0115-KDIT1-2.4012.610.2018.1.AGW - Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji - budowy świetlicy wiejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.610.2018.1.AGW Brak prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji - budowy świetlicy wiejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2018 r. (data wpływu 10 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją inwestycji pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne określone przepisami prawa. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W związku z ogłoszonym naborem wniosków o przyznanie pomocy dla operacji typu "XXX", w ramach działania "XXX", objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w terminie od dnia 30 lipca 2018 r. do dnia 14 sierpnia 2018 r., Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn. "XXX".

"Podmiotem" inwestycji jest przebudowa dróg gminnych klasy L nr XXX i nr XXX w miejscowości..., gm..... Na projektowanej drodze o długości 1414 mb. zaplanowano przebudowę polegającą na wykonaniu potrójnego powierzchniowego utrwalenia emulsją i grysem jezdni i zjazdów na podbudowie z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie. Projektowana przebudowa ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu użytkowników drogi oraz poprawę nawierzchni. Ponadto poprawi dostępność lokalnej społeczności do ośrodka społeczno-kulturalnego jakim jest świetlica wiejska w miejscowości.... oraz podniesie atrakcyjność i konkurencyjność niniejszej miejscowości. Szerokość projektowanej jezdni wynosić będzie 3,5 m, pobocza będą szerokości po 0,75 m, natomiast zjazdy szerokości 4,0 m. Szerokość całkowita pasa drogowego wyniesie 5 mb. W ramach zadania zaplanowano wykonanie w obrzeżach betonowych i na ławie betonowej chodnik z kostki betonowej grubości 6 cm przy wiacie przystankowej. Ponadto zaplanowano budowę-przebudowę zjazdów indywidualnych i publicznych oraz odwodnienie jezdni rowami przydrożnymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. "XXX"?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi VAT w sytuacji, gdy towar i usługa przy nabyciu których został naliczony podatek są następnie wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Inwestycja będzie zrealizowana w ramach zadań własnych Gminy obejmujących m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dróg gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Inwestycja służy społeczności lokalnej, a za korzystanie z niej nie są pobierane opłaty.

Na realizację ww. inwestycji Gmina może się ubiegać o dofinansowanie w formie refundacji do 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych. W związku z planowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie w kosztach inwestycji Gmina zamierza wykazać podatek od towarów i usług jako koszt kwalifikowalny i ubiegać się będzie o jego refundację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl