0114-KDIP4-3.4012.831.2021.4.RK - Stosowanie w ewidencji VAT (JPK) oznaczenia GTU_12

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.831.2021.4.RK Stosowanie w ewidencji VAT (JPK) oznaczenia GTU_12

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 17 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii obowiązku oznaczenia świadczonych usług symbolem GTU_12. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 21 marca 2022 r. (wpływ 21 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej na swojej stronie internetowej. Klientami są trzy podmioty z innych państw niż Polska (europejskich i pozaeuropejskich). Wszystkie niezbędne czynności technologiczne związane z poszukiwaniem reklam należą do klientów Wnioskodawcy. Wnioskodawca wystawia faktury raz w miesiącu, a jej wysokość uzależniona będzie w zależności od ilości tzw. odsłon.

Działalność Wnioskodawcy jest sklasyfikowana w PKD pod symbolem 63.12.Z - Działalność portali internetowych, a w klasyfikacji PKWiU 63.11.20 "Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie - PKWiU z 2015 r., natomiast symbol 63.11.30 jest zgodny z PKWiU z 2008 r.

Wnioskodawca zawarł umowę pisemną tylko z jednym z podmiotów. Z dwoma pozostałymi została zawarta umowa ustna. Zgodnie z zawartą umową pisemną: Klient będzie zarządzać serwerem reklam i zamówieniami ruchu reklam dla strony internetowej Wnioskodawcy. Klient będzie zajmować się fakturowaniem i pobieraniem opłat od reklamodawców, którzy kupują u Klienta reklamy na powierzchni udostępnianej na stronie internetowej przez Wnioskodawcę Klientowi.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy za odpłatne udostępnianie powierzchni na stronie internetowej uzależnione będzie od ilości tzw. odsłon i wynosić będzie 75% przychodów netto uzyskanych przez Klienta Wnioskodawcy. "Przychód netto" oznacza przychód faktycznie otrzymany przez Klienta od reklamodawców pomniejszony o podatki.

Dodatkowo w związku z działalnością opisaną powyżej Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody z tytułu abonamentu opłacanego na 3 miesiące w wysokości kilku dolarów brutto pozwalającego na korzystanie ze strony internetowej Wnioskodawcy (tej samej na której powierzchnia udostępniania jest na cele reklamowe) bez wyświetlania reklam.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy również usługi programistyczne dla jednego podmiotu rozliczane wg stawki godzinowej. Usługi programistyczne nie są związane z pozostałym zakresem działalności i nie są przedmiotem wniosku o interpretację.

Wnioskodawca do końca 2021 r. wybrał jako metodę rozliczeń podatek liniowy na podstawie art. 30c u.p.d.o.f. Od 2022 r. Wnioskodawca zamierza przejść na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w art. 6 do 22 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, Wnioskodawca nie spełnia warunków wyłączeń z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 wymienionej wyżej ustawy.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca, zgodnie z art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie prowadził ewidencję przychodów, przechowywał ewidencję oraz dowody, na podstawie których dokonuje się wpisów do ewidencji, a także dowody zakupu, w miejscu wykonywania działalności, będzie prowadził wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także, z uwagi na to, że jest płatnikiem podatku od towarów i usług, sporządza i przechowuje rejestry VAT, oraz sporządzane na ich podstawie Jednolite Pliki Kontrolne.

Odpłatne udostępnianie powierzchni na cele reklamowe na własnych stronach internetowych, wykonywane jest w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Uzyskiwane przychody zamierza on opodatkowywać stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit.a. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wysokości stawki ryczałtu za odpłatne udostępnianie powierzchni na własnej stronie internetowej na cele reklamowe, czy prawidłowa jest stawka 8,5%, 8,5 i 12,5% czy też 15%.

W zakresie podatku VAT wykonywana przez Wnioskodawcę działalność sklasyfikowana w PKD pod symbolem 63.12.Z - Działalność portali internetowych, a w klasyfikacji PKWiU 63.11.20 "Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie" - PKWiU z 2015 r., natomiast symbol 63.11.30 jest zgodny z PKWiU z 2008 r. może być uznana za usługę niematerialną w rozumieniu potocznym natomiast nie jest wskazana w przepisach rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.) dlatego Wnioskodawca ma wątpliwość czy powinienem oznaczać swoje transakcje kodem GTU_12 czy nie.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W celu wyświadczenia usługi Wnioskodawca tylko udostępnia powierzchnię na własnej stronie internetowej. Wnioskodawca nie jest autorem reklam umieszczanych na stronie. Warunkiem publikacji reklam na stronie internetowej Wnioskodawcy jest wyłącznie zawarcie z Wnioskodawcą umowy w zakresie udostępniania powierzchni na cele reklamowe. Wnioskodawca nie ma wpływu na wygląd i treść reklam umieszczanych na swojej stronie internetowej.

Pytanie

Czy faktury z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na stronie podlegają obowiązkowi oznaczenia symbolem GTU_12 usług o charakterze niematerialnym?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on obowiązku stosowania w ewidencji oznaczenia GTU_12 dla świadczenia usług odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika - (art. 99 ust. 7c). Zgodnie z treścią art. 99 ust. 11c ustawy o podatku od towarów i usług deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

- rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

- kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

- kontrahentów;

- dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji - art. 109 ust. 3b ustawy.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.). Z przepisów tego rozporządzenia wynika, że plik JPK dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o dostawach niektórych wyrobów i świadczonych usługach wraz z odpowiednim ich oznaczeniem oraz oznaczenia dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia, poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące świadczenia usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych - oznaczenie "12".

Działalność Wnioskodawcy jest sklasyfikowana w PKD pod symbolem 63.12.Z - Działalność portali internetowych, a w klasyfikacji PKWiU 63.11.20 "Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie" - PKWiU z 2015 r., natomiast symbol 63.11.30 jest zgodny z PKWiU z 2008 r.

W ustawie o podatku od towarów i usług jak i obowiązujących na jej podstawie rozporządzeniach brak jest definicji usług o charakterze niematerialnym, które należy oznaczać GTU_12. W ww. rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług wskazano, że oznaczenie "12" należy stosować do świadczenia usług doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.

Natomiast Wnioskodawca świadczy usługi odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej ujęte w PKD pod symbolem 63.12.Z - Działalność portali internetowych, a w klasyfikacji PKWiU 63.11.20 "Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie" - PKWiU z 2015 r., natomiast symbol 63.11.30 jest zgodny z PKWiU z 2008 r.

Zdaniem Wnioskodawcy mając na uwadze rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług oraz przedstawiony opis prawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma obowiązku stosowania w ewidencji oznaczenia GTU_12 dla świadczenia usług odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej, gdyż jak wskazał wykonywana działalność nie mieści się w wymienionych przez Ministerstwo Finansów definicjach usług niematerialnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Według art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

W myśl art. 99 ust. 11b ustawy:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Na podstawie art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Przepis art. 99 ust. 13b ustawy stanowi:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)

kontrahentów;

4)

dowodów sprzedaży i zakupów.

Według art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

W myśl art. 109 ust. 14 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988 z późn. zm.).

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2021 r.,

poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące świadczenia usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych - oznaczenie "12".

Powyższy przepis został zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c tiret drugie rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 czerwca 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 1179). Zgodnie z treścią przepisu zmienionego, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2021 r.:

Poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące świadczenia usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, w tym doradztwa prawnego i podatkowego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19), w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2), prawnych (PKWiU 69.1), zarządczych (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1), firm centralnych (PKWiU 70.1), marketingowych lub reklamowych (PKWiU 73.1), badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2), w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72) oraz w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5) - oznaczenie "GTU_12".

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą głównie w zakresie odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej na swojej stronie internetowej. Wszystkie niezbędne czynności technologiczne związane z poszukiwaniem reklam należą do Pana klientów. Wystawia Pan faktury raz w miesiącu, a ich wysokość uzależniona będzie od ilości tzw. odsłon. Jest Pan zarejestrowanym czynny podatnikiem VAT.

Pana działalność jest sklasyfikowana w PKD pod symbolem 63.12.Z - Działalność portali internetowych, a w klasyfikacji PKWiU 63.11.20 "Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie" - PKWiU z 2015 r., natomiast symbol 63.11.30 jest zgodny z PKWiU z 2008 r.

Zawarł Pan umowę pisemną tylko z jednym z podmiotów. Z dwoma pozostałymi została zawarta umowa ustna. Zgodnie z zawartą umową pisemną: Klient będzie zarządzać serwerem reklam i zamówieniami ruchu reklam dla Pana strony internetowej. Klient będzie zajmować się fakturowaniem i pobieraniem opłat od reklamodawców, którzy kupują u Klienta reklamy na powierzchni udostępnianej na stronie internetowej przez Pana Klientowi.

W celu wyświadczenia usługi udostępnia Pan tylko powierzchnię na własnej stronie internetowej. Nie jest Pan autorem reklam umieszczanych na stronie. Warunkiem publikacji reklam na Pana stronie internetowej jest wyłącznie zawarcie umowy w zakresie udostępniania powierzchni na cele reklamowe.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy, Pana wątpliwości dotyczą obowiązku oznaczania symbolem GTU_12 faktur z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej.

Odnosząc się do zadanego przez Wnioskodawcę pytania należy zaznaczyć, że kody GTU są stosowane w części ewidencyjnej pliku JPK VAT przesyłanego z deklaracją w odniesieniu do wystawianych faktur, ale nie są one umieszczane na fakturze.

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia w części ewidencyjnej JPK_VAT z deklaracją oznaczenie GTU_12 odnosi się do usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, w zakresie rachunkowości i audytu finansowego, prawnych, zarządczych, firm centralnych, marketingowych lub reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie pozaszkolnych form edukacji.

W ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w obowiązujących na jej podstawie rozporządzeniach, brak jest definicji usług o charakterze niematerialnym, które należy oznaczać GTU_12. Zapis ten należy rozumieć względnie szeroko, uwzględniając faktyczną treść świadczonej usługi. Pomocna w tym przypadku może być Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2015 r.

Należy nadmienić, że zmiana treści przepisu obowiązująca od 1 lipca 2021 r. miała charakter doprecyzowujący. W celu wyjaśnienia wątpliwości interpretacyjnych doprecyzowano brzmienie zapisu poprzez przypisanie, do wymienionych usług o charakterze niematerialnym objętych oznaczeniem GTU "12", symboli PKWiU wg klasyfikacji PKWiU 2015.

A zatem dla prawidłowego określenia, czy jest Pan zobowiązany do oznaczenia usług opisanych we wniosku GTU_12, istotnym jest przede wszystkim odpowiednie sklasyfikowanie tych usług w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015.

Jak wynika z opisu sprawy, w celu wyświadczenia usługi, na podstawie zawartej umowy, udostępnia Pan powierzchnię na własnej stronie internetowej, nie jest Pan autorem reklam umieszczanych na stronie. Usługi te klasyfikuje Pan wg PKWiU z 2015 w grupowaniu 63.11.20 "Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie".

Mając na względzie powyższe, w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że nie jest Pan zobowiązany do stosowania oznaczenia GTU_12 w odniesieniu do usług odpłatnego udostępniania powierzchni reklamowej na swojej stronie internetowej, sklasyfikowanych w PKWiU z 2015 r. jako 63.11.20.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy kwestii obowiązku oznaczenia symbolem GTU_12 świadczonych usług (pytanie oznaczone nr 3). W pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.)

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl