0115-KDIT1-2.4012.406.2018.1.KSZ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.406.2018.1.KSZ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2018 r. (data wpływu 4 czerwca 2018 r.) uzupełniony w dniu 18 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 18 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje projekt pn. "..." z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zgodnie z umową zawartą z Województwem celem projektu jest aktywizacja mieszkańców poprzez przebudowę świetlicy wiejskiej, jako ogólnodostępnego miejsca do działalności kulturalnej, turystycznej i rekreacyjnej.

Operacja będzie polegać na wykonaniu w istniejącym budynku instalacji ciepłej i zimnej wody, instalacji kanalizacji bytowo-gospodarczej kanalizacyjnej, instalacji elektrycznej, instalacji ogrzewania opartej na grzejnikach elektrycznych akumulacyjnych.

Zostanie wykonana adaptacja istniejących pomieszczeń na pomieszczenia toalety, kuchni i sali konferencyjnej, nastąpi wymiana okien i drzwi, wykonana zostanie nowa posadzka, ocieplony i naprawiony strop, wykonana zostanie elewacja wewnętrzna i zewnętrzna. Roboty budowlane będą także polegać na wzmocnieniu i ociepleniu fundamentów, wykonaniu obróbek dachowych, wykonaniu podjazdu dla osób niepełnosprawnych, schodów i odwodnienia z kostki brukowej wokół budynku. W budynku zostaną w pełni przywrócone walory użytkowe oraz poprawi się estetyka miejsca. Zostaną zakupione stoły i krzesła w celu wyposażenia świetlicy, co umożliwi spotkania i integrację mieszkańców oraz turystów. Źródłem finansowania projektu będzie dotacja ze środków europejskich (63,63% kosztów kwalifikowalnych) oraz wkład własny Gminy stanowiący 36,37% kosztów całkowitych projektu. W wyniku realizacji projektu powstanie ogólnodostępny obiekt świetlicy wiejskiej, w tym dla osób niepełnosprawnych. Korzystanie z obiektu będzie nieodpłatne. W świetlicy będą się odbywały zajęcia dla dzieci i młodzieży, zebrania wiejskie, spotkania grup nieformalnych i stowarzyszeń działających na terenie miejscowości oraz turystów odwiedzających miejscowość, gdyż obiekt znajduje się przy szlaku turystycznym. Nie planuje się przekazania prawa własności elementów powstałej infrastruktury. Gmina przez okres realizacji i trwałości projektu - co najmniej 5 lat od zakończenia rzeczowo-finansowej realizacji zadania - będzie inwestorem i właścicielem świetlicy. W ramach realizowanego projektu Gmina będzie nabywała usługi, a faktury będą wystawiane na Gminę. Usługi realizowane w ramach projektu me będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Koszty poniesione na realizację zadania związane są z czynnościami niepodlegającymi VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w związku z realizacją ww. projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu oraz działania podejmowane w okresie trwałości projektu nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej, w związku z czym nie występują czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi żaden podatek "należny". Zrealizowane w ramach projektu rezultaty będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne. Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji. Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

UZASADNIENIE

Projekt zostanie zrealizowany przez Gminę w celu wykonywana nałożonych na Gminę obowiązków/zadań publicznych (zadań własnych) określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, a w danym przypadku ten warunek nie występuje. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykonywane do wykonywania czynność, opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje, co do zasady prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisani prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednostki samorządu terytorialnego są zatem podatnikami podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny i są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie występują jako podatnicy podatku VAT. Dlatego ww. projekt będzie wykonywany przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany, tj. ustawą o samorządzie gminnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl