0115-KDIT1-2.4012.719.2018.1.KK - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu - organizacji festiwalu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.719.2018.1.KK Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu - organizacji festiwalu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2018 r. (data wpływu 20 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

I. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina jest w trakcie realizacji zadania pn.: "...". Zadanie to uzyskało dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja zadania ma istotne znaczenie dla aktywizacji i integracji lokalnej oraz zwiększenie działań na rzecz promowania obszaru, pozytywnie wpłynie na cele zawarte w (...) i jest zgodna z kryteriami wyboru operacji określonymi przez (...). W ramach projektu zorganizowane zostaną 3 zadania, w ramach których zakupiono gadżety pamiątkowe dla uczestników wydarzeń: długopisy, notesy, kubki, breloki i smycze.

II. Zdarzenie przyszłe.

W ramach zaplanowanych do wykonania przyszłych zadań zorganizowane zostaną:

1.

konkurs dla uczniów szkół podstawowych z terenu Gminy oraz uczestników warsztatów terapii zajęciowej w G. na najciekawszą pracę plastyczną o tematyce patriotycznej, nawiązującej do wydarzeń historycznych, związanych z odzyskaniem niepodległości przez Polskę w latach 1920-1990,

2.

konferencja (3 wykłady) o tematyce osadnictwa na terenie obszaru objętego (...), ukazująca kwestie przybycia..., po wykładach i dyskusji odbędzie się spektakl teatralny w wykonaniu aktorów nawiązujący do wygłoszonej tematyki, całość zakończy recital fortepianowy, na który złożą się chopinowskie mazurki, walce, polonezy,

3.

festiwal... z udziałem amatorskich wokalistów i zespołów z obszaru objętego (...). Po festiwalu wnioskodawca zaplanował koncert najpiękniejszych polskich przebojów wykonywanych przez profesjonalnych wokalistów. Po zakończeniu koncertu uczestnicy imprezy udadzą się na P.., gdzie przy (...) ułożą z zakupionych zniczy kontur mapy Polski.

W ramach projektu Wnioskodawca uwzględnił koszty na: spektakl teatralny, honorarium dla prelegentów i prowadzącego konferencję, recital fortepianowy, koncert polskich piosenek, nagrody na konkurs plastyczny, statuetki na festiwal piosenki, poczęstunek, zakup zniczy, projekt i druk plakatów.

Przewidywany okres realizacji przedsięwzięcia wrzesień - listopad br. Realizując powyższe zadanie Gmina wykona zadanie własne, nałożone przepisami art. 7 ust. 1 pkt 17, 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W trakcie realizacji przedsięwzięć faktury i umowy dokumentujące poniesione wydatki zostaną wystawione na Gminę. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Załącznikiem do wniosku o płatność, który zostanie złożony w terminie od dnia 15 marca 2019 r. do dnia 25 marca 2019 r. będzie interpretacja indywidualna, dotycząca podatku od towarów i usług VAT. Ponieważ Gmina zaliczyła koszty podatku VAT zaplanowanych zadań do kosztów kwalifikowanych projektu musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizacji zadania jak i po jego zakończeniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. "..." Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych wydatków na przedmiotowe przedsięwzięcie?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. "..." nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur, umów dokumentujących zakupy towarów i usług stanowiących koszty zadania. Wskazane zadanie wykonane zostanie przez Gminę jako organ władzy publicznej w zakresie zadań nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, do realizacji których został powołany. Szczegółowo określa to art. 7 ustawy, zgodnie z którym do zadań własnych gminy należy między innymi promocja gminy oraz wdrażanie programów pobudzenia aktywności obywatelskiej. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług gmina jest podatnikiem tego podatku w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje

prawo obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 144, art. 119 ust. 4, art. 20 ust. 17 i 19, art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. Odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, faktury są wystawione na tego podatnika oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Planowane do realizacji przedsięwzięcie należy do zadań własnych Gminy i nie będzie generowało dochodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro poniesione wydatki w ramach projektu nie służą/nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, to Gminie nie przysługuje i nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem, gdyż nie jest/nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie przysługuje/nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl