0115-KDIT1-1.4012.307.2019.1.MS - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez ochotniczą straż pożarną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.307.2019.1.MS Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez ochotniczą straż pożarną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2019 r. (data wpływu 9 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizowanym projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna realizuje przedsięwzięcie inwestycyjne pod nazwą "....". W ramach zadania powstanie infrastruktura rekreacyjna: zostaną wybudowane chodniki i plac z kostki brukowej z ogrodzeniem.

Plac będzie pełnił rolę parkingu dla mieszkańców korzystających z obiektu, będą mogły się na nim również odbywać zabawy wymagające utwardzonej powierzchni. Ponadto zostaną zamontowane obiekty małej architektury: ławki, stojak na rowery, kosze stalowe, altana drewniana, urządzenia do ćwiczeń na świeżym powietrzu: orbitek, biegacz, wyciąg górny.

Na terenie inwestycji zostanie wybudowany plac zabaw dla dzieci wraz z wyposażeniem. Zagospodarowany teren będzie pełnił funkcje infrastruktury rekreacyjnej ogólnodostępnej i niekomercyjnej i zapewni możliwość aktywnego spędzania czasu dla lokalnej społeczności i przebywających w okolicy turystów.

Zainstalowany na terenie monitoring będzie gwarantował bezpieczeństwo dla korzystających oraz będzie pełnił rolę prewencyjną w celu przeciwdziałania wandalizmowi.

Przedsięwzięcie będzie realizowane od 4 lipca 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. Zadanie pn. "...." jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020.

Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie inwestycyjne pn. "....". Przedmiotowe przedsięwzięcie nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Powstała infrastruktura będzie udostępniana użytkownikom nieodpłatnie.

Celem projektu jest stworzenie infrastruktury rekreacyjnej zapewniającej kompleksowe spędzanie czasu wolnego dla lokalnej społeczności. Jako nabywca faktur wystawianych przez wykonawców i dostawców będzie figurować Ochotnicza Straż Pożarna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może odliczyć podatek VAT związany z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego pn. "...."?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, którego dotyczy projekt pn. "...". Infrastruktura wytworzona w projekcie nie będzie wykorzystywana w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro - jak wskazano we wniosku - przedmiotowe przedsięwzięcie nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy poniesione w związku z realizowanym projektem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem prowadzenia skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl