0115-KDIT1-2.4012.485.2018.1.KSZ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.485.2018.1.KSZ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2018 r. (data wpływu 26 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina zawarła umowę o przyznanie pomocy na inwestycję pn. "..." w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Termin zakończenia inwestycji to 8 czerwca 2018 r.

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje:

* przebudowa istniejącego placu zabaw zlokalizowanego na części działki geodezyjnej nr 290/1 w miejscowości XX (obręb XX), w tym: roboty ziemne na powierzchni ok. 128 m2; dostawa i montaż fabrycznie nowych i wolnych od wad urządzeń: bujak sprężynowy - I szt., huśtawka wagowa - I szt., piaskownica - I szt., huśtawka wahadłowa z dwoma siedziskami (w tym jednym kubełkowym) - I szt., zestaw ze zjeżdżalnią - I szt.;

* przebudowa istniejącego placu zabaw zlokalizowanego na części działki geodezyjnej nr 212 w miejscowości O. (obręb O.), w tym: roboty ziemne na powierzchni ok. 132 m2; dostawa i montaż fabrycznie nowych i wolnych od wad urządzeń: bujak sprężynowy - I szt., huśtawka wagowa - I szt., piaskownica - I szt., huśtawka wahadłowa z dwoma siedziskami (w tym jednym kubełkowym) - I szt., zestaw ze zjeżdżalnią - I szt.;

* przebudowa istniejącego placu zabaw zlokalizowanego na części działki geodezyjnej nr 10/28 w miejscowości R. (obręb R.), w tym: roboty ziemne na powierzchni ok. 119 m2; dostawa i montaż fabrycznie nowych i wolnych od wad urządzeń: bujak sprężynowy - I szt., piaskownica - I szt., huśtawka wahadłowa z dwoma siedziskami (w tym jednym kubełkowym) - I szt., zestaw ze zjeżdżalnią - I szt..; przeniesienie istniejącej huśtawki wagowej (I szt.) w wyznaczone miejsce;

* przebudowa istniejącego placu zabaw zlokalizowanego na części działki geodezyjnej nr 220 w miejscowości W. (obręb W.), w tym: roboty ziemne na powierzchni ok. 134 m2; dostawa i montaż fabrycznie nowych i wolnych od wad urządzeń: ławostół metalowy - I szt., huśtawka wagowa - I szt., huśtawka wahadłowa z dwoma siedziskami (w tym jednym kubełkowym) - I szt., zestaw ze zjeżdżalnią - I szt..; przeniesienie istniejącego bujaka sprężynowego w wyznaczone miejsce.

Inwestycja została zrealizowana w interesie zbiorowym tzn. przebudowana infrastruktura rekreacyjna jest niekomercyjna i ogólnodostępna.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne na przebudowę istniejących placów zabaw w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne na przebudowy istniejących placów zabaw w związku z realizacją ww. projektu.

Efekty planowanej inwestycji nie będą służyć Gminie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Celem inwestycji nie jest dla Gminy realizowanie świadczeń opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy definiuje kwotę podatku naliczonego, jako sumę kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że JST są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, której mają charakter cywilnoprawny tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl