0114-KDIP4.4012.533.2019.1.AKO - Brak prawa do odliczenia przez szpital podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu obejmującego koszty przygotowania i opracowania studium wykonalności, promocji, audytu, zarządzania projektem, instalację, konfigurację, dostarczenie sprzętu medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.533.2019.1.AKO Brak prawa do odliczenia przez szpital podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu obejmującego koszty przygotowania i opracowania studium wykonalności, promocji, audytu, zarządzania projektem, instalację, konfigurację, dostarczenie sprzętu medycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2019 r. (data wpływu 13 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w zw. z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w zw. z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Szpital w... w dniu... r. podpisał z Zarządem Województwa... reprezentowanym przez... umowę nr... na dofinansowanie projektu pn.: "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Przyznane środki w ramach umowy o dofinansowanie pokrywają 85% wydatków kwalifikowalnych, natomiast 15% wnioskodawca poniósł z własnych środków.

Projekt obejmował koszty przygotowania i opracowania studium wykonalności, promocji, audytu, zarządzania projektem, instalację, konfigurację, dostarczenie sprzętu medycznego.

Szpital jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej działa w oparciu o przepisy ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.) świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) usługi te oraz dostawy towarów i usług ściśle związane z tymi usługami zwolnione są od podatku od towarów i usług. W związku z rodzajem wykonywanych usług oraz z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Szpital jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług oraz składa miesięczne deklaracje VAT-7. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega jedynie sprzedaż usług najmu pomieszczeń oraz refakturowanie opłaty za zużyte media.

Realizacja projektu, o którym mowa, będzie wykorzystywana wyłącznie do podstawowej działalności Szpitala, tj. wykonywanie usług medycznych na rzecz pacjentów Szpitala. Prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast ucyfrowienie szpitala będzie miało bezpośredni związek z usługami medycznymi świadczonymi pacjentom.

Podsumowując, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, lecz wykonane zadanie nie upoważnia go do odliczenia podatku VAT.

Wnioskodawca występował już z wnioskiem o indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu i w dniu 10 czerwca 2014 r. (ITPP3/443-227/14/AT) otrzymał potwierdzenie prawidłowego postępowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle stanu faktycznego Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego przez sprzedawcę, skoro świadczy on usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital jako samodzielny publiczny zespół opieki zdrowotnej nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ działalność jaką prowadzi zgodnie ze statutem polegającą na świadczeniu usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, jest zwolniona z tego opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl art. 86 ust. 1 tej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ww. ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 powołanego artykułu).

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca (Szpital) podpisał z Zarządem Województwa umowę na dofinansowanie projektu pn.:.." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Przyznane środki w ramach umowy o dofinansowanie pokrywają 85% wydatków kwalifikowalnych, natomiast 15% Wnioskodawca poniósł z własnych środków. Projekt obejmował koszty przygotowania i opracowania studium wykonalności, promocji, audytu, zarządzania projektem, instalację, konfigurację, dostarczenie sprzętu medycznego. Wnioskodawca, jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, działa w oparciu o przepisy ustawy o działalności leczniczej, świadczy usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT usługi te oraz dostawy towarów i usług ściśle związane z tymi usługami zwolnione są od podatku od towarów i usług. Szpital jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług oraz składa miesięczne deklaracje VAT-7. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega jedynie sprzedaż usług najmu pomieszczeń oraz refakturowanie opłaty za zużyte media. Realizacja projektu, o którym mowa, będzie wykorzystywana wyłącznie do podstawowej działalności Szpitala, tj. wykonywanie usług medycznych na rzecz pacjentów Szpitala.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dot. wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane jedynie do podstawowej działalności szpitala, tj. wykonywania usług medycznych na rzecz pacjentów Szpitala, zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Zatem analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie będzie, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. "..." ze względu na niespełnienie przesłanki warunkującej to prawo. Realizacja projektu nie będzie bowiem wykorzystywana do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl