0114-KDIP4.4012.319.2019.1.IT - Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury kultury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.319.2019.1.IT Prawo do odliczenia VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie infrastruktury kultury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2019 r. (data wpływu 23 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.; dalej: "ustawa o samorządzie gminnym") do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy dotyczące kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Na terenie Gminy funkcjonuje zorganizowany w formie samorządowej instytucji kultury Gminny Ośrodek Kultury (dalej: "GOK") stanowiący, z uwagi na posiadaną osobowość prawną, odrębnego od Gminy podatnika VAT.

Swoją działalność GOK prowadzi w zabytkowym budynku (dalej: "Budynek"), który został mu w przeszłości oddany przez Gminę w nieodpłatnie użytkowanie, na podstawie protokołu przekazania.

W ramach działań wskazanych w ustawie o samorządzie gminnym, w 2018 r. Gmina zrealizowała projekt pn. "Przebudowa budynku Gminnego Ośrodka Kultury..." (dalej: "Projekt"), którego realizacja została sfinansowana zarówno ze środków własnych Gminy, jak i z uzyskanego przez Gminę dofinansowania. Dofinansowanie do Projektu Gmina uzyskała ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na podstawie zawartej z Samorządem Województwa... z dnia... 2017 r.

W ramach Projektu dokonano, w szczególności, przebudowy dachu Budynku, w którym mieści się GOK. Celem zrealizowanych prac związanych z Budynkiem było/ jest m.in. zwiększenie dostępności i jakości usług kulturalnych świadczonych w/przy pomocy Budynku. Powyższe przełoży się z kolei na podniesienie poziomu integracji lokalnej społeczności Gminy, jak również da możliwość jej mieszkańcom rozwoju zarówno edukacyjnego, jak i kulturalnego. Dodatkowo, zmodernizowany Budynek stanowi alternatywę dla wykorzystania i organizacji czasu wolnego przez mieszkańców Gminy. Realizacja Projektu pozwala również na wykorzystanie lokalnych zasobów kulturowych oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu na terenie Gminy.

Gmina po zakończeniu Projektu nie zmieniła sposobu dotychczasowego udostępniania Budynku - w dalszym ciągu jest on nieodpłatnie użytkowany przez GOK. Tym samym oznacza to, iż Gmina nie wykorzystuje efektów rzeczowych zrealizowanego Projektu do celów komercyjnych (np. dzierżawy czy też najmu), jak również nie pobiera i nie otrzymuje żadnej odpłatności z tego tytułu.

W związku z realizacją przedmiotowego Projektu, Gmina poniosła liczne wydatki, które są udokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację Projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację Projektu.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art, 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz gdy towary i usługi w związku, z którymi naliczony został podatek są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przedmiotem realizowanego przez Gminę Projektu, była przebudowa Budynku wykorzystywanego nieodpłatnie przez GOK do prowadzenia działalności kulturalnej na terenie Gminy. Projekt stanowił realizację zadań własnych Gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Zrealizowany Projekt pozwoli na wzrost dostępności oraz jakości świadczonych w Budynku usług kulturalnych, co z kolei przełoży się na rozwój kulturalny oraz edukacyjny lokalnej społeczności.

Mając na uwadze cel realizowanego zadania inwestycyjnego, Gmina pozostawiła obowiązujący dotychczas schemat nieodpłatnego wykorzystania Budynku przez GOK.

Tym samym, Gmina nie zamierza uzyskiwać dochodów z tytułu użyczenia Budynku dla GOK (przykładowo poprzez odpłatne udostępnianie na podstawie umowy najmu czy dzierżawy lub też na podstawie jakichkolwiek innych tytułów pobierać odpłatność w związku z wykorzystaniem Budynku).

W konsekwencji, z uwagi na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną, podatek naliczony wykazany na otrzymywanych przez Gminę fakturach dotyczących Budynku, nie podlega odliczeniu.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy, zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu. Wydatki poniesione na jego realizację nie są, bowiem związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT (Budynek jak wskazano powyżej, stanowi przedmiot nieodpłatnego udostępnienia na rzecz GOK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.

z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, zadania własne obejmują sprawy m.in.: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina zrealizowała projekt pn. "Przebudowa budynku Gminnego Ośrodka Kultury...", którego realizacja została sfinansowana zarówno ze środków własnych Gminy, jak i z uzyskanego przez Gminę dofinansowania.

W ramach Projektu dokonano, w szczególności, przebudowy dachu Budynku, w którym mieści się GOK. Celem zrealizowanych prac związanych z Budynkiem było/ jest m.in. zwiększenie dostępności i jakości usług kulturalnych świadczonych w/przy pomocy Budynku. Powyższe przełoży się z kolei na podniesienie poziomu integracji lokalnej społeczności Gminy, jak również da możliwość jej mieszkańcom rozwoju zarówno edukacyjnego, jak i kulturalnego. Dodatkowo, zmodernizowany Budynek stanowi alternatywę dla wykorzystania i organizacji czasu wolnego przez mieszkańców Gminy. Realizacja Projektu pozwala również na wykorzystanie lokalnych zasobów kulturowych oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu na terenie Gminy.

Gmina po zakończeniu Projektu nie zmieniła sposobu dotychczasowego udostępniania Budynku - w dalszym ciągu jest on nieodpłatnie użytkowany przez GOK. Tym samym oznacza to, iż Gmina nie wykorzystuje efektów rzeczowych zrealizowanego Projektu do celów komercyjnych (np. dzierżawy czy też najmu), jak również nie pobiera i nie otrzymuje żadnej odpłatności z tego tytułu.

W związku z realizacją przedmiotowego Projektu, Gmina poniosła liczne wydatki, które są udokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego, zaś wątpliwości Gminy dotyczą kwestii prawa do odliczenia VAT naliczonego z tych faktur.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca - przebudowany w ramach projektu budynek jest nieodpłatnie użytkowany przez GOK, ponadto Gmina nie wykorzystuje efektów rzeczowych zrealizowanego Projektu do celów komercyjnych (np. dzierżawy czy też najmu), jak również nie pobiera i nie otrzymuje żadnej odpłatności z tego tytułu. Również jak wynika z opisu sprawy budynek GOK jest budynkiem zabytkowym, zaś sprawy m.in.: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, należą do zadań własnych Gminy. Tym samym, Gmina nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Zatem Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację pn. "Przebudowa budynku Gminnego Ośrodka Kultury...".

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach - (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa

Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl