0115-KDIT1-2.4012.183.2018.1.AP - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.183.2018.1.AP Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2018 r. (data wpływu 21 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zachowanie dziedzictwa lokalnego w świetlicach na terenie Gminy..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Zachowanie dziedzictwa lokalnego w świetlicach na terenie Gminy...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jako stowarzyszenie rejestrowe posiada osobowość prawną, nie jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia faktycznego. Stowarzyszenie podpisało umowę o dofinansowanie projektu na operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek dotyczy projektu pn. "Zachowanie dziedzictwa lokalnego w świetlicach na terenie Gminy...". Przedmiotem projektu są roboty budowalne w świetlicy wiejskiej w miejscowości S. obejmujące: wykończenie podłóg i sufitów, wymiana stolarki okiennej, instalacje kanalizacyjne, instalacje wodociągowe, instalacje elektryczne. Roboty budowlane w świetlicy wiejskiej w S. obejmujące: wykończenie podłóg i sufitów, wymiana stolarki drzwiowej, roboty dekarskie dachowe, instalacje wodne i elektryczne. Roboty budowlane w świetlicy wiejskiej w W. obejmujące: malowanie pomieszczeń, wymiana stolarki drzwiowej, wykończenie podłogi posadzki, instalacje elektryczne, klimatyzatory. Projekt obejmuje również zakup wyposażania dla świetlicy wiejskiej w C, które zawierać będzie wózek kelnerski 3 - półkowy szt. 1 (parametry stal nierdzewna, wym. szer. 90 cm, gł. 59 cm, wys. 93 cm, max. obciążenie całkowite 225 kg), szafka - zlewozmywak dwukomorowy z ociekaczem szt. 1 (parametry stal nierdzewna, regulacja wysokości, wym. szer. 120 cm, gł. 60 cm, wys. 85 cm.), kuchnia gazowo - elektryczna szt. 1 (parametry kolor srebrny, wym. szer. 90 cm, wys. 85 cm, gł. 60 cm, wyposażenia: ruszt, ruszt + pręt + widelce do rożna, głęboka blacha, metalowe prowadnice), krzesło H-120 szt. 60 (parametry stelaż: metal chromowany, tapicerka: eco skóra, kolor ciemny beż, wym: gł. 44 cm., szer. 43 cm, wys. całkowita 103 cm) oraz zakup wyposażenia dla świetlicy wiejskiej w N, które zawierać będzie oferta - zaparzacz-warnik do wody 101 szt. 1 (stal nierdzewna, pojemność wlewcza 8 I, moc grzewcza 2000W), garnek średni 2I l szt. 2 (stal nierdzewna, trójwarstwowe dno, masywne, nienagrzewające się uchwyty), garnek 37 I szt. 2 (stal nierdzewna, masywne nienagrzewające się uchwyty, grubość ścianki 0,8 mm), garnek 50 I szt. 1 (stal nierdzewna, wys. 40 cm, szer. 40 cm, kolor inox), komplet sztućców 24 elementy kpl. 11 (stal nierdzewna, skład: 6 x łyżka stołowa 19,6 cm, 6 x widelec stołowy 19,2 cm, 6 nóż stołowy 21 cm, 6 x łyżeczka do herbaty 13,7 cm), szafka - zlewozmywak dwukomorowy z ociekaczem szt. 1 (stal nierdzewna, regulacja wysokości, wym. szer. 120 cm, gł. 60 cm, wys. 85 cm), taboret gazowy szt. 1 (stal nierdzewna, dodatkowe nakładki na małe garnki, wym. dł. 40 cm, szer. 40 cm, wys. 35 cm), okap gastronomiczny szt. 1 (skos w dół, wym. dł. 250 cm, gł. 70 cm, wys. 40 cm, wyposażenie: filtry, turbina moc 1000 m2/h, dem podwójnie ssący), stół kuchenny szt. 1 (materiał metal, 6 osobowy, wym. szer. 180 cm, wys. 75 cm, gł. 85 cm), lodówka szt. 2 (jednodrzwiowa, klasa energ. A+, liczba półek 2, poj. zamrażarnika 113 1, wym. gł. 54,5 cm, szer. 54 cm, wys. zab. 177,5 cm), Stół roboczy szt. 1 (stal nierdzewna, maź obciążenie 130 kg, wym. szer. 150 cm, gł. 60 cm), krzesło bankietowe szt. 60 (stelaż chromowany, kolor-odcień niebieskiego, profil 25 x 25 mm), kuchnia gazowo - elektryczna szt. 2 (drzwi z pełnego szkła, wym. szer. 60 cm, gł. 60 cm. wys. 85 cm, klasa energetyczna A), bojler elektryczny 50 I szt. 1 moc grzałki 2000W, wym. wys. 56 cm, szer. 44 cm, gł. 45 cm, zbiornik: stalowy, emalia ceramiczna), klimatyzator szt. 1 (klasa energetyczna A++, wydajność chłodnicza: 3,5 kW, wydajność grzewcza: 4,0 kW), szafka stojąca standardowa dwudrzwiowa w kolorze olchy szt. 2 (wym. szer. 80 cm z blatem i dwoma półkami), szafka stojąca standardowa w kolorze olcha szt. 1 (jeden zawias z lewej strony, wym. szer. 50 cm z blatem), szafka stojąca standardowa w kolorze olchy szt. 1 (trzy szuflady, wym. szer. 50 cm z blatem), szafka wisząca standardowa w kolorze olchy (jedne drzwi zawias z lewej strony, wym. szer. 50 cm z dwiema półkami), szafka wisząca standardowa dwudrzwiowa w kolorze olchy szt. 2 (wym. szer. 80 cm, dwie półki). Z uwag, iż Stowarzyszenie chce zaliczyć koszty podatku VAT projektu do kosztów kwalifikowalnych musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nie odzyskany w całości ani części zarówno podczas realizowania inwestycji, ani po jej zakończeniu. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Stowarzyszenie będzie ponosiło wszelkie koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, zakupem sprzętu i materiałów, wykonaniem robót budowlanych. Wydatki te będą dokumentowane wystawionymi na Stowarzyszenie przez wykonawców fakturami VAT z wykazami na nich kwotami VAT naliczonego. Nowopowstała infrastruktura oraz wyposażenie będą ogólnodostępne dla lokalnej społeczności. Wyremontowane świetlice i zakupiony sprzęt nie będą służyły Stowarzyszeniu jako obiekty przynoszące dochody. Stowarzyszenie nie będzie pobierało opłat z tytułu korzystania z powstałej infrastruktury, ale będzie ponosiło koszty z tytułu utrzymania powstałej infrastruktury, naprawy sprzętu i ich konserwacji. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie związane z wykonaniem czynności opodatkowanych, a Stowarzyszenie z związku z realizacją inwestycji nie będzie uzyskiwało żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Stowarzyszanie jako bierny podatnik podatku od towarów i usług będzie miało możliwość odzyskania podatku naliczonego VAT w całości lub części, zarówno w trakcie realizowania jak i po zakończeniu - w związku z wydatkami związanymi z inwestycją polegającą na robotach budowlanych w świetlicach wiejskich w... oraz zakupie wyposażenia dla świetlic wiejskich w...w ramach projektu pn. "Zachowanie dziedzictwa lokalnego w świetlicach na terenie Gminy..."?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników tego podatku uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jak przewiduje art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego. Kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT). W świetle art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy kwota podatku VAT naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku VAT należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku VAT należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub zwrotu różnicy podatku VAT przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek VAT został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku VAT należnego. Powyższe przepisy wykluczają zatem możliwość dokonania odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w sytuacji ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Powstałe w wyniku inwestycji wyremontowane pomieszczenia oraz zakupiony sprzęt nie będą służył działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym Stowarzyszenie realizując opisaną inwestycję nie będzie działało w charakterze podatnika VAT, ponieważ nabywane towary i usługi do zrealizowania tej inwestycji nie będzie wykorzystywało do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowanej podatkiem VAT. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Stowarzyszeniu nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję jak i po jej zakończeniu. Stowarzyszenie nie będzie również miało prawa do zwrotu kwoty różnicy tego podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Nie zostanie bowiem spełniony warunek uprawniający do odliczenia lub zwrotu podatku VAT, tj. wykorzystywanie towarów i usług nabywanych w związku z realizowaną inwestycją do wykonywania czynności opodatkowanych. Mając na względzie obowiązujące przepisy ustawy o VAT oraz przedstawione zdarzenie faktyczne należy stwierdzić, że Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania, jak i po zakończeniu inwestycji pn. "Zachowanie dziedzictwa lokalnego w świetlicach wiejskich na terenie Gminy...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Adekwatnie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków w ramach realizacji przedmiotowego projektu, ponieważ - jak wskazuje w treści wniosku - nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl