0114-KDIP4.4012.31.2017.1.PR - Wyłączenie z VAT transakcji przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.31.2017.1.PR Wyłączenie z VAT transakcji przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polską spółka kapitałową i polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (tzw. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu). Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej również jako: "VAT") oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Właścicielem wszystkich akcji w Spółce, a zatem jedynym akcjonariuszem Spółki jest polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, będąca polskim rezydentem podatkowym (dalej: "Wspólnik").

Podstawową działalnością Spółki jest produkcja i dystrybucja napojów spożywczych. Do prowadzenia swojej działalności podstawowej Spółka wykorzystuje szereg składników majątkowych, w tym posiadane przez siebie nieruchomości o przeznaczeniu produkcyjnym i magazynowym.

Spółka jest ponadto użytkownikiem wieczystym częściowo zabudowanej nieruchomości składającej się z kilku działek, a także właścicielem budynków i budowli położonych na tej nieruchomości (dalej: "Nieruchomość"). Nieruchomość składa się z gruntów objętych użytkowaniem wieczystym oraz posadowionych na nich budynków: budynku hurtowni pełniącego funkcję biurową i budynku magazynowego. Na działkach znajdują się również dwie wiaty magazynowe, plac manewrowy służący samochodom dostawczym, oraz ogrodzenie terenu Nieruchomości. W przeszłości Nieruchomość była częściowo wykorzystywana przez Spółkę na cele jej działalności gospodarczej, jednak od kilku lat Nieruchomość jest wydzierżawiana lub wynajmowana innym podmiotom, a Spółka nie prowadzi na jej terenie działalności w podstawowym zakresie. Spółka uzyskuje z tytułu najmu Nieruchomości przychody oraz ponosi wybrane kategorie kosztów związane z utrzymaniem Nieruchomości (np. ochrona ubezpieczeniowa i opłaty bieżące, związane np. z konserwacją budynków lub podatkiem od nieruchomości). Powyższe oznacza, że obecnie Spółka prowadzi za pomocą Nieruchomości działalność w zakresie najmu, do której można przyporządkować składniki majątkowe (budynki, budowle, plac, urządzenia w budynkach), uzyskuje z niej przychody oraz jest w stanie przyporządkować do tej działalności koszty (zobowiązania).

Biorąc pod uwagę powyższe, działalność gospodarcza Spółki na obecną chwilę obejmuje dwa niezależne i odrębne od siebie obszary - zarządzanie i wynajem Nieruchomości oraz podstawową działalność produkcyjną. Co istotne, oba obszary działalności Spółki różnią się od siebie znacząco, szczególnie w zakresie sposobu zarządzania. Dodatkowo, ze względu na brak przydatności gospodarczej dla obecnie prowadzonej działalności produkcyjnej, na której Spółka się koncentruje, Wspólnik rozważa przeprowadzenie inwestycji na Nieruchomości. Decyzję o przeprowadzeniu inwestycji poprzedzać jednak musi dokładna analiza jej opłacalności.

Aktualnie, rozważane są możliwości rozwoju działalności grupy kapitałowej do której należy Spółka (dalej: "Grupa"), w tym Wnioskodawcy. Jednocześnie, planowana jest reorganizacja aktualnej struktury Grupy w celu doprowadzenia do bardziej ścisłej specjalizacji poszczególnych podmiotów. Jednym z analizowanych rozwiązań jest podział Spółki przez wydzielenie w oparciu o art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1578; dalej: "k.s.h."), w wyniku którego część funkcji i składników przedsiębiorstwa Spółki, służących prowadzeniu działalności w zakresie zarządzania i wynajmu Nieruchomości, zorganizowana w Dziale Nieruchomości, zostanie przeniesiona do spółki kapitałowej z siedzibą w Polsce (dalej: "Spółka Przejmująca"). Spółka Przejmująca będzie podmiotem należącym do tej samej grupy kapitałowej co Wnioskodawca - udziałowcem Spółki Przejmującej jest Wspólnik, co sprawia, że Spółka Przejmująca będzie "spółką siostrą" w stosunku do Wnioskodawcy. Jednym z celów rozważanego podziału Spółki miałaby być w szczególności redukcja ryzyk gospodarczych związanych z analizowaną inwestycją na Nieruchomości i odseparowanie wspominanego ryzyka od działalności podstawowej Spółki.

Ze względu na odrębność działalności w zakresie zarządzania i wynajmu nieruchomości od działalności głównej Spółki, a także ze względu na potencjalną zmianę przeznaczenia Nieruchomości w przyszłości, Zarząd Spółki podjął decyzję o formalnym wyodrębnieniu organizacyjnym w strukturze przedsiębiorstwa Spółki działu zajmującego się zarządzaniem Nieruchomością (dalej: "Dział Nieruchomości"). Formalne wyodrębnienie w strukturze Spółki nastąpi, przed planowanym podziałem i będzie dokonane na podstawie uchwały Zarządu Spółki. Jednocześnie, pozostała część przedsiębiorstwa Spółki, przeznaczona do prowadzenia działalności produkcyjnej oraz dystrybucyjnej (podstawowa działalność Spółki), zostanie na mocy uchwały Zarządu Spółki wyodrębniona w drugim pionie - Dziale Napojowym (dalej: "Dział Napojowy", zaś łącznie z Działem Nieruchomości: "Działy"). Szczegółowa struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Spółki po wydzieleniu Działów zostanie określona przez Zarząd w uchwale.

Na tą chwilę prowadzone są analizy dotyczące szczegółowego zakresu Działu Nieruchomości oraz przygotowania do dokonania podziału organizacyjnego Spółki, w szczególności rozdzielenie środków pieniężnych obu pionów, które zostaną zorganizowane w Działy. Wyodrębnienie Działu Nieruchomościowego pozwoli na monitorowanie rentowności wynajmu Nieruchomości, usprawnienie procesów zarządzania aktywami oraz usprawnienie procesów decyzyjnych w zakresie ewentualnych przyszłych inwestycji na Nieruchomości.

Jak wskazywano, przed dniem planowanego podziału działalność Spółki prowadzona będzie odrębnie przez dwa działy: Dział Nieruchomości i Dział Napojowy, które realizować będą swoje funkcje w oparciu o przypisane do ich odrębnych działalności składniki materialne i niematerialne, w tym aktywa i pasywa oraz wyspecjalizowany personel.

1. Dział Nieruchomości

Dział Nieruchomości zajmować się ma zarządzaniem Nieruchomością, poszukiwaniem potencjalnych najemców Nieruchomości i jej części, dokonywaniem analiz rentowności wynajmu Nieruchomości, bieżącą konserwacją Nieruchomości, przeprowadzaniem analiz możliwości gospodarczego wykorzystania Nieruchomości (w tym monitorowaniem zapotrzebowania rynkowego) oraz, w przypadku osiągnięcia pozytywnych wyników analiz rynkowych, przeprowadzaniem inwestycji budowlanych.

W celu realizacji założonych zadań, do Działu Nieruchomości przypisana będzie część aktywów i pasywów Spółki, związanych z opisaną powyżej działalnością. Do składników Działu Nieruchomości należeć będą np. następujące materialne i niematerialne składniki majątkowe:

1.

prawo wieczystego użytkowania gruntów Nieruchomości;

2.

własność nieruchomości budowlanych należących do Nieruchomości, w tym:

a.

budynek hurtowni o funkcji biurowej,

b.

budynek magazynowy betonowy o funkcji magazynowej,

c.

dwie wiaty magazynowe;

3.

elementy użytkowe Nieruchomości: plac manewrowy, ogrodzenie, droga wewnętrzna;

4.

dokumentacja dotycząca dotychczasowego wynajmu Nieruchomości, w tym np. zawierająca informacje na temat dotychczasowych najemców;

5.

elementy wyposażenia nieruchomości, takie jak instalacja oświetlenia, bramy, meble itp.;

6.

należności związane z wynajmem Nieruchomości;

7.

środki pieniężne zgromadzone na odrębnym rachunku bankowym dedykowanym dla Działu Nieruchomości.

Do Działu Nieruchomości przypisane zostaną także prawa i obowiązki, w tym zobowiązania, wynikające z zawartych w związku z działalnością w zakresie administrowania Nieruchomością umów, w tym przede wszystkim umowy najmu oraz umowy ubezpieczenia Nieruchomości. Na chwilę składania niniejszego wniosku. Spółka nie ma zawartych umów na dostawę wody i energii elektrycznej, gdyż umowy takie zawarł z dostawcami bezpośrednio obecny najemca Nieruchomości. Spółka chciałaby jednak poinformować, że warunki kontynuacji umowy są na moment złożenia niniejszego wniosku renegocjowane. Nie jest też wykluczone, że dojdzie do zakończenia stosunku najmu z obecnym najemcom i pozyskania nowego najemcy do dnia podziału. W związku z tym nie jest wykluczone, że na podstawie dokonanych uzgodnień z obecnym lub nowym najemcą to Spółka zawrze umowy na dostawy mediów. W takim przypadku prawa i obowiązki wynikające ze wspominanych umów zostaną również przypisane do Działu Nieruchomości.

Do zobowiązań opisywanego Działu Nieruchomości należeć będą m.in. zobowiązania wynikające z umowy o użytkowanie wieczyste gruntu (w szczególności do wnoszenia opłat za użytkowanie wieczyste - w terminie ich wymagalności z mocy prawa), zobowiązania wynikające z umowy ubezpieczenia Nieruchomości (w szczególności do wnoszenia opłat za ubezpieczenie), zobowiązania wynikające z umowy najmu (np. zobowiązanie do konserwacji i wykonywania niezbędnych napraw Nieruchomości oraz zobowiązanie do objęcia ochroną ubezpieczeniową Nieruchomości), zobowiązanie do opłacania podatku od nieruchomości.

Dział Nieruchomości uzyskiwać będzie przychody z tytułu wynajmu Nieruchomości. Poza wynagrodzeniem za opisane usługi, Dział Nieruchomości może uzyskiwać przychody także z innych tytułów, np. z tytułu zbycia alokowanych do niego składników majątkowych.

Do kosztów związanych z działalnością Działu Nieruchomości należeć mogą m.in. następujące rodzaje wydatków:

* koszty konserwacji i napraw budynków na Nieruchomości;

* koszty zakupu lub naprawy elementów wyposażenia Nieruchomości, zarówno wolnostojących (meble), jak i związanych z Nieruchomością (drzwi, bramy, oświetlenie);

* koszty opłacania składek ubezpieczeniowych;

* koszty doradztwa zewnętrznego, również w zakresie ewentualnej inwestycji na Nieruchomości;

* koszty podatków i opłat.

Jak wskazano powyżej, z perspektywy organizacyjnej, Dział Nieruchomości na mocy uchwały Zarządu Spółki zostanie formalnie wyodrębniony w regulaminie organizacyjnym Spółki, określającym schemat organizacyjny Działu Nieruchomości oraz składniki majątkowe do niego przypisane.

Ewidencja księgowa, prowadzona dla Wnioskodawcy do celów zarządczych i kontrolingowych będzie umożliwiać identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności w ramach Działu Nieruchomości. Koszty i przychody związane z działalnością Działu Nieruchomości w zakresie administrowania i wynajmu Nieruchomości przyporządkowane będą przez Wnioskodawcę na podstawie prowadzonych ewidencji. Ponadto, Wnioskodawca dokonywać będzie alokacji kosztów pośrednich, dotyczących działalności obu Działów, tj. Działu Nieruchomości i Działu Napojowego. Na podstawie prowadzonych przez Spółkę ksiąg i ewidencji możliwe więc będzie ustalenie odrębnego wyniku finansowego (kosztów i przychodów) każdego z Działów.

2. Dział Napojowy

Dział Napojowy zajmować się będzie przede wszystkim prowadzeniem głównej działalności Spółki, tj. produkcją oraz dystrybucją napojów spożywczych. Do zadań Działu Napojowego należeć będzie m.in. nabywanie materiałów i surowców do produkcji, produkcja wyrobów oraz ich sprzedaż.

W celu realizacji założonych zadań, do Działu Napojowego przypisana będzie część aktywów i pasywów Spółki, związanych z opisaną powyżej działalnością. Do składników Działu Napojowego należeć będą m.in.:

1.

prawa własności gruntów oraz prawa użytkowania wieczystego gruntów;

2.

prawa własności budynków (m.in. hale produkcyjne, hale magazynowe) oraz budowle (m.in. parkingi, drogi wewnętrzne, place manewrowe, sieci techniczne), w tym niezbędne do korzystania z budynków;

3.

urządzenia techniczne (m.in. linie rozlewnicze) wykorzystywane w działalności Spółki;

4.

inne aktywa trwałe (np. sprzęt komputerowy i wyposażenie biurowe, samochody osobowe i ciężarowe), wartości niematerialne i prawne (prawa do znaków towarowych, licencje na specjalistyczne oprogramowanie graficzne);

5.

udziały lub akcje w innych spółkach;

6.

aktywa obrotowe (m.in. wyroby gotowe, zapasy surowców);

7.

środki pieniężne w kasie i zgromadzone na dedykowanych rachunkach bankowych Spółki;

8.

księgi rachunkowe i inną dokumentację związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie produkcji;

9.

umowy o pracę z pracownikami Spółki.

Do zobowiązań Działu Napojowego należeć mogą w szczególności zobowiązania wynikające z realizacji zadań opisywanego Działu, zobowiązania handlowe z tytułu sprzedaży wyprodukowanych materiałów oraz nabywania surowców i innych towarów i usług, zobowiązania wynikające z rozliczeń międzygrupowych z podmiotami powiązanymi, w tym z tytułu pożyczek, zobowiązania z tytułu opłat i podatków.

Dział Napojowy będzie uzyskiwał przychody z prowadzonej przez siebie działalności, w tym głównie ze sprzedaży produkowanych napojów spożywczych. Ponadto, dział ten może uzyskiwać przychody także z innych tytułów, np. przychody finansowe lub z tytułu zbycia składników majątkowych.

Natomiast do kosztów ponoszonych przez Dział Napojowy mogą należeć m.in. następujące rodzaje wydatków:

* koszty wyposażenia biurowego, w tym m.in. meble (biurka, krzesła, szafy) i różnego rodzaju akcesoria biurowe;

* koszty wyposażenia technicznego, na które składają się m.in.: zestawy komputerowe;

* koszty wyposażenia linii produkcyjnych oraz ich konserwacji i napraw;

* koszty licencji na oprogramowanie;

* koszty nabycia surowców i materiałów do produkcji;

* koszty związane ze spłatą zaciągniętych pożyczek;

* koszty podatków i opłat.

Z perspektywy organizacyjnej, Dział Napojowy zostanie formalnie wyodrębniony w regulaminie organizacyjnym Spółki określającym schemat organizacyjny Działu Napojowego oraz składniki majątkowe do niego przypisane. Dział Napojowy posiadać będzie przypisane wyłącznie do swojej działalności środki pieniężne, w tym także przypisane do tego Działu środki pieniężne w kasie Spółki oraz dedykowane rachunki bankowe.

Ewidencja księgowa, prowadzona dla Wnioskodawcy do celów zarządczych i kontrolingowych będzie umożliwiać identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności w ramach Działu Napojowego. Koszty i przychody związane z działalnością Działu Napojowego wynikające ze sprzedaży wyprodukowanych wyrobów przyporządkowane będą przez Wnioskodawcę na podstawie prowadzonych ewidencji. Ponadto, Wnioskodawca dokonywać będzie alokacji kosztów pośrednich, dotyczących działalności obu Działów. W szczególności, podkreślenia wymaga, że w oparciu o dane wynikające z ewidencji księgowej Wnioskodawcy dla potrzeb wewnętrznych będą mogły być sporządzane odrębne bilanse i rachunki zysków i strat dla obu Działów.

3. Rozwój działalności

Jak zaznaczono powyżej, aktualnie rozważany jest podział Spółki poprzez wydzielenie Działu Nieruchomości do Spółki Przejmującej.

Przedmiotem przeniesienia do Spółki Przejmującej byłyby wszystkie (możliwe do przeniesienia na podstawie przepisów prawa) składniki majątku związane z wyodrębnionym Działem Nieruchomości, w tym wszystkie składniki majątkowe, zobowiązania i należności przypisane do tego Działu zgodnie z informacjami przedstawionymi powyżej, w tym także prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z działalnością Działu Nieruchomości, przede wszystkim umowy najmu.

W oparciu o przejęty zbiór składników niematerialnych i materialnych przedsiębiorstwa Spółki w postaci Działu Nieruchomości, Spółka Przejmująca będzie mogła kontynuować świadczenie usług stanowiących działalność operacyjną Działu Nieruchomości.

Wnioskodawca przekaże Spółce Przejmującej także dokumenty związane z działalnością prowadzoną przez Dział Nieruchomości oraz udostępni zapisy ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy dotyczące wydzielanych zespołów składników majątkowych. Wnioskodawca umożliwi Spółce Przejmującej również bieżący dostęp do dokumentów źródłowych stanowiących podstawę dokonywanych zapisów w księgach rachunkowych (faktury, rachunki itp.), które z uwagi na ciążące na Wnioskodawcy obowiązki związane z przechowywaniem dokumentacji księgowej i podatkowej Wnioskodawcy nie mogą zostać przekazane Spółce Przejmującej w oryginale.

Po dniu wydzielenia, w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy pozostanie Dział Napojowy zajmujący się odrębną (od Działu Nieruchomości) częścią działalności Spółki. Wskutek podziału, Spółka Przejmująca do której przeniesiony zostanie Dział Nieruchomości, będzie prowadzić działalność w zakresie administrowania Nieruchomością, w tym jej wynajmem, na bazie posiadanych i przejętych składników majątku a także umów przypisanych do Działu Nieruchomości.

Natomiast, od dnia wydzielenia przedsiębiorstwo Spółki stanowić będzie Dział Napojowy prowadzący działalność produkcyjną i dystrybucyjną.

W wyniku wyodrębnienia spodziewaną korzyścią dla działalności Grupy w Polsce będzie minimalizacja ryzyk związanych z obecnie prowadzoną działalnością w zakresie najmu oraz rozważaną w przyszłości inwestycją, jak również większa specjalizacja podmiotów należących do Grupy. W szczególności, za prowadzeniem określonego rodzaju działalności przez jeden, wyspecjalizowany podmiot w ramach Grupy przemawiają argumenty wynikające z rachunku ekonomicznego (zwiększenie efektywności) oraz względów gospodarczych i praktycznych (optymalizacja i standaryzacja procesów, dopasowanie struktur organizacyjnych do aktualnych wymogów rynkowych - outsourcing procesów).

Po przeprowadzeniu podziału Spółka będzie mogła rozwijać działalność w ramach Działu Napojowego, skupiając się w pełni na swojej podstawowej działalności w zakresie produkcji i dystrybucji napojów spożywczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy wyodrębniony w Spółce Dział Nieruchomości będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a zatem jego przeniesienie w związku z planowanym podziałem Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 6 ustawy o VAT, nie podlegają podatkowi od towarów i usług transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w innej formie, np. tytułem podziału przez wydzielenie.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W świetle powyższego, należy uznać, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa dla potrzeb podatku VAT ma charakter analogiczny do definicji określonej w przepisach (art. 4a pkt 4) ustawy o CIT.

Mając na uwadze brzmienie wskazanych wyżej przepisów ustawy o VAT, a także wnioski płynące z wydawanych przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnych prawa podatkowego oraz orzecznictwa Sądów Administracyjnych, należy stwierdzić, że o zorganizowanej części przedsiębiorstwa mówić można w sytuacji, gdy zespół składników majątkowych i niemajątkowych będący przedmiotem określonej w ustawie o VAT czynności prawnej posiada następujące cechy:

1.

w skład zespołu wchodzą składniki materialne i niematerialne, które pozostają w funkcjonalnym związku i są przeznaczone do wykonywania określonych zadań gospodarczych;

2.

posiada określone, wydzielone miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa podatnika;

3.

został organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w przedsiębiorstwie podatnika;

4.

zespół składników niematerialnych i materialnych mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo, w sposób samodzielny realizujące określone zdania gospodarcze.

Odnosząc się do wskazanych wyżej kryteriów pozwalających na stwierdzenie występowania w ramach przedsiębiorstwa Spółki zorganizowanych części przedsiębiorstwa mogących podlegać, np. wydzieleniu do innej spółki kapitałowej (Spółki Przejmującej) w trybie podziału przez wydzielenie, Wnioskodawca na podstawie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wskazuje, że wszystkie składniki majątku Wnioskodawcy (materialne i niematerialne), przypisane do Działu Nieruchomości, oraz zobowiązania, będą pozostawać w ścisłym funkcjonalnym związku służąc prowadzeniu odrębnej działalności tego Działu.

W ocenie Spółki, w analizowanym przypadku warunek istnienia zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych będzie spełniony, ponieważ w skład Działu Nieruchomości wejdą wszystkie składniki majątkowe (aktywa i pasywa), w tym także zobowiązania pozwalające na realizację powierzonych funkcji. Będą to zarówno składniki materialne (m.in. nieruchomości, ruchome składniki majątku oraz środki pieniężne), jak i niematerialne. Ponadto, do zespołów składników majątkowych będą należeć istniejące na dzień wydzielenia zobowiązania funkcjonalnie związane z działalnością Działu Nieruchomości.

Zgodnie z jednolitą linią interpretacyjną organów podatkowych dany zespół składników majątkowych jest wyodrębniony organizacyjnie, jeśli w strukturze danego przedsiębiorstwa utworzony został na przykład wydział, zakład, czy dział. Wyodrębnienie takie może zostać dokonane w szczególności na podstawie oficjalnych aktów organów wewnętrznych spółki. Co istotne, ocena, czy dany zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa powinna być dokonywana na dzień jego przeniesienia, przez pryzmat tego, czy spełnione są warunki uznania danej części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa u podmiotu zbywającego (z którego majątek jest wydzielany), nie zaś u podmiotu nabywającego.

O wyodrębnieniu funkcjonalnym i organizacyjnym Działu Nieruchomości świadczyć będą zarówno odrębne, realizowane zadania gospodarcze, jak i przypisanie wyłącznie do działalności tego Działu opisane we wniosku składniki materialne i niematerialne, w tym aktywa i pasywa, umożliwiające realizację prowadzonej działalności w zakresie zarządzania Nieruchomością, w tym jej wynajmu. Do składników materialnych należeć będą wskazane w opisie zdarzenia przyszłego powyżej składniki majątku (w tym prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, instalacje, ruchome składniki majątku, umowa najmu, umowa ubezpieczeniowa, środki pieniężne zgromadzone na odrębnym rachunku bankowym dedykowanym dla tego działu), w tym zobowiązania wynikające z umów związanych z realizowanymi zadaniami Działu Nieruchomości.

Ponadto, Dział Nieruchomości będzie wyodrębniony także na płaszczyźnie organizacyjnej, o czym świadczyć będzie osobna struktura organizacyjna Działu w ramach Spółki, podporządkowana realizowanym funkcjom, utworzona formalnie na mocy uchwały Zarządu Spółki.

Jak wskazuje się w utrwalonej linii interpretacyjnej organów podatkowych, kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce powinna być możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie.

Analiza zastosowania oraz roli, jaką w działalności gospodarczej spełniać mogą poszczególne składniki materialne i niematerialne należące osobno do Działu Nieruchomości prowadzi do wniosku, że stanowić ono będzie wydzieloną część przedsiębiorstwa Spółki, która będzie posiadała zdolność do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w przypisanym jej zakresie. Przed dniem planowanego podziału, wymienione składniki materialne i niematerialne przypisane do Działu Nieruchomości skutecznie służyć będą do prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej w zakresie administrowania Nieruchomością. Stanowią one zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, a pomiędzy poszczególnymi składnikami istnieją związki funkcjonalne. W rezultacie, przenoszone do Spółki Przejmującej składniki Działu Nieruchomości umożliwią podjęcie i prowadzenie przez Spółkę Przejmującą działalności gospodarczej w zakresie administrowania i wynajmu Nieruchomości dotychczas prowadzonej przez Spółkę, natomiast pozostający w Spółce Dział Napojowy umożliwi Spółce kontynuowanie prowadzenia działalności w zakresie produkcji i dystrybucji napojów alkoholowych w dotychczasowym zakresie.

Podkreślenia wymaga, że składniki majątkowe i niemajątkowe przypisane do Działu Nieruchomości, będą tworzyć odrębny zespół umożliwiający kontynuację działalności tego Działu w ramach struktury Spółki Przejmującej, a zatem kontynuację osiągania z tego tytułu korzyści (w tym przychodów podlegających opodatkowaniu).

Tym samym, mając na uwadze przedstawione powyżej cechy Działu Nieruchomości, jego wyodrębnienie funkcjonalne i organizacyjne nie powinno budzić wątpliwości, bowiem w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy Dział Nieruchomości realizować będzie swoje (odrębnie przypisane) funkcje w oparciu o odrębne materialne i niematerialne składniki majątku, w tym zobowiązania przypisane do jego odrębnej, samodzielnej działalności.

W zakresie kryterium wyodrębnienia finansowego, Wnioskodawca podkreśla, że przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT nie przewiduje wymogu prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w czasie, gdy wchodzi ono w skład przedsiębiorstwa podatnika. Potwierdził to Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 7 grudnia 2010 r. sygn. ITPP2/443-1006/10/PS, stwierdzając, iż wyodrębnienie finansowe: "wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać samodzielności finansowej, w szczególności wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

W świetle informacji zawartych w opisie zdarzenia przyszłego, ewidencja księgowa prowadzona dla Wnioskodawcy do celów zarządczych i kontrolingowych, będzie umożliwiać w każdym czasie identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności w zakresie Działu Nieruchomości, funkcjonującego jako wyodrębniona część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Koszty i przychody związane z działalnością tego Działu przyporządkowane będą przez Wnioskodawcę na podstawie prowadzonych ewidencji. Za wyodrębnieniem finansowym Działów przemawiać będzie także korzystanie z odrębnych rachunków bankowych i przyporządkowanej tym Działom gotówki w kasie Wnioskodawcy.

Tym samym, mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy opisywany powyżej Dział Nieruchomości będzie spełniać kryterium wyodrębnienia finansowego.

W wydawanych interpretacjach indywidualnych Minister Finansów wielokrotnie potwierdzał, że definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa objęte są takie wyodrębnione zespoły składników majątkowych oraz zobowiązań, które wykonują określone funkcje na rzecz podatnika (w strukturze którego istnieją), jeżeli w oparciu o taki zespół składników majątkowych i zobowiązań możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej, np. interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 lipca 2015 r., znak IBPP3/4512-380/15/KG, z dnia 24 lipca 2015 r., znak IBPP3/4512-376/15/SR oraz wiele innych.

W ramach zespołu składników materialnych i niematerialnych podlegających wydzieleniu do Spółki Przejmującej przeniesione lub udostępnione zostaną także dokumenty (w tym umowy np. porozumienia, rozliczenia itp.) związane z działalnością Działu Nieruchomości.

Ze względu na wskazane wyżej wyodrębnienie funkcjonalne, organizacyjne i finansowe (w tym także przypisanie odpowiednich do realizowanego celu składników majątku, umów, dokumentów), zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Dział Nieruchomości, podlegający wydzieleniu do Spółki Przejmującej, stanowić będzie wyodrębnioną, zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji, w wyniku podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie Działu Nieruchomości, powstanie wyodrębniona zorganizowana część przedsiębiorstwa, zdolna do samodzielnej realizacji powierzonych zadań.

Podsumowując, Dział Nieruchomości zostanie wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, bowiem stanowić będzie wyodrębniony zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych. Jednocześnie, pomiędzy materialnymi i niematerialnymi składnikami majątku wykorzystywanymi przez Dział Nieruchomości, zachodzić będą ścisłe powiązania o charakterze funkcjonalnym. Powyższe powiązania istniejące w ramach tego Działu służyć będą faktycznemu wykonywaniu określonych, odrębnych od siebie zadań gospodarczych. W ocenie Wnioskodawcy. Dział Nieruchomości w oparciu o przyporządkowane mu składniki materialne i niematerialne, może zatem funkcjonować jako osobne przedsiębiorstwo realizujące przypisane mu zadania (funkcje). Ponadto, Dział ten zostanie w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, co będzie odzwierciedlać korzystanie z odrębnych środków pieniężnych, w tym rachunków bankowych oraz możliwość odrębnej alokacji przychodów i kosztów do działalności tego Działu.

W rezultacie, zdaniem Spółki analizowany Dział Nieruchomości spełnia powyższe przesłanki, tzn. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych pozostający w funkcjonalnym związku z prowadzoną działalnością i realizowanymi zadaniami gospodarczymi. Ponadto, jest on także wyodrębniony w strukturze Spółki w aspekcie funkcjonalnym (odrębne zadania), finansowym (przypisane aktywa, pasywa, w tym zobowiązania oraz wydzielenie dla rachunkowe dla potrzeb zarządczych) i organizacyjnym.

Jednocześnie, należy zauważyć, że przedmiotem wydzielenia do Spółki Przejmującej będą wszystkie (możliwe do przeniesienia na podstawie przepisów prawa) składniki majątku przyporządkowane do Działu Nieruchomości zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, transferem do Spółki Przejmującej objęte zostaną istotne i niezbędne z punktu widzenia prowadzonej działalności składniki majątku oraz umowy, a także należności i zobowiązania, które będą przypisane do Działu Nieruchomości, przy czym chodzi tu o wszystkie składniki majątku przypisane do tego Działu na dzień wydzielenia zgodnie z metodyką opisaną we Wniosku i stanowiące o wyodrębnieniu Działu Nieruchomości jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Podkreślenia wymaga, że składniki majątkowe i niemajątkowe przypisane do Działu Nieruchomości będą tworzyć odrębny zespół umożliwiający kontynuację jego działalności w ramach struktury Spółki Przejmującej, a zatem kontynuację osiągania z tego tytułu korzyści (w tym przychodów podlegających opodatkowaniu). W szczególności zaś Wnioskodawca pragnie podkreślić, że podjęcie działalności przez Dział Nieruchomości w ramach Spółki Przejmującej powinno być możliwe zarówno pod względem formalno-prawnym, jak i operacyjnym, począwszy od dnia dokonania podziału.

Wskutek powyższego, Dział Nieruchomości przenoszony w wyniku podziału przez wydzielenie do Spółki Przejmującej (w tym składniki majątkowe, niemajątkowe oraz zobowiązania), będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji, ponieważ w świetle przedstawionej argumentacji, rozważane przeniesienie Działu Nieruchomości w ramach podziału Spółki dotyczyć będzie w istocie powiązanego funkcjonalnie zespołu składników majątkowych i niemajątkowych, w ocenie Spółki w świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przeniesienie Działu Nieruchomości stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie stanowić transakcji podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Końcowo Spółka chciałaby wskazać, że zbliżony do opisanego w niniejszym wniosku stan faktyczny był przedmiotem interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 listopada 2016 r., znak IPTPP3.4512.468.2016.2.IŻ, w której organ podatkowy stwierdził, co następuje: "W ramach planowanej restrukturyzacji mającej na celu zwiększenie efektywności wykorzystania składników majątkowych, Wnioskodawca zamierza dokonać podziału Spółki mającego na celu wyodrębnienie dwóch podmiotów pełniących odrębne funkcje. W ramach struktury wewnętrznej Spółki utworzono dział operacyjno-handlowy, którego przedmiotem działalności jest sprzedaż hurtowa i detaliczna materiałów budowlanych oraz dział nieruchomości, którego przedmiotem działalności są: administracja, gospodarka i zarządzanie nieruchomością będącą własnością Spółki, rozpoznanie możliwości inwestycji w nieruchomości w celu pozyskania dodatkowych przychodów. (...) W konsekwencji, transakcja podziału Spółki poprzez wydzielenie i przeniesienie Działu Nieruchomości do Nowej Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Kwestią wymagającą interpretacji w niniejszej sprawie jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 6 pkt 1 ustawy.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

W ocenie Organu wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy powinien być interpretowany z uwzględnieniem wyroku Trybunału Sprawiedliwości WE w sprawie C-497/01 odnoszącego się do treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.).

Należy zauważyć, że prawodawca unijny stanowiąc regulację ww. art. 19 Dyrektywy 112 nie zdefiniował jednak użytego w niej pojęcia prawnego "całości lub części majątku".

W wyroku C-497/01 w sprawie Zita Modes przeciwko Administration de lenregistrement et des domaines Trybunał zwracając uwagę, że niezgodne z przepisami Dyrektywy jest wprowadzanie przez państwo członkowskie jakichkolwiek ograniczeń - innych niż te, o których mowa w Dyrektywie podkreślił, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz - w zależności od konkretnego przypadku - składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów". Z orzeczenia tego wynika ponadto, że w świetle tej normy dyrektywy - nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia "przekazania całości lub części majątku", wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową oraz zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podstawową działalnością Spółki jest produkcja i dystrybucja napojów spożywczych. Do prowadzenia swojej działalności podstawowej Spółka wykorzystuje szereg składników majątkowych, w tym posiadane nieruchomości o przeznaczeniu produkcyjnym i magazynowym.

Spółka jest ponadto użytkownikiem wieczystym częściowo zabudowanej nieruchomości składającej się z kilku działek, a także właścicielem budynków i budowli położonych na tej nieruchomości. Na działkach znajdują się również dwie wiaty magazynowe, plac manewrowy służący samochodom dostawczym, oraz ogrodzenie terenu Nieruchomości.

W przeszłości Nieruchomość była częściowo wykorzystywana przez Spółkę na cele jej działalności gospodarczej, jednak od kilku lat Nieruchomość jest wydzierżawiana lub wynajmowana innym podmiotom, a Spółka nie prowadzi na jej terenie działalności w podstawowym zakresie. Spółka uzyskuje z tytułu najmu Nieruchomości przychody oraz ponosi koszty związane z utrzymaniem Nieruchomości. Obecnie Spółka prowadzi za pomocą Nieruchomości działalność w zakresie najmu, do której można przyporządkować składniki majątkowe (budynki, budowle, plac, urządzenia w budynkach), uzyskuje z niej przychody oraz jest w stanie przyporządkować do tej działalności koszty (zobowiązania).

Działalność gospodarcza Spółki na obecną chwilę obejmuje dwa niezależne i odrębne od siebie obszary - zarządzanie i wynajem Nieruchomości oraz podstawową działalność produkcyjną.

Wnioskodawca rozważa podział Spółki przez wydzielenie, w wyniku którego część funkcji i składników przedsiębiorstwa Spółki, służących prowadzeniu działalności w zakresie zarządzania i wynajmu Nieruchomości, zorganizowana w Dziale Nieruchomości, zostanie przeniesiona do spółki kapitałowej z siedzibą w Polsce.

Zarząd Spółki podjął decyzję o formalnym wyodrębnieniu organizacyjnym w strukturze przedsiębiorstwa działu zajmującego się zarządzaniem Nieruchomością. Formalne wyodrębnienie w strukturze Spółki nastąpi, przed planowanym podziałem i będzie dokonane na podstawie uchwały Zarządu Spółki.

Jak wskazywano, przed dniem planowanego podziału, działalność Spółki prowadzona będzie odrębnie przez dwa działy: Dział Nieruchomości i Dział Napojowy, które realizować będą swoje funkcje w oparciu o przypisane do ich odrębnych działalności składniki materialne i niematerialne, w tym aktywa i pasywa oraz wyspecjalizowany personel.

Dział Nieruchomości zajmować się ma zarządzaniem Nieruchomością, poszukiwaniem potencjalnych najemców Nieruchomości i jej części, dokonywaniem analiz rentowności wynajmu Nieruchomości, bieżącą konserwacją Nieruchomości, przeprowadzaniem analiz możliwości gospodarczego wykorzystania Nieruchomości (w tym monitorowaniem zapotrzebowania rynkowego) oraz, w przypadku osiągnięcia pozytywnych wyników analiz rynkowych, przeprowadzaniem inwestycji budowlanych.

Dział Nieruchomości na mocy uchwały Zarządu Spółki zostanie formalnie wyodrębniony w regulaminie organizacyjnym Spółki, określającym schemat organizacyjny Działu Nieruchomości oraz składniki majątkowe do niego przypisane.

Ewidencja księgowa, prowadzona dla Wnioskodawcy do celów zarządczych i kontrolingowych będzie umożliwiać identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności w ramach Działu Nieruchomości. Koszty i przychody związane z działalnością Działu Nieruchomości w zakresie administrowania i wynajmu Nieruchomości przyporządkowane będą przez Wnioskodawcę na podstawie prowadzonych ewidencji.

Przedmiotem przeniesienia do Spółki Przejmującej będą wszystkie (możliwe do przeniesienia na podstawie przepisów prawa) składniki majątku związane z wyodrębnionym Działem Nieruchomości, w tym wszystkie składniki majątkowe, zobowiązania i należności przypisane do tego Działu.

W oparciu o przejęty zbiór składników niematerialnych i materialnych przedsiębiorstwa Spółki w postaci Działu Nieruchomości, Spółka Przejmująca będzie mogła kontynuować świadczenie usług stanowiących działalność operacyjną Działu Nieruchomości.

Po dniu wydzielenia, w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy pozostanie Dział Napojowy zajmujący się odrębną (od Działu Nieruchomości) częścią działalności Spółki. Wskutek podziału Spółka Przejmująca, do której przeniesiony zostanie Dział Nieruchomości, będzie prowadzić działalność w zakresie administrowania Nieruchomością, w tym jej wynajmem, na bazie posiadanych i przejętych składników majątku a także umów przypisanych do Działu Nieruchomości.

Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku dotyczą uznania wyodrębnionego w Spółce Działu Nieruchomości za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e, oraz wyłączenia jego wydzielenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że w opisanej sytuacji zostaną spełnione wszystkie wskazane wyżej przesłanki do uznania wyodrębnionego w Spółce Działu Nieruchomości za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Opisany we wniosku Dział Nieruchomości będzie wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonym do realizacji określonych zadań gospodarczych tj. do prowadzenia odrębnej i samodzielnej działalności gospodarczej. Ponadto spółka przejmująca na bazie nabytego majątku będzie kontynuować dotychczasową działalność Wnioskodawcy.

Zatem w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 6 pkt 1 ustawy i opisana przez Wnioskodawcę czynność polegająca na wydzieleniu części przedsiębiorstwa obejmującego składniki materialne i niematerialne związane z działalnością Wnioskodawcy w zakresie zarządzania i wynajmu Nieruchomości do spółki kapitałowej, będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem w analizowanej sprawie Wnioskodawca przedstawił prawidłowe stanowisko.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl