedmiotem czynności jest oddanie do użytku radarów w stanie, który umożliwia ich użytkowanie przez nabywcę i właściwe funkcjonowanie. Spółka uważa, że czynności przez nią wykonywane odpowiadają definicji przebudowy, polegają bowiem na odnowieniu sprzętu nawigacyjnego na okrętach wojennych w ulepszonej postaci.

Powyższe ustalenia przemawiają, zdaniem Spółki, za potraktowaniem całego świadczenia jako usługi kompleksowej i opodatkowaniem jej jednolitą stawką VAT.

Kolejnym, bardzo istotnym, elementem pozwalającym na zastosowanie stawki 0% jest rodzaj statku na którym są wykonywane czynności remontowe. Statek ten powinien należeć do klasy PKWiU ex 30.11. Klasa 30.11. obejmuje statki i łodzie. W ramach klasy 30.11 PKWiU sklasyfikowane są m.in. okręty wojenne.

Reasumując, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług dla usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków (okrętów wojennych) wymienionych w klasie PKWIU ex 30.11 oraz ich części składowych stosuje się stawkę podatku VAT wynoszącą 0%. Dla zastosowania preferencyjnej stawki 0% decydujący jest przedmiot usługi i ich przeznaczenie.

Wykonawca realizując prace, których przeznaczenie dotyczy ściśle zindywidualizowanego celu jakim jest przebudowa okrętów wojennych ma prawo potraktować całe świadczenie jako usługę kompleksową, w której zaangażowane zostaną produkty zakupione ściśle na ten cel i opodatkować je jednolitą stawką preferencyjną 0%.

Wnioskodawca ma też świadomość, że musi prowadzić ewidencję w postaci wyodrębnionej dokumentacji zlecenia, z której będzie wynikać, iż świadczone przez niego usługi i zakupy są realizowane pod konkretne zamówienie i zostały wykonane przy zachowaniu warunków pozwalających na potwierdzenie charakteru usługi, przedmiotu, na którego rzecz te usługi są przeznaczone oraz usługobiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: "PKWiU", zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca, dostawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę, dostawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W świetle art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Stosownie do powyższego w celu zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, należy spełnić łącznie następujące przesłanki:

1.

świadczenie usług musi polegać na remoncie, przebudowie lub konserwacji,

2.

przedmiotem tych usług musi być statek wymieniony w klasyfikacji PKWiU pod symbolem ex 30.11 lub jego części składowe,

3.

prowadzenie dokumentacji potwierdzającej, że czynności zostały faktycznie wykonane, przy zachowaniu ww. warunków.

Przepis art. 83 ust. 16 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić w drodze rozporządzenia dokumenty, dane, które powinna zawierać dokumentacja, o której mowa w ust. 2 - uwzględniając specyfikację wykonywania niektórych czynności, konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji usługi na potrzeby rozliczenia podatku oraz przepisy Unii Europejskiej.

Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, dokumentacja, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy winna udowadniać, że stawkę 0% zastosowano do czynności, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, z tym że dokumenty potwierdzające wykonanie tych czynności muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną. Podatnik aby skorzystać ze stawki 0% powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie transakcji.

Ustawodawca określając w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług 0% stawkę podatku do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji, ograniczył jej stosowanie wyłącznie do statków z klasy ex 30.11 PKWiU.

Wskazać należy, że poprzez dodanie symbolu "ex", sam fakt sklasyfikowania obiektu w klasie 30.11 nie jest przesłanką wystarczającą do uznania go za objęty preferencyjną stawką podatku.

W załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 30 pod symbolem PKWiU 30.11. zostały wskazane "STATKI I KONSTRUKCJE PŁYWAJĄCE".

Jak stanowi art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1, z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

a.

dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład;

b.

dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego okrętów wojennych objętych kodem 8906 10 00 nomenklatury scalonej (NS), opuszczających ich własne terytorium i kierujących się do portu lub kotwicowiska znajdującego się poza terytorium danego państwa członkowskiego;

c.

dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji;

d.

świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. c, na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających, o których mowa w lit. a, oraz ich ładunków;

(...).

Należy wskazać, że świadczenie składające się z co najmniej dwóch czynności, które z ekonomicznego punktu widzenia tworzy jedną całość ma miejsce wtedy, gdy jedną z jego części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego zrealizowania (wykorzystania) usługi zasadniczej. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowanie do poszczególnych jego elementów odrębnych cen. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu czynności kompleksowej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w świetle powołanych przepisów pozwala zgodzić się z Wnioskodawcą, że świadcząc usługi - jak wynika z treści wniosku - sklasyfikowane jako PKWiU 30.11.9 "usługi związane z przebudową, odbudową i wyposażaniem statków, platform i konstrukcji pływających; usługi podwykonawców związane z produkcją statków i konstrukcji pływających", polegające na dostawie i wymianie istniejących radarów nawigacyjnych oraz przeprowadzeniu szkolenia teoretycznego i praktycznego z zakresu obsługi i eksploatacji sprzętu, Spółka świadczyć będzie kompleksową usługę przebudowy okrętów. Skoro usługi te będą dotyczyły statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11. i Spółka będzie prowadziła dokumentację, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy, z której jednoznacznie będzie wynikało, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie, to przedmiotowe usługi będą korzystały - na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy - z preferencyjnej, 0% stawki podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że Spółka będzie wykonywała usługi związane z przebudową, odbudową i wyposażaniem statków, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl