0115-KDIT1-2.4012.109.2017.2.AJ - Ustalenie możliwości zwolnienia od podatku VAT świadczonych prowadzenia zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci będących członkami klubu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-2.4012.109.2017.2.AJ Ustalenie możliwości zwolnienia od podatku VAT świadczonych prowadzenia zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci będących członkami klubu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2017 r. (data wpływu 26 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 9 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci będących członkami klubu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci będących członkami klubu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu 9 sierpnia 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2016 r. poz. 176 z późn. zm.), zawiązanym w dniu 19 lipca 2017 r. na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego przed notariuszem... w... (Rep. A nr...) w formie jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działającą pod firmą Klub Sportowy.... W dniu 19 lipca 2017 r. złożono również wniosek o wpis Wnioskodawcy do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z aktem założycielskim Spółki (§ 6 ust. 2) celem Spółki jest prowadzenie w ramach Klubu Sportowego działalności sportowej, w tym w szczególności prowadzenie drużyn piłkarskich oraz udział we współzawodnictwie sportowym w dyscyplinie piłka nożna. Zgodnie z § 6 ust. 2 aktu założycielskiego Spółki, będzie ona prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, w tym w szczególności działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu (ze szczególnym uwzględnieniem piłki nożnej) wśród dzieci i młodzieży, polegającą zwłaszcza na prowadzeniu zajęć sportowych i sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży w dyscyplinie piłka nożna.

Przepis § 6 ust. 1 tego aktu przesądza przy tym wyraźnie, że Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku oraz będzie przeznaczał całość dochodu na realizację celów statutowych Klubu Sportowego oraz nie będzie przeznaczał zysku do podziału między swoich udziałowców i pracowników, co w szczególności w sposób wyraźny wyklucza wypłatę dywidendy na rzecz jedynego wspólnika Spółki.

Stosownie do § 6 ust. 4 aktu założycielskiego 4. szczegółowe zasady funkcjonowania Klubu Sportowego, w tym zasady tworzenia sekcji sportowych, drużyn sportowych nabywania członkostwa w sekcjach i drużynach sportowych, barwy klubowe oraz godło, a także prawa i obowiązki członków sekcji i drużyn sportowych określa Statut Klubu Sportowego nadawany i zmieniany na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki.

Stosownie do aktu założycielskiego Spółki (§ 6 ust. 5), przedmiotem działalności Wnioskodawcy zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności będzie:

a. PKD 85.51.2 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,

b. PKD 93.12.Z - Działalność klubów sportowych,

c. PKD 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

d. PKD 93.19.Z - Pozostała działalność związana ze sportom,

e. PKD 96.04.Z - Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej,

f. PKD 77.21.Z - Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego,

g. PKD 93.13.Z - Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,

h. PKD 93.11Z. - Działalność obiektów sportowych.

Po uzyskaniu wpisu w KRS, Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność, której głównym przedmiotem będzie prowadzenie odpłatnych zajęć sportowych dla dzieci w dyscyplinie piłka nożna (szkółka piłkarska).

Na podstawie umów o świadczenie usług zawieranych pomiędzy przedstawicielami ustawowymi (usługobiorcami - zobowiązanymi do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy) dzieci uczestniczących w zajęciach (członków Klubu Sportowego, będących uczestnikami zajęć sportowych - beneficjentem świadczonych usług), a Wnioskodawcą (usługodawcą - wierzycielem uprawnionym do otrzymania opłat), za udział w ww. zajęciach sportowych pobierane będą przez Wnioskodawcę następujące opłaty przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Klubu Sportowego:

a.

jednorazowa opłata członkowska w Klubie Sportowym (wpisowe) warunkująca członkostwo w Klubie Sportowym, w tym możliwość udziału w zajęciach sportowych Klubu Sportowego. W ramach tej opłaty uczestnik otrzyma klubowy strój sportowy: koszulkę, spodenki i getry, akcesoria sportowe oraz poradnik dla rodziców i elementarz dotyczący filozofii, zasad i celów prowadzonych zajęć sportowych w ramach przyjętego systemu szkoleniowego;

b.

miesięczna opłata za udział uczestnika/członka Klubu Sportowego w zajęciach sportowych Klubu Sportowego w danym miesiącu kalendarzowym.

Pobieranie ww. opłat stanowi przy tym warunek konieczny prowadzenia ww. zajęć sportowych przez Wnioskodawcę, niezbędny do pokrycia kosztów ich prowadzenia. Z opłat tych pokrywane będą bowiem koszty działalności Klubu Sportowego polegającej na prowadzeniu ww. zajęć, a w szczególności:

* czynsz najmu obiektów sportowych wynajmowanych przez Wnioskodawcę od podmiotów trzecich (szkoły i inne instytucje publiczne i prywatne) na potrzeby prowadzenia ww. zajęć sportowych;

* wynagrodzenie wykwalifikowanych instruktorów (trenerów) prowadzących ww. zajęcia sportowe na podstawie umów (cywilnoprawnych) zawieranych z ww. trenerami przez Wnioskodawcę;

* zakup sprzętu sportowego niezbędnego do prowadzenia zajęć sportowych;

* opłaty franczyzowe płacone przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu trzeciego (spółki prawa handlowego niepowiązanej osobowo ani kapitałowo z Wnioskodawcą, wspólnikiem wnioskodawcy, ani członkami zarządu Wnioskodawcy), posiadającej prawa własności intelektualnej do systemów szkoleniowych na podstawie, których odbywają się zajęcia sportowe dla dzieci prowadzone przez Wnioskodawcę.

Docelowo ww. zajęcia sportowe prowadzone przez Wnioskodawcę mają umożliwić stworzenie w ramach Klubu Sportowego dziecięcych drużyn sportowych w różnych grupach wiekowych (członkami drużyn będą członkowie Klubu Sportowego uczestniczący w ww. zajęciach sportowych), uczestniczących we współzawodnictwie sportowym (rozgrywkach i zawodach sportowych) z udziałem innych klubów sportowych, organizowanych przez Wnioskodawcę, inne kluby sportowe lub inne podmioty, w tym związki sportowe w rozumieniu ustawy o sporcie. Udział w ww. współzawodnictwie sportowym (w tym zwłaszcza organizowanych przez podmioty trzecie) generował będzie koszty (wpisowe za udział drużyny w zawodach lub rozgrywkach m.in. na pokrycie nagród dla drużyn i zawodników, koszty przejazdów drużyny, dodatkowe wynagrodzenie trenerów za opiekę nad drużyną w trakcie zawodów lub rozgrywek sportowych).

W wypadku, w którym wpływy z ww. opłat pobieranych od usługobiorców, przewyższą bezpośrednie koszty prowadzenia przez Wnioskodawcę ww. zajęć sportowych oraz pozostałej działalności statutowej Klubu Sportowego (koszty organizacji przez Wnioskodawcę zawodów sportowych z udziałem drużyn Klubu Sportowego, koszty udziału drużyn Klubu Sportowego w zawodach sportowych organizowanych przez podmioty trzecie, w tym związki sportowe), zaś Wnioskodawca nie będzie osiągać wystarczających dochodów z innych źródeł, przychód osiągnięty z ww. opłat może posłużyć również do pokrycia innych niezbędnych kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy jako Klubu Sportowego, a w szczególności wynagrodzenia na rzecz księgowego prowadzącego księgi rachunkowe Wnioskodawcy oraz wypłaty wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji Członka Zarządu oraz zwrotu wydatków ponoszonych przez Członków Zarządu w związku z czynnościami dokonywanymi przez Członków Zarządu na rzecz Wnioskodawcy w ramach łączącego ich z Wnioskodawcą stosunków prawnych wynikających z powołania do pełnienia funkcji członka zarządu, niezbędnych do funkcjonowania Klubu Sportowego Wnioskodawcy, a w szczególności prowadzenia działalności sportowej (zarządzanie spółką, negocjowanie warunków i zawieranie umów z właścicielami wynajmowanych obiektów sportowych, negocjowanie warunków i zawieranie umów z trenerami, przygotowywanie i zawieranie umów z usługobiorcami (rodzicami członków klubu), prace administracyjno-biurowe związane z przygotowywaniem harmonogramów zajęć, organizacją zawodów sportowych lub udziału drużyn Klubu Sportowego w zawodach i rozgrywkach organizowanych przez podmioty trzecie). Ewentualne wynagrodzenie oraz zwrot wydatków należnych członkom zarządu ustalane będzie na podstawie uchwał Walnego Zgromadzenia Spółki, a to stosownie do art. 203.1 Kodeksu Spółek Handlowych. Wymaga przy tym podkreślenia, że jednym z założeń funkcjonowania Klubu Sportowego jest ograniczanie kosztów funkcjonowania Klubu Sportowego związanych z wynagrodzeniami pracowników zatrudnianych do obsługi działalności Klubu Sportowego poprzez powierzenie wykonywania zadań administracyjno-biurowych oraz innych działań operacyjnych związanych z funkcjonowaniem Klubu Sportowego bezpośrednio Członkom Zarządu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Wnioskodawcę odpłatnie usługi w postaci prowadzenia zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci będących członkami Klubu Sportowego, z tytułu których pobierane będą przez Wnioskodawcę jako usługodawcę od przedstawicieli ustawowych członków Klubu Sportowego jako usługobiorców opłaty tj. jednorazowa opłata członkowska oraz miesięczne opłaty za udział w zajęciach sportowych, korzystają ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Wnioskodawcę odpłatnie usługi w postaci prowadzenia zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci będących członkami Klubu Sportowego, z tytułu których pobierane będą przez Wnioskodawcę jako usługodawcę od przedstawicieli ustawowych członków Klubu Sportowego jako usługobiorców opłaty tj. jednorazowa opłata członkowska oraz miesięczne opłaty za udział w zajęciach sportowych, korzystają ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów u usług zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

* z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością;

W przedstawionym stanie faktycznym ww. zwolnienie winno znaleźć zastosowanie, albowiem:

I. Ww. usługi są ściśle związane ze sportem i wychowaniem fizycznym (zajęcia sportowe dla dzieci w dyscyplinie piłka nożna);

II. Świadczone będą przez Klub Sportowy w rozumieniu ustawy o sporcie, którego celem statutowym (określonym wprost w akcie założycielskim Spółki) jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu;

III. Usługi te są konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim przez członków Klubu Sportowego w ramach zajęć sportowych organizowanych przez ten Klub. Zajęcia te stanowiły będą przy tym podstawę dla stworzenia w ramach Klubu Sportowego drużyn sportowych uczestniczących we współzawodnictwie sportowym.

IV. Wnioskodawca jako świadczący ww. usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków, co wynika wprost z aktu założycielskiego spółki, w myśl którego Klub Sportowy, nie działa w celu osiągnięcia zysku oraz przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych Klubu Sportowego oraz nie przeznacza zysku do podziału między swoich udziałowców i pracowników.

V. sługi te są faktycznie świadczone wprost i bezpośrednio na rzecz osób uprawiających sport i uczestniczących w wychowaniu fizycznym, a mianowicie na rzecz dzieci będących, członkami Klubu Sportowego i uczestniczącymi w zajęciach sportowych organizowanych przez Klub Sportowy. Jedynie ze względów formalno-prawnych stroną umów o świadczenie usług klubu sportowego (usługobiorcami zobowiązanymi do zapłaty ww. opłat), będą przedstawiciele ustawowi małoletnich członków Klub Sportowego, decydujący o ich członkostwie w Klubie Sportowym i udziale w organizowanych przez ten Klub Sportowy zajęciach sportowych (konstrukcja umowy o świadczenie na rzecz osoby trzeciej w rozumieniu kodeksu cywilnego: Wnioskodawca - usługodawca świadczący usługi w zakresie prowadzenia zajęć sportowych w ramach Klubu Sportowego, Przedstawiciel ustawowy członka Klubu Sportowego uczestniczącego w zajęciach sportowych - usługobiorca, małoletni członek Klubu Sportowego - beneficjent/odbiorca usług sportowych).

VI. Usługi te nie są związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępem na imprezy sportowe, nie stanowią usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz nie stanowią usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że przedstawiony stan faktyczny odpowiada w pełni hipotezie zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług co czyni stanowisko zajęte w niniejszym wniosku uzasadnionym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, będący klubem sportowym, zamierza rozpocząć działalność, której głównym przedmiotem będzie prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci w dyscyplinie piłka nożna. Za udział w ww. zajęciach sportowych pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Klubu Sportowego, tj. jednorazowa opłata członkowska w Klubie Sportowym (wpisowe) warunkująca członkostwo w Klubie Sportowym, w tym możliwość udziału w zajęciach sportowych Klubu Sportowego oraz miesięczna opłata za udział uczestnika/członka Klubu Sportowego w zajęciach sportowych Klubu Sportowego w danym miesiącu kalendarzowym.

W związku z powyższym należy uznać, że opłaty wnoszone przez uczestników zajęć/członków klubu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć piłki nożnej. Zatem w tym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a świadczeniami na rzecz uczestników zajęć/członków klubu, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji usługi polegające na prowadzeniu zajęć sportowych będą stanowiły odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Tym samym opłaty otrzymywane przez Wnioskodawcę będą stanowiły wynagrodzenie z tytułu wykonywania ww. czynności.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

* z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W art. 43 ust. 17 ustawy wskazano, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazać należy, że zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Ze zwolnienia korzystają więc usługi świadczone m.in. przez klub sportowy, które są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

W analizowanej sprawie należy podkreślić, że zgodnie z brzmieniem ustawy, zwolnieniu podlegają usługi "ściśle" związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Przepisy ustawy nie zawierają definicji "ścisłego" związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym. W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym "może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego" (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że: "Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym" (pkt 23).

Natomiast w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: "W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy 2006/112/WE należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu". Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

Zauważyć należy, że zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie, jak wynika z cyt. wyżej przepisu, ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji klubu sportowego. Zatem w celu ustalenia prawidłowego rozumienia tego pojęcia należy odnieść się do regulacji ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1463 z późn. zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie - działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Biorąc pod uwagę przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli: są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy względem świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci będących członkami Klubu Sportowego, z tytułu których pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty miesięczne za udział w zajęciach sportowych oraz jednorazowa opłata członkowska, należy stwierdzić, że w przedstawionych okolicznościach sprawy, Wnioskodawca będzie spełniał zarówno przesłanki podmiotowe jak i przedmiotowe, o których mowa w tym przepisie.

Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy o sporcie, czyli podmiotem wymienionym w ww. przepisie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Celem Wnioskodawcy jest prowadzenie w ramach Klubu Sportowego działalności sportowej, w tym w szczególności prowadzenie drużyn piłkarskich oraz udział we współzawodnictwie sportowym w dyscyplinie piłka nożna. Wnioskodawca będzie prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu, w tym w szczególności działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu (ze szczególnym uwzględnieniem piłki nożnej) wśród dzieci i młodzieży, polegającą zwłaszcza na prowadzeniu zajęć sportowych i sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży w dyscyplinie piłka nożna.

Zatem z przedstawionego opisu sprawy wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi są ściśle związane ze sportem (polegają na organizowaniu zajęć sportowych dla dzieci) i są one konieczne do organizowania i uprawniania sportu oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport (dzieci uczęszczających do klubu).

Ponadto całość dochodu - jak wskazał Wnioskodawca - będzie przeznaczał na realizację celów statutowych Klubu Sportowego. Z opłat miesięcznych oraz opłat wpisowych pokrywane będą koszty działalności Klubu Sportowego, polegającej na prowadzeniu ww. zajęć. Wnioskodawca nie działa w celu osiągnięcia zysku. W wypadku, w którym wpływy z ww. opłat pobieranych od usługobiorców, przewyższą bezpośrednie koszty prowadzenia przez Wnioskodawcę ww. zajęć sportowych oraz pozostałej działalności statutowej Klubu Sportowego (koszty organizacji przez Wnioskodawcę zawodów sportowych z udziałem drużyn Klubu Sportowego, koszty udziału drużyn Klubu Sportowego w zawodach sportowych organizowanych przez podmioty trzecie, w tym związki sportowe), zaś Wnioskodawca nie będzie osiągać wystarczających dochodów z innych źródeł, przychód osiągnięty z ww. opłat może posłużyć również do pokrycia innych niezbędnych kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy jako Klubu Sportowego.

Zatem należy stwierdzić, że w opisanej sytuacji Wnioskodawca nie jest podmiotem nastawionym na osiąganie zysków, ponieważ pobierane od uczestników opłaty będą pokrywały koszty prowadzonych dla dzieci zajęć sportowych, a ewentualny zysk uzyskany z gromadzonych opłat, Wnioskodawca planuje przeznaczyć na funkcjonowanie Klubu Sportowego.

W tym stanie rzeczy, wobec spełnienia przesłanek podmiotowych, jak też przedmiotowych wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, do świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na prowadzeniu zajęć sportowych w dyscyplinie piłka nożna na rzecz dzieci będących członkami Klubu Sportowego, z tytułu których pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty miesięczne za udział w zajęciach sportowych oraz jednorazowa opłata członkowska, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane wskazanym wyżej przepisem, z uwzględnieniem art. 43 ust. 18 ustawy.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl