0114-KDIP4.4012.203.2019.3.MP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.203.2019.3.MP Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2019 r. (data wpływu 2 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 16 maja 2019 r. (data wpływu 16 maja 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 7 maja 2019 r. (doręczone 9 maja 2019 r.) oraz w dniu 30 maja 2019 r. (data wpływu 30 maja 2019 r.) na wezwanie z dnia 22 maja 2019 r. (doręczone 24 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu....

Wniosek uzupełniono w dniu 16 maja 2019 r. (data wpływu 16 maja 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 7 maja 2019 r. (doręczone 9 maja 2019 r.) oraz w dniu 30 maja 2019 r. (data wpływu 30 maja 2019 r.) na wezwanie z dnia 22 maja 2019 r. (doręczone 24 maja 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tego aktu prawnego Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Wnioskodawca uczestniczy, po raz czwarty, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. Enterprise Europe Network (EEN) finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (COSME), z dnia 29 października 2014 r., C (2014) 8044 w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. KE za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w marcu 2018 r. i rozstrzygnięty pod koniec 2018 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez EASME do realizacji projektu EEN zostało wybrane konsorcjum, w skład którego wchodzą następujące instytucje: (1) koordynator - Wnioskodawca, (2) Instytut..., (3) Uniwersytet..., (4) T., (5) Fundacja..., (6) Stowarzyszenie.... Dodatkowo, w 2019 r., partnerzy konsorcjum EEN-CP będą realizować projekt pn......., w ramach którego będą świadczyć usługi innowacyjnym przedsiębiorstwom z sektora MŚP w oparciu oddzielną umowę podpisaną z EASME. Te zadania będą w 100% finansowane z Programu Ramowego na rzecz Badań i Innowacji Horyzont 2020. Koordynatorem i liderem konsorcjum jest Wnioskodawca na mocy dwóch umów: (1) umowy z EASME - umowa ramowa o partnerstwie, oraz (2) szczegółowej umowy o dotację. Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt... dotyczą usług z zakresu zarządzania innowacją w przedsiębiorstwie i skierowane są do innowacyjnych MŚP o wysokim potencjale wzrostu. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji ww projektu (świadczone usługi) są pokrywane w 100% z grantu KE, finansowanego ze środków Programu Horyzont 2020.

W związku z realizacją zadań projektu..., Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu. Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z EASME wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe i inne koszty (takie jak np. koszty: zakwaterowania w czasie delegacji, zakupu biletów kolejowych czy autobusowych, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.). Zgodnie z art. 5.5 umowy szczegółowej umowy o dotację, kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym w projekcie..., chyba że Wnioskodawca może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 maja 2019 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym pod numerem NIP.

W ramach projektu... będą realizowane, zaprojektowane przez Komisję Europejską w ramach Programu Horyzont 2020, działania polegające na:

* kojarzeniu beneficjentów działania pn. Instrument dla MSP finansowanego w ramach programu Horyzont 2020 z mentorami (coachami) wybranymi z bazy utworzonej i prowadzonej przez Komisję Europejską. Usługa ta jest świadczona w całej Europie przez ośrodki sieci Enterprise Europę Network, według jednolitego standardu, i ma na celu wsparcie beneficjentów programu Horyzont 2020 w zarządzaniu procesem zarządzania przedsiębiorstwem, tworzenia i komercjalizacji innowacji. Wyselekcjonowani przez KE coachowie (mentorzy) mają wesprzeć wyżej wymienione podmioty w realizacji projektów, na które otrzymali dofinansowanie (grant) z działania pn.,"Instrument dla MŚP" programu Horyzont 2020. Działanie Wnioskodawcy polega na kojarzeniu beneficjentów programu z tymi coachami;

* przeprowadzeniu, przez ekspertów Wnioskodawcy audytu innowacyjności, w oparciu o standardy opracowane przez Komisję Europejską, zgodnie ze specyfikacją techniczną CEN/TS 16555.

Działania na rzecz odbiorców są świadczone nieodpłatnie. Koszt realizacji działań (wynagrodzenia pracowników agencji, koszty podróży służbowych, koszty biurowe) są pokrywane przez Europejską Agencję ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw ze środków programu Horyzont 2020 na podstawie umowy grantowej zawartej z wybranymi w konkursie przez Agencję podmiotami, w tym Wnioskodawcę.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu... (tj.m.in. koszty zakwaterowania w czasie delegacji, zakup biletów kolejowych na przejazdy środkami transportu, materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, najem powierzchni biurowej, itp.) są wystawiane na Wnioskodawcę.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu.... nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabywane usługi (np. transportowe) oraz towary (materiały biurowe) służą do realizacji ww. działań projektowych, których koszty w całości są pokrywane w ramach Programu Horyzont 2020.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji projektu...?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tego aktu prawnego Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Wnioskodawca uczestniczy, po raz czwarty, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. Enterprise Europe Network (EEN) finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (COSME), z dnia 29 października 2014 r., C (2014) 8044 w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. KE za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w marcu 2018 r. i rozstrzygnięty pod koniec 2018 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez EASME do realizacji projektu EEN zostało wybrane konsorcjum, w skład którego wchodzą następujące instytucje: (1) koordynator - Wnioskodawca (2) Instytut..., (3) Uniwersytet...., (4) T., (5) Fundacja...., (6) Stowarzyszenie..... Dodatkowo, w 2019 r., partnerzy konsorcjum EEN-CP będą realizować projekt pn......., w ramach którego będą świadczyć usługi innowacyjnym przedsiębiorstwom z sektora MŚP w oparciu oddzielną umowę podpisaną z EASME. Te zadania będą w 100% finansowane z Programu Ramowego na rzecz Badań i Innowacji Horyzont 2020. Koordynatorem i liderem konsorcjum jest Wnioskodawca na mocy dwóch umów: (1) umowy z EASME - umowa ramowa o partnerstwie, oraz (2) szczegółowej umowy o dotację. Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt.... dotyczą usług z zakresu zarządzania innowacją w przedsiębiorstwie i skierowane są do innowacyjnych MŚP o wysokim potencjale wzrostu. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji ww projektu (świadczone usługi) są pokrywane w 100% z grantu KE, finansowanego ze środków Programu Horyzont 2020.

W związku z realizacją zadań projektu...., Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu. Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z EASME wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe i inne koszty (takie jak np. koszty: zakwaterowania w czasie delegacji, zakupu biletów kolejowych czy autobusowych, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.). Zgodnie z art. 5.5 umowy szczegółowej umowy o dotację, kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym w projekcie...., chyba że Wnioskodawca może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.

W ramach projektu.... będą realizowane, zaprojektowane przez Komisję Europejską w ramach Programu Horyzont 2020, działania polegające na:

* kojarzeniu beneficjentów działania pn. Instrument dla MSP finansowanego w ramach programu Horyzont 2020 z mentorami (coachami) wybranymi z bazy utworzonej i prowadzonej przez Komisję Europejską. Usługa ta jest świadczona w całej Europie przez ośrodki sieci Enterprise Europę Network, według jednolitego standardu, i ma na celu wsparcie beneficjentów programu Horyzont 2020 w zarządzaniu procesem zarządzania przedsiębiorstwem, tworzenia i komercjalizacji innowacji. Wyselekcjonowani przez KE coachowie (mentorzy) mają wesprzeć wyżej wymienione podmioty w realizacji projektów, na które otrzymali dofinansowanie (grant) z działania pn.,"Instrument dla MŚP" programu Horyzont 2020. Działanie wnioskodawcy polega na kojarzeniu beneficjentów programu z tymi coachami;

* przeprowadzeniu, przez ekspertów Wnioskodawcy audytu innowacyjności, w oparciu o standardy opracowane przez Komisję Europejską, zgodnie ze specyfikacją techniczną CEN/TS 16555.

Działania na rzecz odbiorców są świadczone nieodpłatnie. Koszt realizacji działań (wynagrodzenia pracowników agencji, koszty podróży służbowych, koszty biurowe) są pokrywane przez Europejską Agencję ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw ze środków programu Horyzont 2020 na podstawie umowy grantowej zawartej z wybranymi w konkursie przez Agencję podmiotami, w tym z Wnioskodawcą.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu... nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabywane usługi (np. transportowe) oraz towary (materiały biurowe) służą do realizacji ww. działań projektowych, których koszty w całości są pokrywane w ramach Programu Horyzont 2020.

W związku z powyższym opisem, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu... nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu....

Tym samym należy uznać, że w ww. zakresie Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie te rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl