0114-KDIP4-3.4012.71.2022.2.IG - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu w zakresie OZE

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-3.4012.71.2022.2.IG Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu w zakresie OZE

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

17 grudnia 2021 r. Gmina podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...) porozumienie na współfinansowanie przedsięwzięć niskoemisyjnych ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów w ramach Programu (...) na podstawie złożonego przez Gminę wniosku z (...).

Projekt realizowany przez Gminę polega na wsparciu finansowym i technicznym mieszkańców w procesie wymiany starych źródeł ciepła na nowe niskoemisyjne, poprzez udzielenie dofinansowania do wymiany starych źródeł oraz zapewnieniu wsparcia organizacyjnego w realizacji ww. inwestycji. W wyniku realizacji zapisów porozumienia Gmina planuje wymianę i likwidację źródeł ciepła w (...) budynkach mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy. Założono również, że w celu zapewnienia efektywności energetycznej (...) budynków przejdzie termomodernizację polegającą na dociepleniu zewnętrznych przegród, wymianę okien, wymianę drzwi oraz ewentualne docieplenie stropów. Przedmiotowy zakres zostanie wykonany przez Wykonawcę wyłonionego w procedurze przetargowej zgodnie z zapisami Ustawy Prawo zamówień publicznych. Sam proces realizacji zakresu rzeczowego zostanie poprzedzony naborem przeprowadzonym wśród mieszkańców Gminy, który chcieliby skorzystać z tej formy dofinansowania. Przedmiotowy nabór zostanie prowadzony na podstawie opracowanego przez zespół zadaniowy regulaminu. Realizacja założeń porozumienia przyczyni się do znacznego ograniczenia stężeń zanieczyszczeń w powietrzu w sezonie grzewczym (wynikających z zużycia energii na cele grzewcze - niskiej emisji zanieczyszczeń). Biorąc pod uwagę powyższe, potwierdza się, że cele i efekty jego realizacji będą dotyczyły likwidacji niskiej emisji w regionie.

Całkowita wartość kosztów przewidzianych w ramach porozumienia wynosi (...). Wszystkie koszty stanowić będą wydatek kwalifikowany. Wnioskodawca planuje sfinansować powyższe koszty z następujących źródeł:

- środki przekazane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości (...),

- wkład własny Wnioskodawcy pokrywający (...) pochodzących ze środków Gminy. Na przedmiotowy koszty realizacji przedsięwzięcia składać się będą wydatki poniesione na następujący zakres:

- wymiany urządzeń grzewczych i instalacją pompy ciepła wraz z wykonaniem instalacji - (...)

- termomodernizacja budynków - (...),

- nadzór inwestorski - (...),

- doradztwo energetyczne - (...),

- działania informacyjno - promocyjne - (...),

- wynagrodzenia pracownicze - (...).

Projekt realizowany przez Gminę polega na wsparciu finansowym i technicznym mieszkańców w procesie wymiany starych źródeł ciepła na nowe niskoemisyjne, poprzez udzielenie dofinansowania do wymiany starych źródeł oraz zapewnieniu wsparcia organizacyjnego w realizacji ww. inwestycji. Tym samym zakres projektu polegający na wymianie źródeł ciepła oraz przeprowadzeniu prac termomodernizacyjnych stanowi podstawowy i kluczowy element przedsięwzięcia, na które Wnioskodawca zamierza przeznaczyć (...) kosztów przewidzianych wnioskiem.

Pozostały zakres rzeczowo - finansowy stanowić będzie element uzupełniający niezbędny dla prawidłowej realizacji postanowień porozumienia. Jednocześnie należy podkreślić, iż przy szacowaniu kosztów realizacji przedsięwzięcia Wnioskodawca wziął pod uwagę średnie ceny na wymianę urządzeń grzewczych jakie uzyskał w ramach ogłoszonych postępowań przetargowych na realizację inwestycji w zakresie gospodarki niskoemisyjnej. Jednocześnie wzięto pod uwagę założenia programu (...), gdzie średni koszt realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego w jednym budynku, a w przypadku budynku o dwóch lokalach - w jednym lokalu, nie może przekroczyć (...).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań wynikających i programu (...) będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ramach realizowanego projektu (...) Gmina będzie prowadziła działania polegające na wymianie urządzeń grzewczych, wykonaniu prac termomodernizacyjnych w budynkach mieszkalnych osób prywatnych będących mieszkańcami gminy, na podstawie umowy użyczenia zawartej pomiędzy stronami. Zgodnie z założeniami projektu prace będą wykonywane przez Gminę, która wyłoni wykonawcę przedmiotowych prac w ramach procedury przetargowej. Zainstalowane piece przez okres pięciu lat, to jest przez okres trwałości projektu stanowić będą własność Gminy a po tym okresie zostaną nieodpłatnie przekazane na własność mieszańców na podstawie odrębnej umowy.

Pytanie

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina jako podmiot niebędący podatnikiem VAT w zakresie w jakim realizuje zadania, które zostały nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, i dla realizacji których została powołana wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Dotyczą one wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone w ustawie na rzecz innych podmiotów.

Do podstawowych, własnych zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty zgodnie z art. 2 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, 2491 i z 2018 r. poz. 62, 86 i 650), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność gminy obejmuje również zadania publiczne niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Gmina wykonuje zadania w ramach władztwa publicznego, które nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia ani zwrotu podatku w pełnej wysokości w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Gmina jest co prawda czynnym podatnikiem VAT, jednak jedynie w zakresie pojedynczych czynności, jak np. budowa kanalizacji sanitarnej dla mieszkańców.

Zadania publiczne, które Gmina wykonuje we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność dotyczą wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, które są zastrzeżone w ustawie na rzecz innych podmiotów. Do podstawowych, własnych zadań gminy, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Koszty planowane do poniesienia w ramach przedmiotowej operacji dotyczą wymiany piecy w gospodarstwach indywidualnych zlokalizowanych na terenie gminy oraz przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych. Zakres kosztów uwzględnia status Wnioskodawcy. Wszystkie roboty i zakupy, w ramach których Gmina opłaci VAT nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W tej sytuacji przyszły podatek nie będzie mógł zostać odliczony przez Gminę a więc stanowić będzie koszt kwalifikowany.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)

nabycia towarów i usług,

b)

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że podpisali Państwo z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...) porozumienie na współfinansowanie przedsięwzięć niskoemisyjnych ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów w ramach Programu (...) na podstawie złożonego przez Państwa wniosku.

Projekt przez Państwo realizowany polega na wsparciu finansowym i technicznym mieszkańców w procesie wymiany starych źródeł ciepła na nowe niskoemisyjne, poprzez udzielenie dofinansowania do wymiany starych źródeł oraz zapewnieniu wsparcia organizacyjnego w realizacji ww. inwestycji. W wyniku realizacji zapisów porozumienia planują Państwo wymianę i likwidację źródeł ciepła w (...) budynkach mieszkalnych zlokalizowanych na Państwa terenie. Założono również, że w celu zapewnienia efektywności energetycznej (...) budynków przejdzie termomodernizację polegającą na dociepleniu zewnętrznych przegród, wymianę okien, wymianę drzwi oraz ewentualne docieplenie stropów. Przedmiotowy zakres zostanie wykonany przez Wykonawcę wyłonionego w procedurze przetargowej zgodnie z zapisami Ustawy Prawo zamówień publicznych. Sam proces realizacji zakresu rzeczowego zostanie poprzedzony naborem przeprowadzonym wśród Państwa mieszkańców, którzy chcieliby skorzystać z tej formy dofinansowania. Przedmiotowy nabór zostanie prowadzony na podstawie opracowanego przez zespół zadaniowy regulaminu. Realizacja założeń porozumienia przyczyni się do znacznego ograniczenia stężeń zanieczyszczeń w powietrzu w sezonie grzewczym wynikających z zużycia energii na cele grzewcze - niskiej emisji zanieczyszczeń. Cele i efekty jego realizacji będą dotyczyły likwidacji niskiej emisji w regionie.

Wszystkie koszty stanowić będą wydatek kwalifikowany. Planują Państwo sfinansować powyższe koszty z następujących źródeł:

- środki przekazane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości (...)%,

- wkład własny pokrywający (...) pochodzący z Państwa środków.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań wynikających z programu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ramach realizowanego projektu będą Państwo prowadzili działania polegające na wymianie urządzeń grzewczych, wykonaniu prac termomodernizacyjnych w budynkach mieszkalnych osób prywatnych będących mieszkańcami gminy, na podstawie umowy użyczenia zawartej pomiędzy stronami. Zgodnie z założeniami projektu prace będą wykonywane przez Gminę, która wyłoni wykonawcę przedmiotowych prac w ramach procedury przetargowej. Zainstalowane piece przez okres pięciu lat, to jest przez okres trwałości projektu stanowić będą Państwa własność a po tym okresie zostaną nieodpłatnie przekazane na własność mieszańców na podstawie odrębnej umowy.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sytuacji nie zostanie spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ - jak Państwo wskazali - towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań wynikających z programu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań wynikających z programu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy nadmienić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 239 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl