0114-KDIP4-2.4012.93.2019.1.MC - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.93.2019.1.MC Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2019 r. (data wpływu 31 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie działa na terenie Gminy, która położona jest w południowej części (...).

Tereny Gminy dla wielu kojarzą się ze śliwkami, które na tym terenie z powodzeniem uprawiane są i przetwarzane przez miejscowych sadowników. Istnieją tu również bogate tradycje kulturowe związane z tymi owocami. Od wielu lat są one także jednym z elementów stanowiących o atrakcyjności turystycznej Gminy. W oparciu o nie coraz więcej podmiotów gastronomicznych wykorzystuje je w swojej działalności. Gmina z powodzeniem od kilkunastu lat organizuje imprezę plenerową (...), podczas której prezentowane są różne możliwości jej zastosowania. W trakcie imprezy odbywają się liczne konkursy i degustacje.

Również Stowarzyszenie podejmuje różnego rodzaju działania związane ze śliwką, zachowaniem dziedzictwa kulturowego oraz promocją innych produktów lokalnych. Jednak to co stanowi o sile i rozpoznawalności Gminy, to właśnie śliwka, a także inne suszone owoce, tzw. (...) (mix śliwka, jabłka i gruszki), które znajdują się na liście produktów tradycyjnych MRiRW. Pomimo licznych działań różnych instytucji i organizacji coraz bardziej odczuwalny wydaje się brak jednolitej strategii w podejściu o promocji Gminy w oparciu o silną i konkurencyjną markę, tworzoną w przemyślany sposób przez wszystkie zainteresowane podmioty, a więc samorząd, NGO i przedsiębiorców, w tym samych sadowników.

Niniejszy projekt jest odpowiedzią na obserwowany już od dłuższego czasu problem braku współpracy w zakresie stworzenia jednolitej marki, która mogłaby przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności turystycznej obszaru.

Projekt zakłada więc podjęcie kompleksowych działań, których efektem będzie wdrożenie marki (...):

1. Inwentaryzacja produktów lokalnych z terenu Gminy, które mogłyby stać się wiodącymi w kontekście tworzonej marki (wolontariat)

2. Certyfikacja produktów lokalnych opatrzonych logiem (...):

* opracowanie regulaminu,

* wykonanie dyplomu certyfikacyjnego,

* koszt komisji certyfikującej (wolontariat),

* zakup tabliczek do oznakowania certyfikowanych podmiotów,

3. Przygotowanie pakietów turystycznych certyfikowanych podmiotów,

* spotkanie wszystkich podmiotów z trenerem marki,

* opracowanie zebranych materiałów przez trenera marki,

4. Wykonanie logotypu marki (...),

5. Zakup namiotu promocyjnego z oznakowaniem,

6. Skład i wydruk folderu promującego markę (...) (1000 egz.),

7. Zakup gadżetów promocyjnych z oznakowaniem marki (rękodzieło, wzór śliwka, 500 egz.)

W projekcie uczestniczyć będzie 25 osób, które zdecydują się na wspólne budowanie marki (...) (przedstawiciele samorządu, NGO, przedsiębiorcy, twórcy ludowi). Dostęp do projektu będzie otwarty.

Stowarzyszenie od wielu lat działa w sferze wspierania inicjatyw turystyczno-rekreacyjnych. Zauważa się, że istnieje potrzeba wsparcia działań samorządowych poprzez stworzenie dodatkowej oferty właśnie w tym zakresie.

Dlatego też Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinasowanie na zorganizowanie warsztatów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" poddziałanie "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność".

W pobliżu budynku znajduje się bezpłatny parking i przystanek. Realizacja projektu: 11 stycznia -16 grudnia 2019 r. Projekt nie przewiduje udziału wolontariuszy w projekcie.

Stowarzyszenie Rozwoju i Promocji Gminy nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nazwa operacji: (...).

Cel operacji: "Celem zadania jest zrównoważony rozwój obszaru oraz wzrost atrakcyjności turystycznej (...) poprzez działania związane z promocją bazującą na zasobach lokalnych Gminy do dnia złożenia wniosku o rozliczenie grantu".

Stowarzyszenie w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności.

Realizatorem operacji jest Stowarzyszenie i wszystkie usługi, a następnie faktury, są wystawiane na Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację jw. projektu Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją wskazanego zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w (...) jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca działa na terenie Gminy, która położona jest w południowej części (...). Tereny Gminy a dla wielu kojarzą się ze śliwkami, które na tym terenie z powodzeniem uprawiane są i przetwarzane przez miejscowych sadowników. Istnieją tu również bogate tradycje kulturowe związane z tymi owocami. Od wielu lat są one także jednym z elementów stanowiących o atrakcyjności turystycznej Gminy. W oparciu o nie coraz więcej podmiotów gastronomicznych wykorzystuje je w swojej działalności. Gmina z powodzeniem od kilkunastu lat organizuje imprezę plenerową (...), podczas której prezentowane są różne możliwości jej zastosowania. W trakcie imprezy odbywają się liczne konkursy i degustacje. Stowarzyszenie podejmuje różnego rodzaju działania związane ze śliwką, zachowaniem dziedzictwa kulturowego oraz promocją innych produktów lokalnych. Jednak to co stanowi o sile i rozpoznawalności Gminy, to śliwka, a także inne suszone owoce, tzw. (...) (mix śliwka, jabłka i gruszki), które znajdują się na liście produktów tradycyjnych MRiRW. Pomimo licznych działań różnych instytucji i organizacji coraz bardziej odczuwalny wydaje się brak jednolitej strategii w podejściu o promocji Gminy w oparciu o silną i konkurencyjną markę, tworzoną w przemyślany sposób przez wszystkie zainteresowane podmioty, a więc samorząd, NGO i przedsiębiorców, w tym samych sadowników. Realizowany projekt jest odpowiedzią na obserwowany już od dłuższego czasu problem braku współpracy w zakresie stworzenia jednolitej marki, która mogłaby przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności turystycznej obszaru. Projekt zakłada podjęcie kompleksowych działań, których efektem będzie wdrożenie marki (...):

1.

inwentaryzacja produktów lokalnych z terenu gminy, które mogłyby stać się wiodącymi w kontekście tworzonej marki (wolontariat),

2.

certyfikacja produktów lokalnych opatrzonych logiem (...) (opracowanie regulaminu, wykonanie dyplomu certyfikacyjnego, koszt komisji certyfikującej (wolontariat), zakup tabliczek do oznakowania certyfikowanych podmiotów),

3.

przygotowanie pakietów turystycznych certyfikowanych podmiotów (spotkanie wszystkich podmiotów z trenerem marki, opracowanie zebranych materiałów przez trenera marki),

4.

wykonanie logotypu marki (...),

5.

zakup namiotu promocyjnego z oznakowaniem,

6.

skład i wydruk folderu promującego markę (...) (1000 egz.),

7.

zakup gadżetów promocyjnych z oznakowaniem marki (rękodzieło, wzór śliwka, 500 egz.).

W projekcie uczestniczyć będzie 25 osób, które zdecydują się wspólne budowanie marki (...) (przedstawiciele samorządu, NGO, przedsiębiorcy, twórcy ludowi). Dostęp do projektu będzie otwarty. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nazwa operacji to: (...). Celem zadania jest zrównoważony rozwój obszaru oraz wzrost atrakcyjności turystycznej (...) poprzez działania związane z promocją bazującą na zasobach lokalnych Gminy do dnia złożenia wniosku o rozliczenie grantu. Stowarzyszenie w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności. Realizatorem operacji jest Stowarzyszenie i wszystkie usługi, a następnie faktury, są wystawiane na Stowarzyszenie.

Wątpliwości dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem (...).

Analiza opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy - związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie planuje w przyszłości prowadzenia takich czynności. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem (...), ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii będącej przedmiotem wniosku (zapytania), tj. prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...). Inne kwestie poruszone we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl