0115-KDIT1-1.4012.453.2017.1.EA - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu modernizacji budynków placówek oświatowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.453.2017.1.EA Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu modernizacji budynków placówek oświatowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2017 r. (data wpływu 12 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto..... na prawach powiatu jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 t.j.) oraz w związku z art. 91 i art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 t.j.) Miasto..... jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Posiada osobowość prawną i samodzielność, realizuje zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz wykonuje, określone ustawami, zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie jej przypisanym. Zakres jej działania to wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 t.j.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują min. sprawy z zakresu edukacji publicznej.

W celu wykonywania zadań własnych Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne. Jednostki organizacyjne Miasta tworzy, przekształca i likwiduje oraz wyposaża w majątek Rada Miejska. Statut jednostki organizacyjnej określa m.in. zakres jej działania oraz zakres uprawnień dotyczący rozporządzania powierzonym majątkiem.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto.... dokonało centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług i od tego dnia prowadzi wspólnie rozliczenia podatku VAT wraz ze wszystkimi swymi jednostkami organizacyjnymi. Wszystkie wydatki ponoszone przez Gminę Miasto.... i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawionymi na Miasto.... ze wskazaniem właściwej jednostki organizacyjnej, jako odbiory danej usługi/towaru.

Zgodnie z ustawą o VAT, każda jednostka organizacyjna Miasta, dla celów odliczania podatku VAT, ustala odrębnie dla swojej jednostki wskaźnik proporcji o którym mowa w art. 86 oraz art. 90 ustawy o VAT.

Miasto..... będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. "......" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa..... na lata 2014-2020, dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej w budynkach Przedszkoli nr.... oraz w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w...., co przyczyni się do poprawy efektywności energetycznej w sektorze publicznym. Ocieplenie ścian zewnętrznych i fundamentowych, wymiana okien i drzwi zewnętrznych, ocieplenie stropodachów i dachów, gruntowna modernizacja systemów wentylacji mechanicznej w pomieszczeniach kuchennych, spowoduje obniżenie zapotrzebowania na ciepło, a jednocześnie obniży emisję zanieczyszczeń z ciepłowni miejskiej w.... do środowiska naturalnego. Zamontowanie w każdym budynku instalacji fotowoltaicznej oraz wymiana opraw oświetleniowych na energooszczędne przyczyni się również do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej. Energia elektryczna wytworzona przez panele fotowoltaiczne w budynkach objętych ww. projektem przeznaczona będzie w całości na potrzeby własne. Poprawa efektywności energetycznej we wskazanych budynkach publicznych pozwoli na zmniejszenie kosztów ogrzewania oraz zmniejszenie kosztów funkcjonowania wskazanych instytucji oświatowych. Dzięki realizacji projektu będzie również osiągnięta redukcja emisji CO2. Wykonanie kompleksowej modernizacji energetycznej spowoduje, iż warunki prowadzenia zajęć dydaktycznych ulegną znacznej poprawie. Zastosowane zabezpieczenia cieplne pozwolą na utrzymanie odpowiednich temperatur wewnątrz budynków, a szczelna stolarka okienna ograniczy przedostawania się do pomieszczeń dydaktycznych hałasu z ruchu drogowego odbywającego się w pobliżu budynków.

Miasto... jest właścicielem infrastruktury, która w ramach projektu zostanie poddana kompleksowej modernizacji energetycznej. Modernizowane budynki placówek oświatowych są w trwałym zarządzie tych jednostek, a za prawidłową eksploatację budynków odpowiadają i nadal będą odpowiadać Dyrektorzy tych placówek oświatowych.

Po zakończeniu projektu budynki wykorzystywane będą do prowadzenia działalności statutowej przez wskazaną placówkę oświatową. Infrastruktura publiczna poddana kompleksowej modernizacji energetycznej nie zmieni sposobu użytkowania, ani swojego przeznaczenia przez wymagany okres trwałości projektu tj. 5 lat od daty zakończenia projektu.

Planowany termin zakończenia realizacji projektu - podpisanie końcowego protokołu odbioru nastąpi w dniu 30 listopada 2017 r.

W związku z aplikowaniem o przyznanie dofinansowania na realizację projektu pt. "......" Miasto... złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczyło, że realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT.

Miasto... w piśmie nr.... z dnia 10 marca 2017 r. skierowanym do Dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oświadczyło, że w "przypadku uzyskania przez projekt dofinansowania, tzn. już na etapie opublikowania listy rankingowej umowy najmu zostaną niezwłocznie wypowiedziane. W momencie podpisania umowy o dofinansowanie oraz rozpoczęcia realizacji projektu, jak również w całym okresie trwałości projektu Miasto.... nie będzie prowadziło wynajmu jakichkolwiek powierzchni i pomieszczeń w ramach budynków objętych ww. projektem. Nie będą uzyskiwane również jakiekolwiek przychody w tym zakresie."

Miasto zobowiązało się do przedłożenia do Urzędu Marszałkowskiego dokumentów potwierdzających wypowiedzenie umów najmu oraz oświadczenia o zaprzestaniu świadczenia usług opodatkowanych.

Od 1 lipca 2017 r., w żadnej z ww. placówek oświatowych, nie planuje się dokonywania czynności rodzących obowiązki w zakresie podatku VAT poza wyżywieniem dzieci i kadry pedagogicznej. Jedynie Przedszkole nr... będzie kontynuowało umowę na dzierżawę gruntu położonego poza ogrodzeniem Przedszkola. Termomodernizacja obiektu Przedszkola nie ma związku z umową dzierżawy gruntu. Na wydzierżawionym gruncie zlokalizowany jest kiosk Ruchu. Podatek od nieruchomości, opłaty za gospodarkę odpadami dzierżawca terenu ponosi we własnym zakresie. Przedszkole czerpie jedynie dochód z dzierżawy gruntu i nie ponosi żadnych kosztów w tym zakresie. Projekt pn. "....." nie obejmuje swoim zakresem przedmiotu dzierżawy tj. budynku kiosku.

Wymienione w projekcie placówki oświatowe tj. Przedszkole nr.... oraz Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna działają na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 t.j.).

Zgodnie z art. 67a ustawy o systemie oświaty w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła (należy przez to rozumieć także przedszkole) może zorganizować stołówkę. Przedszkola wymienione w ww. projekcie mają zorganizowane stołówki, z których korzystają dzieci uczęszczające do tych placówek oraz kadra pedagogiczna danej placówki oświatowej. Celem prowadzenia tych stołówek nie jest świadczenie usług gastronomicznych, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu wyżywienia w ramach realizacji przez przedszkola funkcji opiekuńczej. Usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówkę przedszkolną na rzecz dzieci są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Usługi wyżywienia świadczone przez stołówkę przedszkolną dla pracowników pedagogicznych (nauczycieli) uznaje się za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi polegające na ich żywieniu. Usługi te mają charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej. W konsekwencji wyżywienie kadry pedagogicznej korzystającej z usług stołówki przedszkola podlega również zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej nr.... z dnia 25 stycznia 2017 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielone przez przedszkola publiczne prowadzone przez Miasto..... dla dzieci w wieku do lat 5, publiczne przedszkola prowadzone przez Miasto.... realizują bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w zakresie podstawy programowej w wymiarze 5 godzin dziennie. Zgodnie § 3 wyżej wymienionej uchwały, udzielone przez przedszkola świadczenia wykraczające poza bezpłatną podstawę programową podlegają comiesięcznej opłacie w wysokości 1,00 zł za każdą godzinę korzystania przez dziecko ze świadczenia ponad podstawę programową w czasie pobytu w przedszkolu. Opłata za wychowanie (edukację) ponad ustalony limit czasu pobierana przez przedszkola stanowi zapłatę za usługi i podlega regulacjom ustawy o VAT. Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT w brzmieniu "usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane" korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miastu...., w związku z realizacją projektu pn. ".....", będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji budynków wymienionych w projekcie?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. "......", Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji energetycznej wymienionych w projekcie budynków, ponieważ nie zostanie spełniony warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Głównym celem modernizacji energetycznej budynków wymienionych w projekcie nie jest osiąganie dochodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, ale zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności realizacja zadania w zakresie edukacji publicznej.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność, w szczególności wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych, a także bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.

Niewątpliwie usługi edukacyjne są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (zadania własne gminy), natomiast wyżywienie dzieci i kadry pedagogicznej w stołówce szkolnej korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, a usługi ponad ustalony limit czasu, za które pobierana jest odpłatność również korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia może dokonać zarejestrowany czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia podatku naliczonego, jest więc związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przywołany przepis art. 86 ustawy wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a niewątpliwie usługi edukacyjne, jak i sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej uczniom i kadrze pedagogicznej nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W ocenie Wnioskodawcy, w budynkach w których nastąpi modernizacja energetyczna będą wykonywane tylko czynności niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne) oraz czynności zwolnione z podatku VAT, zatem nie zachodzi związek realizowanej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną, a tylko taki pozwoliłby na odliczenie podatku.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy do których należą sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku Przedszkola nr..., które wydzierżawia działkę zlokalizowaną poza ogrodzeniem terenu Przedszkola należy stwierdzić, iż działalność ta pozostaje bez związku z modernizowanym budynkiem, jako taka nie wpływa na prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji budynków wymienionych w projekcie.

Reasumując, Miasto... nie będzie miało prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "......" z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie barku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w......., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl