0114-KDIP4.4012.839.2018.1.EK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn: "Zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych na cele turystyczne".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.839.2018.1.EK Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn: "Zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych na cele turystyczne".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2018 r. (data wpływu 19 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn: "Zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych na cele turystyczne..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji pn: "Zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych na cele turystyczne..."

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje inwestycję pn. "Zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych na cele turystyczne..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa W. na lata 2014-2020. Priorytet Inwestycyjny: Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego. Podatek od towarów i usług w projekcie jest kwalifikowalny.

Celem inwestycji są dwa zadania:

1. Zagospodarowanie terenu nadbrzeża, na działkach nr..., powstaną:

* plac rekreacyjny z wolno stojącą altaną grillową, miejscem na ognisko, 2 podwójnymi huśtawkami, kolumnadą 40 pionowych drewnianych słupów, przeplecionych płaszczyznami nasadzeń roślinnych

* leżaki wypoczynkowe

* plac fitness - siłownia zewn. z kolumnadą 31 pionowych drewnianych słupów, przeplecionych płaszczyznami nasadzeń roślinnych

* linarium

* boisko do siatkówki plażowej

* plaża

* witacz

* układ komunikacyjno-samochodowy, pieszo-rowerowy, pieszy (droga żwirowa stanowi drogę p. pożarową i jako ciąg komunikacyjny umożliwia dostęp służbom ratunkowym i obsłudze technicznej., droga żwirowa zakończona będzie 8 miejscami postojowymi dla camperów). Łączna dł. ciągów pieszych - 0,13 km

* place żwirowe

* stojaki na rowery

* kosze na śmieci

* działka nr... zostanie doposażona w 4 elementy placu zabaw.

2. Zagospodarowanie terenu nadbrzeża:

* na działce nr... powstanie:

* plac postojowy wraz z drogami manewrowymi pod campery i przyczepy kempingowe (43 miejsca postojowe),

* mała architektura - toaleta przenośna, kosze do segregacji odpadów,

* na działce nr... powstaną:

* zjazdy,

* przepusty pod zjazdami.

Łącznie powstanie 51 miejsc postojowych dla camperów i przyczep (z wyłączeniem sam. osob.) wyposażonych we własną wodę i prąd, z możliwością skorzystania z infrastruktury znajdującej się w pobliskich ośrodkach wypoczynkowych.

Projekt będzie realizowany w okresie od 01.10.2018 do 31.12.2019. Projekt wpisuje się w założenia określone w Sz., gdyż ciekawe i różnorodne zagospodarowanie terenów przybrzeżnych wpłynie znacząco na rozwój oferty turystycznej w regionie opartej na naturalnym bogactwie - jeziorach. W ramach zad. 1 i 2 na parkingach zostaną postawione znaki zakazu wjazdu dla samochodów osobowych wraz z tabliczką uzupełniającą oraz regulaminy o bezpłatnym i ogólnodostępnym korzystaniu z obiektów. Celem projektu jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju turystyki i rekreacji w miejscowościach przy zachowaniu dziedzictwa naturalnego i jego strefy przybrzeżnej.

Operacja ma przyczynić się do poprawy jakości infrastruktury turystycznej i wzbogacenia oferty dla turystyki również poza sezonem letnim. Realizacja zadania spowoduje wzrost atrakcyjności terenu, co wpłynie na zwiększenie liczby turystów oraz poprawę jakości życia mieszkańców gminy. Wykorzystanie naturalnych walorów regionu i odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni publicznej spowoduje także wzrost potencjału turystycznego poprzez rozwój infrastruktury i wzrost udziału turystyki w gospodarce regionu. To z kolei pozwoli zbudować przewagę konkurencyjną i wizerunek nad innymi regionami przy wykorzystaniu i zachowaniu istniejącego dziedzictwa naturalnego. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie stanowiła podstawę do turystycznego rozwoju regionu, poprawią się warunki do biernego i aktywnego wypoczynku. Realizacja projektu służyć będzie przede wszystkim turystom oczekującym na bogatą ofertę spędzania wolnego czasu, lokalnym przedsiębiorcom, żeglarzom, wędkarzom oraz pozostałym mieszkańcom gminy i gmin sąsiednich.

Konieczność realizacji projektu wynika z braku dostępu do plaż oraz słabego zagospodarowania terenów przybrzeżnych i ich niszczenia oraz ogromnego potencjału turystyczno-rekreacyjnego. W szczególności realizacja projektu służyć ma do umożliwienia wypoczynku i rekreacji:

* turystom zmotoryzowanym - w szczególności turystów podróżujących camperami i samochodami z przyczepami osobowymi oczekującymi dostępu do miejsc bezpiecznych, utwardzonych w strefie przybrzeżnej,

* rowerzystom - zwłaszcza potencjalnych użytkowników korzystających z projektu RPO Województwa W. na lata 2014-2020 "M.", który zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie plaży oraz strefy przybrzeżnej jeziora, którzy mogliby skorzystać z zaplecza sanitarnego, plaży oraz bezpiecznie pozostawić rower w stojaku rowerowym. Należy zaznaczyć, iż większość camperów przewozi kilka sztuk rowerów jako środek transportu umożliwiający zwiedzanie i poznawanie okolicy.

* lokalnej młodzieży, która mogłaby korzystać z nowo powstałej infrastruktury. Uczniowie pobliskich szkół zyskają tym samym dostęp do infrastruktury umożliwiającej prowadzenie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych (np. gra w siatkówkę, pływanie, zajęcia fitness),

* małym dzieciom wraz z opiekunami oraz osób niepełnosprawnych, którzy uzyskają dostęp do linii brzegowej jeziora oraz placu zabaw poprzez utwardzone ciągi piesze i pieszo-rowerowe wzdłuż linii brzegowej jeziora. Dodatkowo mała architektura wzbogacona zostanie o mały park linowy oraz zabawki.

* turystom i społeczności lokalnej, którzy zgłaszali potrzebę uporządkowania i adaptacji przestrzeni publicznej na potrzeby turystyczno-rekreacyjne.

Gmina będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji, a faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionej inwestycji wystawiane będą na Gminę. Gmina po wykonaniu zadania inwestycyjnego nie będzie osiągała przychodów związanych z korzystaniem z ww. infrastruktury. W wyniku inwestycji powstałe miejsca rekreacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Inwestycja będzie służyła społeczności lokalnej oraz turystom przebywającym w Gminie. Będzie ogólnodostępna i za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Po zakończeniu realizacji inwestycji Gmina będzie właścicielem i zarządcą powstałej infrastruktury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w związku z realizacją inwestycji pn. "Zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych na cele turystyczne..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa W. na lata 2014-2020 ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących wyżej wymienionej inwestycji ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zagospodarowanie nadbrzeża, ponieważ towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174) zwanej dalej ustawą - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Z powyższego wynika wykluczenie możliwości dokonania obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE serii L Nr 347, str. 1, z późn. zm) zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Realizowane zadanie jest zadaniem własnym gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1, pkt 1, 10, 12, 18, cytowanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym, gdyż dotyczy obszaru działania gminy w zakresie ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej, zadrzewień, promocji gminy. Zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych po zakończeniu zadania nie będzie przynosić dochodów Gminie. W związku z powyższym Gmina nie będzie prowadziła w tym zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym, wydatki inwestycyjne poniesione przez Gminę w ramach ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych będzie odbywało się w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej W związku z czym Gmina nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej

Nabycie ww. towarów i usług nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15, ust. 2 ustaw, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując opisane we wniosku zadanie nie będzie działała w charakterze podatnika VAT. A zatem Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących realizowanej inwestycji pn. " Zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych na cele turystyczne..." ponieważ nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją ww. zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Ponadto w myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl