0115-KDIT1-2.4012.264.2018.2.KSZ - Prawo do odliczenia VAT w związku z inwestycją montażu paneli fotowoltaicznych w budynkach użyteczności publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.264.2018.2.KSZ Prawo do odliczenia VAT w związku z inwestycją montażu paneli fotowoltaicznych w budynkach użyteczności publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2018 r. (data wpływu 13 marca 2018 r.) uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "..." w odniesieniu do budynku Ośrodka Kultury w R. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 20 kwietnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "..." w odniesieniu do budynku Ośrodka Kultury w R.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina realizuje projekt pod nazwą "...". Zadanie jest dofinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 10 Energia, Działania 10.2 Efektywność energetyczna, Poddziałania 10.2.1 Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Gmina realizować będzie montaż paneli fotowoltaicznych w następujących budynkach użyteczności publicznej:

1. Budynku administracyjnym w Cz., ul..... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy 9kW, która zostanie zamontowana na dachu budynku. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 250 Wp.;

2. Budynku Szkoły Podstawowej nr 2 w Cz., ul..... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy 39,75 kW, która zostanie zamontowana na dachu szkoły. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 250 Wp.;

3. Budynku Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Cz., ul.... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy 6,00 kW, która zostanie zamontowana na dachu szkoły. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 250 Wp.;

4. Budynku Urzędu Miejskiego w Cz., ul.... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy całkowitej 15 kW, która zostanie zamontowana na dachu budynku. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 275 W.;

5. Budynku Przedszkola nr 1 w Cz., ul.... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy 7,50 kW, która zostanie zamontowana na dachu budynku. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 250 Wp.;

6. Budynku Przedszkola nr 2 w Cz., ul..... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy 19,50 kW, która zostanie zamontowana na dachu szkoły. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 250 W.;

7. Budynku Szkoły Podstawowej nr 1 w Cz., ul.... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy 36,00 kW, która zostanie zamontowana na dachu szkoły. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 250 Wp.;

8. Budynku Zespołu Szkół w R., ul.... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy 27,5 kW, która zostanie zamontowana na dachu szkoły. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 250 W.;

9. Budynku Zespołu Szkół w Ł., ul.... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy 30,00 kW, która zostanie zamontowana na dachu szkoły. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 250 W.;

10. Budynku Szkoły Podstawowej w G. Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy 9,00 kW, która zostanie zamontowana na dachu szkoły. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 250 W.;

11. Budynku Szkoły Podstawowej w K. filia Zespołu Szkół w R. Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy 15 kW, która zostanie zamontowana na dachu szkoły. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 250 Wp.;

12. Budynku Ośrodka Kultury w Ł. ul.... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o łącznej mocy 4,5 kW, która zostanie zamontowana na dachu budynku. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 275 W.;

13. Budynku Ośrodka Kultury w R., ul..... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy całkowitej 18,5 kW, która zostanie zamontowana na dachu budynku. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 275 W.;

14. Budynku Ośrodka Kultury w Cz. ul.... Zakres prac obejmuje instalację fotowoltaiczną o mocy osiągalnej 11,25 kW zostanie zamontowana na dachu budynku. Jako źródło energii odnawialnej zastosowane zostaną moduły fotowoltaiczne o mocy 275 W.

Realizując projekt Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz wykonuje zadania własne wynikające z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), tj. zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w sprawach edukacji publicznej, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej, utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Budynki objęte projektem stanowią własność Gminy i samorządowych instytucji kultury, służą do wypełniania zadań publicznoprawnych, czyli czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto sporadycznie i w niewielkim zakresie mogą być wykorzystywane również do czynności opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych.

* Budynek administracyjny służy jednostce budżetowej Gminy (tj. Administracji Zasobów Komunalnych). Jednostka budżetowa otrzymała budynek w trwały zarząd. Sprzedaż, która jest realizowana przez Administrację Zasobów Komunalnych odbywa się na zewnątrz budynku i dotyczy: sprzedaży ciepła, wody, odprowadzania ścieków, z tyt. dzierżawy i wyniosła w 2017 r. 12 568,86 zł netto (sprzedaż dotycząca tego budynku). Po zakończeniu realizacji inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana jednostce budżetowej. Prewspółczynnik VAT za 2017 r. wyniósł 12,48%, wskaźnik struktury sprzedaży wyniósł 48% (wskaźniki dotyczą całej działalności jednostki budżetowej).

* Budynek Szkoły Podstawowej nr 2 w Cz. służy Gminie do realizacji zadań własnych z zakresu edukacji. Ponadto w budynku znajduje się hala sportowa, siłownia, sauna, która może być przez Gminę odpłatnie wynajmowana zainteresowanym. Przy czym należy zaznaczyć, że najem odbywa się na wniosek zainteresowanych i w ramach ich zapotrzebowania, dlatego może się zdarzyć miesiąc, w którym najem nie wystąpi. W 2017 sprzedaż netto opodatkowana wyniosła 62.681,92 zł, a sprzedaż zwolniona wyniosła 136.587,30 zł. Prewspółczynnik VAT w 2017 r. wyniósł 1,28%. Szkoła Podstawowa nr 2 w Cz. jest jednostką budżetową Gminy.

* Budynek MGOPS w Cz., gdzie prowadzi się tylko sprzedaż zwolnioną, która w 2017 r. wyniosła 125.864,26 zł. Sprzedaż ta dotyczyła głównie odpłatności za DPS i usługi opiekuńcze. Miejsko-Gminy Ośrodek Pomocy Społecznej w Cz. jest jednostką budżetową Gminy.

* Budynek Urzędu Miejskiego w Cz. - sprzedaż opodatkowana w 2017 r. wynosiła 739.554,16 zł, zwolniona 53.494,68 zł. Prewspółczynnik za 2017 r. wyniósł 3,76%. Urząd Miejski w Cz. jest jednostką budżetową Gminy.

* Budynki Przedszkoli nr 1 i 2 - w których prowadzi się tylko sprzedaż zwolnioną, która wyniosła w 2017 r. odpowiednio 111.352,80 zł i 228.199,16 zł. Przedszkola nr 1 i 2 są jednostkami budżetowymi Gminy.

* Budynek Szkoły Podstawowej nr 1 w Cz. służy do realizacji zadań w zakresie edukacji. Sprzedaż opodatkowana, która dotyczy głównie wynajmu sali lekcyjnej, sali gimnastycznej oraz refaktur za wodę i ścieki wyniosła w 2017 r. 10.503,20 zł netto, a sprzedaż zwolniona wyniosła 171.823,55 zł. Prewspółczynnik VAT za 2017 r. wyniósł 0,18%. Szkoła Podstawowa nr 1 w Cz. jest jednostką budżetową Gminy.

* Budynek Zespołu Szkół w R. poza działalnością edukacyjną osiągnął sprzedaż opodatkowaną netto w 2017 r. 3.520,00 zł netto, a sprzedaż zwolniona wyniosła 243.029,60 zł. Prewspółczynnik VAT za 2017 r. wyniósł 0,10%. Zespół Szkół w R. jest jednostką budżetową Gminy.

* Budynek Zespołu Szkół w Ł. służy również celom edukacyjnym. Sprzedaż netto z tyt. wynajmu sal wyniosła w 2017 r. 17.189,90 zł netto, a sprzedaż zwolniona wyniosła 122.680,37 zł. Prewspółczynnik VAT za 2017 r. wyniósł 0,60%. Zespół Szkół jest jednostką budżetową Gminy.

* Budynek Szkoły Podstawowej w G. - sprzedaż netto za 2017 r. wyniosła 751,00 zł i dot. wynajmu pomieszczeń szkolnych, sprzedaż zwolniona wyniosła w 2017 r. 16.551,00 zł. Prewspółczynnik VAT za 2017 r. wyniósł 0%. Szkoła Podstawowa w G. jest jednostką budżetową Gminy.

* Budynek Szkoły Podstawowej w K. jest filią Zespołu Szkół w R., w budynku odbywa się tylko i wyłącznie działalność edukacyjna. Szkoła Podstawowa w K. - filia Zespołu Szkół w R. jest jednostką budżetową Gminy.

We wszystkich ww. budynkach sprzedaż netto w roku poprzedzającym tj. 2016 r. wystąpiła na zbliżonym poziomie.

* Odnośnie Budynków Ośrodka Kultury w Cz., R. i Ł. podatek nie może zostać odzyskany w oparciu o przepisy krajowe zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Po zakończeniu inwestycji nieruchomość zostanie oddana w bezpłatne użytkowanie, czyli Wnioskodawca nie będzie miał działania w celach zarobkowych. Ponadto przekazanie przez Gminę nieruchomości ośrodkom kultury w celu zrealizowania zadań własnych nie podlegają VAT. Ośrodki Kultury są samorządowymi instytucjami kultury.

W przypadku pozostałych nieruchomości inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana jednostkom budżetowym Gminy. Projekt będzie realizowany przez Gminę ze środków unijnych. Dofinansowanie wyniesie 83,56%. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury będą wystawiane na Gminę. Po zakończeniu realizacji projektu Gmina nie zamierza zmienić przeznaczenia ww. obiektów.

Budynek Ośrodka Kultury w R. wykorzystuje samorządowa instytucja kultury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia w całości lub części kwoty podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę w związku z realizacją ww. inwestycji w odniesieniu do budynku Ośrodka Kultury w R.?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z otrzymanych faktur i dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu w odniesieniu do inwestycji realizowanej na budynku wskazanym we wniosku, ponieważ brak jest związku poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina realizując tą część inwestycji występuje jako organ władzy publicznej wykonujący zadania własne nałożone odrębnymi przepisami i nie jest traktowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Gmina realizując projekt nie działa w celach zarobkowych. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się z podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te ograny w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu, ponieważ budynek nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wykonując przedmiotowe zadanie inwestycyjne, Gmina nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, lecz realizuje zadania własne na podstawie art. 6 i art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Potrzeba realizacji projektu wynika ze zdiagnozowanych problemów dotyczących efektywności energetycznej budynku, jak znaczne zapotrzebowanie na energię, potrzebę zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Termomodernizacja będzie miała pozytywny wpływ na środowisko. Stanowisko takie zostało potwierdzone w wydawanych interpretacjach, przykładowo:

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 czerwca 2016 r. (sygn. IBPP3/4512-149/16/JP), w której organ podatkowy stwierdził, ze nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od faktur zakupu dotyczących termomodernizacji budynków użyteczności publicznej w ramach projektu, gdyż wykorzystywanie pomieszczeń na cele komercyjne (najem) w niewielkim zakresie, nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji tego prawa, a ponadto jej cel służy przede wszystkim zaspakajaniu potrzeb zbiorowych.

* w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 czerwca 2016 r. (sygn. IBPP3/4512-151/16/EJ organ podatkowy stwierdził, że nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość i bezpośredniość tego powiązania z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną, może dawać uprawnienie do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

* w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 stycznia 2018 r. (sygn. 0115-KDIT1-2.4012.834. 2017.1.DM) organ podatkowy stwierdził, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełniać przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz podatnik ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Działalność Gmin w zakresie kultury, jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego, została uregulowana ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862). Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, w którym określa jej przedmiot działania, nazwę i siedzibę, a także określa czy dana instytucja kultury jest instytucją artystyczną w rozumieniu ust. 2. Tak więc organizatorami samorządowych instytucji kultury, o których mowa w ustawie są odpowiednie organy samorządu gminnego, powiatowego lub wojewódzkiego, które powołując samorządową instytucję kultury, podejmują stosowne uchwały, stanowiące prawo miejscowe. Uchwały w zakresie organizacji instytucji kultury podejmowane są przez właściwe organy zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a także w oparciu o odpowiednie przepisy ustaw samorządowych, gdzie znajdują się podstawy prawne do stanowienia prawa miejscowego.

Na mocy art. 14 ustawy, instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w związku z zamiarem oddania budynku w bezpłatne użytkowanie instytucji kultury, wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury. Nie podlega centralizacji. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, Ośrodek Kultury jest odrębnym od Gminy podatnikiem. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że nie będzie zachodził związek między podatkiem naliczonym z tytułu zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu, a ewentualną sprzedażą opodatkowaną instytucji kultury.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl