0115-KDIT1-1.4012.108.2019.1.KM - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1-1.4012.108.2019.1.KM Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu do tut. organu 15 lutego 2019 r.) przesłanym według właściwości przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, uzupełnionym w dniu 11 marca 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek przesłany według właściwości przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, uzupełniony w dniu 11 marca 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. ".....".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

C.... s.c. nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, które mają na celu profilaktykę, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia, tj. usługi przedmiotowo zwolnione od podatku VAT. C....s.c. złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa....... wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Wsparcie infrastruktury zdrowia......." w ramach Osi Priorytetowej 13. Infrastruktura społeczna, Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.......... na lata 2014-2020.

Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności do wysokiej jakości świadczeń zdrowotnych realizowanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej przez C. Zakres rzeczowy projektu obejmuje zakup aparatury medycznej, w tym: ultrasonografu, aparatu EKG, spirometru stacjonarnego, wagi ze wzrostomierzem, zestawu do sprawnego oddychania. Katalog wydatków uzupełniają: opracowanie Studium Wykonalności i działania promocyjne. Inwestycja wykazuje zgodność z założeniami Narzędzia 14 Policy Paper dla ochrony zdrowia, zgodnie z którym inwestycje prowadzone w ramach narzędzia mogą być ukierunkowane na wszystkie problemy zdrowotne dorosłych i dzieci rozwiązywane w ramach świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Założenia projektu wykazują również zgodność z Priorytetami dla Regionalnej Polityki Zdrowotnej (PRPZ) dla Województwa.... w zakresie zwiększenia udziału poz. w procesie diagnostyki i realizacji badań z odciążeniem lecznictwa szpitalnego. W wyniku realizacji projektu zwiększy się dostępność do wysokiej jakość diagnostyki w zakresie schorzeń i problemów zdrowotnych o priorytetowym znaczeniu dla województwa, tj.: onkologia, kardiologia, choroby układu oddechowego opieka nad matką i dzieckiem oraz opieka medyczna nad osobami starszymi. Założenia projektu wykazują również zgodność z zapisami map potrzeb zdrowotnych, w tym w obszarze chorób: nowotworowych, kardiologicznych, gruczołów wydzielania wewnętrznego, cukrzycy, nowotworów niezłośliwych, metabolicznych, układu moczowo-płciowego u mężczyzn i kobiet, wątroby i trzustki, układu oddechowego.

Kluczowe wskaźniki realizacji projektu to: ludność objęta ulepszonymi usługami zdrowotnymi - 2648 osób; liczba wspartych podmiotów leczniczych - 1 szt.; nakłady inwestycyjne na zakup aparatury medycznej - 116.872,20 zł. Grupę docelową projektu stanowią pacjenci C. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwalnia się o podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie w stanie odzyskać podatku VAT zapłaconego w ramach inwestycji, zaś sam podatek może zostać uznany za koszt kwalifikowany projektu. Realizując opisany projekt Wnioskodawca będzie świadczył usługi przedmiotowo zwolnione z VAT. Zakupione w ramach projektu wyposażenie będzie wykorzystywane fazie operacyjnej do świadczenia usług, za które Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując opisane zadania, zaplanowane do wykonania w ramach projektu pn. "....", w ramach Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura społeczna, Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa..... na lata 2014-2020, Wnioskodawcy będzie przysługiwało pełne lub częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, C., jako niezarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku VAT, nie będzie przysługiwało pełne ani częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu. Wyposażenie, które zostanie nabyte w ramach opisanego projektu - objęte zdarzeniem przyszłym - nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, iż w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie w stanie odzyskać podatku VAT zapłaconego w ramach inwestycji, zaś sam podatek może zostać uznany za koszt kwalifikowany projektu. Wnioskodawca nie będzie prowadził w oparciu o nie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1, w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A contrario ponoszenie wydatków inwestycyjnych, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków. Zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych, dotyczą usprawnień w obszarze procedowania, które to procedowanie jest z zakresu usług opieki medycznej, mających na celu profilaktykę, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia, przedmiotowo zwolnionych z podatku VAT. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany opisanego projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, tj. przy założeniu, że poniesione w ramach realizowanego projektu wydatki będą służyły wyłącznie sprzedaży zwolnionej od podatku, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl