0114-KDIP4.4012.201.2019.1.AK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.201.2019.1.AK Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2019 r. (data wpływu 2 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu pn. E... - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu pn. E....

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

P. (P.) jest państwową osoba prawną, utworzoną na podstawie ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tego aktu prawnego P. realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, w szczególności mikro-przedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

P. uczestniczy, po raz szósty, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. E... (E.) finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (C.), z dnia... r., w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

KE za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (E) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu E. (edycja VI) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w marcu 2018 r. (sygnatura...) i rozstrzygnięty pod koniec 2018 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji projektu E. zostało wybrane konsorcjum E... - Cn (E.-Cn.), w skład którego wchodzą następujące instytucje: (1) koordynator - P., (2) Instytut...., (3) Uniwersytet..., (4) T., (5) Fundacja..., (6) Stowarzyszenie....

Koordynatorem i liderem konsorcjum jest P., który uczestniczy w realizacji projektu na mocy dwóch umów:

1.

umowy z KE - umowa ramowa o partnerstwie (Framework Partnership Agreement - FPA) nr... - E... E.), oraz

2.

szczegółowej umowy o dotację (Specific Grant Agreement) nr... - E.-Cn - C.E-E.-....

P. otrzymuje również środki z budżetu Państwa na finansowanie tego projektu na podstawie Uchwały nr. Rady Ministrów z dnia... r. w sprawie ustanowienia Programu Wieloletniego pn. "Udział Polski w Programie na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (C.) oraz w instrumentach finansowych programów UE wspierających konkurencyjność przedsiębiorstw, w latach 2015-2021".

Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt E. dotyczą następujących obszarów:

1.

usługi informacyjne dotyczące współpracy i internacjonalizacji - rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania i perspektyw rynku wewnętrznego, towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych, aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MŚP oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z tych programów; wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na sektor MŚP, wkład w przeprowadzenie przez KE oceny oddziaływania, wykorzystanie dostępnych narzędzi mających na celu włączenie MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego;

2.

usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz wiedzy - informowanie i podnoszenie świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji, rozpowszechnianie wyników badań dotyczących innowacji i transferu technologii, oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwienie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami zawierającymi aspekty własności intelektualnej;

3.

usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa MŚP w Programie Ramowym na rzecz Badań i Innowacji Horyzont 2020 (H2020) - podnoszenie świadomości MŚP w zakresie H2020, pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz znalezieniu odpowiednich partnerów, z którymi mogliby wspólnie przygotowywać propozycje projektów do H2020.

W ramach projektu E., P. świadczy te usługi przedsiębiorcom oraz innym beneficjentom projektu bezpłatnie. P. realizuje usługi sieciowe m.in. w następujących formach: prowadzenie indywidualnych konsultacji w biurze ośrodka, za pośrednictwem poczty elektronicznej i telefonu; organizacja konferencji, seminariów, szkoleń i warsztatów; organizacja wyjazdowych i przyjazdowych misji handlowych oraz udział w targach i wystawach zagranicznych; zamieszczanie ofert firm w sieciowych bazach danych; wydawanie biuletynów informacyjnych i innych opracowań; prowadzenie strony internetowej. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji projektu E. (świadczone usługi) są pokrywane z grantu KE, finansowane ze środków Programu C. (pokrywają one 60% kosztów projektu) oraz ze środków budżetu państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów (pokrywają one 40% kosztów projektu).

W związku z realizacją zadań projektu P. zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu, menedżer projektu, konsultanci ds. informacji oraz asystent projektu. W ramach projektu P. zatrudnia również osoby na podstawie umów cywilnoprawnych do wykonywania poszczególnych zadań (np. prelegenci seminariów). Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z EASME wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety (np.: hotele, bilety kolejowe i autobusowe), podwykonawstwo (np. usługi związane z drukiem biuletynu, wynajmem sali na seminaria, itp.) i inne koszty (np.: koszty materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.).

Zgodnie z art. 5.5 szczegółowej umowy o dotację kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym w projekcie E., chyba że partner projektu może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy P. ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu E...?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, P. nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca uczestniczy, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. E... (E.) finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (C.), z dnia... r., w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.

KE za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu E. (edycja VI) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji projektu E. zostało wybrane konsorcjum E... - Cn. (E.-Cn.), w skład którego wchodzą następujące instytucje: (1) koordynator - P., (2) Instytut..., (3) Uniwersytet..., (4) T., (5) Fundacja..., (6) Stowarzyszenie....

Koordynatorem i liderem konsorcjum jest P.

P. otrzymuje również środki z budżetu Państwa na finansowanie tego projektu na podstawie Uchwały nr 17/2015 Rady Ministrów z dnia 3 lutego 2015 r. w sprawie ustanowienia Programu Wieloletniego pn. "Udział Polski w Programie na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (C.) oraz w instrumentach finansowych programów UE wspierających konkurencyjność przedsiębiorstw, w latach 2015-2021".

Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt E. dotyczą następujących obszarów:

1.

usługi informacyjne dotyczące współpracy i internacjonalizacji;

2.

usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz wiedzy;

3.

usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa MŚP w Programie Ramowym na rzecz Badań i Innowacji Horyzont 2020 (H2020).

W ramach projektu E., P. świadczy te usługi przedsiębiorcom oraz innym beneficjentom projektu bezpłatnie.

P. realizuje usługi sieciowe m.in. w następujących formach: prowadzenie indywidualnych konsultacji w biurze ośrodka, za pośrednictwem poczty elektronicznej i telefonu; organizacja konferencji, seminariów, szkoleń i warsztatów; organizacja wyjazdowych i przyjazdowych misji handlowych oraz udział w targach i wystawach zagranicznych; zamieszczanie ofert firm w sieciowych bazach danych; wydawanie biuletynów informacyjnych i innych opracowań; prowadzenie strony internetowej. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji projektu E. (świadczone usługi) są pokrywane z grantu KE, finansowane ze środków Programu C. (pokrywają one 60% kosztów projektu) oraz ze środków budżetu państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów (pokrywają one 40% kosztów projektu).

Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z EASME wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety (np.: hotele, bilety kolejowe i autobusowe), podwykonawstwo (np. usługi związane z drukiem biuletynu, wynajmem sali na seminaria, itp.) i inne koszty (np.: koszty materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.).

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy ma on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji ww. programu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, dokonywane zakupy towarów i usług w ramach opisanego programu nie służą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawca bowiem, przydzielone mu czynności na rzecz przedsiębiorców oraz innych beneficjentów projektu wykonuje bezpłatnie. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą więc czynnościom opodatkowanym. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu.

Reasumując, skoro towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego programu E....

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl