0115-KDIT1-2.4012.325.2017.1.AP - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.325.2017.1.AP Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2017 r. (data wpływu 12 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn....- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn....

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem od towarów i usług z tytułu dostawy wody, odbioru ścieków, wynajmu lokali użytkowych i dzierżawy gruntów. Od 1 stycznia 2017 r. rozpoczęła wspólne rozliczanie VAT z jednostkami budżetowymi. W najbliższym czasie planuje rozpocząć realizację inwestycji pn....

Na realizację tej inwestycji Gmina złożyła wniosek o dofinasowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 działanie 2.5 Modernizacja energetyczna obiektów użyteczności publicznej. Wnioskowana wartość dofinansowania inwestycji to kwota 3.041.165,81 zł. W ramach jednego zadania zostanie wykonana termomodernizacja dwóch budynków (szkoła i klub osiedlowy). Prace budowlane będą dotyczyć: wymiany instalacji centralnego ogrzewania, ocieplenia ścian i stropów, stropodachów, wymiany rynien i rur spustowych, wykonania nowych obróbek blacharskich, wymiany instalacji odgromowej, wymiany okien i drzwi, montażu instalacji oświetleniowej i fotowoltaicznej. Wykonawca zadania zostanie wyłoniony w trybie przetargu nieograniczonego. Wydatki jakie Gmina poniesie w związku z realizacją zadania zostaną udokumentowane przez dostawców fakturami VAT. Budynek szkoły, który zostanie poddany termomodernizacji jest w zarządzie jednostki budżetowej Gminy - Szkoły Podstawowej. W budynku realizowane są zadania własne gminy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). W budynku szkoły nie są wynajmowane pomieszczenia użytkowe, nie są również świadczone usługi stołówkowe na rzecz personelu niepedagogicznego czy osób z zewnątrz. W budynku realizowane są zadania własne gminy w zakresie edukacji publicznej. Budynek Klubu Osiedlowego, który zostanie poddany termomodernizacji jest w zarządzie Gminy. Po wykonaniu inwestycji obiekt będzie służył zaspokojeniu potrzeb zbiorowych wspólnoty, organizacji życia społecznego i kulturalnego społeczeństwa (zebrań wiejskich, odczytów, prezentacji, imprez kulturalnych). Gmina nie będzie prowadziła żadnej działalności zarobkowej na terenie obiektu. Utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznych oraz administracyjnych należy do zadań własnych Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją czynności w zakresie termomodernizacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem a contrario w zakresie w jakim towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją czynności w zakresie termomodernizacji.

Budynek szkoły, który zostanie poddany termomodernizacji jest w zarządzie jednostki budżetowej Gminy - Szkoły Podstawowej. W budynku realizowane są zadania własne gminy w zakresie edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). W budynku szkoły nie są wynajmowane pomieszczenia użytkowe, nie są również świadczone usługi stołówkowe na rzecz personelu niepedagogicznego czy osób z zewnątrz. W budynku realizowane są zadania własne gminy w zakresie edukacji (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Klub Osiedlowy, który zostanie poddany termomodernizacji jest w zarządzie Gminy. Po wykonaniu inwestycji obiekt będzie służył zaspokojeniu potrzeb zbiorowych wspólnoty, organizacji życia społecznego i kulturalnego społeczeństwa (zebrań wiejskich, odczytów, prezentacji, imprez kulturalnych). Gmina nie będzie prowadziła żadnej działalności zarobkowej na terenie obiektu. Utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznych oraz administracyjnych należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl