0115-KDIT1-1.4012.885.2018.1.RH - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów grantowych.
Pismo z dnia 7 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.885.2018.1.RH Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów grantowych.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2018 r. (data wpływu 7 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów grantowych pn.:
* "...........",
* "..............",
* ".................",
* "..................."
- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu, ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów grantowych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca - Kółko Rolnicze, zgodnie z przyjętym statutem jest organizacją non profit, nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem VAT. Działania statutowe Kółka ukierunkowane są na działalności skierowanej do społeczności lokalnej.
W ramach tej działalności Kółko Rolnicze zrealizowało projekty grantowe w oparciu o stosowne umowy z............. Projekty te nawiązują do historii i tradycji tych ziem i ludzi tu mieszkających, jak również poruszają kwestie związane z ochroną środowiska i poszanowania energii. Umowy te gwarantują pokrycie kosztów realizacji takich projektów, pod warunkiem, że będą to koszty kwalifikowane. Realizacja projektów grantowych jest finansowana ze środków unijnych w ramach poddziałania.... ".................." objętego.......... na lata............ W prowadzonym przez.............. postępowaniu konkursowym wnioski Kółka Rolniczego zostały zakwalifikowane do realizacji czterech grantów.
1.................... "...................".
2....................... "...........".
3.....................................".
4.......................................".
Imprezy te miały charakter otwarty i były ogólnodostępne dla społeczności lokalnej.
Celem tych imprez było pobudzenie aktywności społecznej, integracja różnych grup społecznych, zapewnienie możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu w połączeniu z zdobywaniem wiedzy o szeroko pojmowanej kulturze, historii, tradycjach, obrzędach,... z wykorzystaniem aktywnych form przekazu. Dodatkowym celem tych spotkań było zwrócenie uwagi na konieczność ochrony środowiska, segregacji śmieci, poszanowanie energii,... a w szczególności zachowanie bioróżnorodności.
Koszty związane z realizacją ww. projektów obejmowały wydatki obejmujące usługi gastronomiczne zapewniające poczęstunek dla uczestników, serwis kawowy z kołaczami śląskimi, różnego typu owoce, słodycze,...W trakcie imprez odbywały się pokazy z wyciskania soków owocowych, smażeniem powideł w żeliwnych kotłach, wypiekiem chleba, siekaniem kapusty. Wszystkie pokazy kończyły się degustacją.
Całkowity koszt realizacji ww. projektów (zadań) obejmował podatek VAT, który zaliczono do kosztów kwalifikowanych zadania.
Wnioskodawca, Kółko Rolnicze, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektów nie miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją projektów grantowych przysługuje Wnioskodawcy - Kółku Rolniczemu - prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach potwierdzających nabycie towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z art. 86 ww. ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tylko w sytuacji w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
W tym przypadku, taka sytuacja nie miała miejsca, ponieważ Wnioskodawca - Kółko Rolnicze - nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji podatników VAT, ani nie jest podatnikiem VAT na mocy art. 15 i 113 ust. 1 ustawy o podatku i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Odliczenia tego może dokonać podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepis art. 86 ust. 1 ustawy wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowych projektów. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie jest czynnym, podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
z zastosowaniem art. 119a;
w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Ponadto w myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl