0114-KDIP4.4012.8.2017.1.PR - Stawka VAT dla dostawy środków biobójczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.8.2017.1.PR Stawka VAT dla dostawy środków biobójczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2017 r. (data wpływu 6 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy środków biobójczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy środków biobójczych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się dystrybucją różnego rodzaju artykułów higienicznych. Spółka sprzedaje między innymi środki dezynfekujące o nazwie (I.) T... - preparat do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk w żelu oraz (II.) T... - preparat do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk w płynie o następującym składzie:

* T... preparat do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk w żelu (dalej: "Produkt 1"), składający się głównie z substancji czynnej (etanol) oraz pozostałych substancji (w tym woda, alkohol denaturowany);

* T... - preparat do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk w płynie (dalej: "Produkt 2"), składający się głównie z substancji czynnej (etanol) oraz pozostałych substancji (w tym woda, alkohol denaturowany).

Ww. wyroby w dalszej części wniosku będą nazywane łącznie "Produktami".

Produkty, które dystrybuuje Wnioskodawca, przeznaczone są do użytku profesjonalnego i wykorzystywane są przede wszystkim do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk, w związku z ich właściwościami bakteriobójczymi, grzybobójczymi, drożdżobójczymi i wirusobójczymi. W konsekwencji stosowane są głównie w miejscach, w których wymagane jest przestrzeganie ścisłych reguł dotyczących higieny i stosowania środków ochrony osobistej, takich jak szpitale, czy obszary przemysłu spożywczego.

Produkt 1 występuje w postaci żelu, natomiast Produkt 2 w postaci płynu. Produkty znajdują się w butelkach polietylenowych przeznaczonych do sprzedaży detalicznej.

Urząd Statystyczny w Łodzi w opinii statystycznej z dnia 27 grudnia 2016 r., sklasyfikował Produkty będące przedmiotem niniejszego wniosku do kodu PKWiU 2008 20.20.14.0 "Środki odkażające" oraz do tego samego kodu PKWIU 2015: 20.20.14.0 "Środki odkażające".

Produkty zostały dopuszczone do obrotu na terenie Polski na mocy decyzji Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia 9 września 2016 r., a następnie wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych prowadzonego przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy, w świetle przedstawionych okoliczności sprzedaż Produktów objętych niniejszym wnioskiem, będzie opodatkowana 8% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT (poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, generalną zasadą jest opodatkowanie towarów i usług stawką podstawową 23%. Jednak dla niektórych towarów przewidziane są preferencyjne stawki podatkowe. Jedną z nich jest stawka 8%, która stosowana jest między innymi dla środków odkażających.

Zastosowanie obniżonej stawki VAT dla środków odkażających wynika z brzmienia poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, który wymienia, jako podlegające 8% stawce VAT wyroby oznaczone kodem PKWiU 2008 ex 20.20.14.0. Kod ten obejmuje środki odkażające, natomiast oznaczenie "ex", wg legendy do załączników ustawy o VAT, oznacza, że dana stawka "dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania". Innymi słowy umieszczenie wspomnianej adnotacji przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku tylko do towarów lub usług, należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę.

Zgodnie z brzmieniem poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, stawką 8% objęte są preparaty odkażające, ale jedynie te o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż treść poz. 83 załącznika nr. 3 do ustawy o VAT, konstrukcyjnie można podzielić na trzy warunki jakie muszą być spełnione przez środki odkażające, aby zastosować dla nich 8% stawkę VAT tj:

* muszą posiadać wskazane właściwości (bakteriobójcze, grzybobójcze, wirusobójcze);

* muszą spełniać określone kryteria przeznaczenia (być przeznaczone do ochrony zdrowia);

* spełniać warunki formalne (posiadać pozwolenie tymczasowe albo być wpisanymi do rejestru produktów biobójczych).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przy dystrybucji przedmiotowych Produktów powinien stosować stawkę 8%, gdyż spełniają one wszystkie wymienione wyżej wymagania wskazane w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, co Spółka wyjaśnia w poniższej argumentacji.

1. Klasyfikacja do kodu PKWiU 20.20.14.0

Produkty będące przedmiotem niniejszego wniosku powinny być klasyfikowane do kodu PKWiU 20.20.14.0 "Środki odkażające". Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż przy klasyfikacji Produktów dochował szczególnej staranności, gdyż zwrócił się o opinię klasyfikacyjną do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który to w opinii z dnia 27 grudnia 2016 r., potwierdził stanowisko Spółki i zaklasyfikował Produkty do kodu PKWiU 20.20.14.0.

2. Posiadanie przez Produkty określonych właściwości oraz spełnianie kryteriów przeznaczenia;

Stawkę VAT w wysokości 8% w przypadku środków odkażających, stosuje się wtedy, gdy jest to produkt o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mający zastosowanie do ochrony zdrowia.

Już same nazwy Produktów świadczą o tym, że te dwa wyroby spełniają warunki sprecyzowane w załączniku 3 do ustawy o VAT.

Są to, bowiem Produkty przeznaczone są do użytku profesjonalnego. Stosowane są w branżach, w których wymagane jest przestrzeganie ścisłych reguł dotyczących higieny i stosowania środków ochrony osobistej, szczególnie w szpitalach oraz obszarach przemysłu spożywczego. Wykorzystywane są do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk. Wykazują działania bakteriobójcze, grzybobójcze, drożdżobójcze i wirusobójcze: w tym HBV, HCV, HIV, H5N1, H1N1, adeno-, polio-, norowirusy (MNV).

Zatem oprócz posiadania właściwości bakteriobójczych, grzybobójczych, drożdżobójczych i wirusobójczych, za spełniony uznać należy także warunek przeznaczenia Produktów jedynie do ochrony zdrowia, gdyż Spółka, jako dystrybutor Produktów, nie przewiduje ich wykorzystania w innym celu.

Kwestia wykorzystania Produktów jedynie do ochrony zdrowia, zdaniem Wnioskodawcy, nie dotyczy samych placówek, które je będą stosować, tylko ich przeznaczenia, szczególnie, że poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, nie wskazuje, że mogą być one wykorzystywane, czy nabywane jedynie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Tym samym Produkty mogą być stosowane np. przez branżę spożywczą, ale w celu ochrony zdrowia, czyli w tym przypadku przykładowo niedopuszczenia do rozwoju grzybów czy bakterii szkodliwych dla ludzi, w miejscu, w którym mogą mieć one styczność z jedzeniem.

Nie ulega wątpliwości, iż Produkty Wnioskodawcy mają na celu ochronę zdrowia przed chorobotwórczymi wirusami, bakteriami i grzybami. Niemniej jednak należy zwrócić uwagę, iż Spółka nie może i nie jest w stanie ponosić odpowiedzialności za to, w jakim celu faktycznie zostaną one wykorzystane przez potencjalnego nabywcę. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, z perspektywy warunku wykorzystania środków odkażających tylko do ochrony zdrowia, znaczenie ma tylko to, z jakim przeznaczeniem Wnioskodawca obraca Produktami, a nie to, do czego i przez kogo zostaną one finalnie wykorzystane.

Powyższy pogląd został potwierdzony w wielu interpretacjach indywidualnych o podobnym stanie faktycznym, również dotyczącym środków odkażających, m. in w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 marca 2016 r., sygn. 1061- IPTPP1.4512.7.2016.2.MGo. Zdaniem Dyrektora "..należy zauważyć, iż użyte w poz. 83 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, pojęcie "ochrona zdrowia" ma szeroki zakres pojęciowy i odnosi się do wszelkich czynności, jakie można podejmować dla zapobiegania utraty zdrowia jego utrzymania lub poprawy."

W tym samym tonie utrzymane są interpretacje m.in.: Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 16 maja 2014 r., sygn. IPTPP1/443-239/14/IG, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 kwietnia 2014 r., sygn. IBPP2/443-135/14/IK, czy Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 października 2013 r., sygn. IŁPP4/443-355/13-2/EWW.

3. Spełnianie przez Produkty warunków formalnych.

Aby Spółka, mogła stosować 8% stawkę VAT, Produkty muszą posiadać pozwolenie tymczasowe, bądź muszą być wpisane do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Wykaz Produktów Biobójczych prowadzi Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (dalej: "Prezes"), który dokonuje wpisów i zmian wpisów w wykazie na podstawie ostatecznych decyzji administracyjnych. Na chwilę obecną wykaz Produktów Biobójczych, który jest prowadzony w Urzędzie obejmuje produkty, które otrzymały pozwolenie na obrót zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1926, z późn. zm.) zwanej dalej Ustawą o produktach biobójczych (oraz produkty, na które wydano pozwolenie na udostępnianie na rynku i stosowanie zgodnie z procedurami ujętymi w rozporządzeniu nr 528/2012, tzw. procedurami europejskimi (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (Ue) Nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępnienia na rynku i stosowanie produktów biobójczych (Dz.Urz.UE.L 167/1).

Wnioskodawca uzyskał stosowne pozwolenia, jego Produkty zostały, bowiem dopuszczone do obrotu na terenie Polski na mocy decyzji z dnia 9 września 2016 r. nr. URPB 6752.16 (Produkt 1) oraz URPB 6751.16 (Produkt 2).

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 pkt 11 Ustawy o produktach biobójczych, aby produkt mógł zostać wpisany do rejestru produktów biobójczych, podany zostać musi numer pozwolenia, zezwolenia na handel równoległy, albo pozwolenia na obrót oraz datę ich wydania i termin ważności.

Powyższe warunki zostały spełnione przez Wnioskodawcę, gdyż na mocy ostatecznej decyzji podjętej z urzędu przez Prezesa, Produkty zostały wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i produktów Biobójczych.

Podsumowując, w związku z faktem, iż Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował swoje Produkty, na co uzyskał potwierdzenie Urzędu Statystycznego w Łodzi, a także, że spełniają one zarówno przesłanki dotyczące właściwości Produktów i ich przeznaczenia, a także warunki formalne pozwalające na zastosowanie obniżonej 8% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, pod poz. 83 wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.20.14.0 - "Środki odkażające - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych".

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - przez "PKWiU ex" rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce dotyczącej nazwy towaru lub usługi.

W związku z powyższym, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru/usługi z danego grupowania, tj. w przypadku poz. 83 załącznika nr 3 - określonych preparatów odkażających mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia (PKWiU ex 20.20.14.0).

Należy wyjaśnić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "w ochronie zdrowia". W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, ponieważ w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego "ochrona" oznacza "zabezpieczenie przed czymś niekorzystnym, złym lub niebezpiecznym, osoba lub grupa osób czuwająca nad czyimś bezpieczeństwem". Z kolei przez "zdrowie" zgodnie z ww. słownikiem należy rozumieć "stan żywego organizmu, w którym wszystkie funkcje przebiegają prawidłowo, dobre funkcjonowanie jakiegoś systemu".

Wobec powyższego, analiza treści zapisu "wyłącznie w ochronie zdrowia" - zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy - dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że przedmiotowe preparaty muszą być przeznaczone tylko do ochrony zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zatem "ochrona" ta dotyczy wszelkich organizmów żywych bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Preparaty te winny mieć za zadanie obronić daną jednostkę przed czymś co może stanowić zagrożenie dla jej zdrowia.

Podkreślić należy, że istotny z punktu widzenia "zastosowania" tych preparatów jest cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę. Ponadto, ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że przedmiotowe preparaty muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Zatem nie ma podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki z zakresu opieki zdrowia, tj. przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne. Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia, a nie charakter miejsca, w którym zostaną one użyte.

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1926) - udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są produkty biobójcze, na które zostało wydane pozwolenie albo zezwolenie na handel równoległy albo pozwolenie na obrót.

Dodatkowo zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy - produkty biobójcze udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają wpisowi do Wykazu Produktów Biobójczych.

W myśl art. 16 ust. 1 cyt. ustawy - Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wydaje pozwolenie na obrót oraz dokonuje zmiany pozwolenia na obrót albo uchyla pozwolenie na obrót, na wniosek podmiotu odpowiedzialnego.

Jak wynika z treści poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy, nie wszystkie środki odkażające, dopuszczone do obrotu i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trybie przewidzianym przepisami powołanej wcześniej ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%. Ustawodawca zawęził możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% wyłącznie do preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, klasyfikowanych według nomenklatury PKWiU 2008 do grupowania 20.20.14.0, na które zostało wydane m.in. pozwolenie na obrót lub dokonano wpisu do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się dystrybucją różnego rodzaju artykułów higienicznych. Spółka sprzedaje między innymi środki dezynfekujące o nazwie (I.) T... - preparat do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk w żelu oraz (II.) T... - preparat do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk w płynie o następującym składzie:

* T... preparat do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk w żelu (dalej: "Produkt 1"), składający się głównie z substancji czynnej (etanol) oraz pozostałych substancji (w tym woda, alkohol denaturowany);

* T... - preparat do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk w płynie (dalej: "Produkt 2"), składający się głównie z substancji czynnej (etanol) oraz pozostałych substancji (w tym woda, alkohol denaturowany).

Ww. wyroby w dalszej części wniosku będą nazywane łącznie "Produktami".

Produkty, które dystrybuuje Wnioskodawca, przeznaczone są do użytku profesjonalnego i wykorzystywane są przede wszystkim do higienicznej i chirurgicznej dezynfekcji rąk, w związku z ich właściwościami bakteriobójczymi, grzybobójczymi, drożdżobójczymi i wirusobójczymi. W konsekwencji stosowane są głównie w miejscach, w których wymagane jest przestrzeganie ścisłych reguł dotyczących higieny i stosowania środków ochrony osobistej, takich jak szpitale, czy obszary przemysłu spożywczego.

Produkt 1 występuje w postaci żelu, natomiast Produkt 2 w postaci płynu. Produkty znajdują się w butelkach polietylenowych przeznaczonych do sprzedaży detalicznej.

Urząd Statystyczny w Łodzi w opinii statystycznej z dnia 27 grudnia 2016 r., sklasyfikował Produkty będące przedmiotem niniejszego wniosku do kodu PKWiU 2008 20.20.14.0 "Środki odkażające" oraz do tego samego kodu PKWIU 2015: 20.20.14.0 "Środki odkażające".

Produkty zostały dopuszczone do obrotu na terenie Polski na mocy decyzji Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia 9 września 2016 r., a następnie wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych prowadzonego przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku dotyczą możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku, w wysokości 8% przy dostawie przedmiotowych środków biobójczych.

Wskazać należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Należy zatem uznać, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z opisu sprawy - będące przedmiotem zapytania produkty biobójcze są sklasyfikowane jako środki odkażające o symbolu PKWiU 20.20.14.0 o działaniu bakteriobójczym, grzybobójczym i wirusobójczym, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, zostały dopuszczone do obrotu na terenie Polski i wpisane do rejestru produktów biobójczych w Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, to Wnioskodawca ma prawo do zastosowania przy ich sprzedaży stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Podsumowując, do sprzedaży przedmiotowych produktów Wnioskodawca powinien zastosować stawkę podatku w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 w zw. z poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy.

Zatem w analizowanej sprawie Wnioskodawca przedstawił prawidłowe stanowisko.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl