0114-KDIP4.4012.363.2019.1.EK - Stawka VAT dla sprzedaży wyrobów cukierniczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.363.2019.1.EK Stawka VAT dla sprzedaży wyrobów cukierniczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2019 r. (data wpływu 6 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki podatku VAT do sprzedaży wyrobów cukierniczych sklasyfikowanych pod symbolem PKWIU 56.10.1 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki podatku VAT do sprzedaży wyrobów cukierniczych sklasyfikowanych pod symbolem PKWIU 56.10.1.

We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach działalności gospodarczej Spółka prowadzi na terytorium Polski restauracje typu fast food, oferując swoim klientom (dalej: Klienci) gotowe posiłki na ciepło, lody, sałatki, owoce i napoje.

Zgodnie z przyjętym przez Spółkę modelem, sprzedaż ww. posiłków i artykułów spożywczych dokonywana jest w oparciu o fakt, że klient w lokalu składa zamówienie i ma możliwość bezpośredniej konsumpcji posiłku na miejscu lub zabranie posiłku na wynos.

Poza posiłkami na ciepło w ofercie Wnioskodawcy znajdują się także sałatki, koktajle mleczne i lody, oraz owoce, warzywa i napoje.

Oferta Wnioskodawcy jest ustandaryzowana, tzn. klienci mogą zamówić wyłącznie ściśle określone posiłki. Wybór dokonywany jest na podstawie z góry określonego menu.

Spółka zamierza wprowadzić sprzedaż nowych artykułów spożywczych, tj. muffin czekoladowych, muffin z borówką amerykańską, pain au chocolat, raspberry pie - ciasto malinowe podane z lodami waniliowymi oraz jogurt naturalny z granolą oraz sosem truskawkowym.

* Muffiny czekoladowe oraz muffiny z borówką amerykańską

Spółka zamierza kupować zamrożone wyroby cukiernicze - muffiny czekoladowe. Zakupione wyroby cukiernicze w postaci zamrożonej będą przechowywane w formie zamrożonej a następnie będą rozmrażane i przechowywane w agregacie chłodniczym. Po rozmrożeniu termin przydatności do spożycia ww. wyrobów będzie wynosił od 24 do 48 h. Termin przydatności do spożycia muffin czekoladowych przechowywanych w postaci ciasta zamrożonego wynosi 300 dni.

* Pain au chocolat

Spółka zamierza kupować zamrożone wybory cukiernicze - pain au chocolate. Zakupione wyroby cukiernicze w postaci zamrożonej będą przechowywane w formie zamrożonej a następnie będą rozmrażane i przechowywane w agregacie chłodniczym. Po rozmrożeniu termin przydatności do spożycia ww. wyrobów będzie wynosił od 24 do 48 h. Termin przydatności do spożycia pain au chocolat przechowywanego w postaci ciasta zamrożonego wynosi 365 dni.

* Raspberry pie - ciasto malinowe podane z lodami waniliowymi

Spółka zamierza kupować zamrożone wybory cukiernicze - ciasto malinowe, które po rozmrożeniu (czas rozmrażania będzie wynosił 24 godziny) będzie przechowywane w agregacie chłodniczym a następnie przed podaniem klientowi będzie podgrzane w kuchence mikrofalowej i podane z lodami o smaku waniliowym. Klient nie może wybrać innego smaku lodów będących dodatkiem do ciasta malinowego. Lody będą nakładane bezpośrednio na podgrzane ciasto z malinami z tzw. automatu do lodów. Na prośbę klienta ciasto malinowe może zostać podane bez dodatku lodów. Po rozmrożeniu termin przydatności do spożycia ciasta przechowywanego w agregacie chłodniczym wynosi 3 dni (łącznie z 24 godzinnym rozmrażaniem). Termin przydatności do spożycia ciasta malinowego przechowywanego w postaci ciasta zamrożonego wynosi 180 dni.

* Jogurt naturalny z granolą oraz sosem truskawkowym

Spółka zamierza sprzedawać jogurt naturalny z granolą oraz sosem truskawkowym. Jogurt naturalny będzie kupowany przez Spółkę w większych opakowaniach a następnie przepakowywany do mniejszych pojemników z tworzywa sztucznego z przykrywką. Dodatek do jogurtu w postaci granoli będzie podawany w osobnym pojemniku z tworzywa sztucznego. W momencie sprzedaży jogurtu będzie dodawany sos truskawkowy bezpośrednio do pojemnika z jogurtem. Sos dodawany do jogurtu będzie tym samym sosem, który jest dodawany do koktajlu mlecznego - Preminum Shake Strawberry. Klient nie może wybrać innego smaku sosu, który będzie dodawany do jogurtu naturalnego z granolą. W przypadku prośby klienta do zakupionego jogurtu naturalny z granolą nie będzie dodawany sos truskawkowy. Wnioskodawca zamierza kupować gotową mieszankę granoli w małych opakowaniach z tworzywa sztucznego. Termin przydatności do spożycia jogurtu z granolą oraz sosem truskawkowym będzie wynosił od 24 do 48 godzin. Jogurt z granolą oraz sosem truskawkowym będzie sprzedawany w jednostkowych opakowaniach (plastikowych kubeczkach), umożliwiającymi jego spożycie zarówno w lokalu Wnioskodawcy, jak i zabranie go ze sobą na wynos. W związku z tym co do zasady to klient będzie podejmował decyzję czy spożyje jogurt z granolą oraz sosem na miejscu, czy zabierze go ze sobą na wynos.

Spółka celem prawidłowego zakwalifikowania na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) sprzedawanych produktów złożyła wniosek do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: GUS) o wydanie opinii klasyfikacyjnej PKWiU.

Zgodnie z wydaną dla Spółki opinią klasyfikacyjną GUS z dnia 19 kwietnia 2019 r. muffiny czekoladowe, muffiny z borówką amerykańską, pain au chocolat, raspberry pie -. ciasto malinowe podane z lodami waniliowymi oraz jogurt naturalny z granolą i sosem truskawkowym zostały zakwalifikowane pod symbolem: PKWiU 56.10.1 - Usługi restauracyjne i pozostałych placówek gastonomicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

1. Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% do sprzedaży wyrobów cukierniczych tj. muffin czekoladowych, muffin z borówką amerykańską, pain au chocolat oraz raspberry pie - ciasto malinowe z lodami oraz jogurtu naturalnego z granolą i sosem truskawkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż w lokalu wyrobów cukierniczych tj. muffin czekoladowych, muffin z borówką amerykańską, pain au chocolat oraz raspberry pie - ciasto malinowe z lodami jak również jogurtu naturalnego z granolą i sosem truskawkowym powinna zostać opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 8%.

UZASADNIENIE WNIOSKODAWCY

Zgodnie z art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174), dalej: ustawa o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719), dalej: rozporządzenie, stawkę VAT 8% stosuje się dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pod poz. 7 tego załącznika wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych 23% stawką VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe i fakt, że na podstawie interpretacji PKWiU z dnia 19 kwietnia 2019 r. wydanej na wniosek Spółki przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wyroby będące przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56.10.1 i powinny zostać opodatkowane stawką VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: "PKWiU", zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tutejszy organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionej we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez sprzedaż - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2350) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 7 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Podkreślić należy, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi opodatkowanych stawką obniżoną należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową, która jak wynika z przywołanych wcześniej przepisów art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, wynosi aktualnie 23%.

Powyższe znajduje potwierdzenie w art. 41 ust. 13 ustawy, zgodnie z którym towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 23%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły, równocześnie zgodnie z celami realizowanymi przez te odstępstwa oraz zgodnie z zasadą neutralności i powszechności VAT.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach działalności gospodarczej Spółka prowadzi na terytorium Polski restauracje typu fast food, oferując swoim klientom gotowe posiłki na ciepło, lody, sałatki, owoce i napoje.

Spółka zamierza wprowadzić sprzedaż nowych artykułów spożywczych, tj. muffin czekoladowych, mufin z borówką amerykańską, pain au chocolat, raspberry pie - ciasto malinowe podane z lodami waniliowymi oraz jogurt naturalny z granolą oraz sosem truskawkowym.

* Muffiny czekoladowe oraz muffiny z borówką amerykańską

Spółka zamierza kupować zamrożone wyroby cukiernicze - muffiny czekoladowe. Zakupione wyroby cukiernicze w postaci zamrożonej będą przechowywane w formie zamrożonej a następnie będą rozmrażane i przechowywane w agregacie chłodniczym. Po rozmrożeniu termin przydatności do spożycia ww. wyrobów będzie wynosił od 24 do 48 h. Termin przydatności do spożycia muffin czekoladowych przechowywanych w postaci ciasta zamrożonego wynosi 300 dni.

* Pain au chocolat

Spółka zamierza kupować zamrożone wybory cukiernicze - pain au chocolate. Zakupione wyroby cukiernicze w postaci zamrożonej będą przechowywane w formie zamrożonej a następnie będą rozmrażane i przechowywane w agregacie chłodniczym. Po rozmrożeniu termin przydatności do spożycia ww. wyrobów będzie wynosił od 24 do 48 h. Termin przydatności do spożycia pain au chocolat przechowywanego w postaci ciasta zamrożonego wynosi 365 dni.

* Raspberry pie - ciasto malinowe podane z lodami waniliowymi

Spółka zamierza kupować zamrożone wybory cukiernicze - ciasto malinowe, które po rozmrożeniu (czas rozmrażania będzie wynosił 24 godziny) będzie przechowywane w agregacie chłodniczym a następnie przed podaniem klientowi będzie podgrzane w kuchence mikrofalowej i podane z lodami o smaku waniliowym. Klient nie może wybrać innego smaku lodów będących dodatkiem do ciasta malinowego. Lody będą nakładane bezpośrednio na podgrzane ciasto z malinami z tzw. automatu do lodów. Na prośbę klienta ciasto malinowe może zostać podane bez dodatku lodów. Po rozmrożeniu termin przydatności do spożycia ciasta przechowywanego w agregacie chłodniczym wynosi 3 dni (łącznie z 24 godzinnym rozmrażaniem). Termin przydatności do spożycia ciasta malinowego przechowywanego w postaci ciasta zamrożonego wynosi 180 dni.

* Jogurt naturalny z granolą oraz sosem truskawkowym

Spółka zamierza sprzedawać jogurt naturalny z granolą oraz sosem truskawkowym. Jogurt naturalny będzie kupowany przez Spółkę w większych opakowaniach a następnie przepakowywany do mniejszych pojemników z tworzywa sztucznego z przykrywką. Dodatek do jogurtu w postaci granoli będzie podawany w osobnym pojemniku z tworzywa sztucznego. W momencie sprzedaży jogurtu będzie dodawany sos truskawkowy bezpośrednio do pojemnika z jogurtem. Sos dodawany do jogurtu będzie tym samym sosem, który jest dodawany do koktajlu mlecznego - Preminum Shake Strawberry. Klient nie może wybrać innego smaku sosu, który będzie dodawany do jogurtu naturalnego z granolą. W przypadku prośby klienta do zakupionego jogurtu naturalny z granolą nie będzie dodawany sos truskawkowy. Wnioskodawca zamierza kupować gotową mieszankę granoli w małych opakowaniach z tworzywa sztucznego. Termin przydatności do spożycia jogurtu z granolą oraz sosem truskawkowym będzie wynosił od 24 do 48 godzin. Jogurt z granolą oraz sosem truskawkowym będzie sprzedawany w jednostkowych opakowaniach (plastikowych kubeczkach), umożliwiającymi jego spożycie zarówno w lokalu Wnioskodawcy, jak i zabranie go ze sobą na wynos. W związku z tym co do zasady to klient będzie podejmował decyzję czy spożyje jogurt z granolą oraz sosem na miejscu, czy zabierze go ze sobą na wynos.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z wydaną dla Spółki opinią klasyfikacyjną GUS z dnia 19 kwietnia 2019 r. muffiny czekoladowe, muffiny z borówką amerykańską, pain au chocolat, raspberry pie -. ciasto malinowe podane z lodami waniliowymi oraz jogurt naturalny z granolą i sosem truskawkowym zostały zakwalifikowane pod symbolem: PKWiU 56.10.1 - Usługi restauracyjne i pozostałych placówek gastronomicznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku dla sprzedaży wyrobów cukierniczych tj. muffin czekoladowych, muffin z borówką amerykańską, pain au chocolat oraz raspberry pie - ciasto malinowe z lodami oraz jogurtu naturalnego z granolą i sosem truskawkowym.

Wskazać należy, że w niniejszej sprawie, sposób opodatkowania sprzedaży ww. produktów (wysokość stawki podatku) uzależniony jest od prawidłowego zaliczenia danego produktu do odpowiedniego grupowania w PKWiU, gdyż ustawa o VAT (art. 5a ustawy) dla potrzeb określenia właściwej stawki podatku w określonych w ustawie sytuacjach odwołuje się do klasyfikacji statystycznych. Tym samym przesądzający dla potrzeb stosowania właściwej stawki podatku jest - w przypadku, gdy przepisy regulujące zakres stosowania stawek podatku od towarów i usług odwołują się do klasyfikacji statystycznych - sposób sklasyfikowania danego towaru lub usługi. Zaznaczyć przy tym należy, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU.

Z uwagi zatem na wskazaną przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego klasyfikację statystyczną oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że do sprzedaży wyrobów cukierniczych, tj. muffin czekoladowych, muffin z borówką amerykańską, pain au chocolat oraz raspberry pie - ciasto malinowe z lodami oraz jogurtu naturalnego z granolą i sosem truskawkowym zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8% na podstawie poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Wnioskodawca bowiem wskazał, że klasyfikacja statystyczna dla sprzedawanych ww. wyrobów cukierniczych to PKWiU 56.10.1- Usługi restauracyjne i pozostałych placówek gastronomicznych. Jednocześnie z okoliczności sprawy nie wynika, aby sprzedaż przedmiotowych wyrobów, mieściła się wśród wyłączeń wskazanych w poz. 7 załącznika nr 1 do cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towarów dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował produkty będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego. Klasyfikacja PKWiU podana przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji stanowi element zdarzenia przyszłego, który nie podlega weryfikacji w postępowaniu interpretacyjnym, zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy (np. klasyfikacja dokonana przez Wnioskodawca będzie nieprawidłowa), interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl