0114-KDIP4.4012.202.2017.2.AKO - Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "Aktywizacja mieszkańców poprzez tworzenie miejsc rekreacji w gminie".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.202.2017.2.AKO Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "Aktywizacja mieszkańców poprzez tworzenie miejsc rekreacji w gminie".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2017 r. (data wpływu 18 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "Aktywizacja mieszkańców poprzez tworzenie miejsc rekreacji w gminie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "Aktywizacja mieszkańców poprzez tworzenie miejsc rekreacji w gminie".

Złożony wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. organu z dnia 19 czerwca 2017 r. nr 0114-KDIP4.4012.202.2017.1.AKO pismem z dnia 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) Gmina prosi o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pod nazwą "Aktywizacja mieszkańców poprzez tworzenie miejsc rekreacji w gminie...". W ramach projektu zostanie wybudowana następująca infrastruktura:

1. Budowa boiska przy szkole w M.

2. Projekt wyposażenia i montażu urządzeń siłowni terenowej na działce 959/7 w J. gmina...,

3. Projekt wyposażenia i montażu urządzeń siłowni terenowej na działce 648 w K. gmina...,

4. Projekt wyposażenia i montażu urządzeń siłowni terenowej na działce 496 w L. gmina...,

5. Projekt wyposażenia i montażu urządzeń małej architektury na części działki 1061/2 w J. gmina...,

6. Projekt wyposażenia i montażu placu zabaw na działce nr 1184 w miejscowości G. gmina....

Projekt będzie realizowany zgodnie z warunkami podpisanej umowy o przyznaniu pomocy z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Realizację ww. projektu Gmina planuje zakończyć do 30 września 2017 r. Celem projektu jest udostępnienie mieszkańcom gminy... infrastruktury pełniącej funkcje turystyczne i rekreacyjne poprzez budowę siłowni terenowych w miejscowościach..., placu zabaw w miejscowości G., boiska w miejscowości M. oraz montaż małej architektury w miejscowości.... Wybudowana infrastruktura będzie stanowiła mienie gminne (nie zostanie przekazana innemu podmiotowi czy jednostce budżetowej), mieszkańcy Gminy będą korzystać z ww. infrastruktury nieodpłatnie, Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat i nie będzie prowadzić na tym terenie sprzedaży opodatkowanej. Jest to zadanie własne Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Po zrealizowaniu ww. projektu Gmina otrzyma pomoc w wysokości 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji. W kosztach kwalifikowalnych inwestycji uwzględniono podatek VAT, którego Gmina nie może odzyskać z Urzędu Skarbowego z powodu braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Czynnościami opodatkowanymi są przychody z tytułu sprzedaży wody i odprowadzania ścieków (brak zakładu budżetowego), z tytułu czynszów za wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym, lokali użytkowych oraz wynajem pomieszczeń i gruntu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina uznała, iż nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją ww. inwestycji, z powodu braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ww. ustawy). Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Powyższa zasada wyklucza tym samym możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, zamierza zrealizować projekt pod nazwą "Aktywizacja mieszkańców poprzez tworzenie miejsc rekreacji w gminie". Projekt będzie realizowany zgodnie z warunkami podpisanej umowy o przyznaniu pomocy z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Realizację ww. projektu Gmina planuje zakończyć do 30 września 2017 r. Celem projektu jest udostępnienie mieszkańcom gminy... infrastruktury pełniącej funkcje turystyczne i rekreacyjne poprzez budowę siłowni terenowych w miejscowościach..., placu zabaw w miejscowości G., boiska w miejscowości M. oraz montaż małej architektury w miejscowości.... Wybudowana infrastruktura będzie stanowiła mienie gminne (nie zostanie przekazana innemu podmiotowi czy jednostce budżetowej), mieszkańcy będą korzystać z ww. infrastruktury nieodpłatnie, Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat i nie będzie prowadzić na tym terenie sprzedaży opodatkowanej. Jest to zadanie własne Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W odniesieniu do powyższego opisu wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących realizację powyższej inwestycji.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, odliczenie podatku uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, wybudowana infrastruktura będzie stanowiła mienie gminne, mieszkańcy będą z niej korzystać nieodpłatnie, Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat i nie będzie prowadzić na tym terenie sprzedaży opodatkowanej. Ponadto, jest to zadanie własne Gminy, nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Tym samym, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu pn. "Aktywizacja mieszkańców poprzez tworzenie miejsc rekreacji w gminie".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojecie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestie te rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl