0114-KDIP4-2.4012.716.2021.2.MC - Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług edukacyjnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.716.2021.2.MC Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług edukacyjnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 września 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 17 września 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych usług edukacyjnych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 grudnia 2021 r. (data wpływu 13 grudnia 2021 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą oraz jest czynnym podatnikiem VAT (dalej "Zainteresowany" lub "Wnioskodawca").

W przyszłości planuje podjąć działalność w zakresie prowadzenia szkoły prowadzącej zajęcia pozalekcyjne dla dzieci.

Głównym celem prowadzonych zajęć będzie doskonalenie języka angielskiego w mowie i w za pomocą zajęć praktycznych skoncentrowanych nie tylko na samym języku ale na przekazywanych w tym języku treściach z dziedziny innego przedmiotu. Prowadzone kursy będą miały charakter interdyscyplinarny i wszechstronny - nauka nie ogranicza się do jednej dziedziny. Wiodącymi zajęciami realizowanymi przez Wnioskodawcę są zajęcia z robotyki oraz programowania. W ramach jednych zajęć łączone są elementy m.in. fizyki, techniki, informatyki, biologii, co jednocześnie rozwija wiedzę przedmiotową oraz poprawia znajomość samego języka.

Zajęcia opisane powyżej odbywają się w ramach jednego kursu rocznego, zawierającego szerokie elementy podstawy programowej nauczania języka angielskiego.

Kursy będą odbywać w salach wynajętych w szkołach publicznych i prywatnych oraz lokalach własnych. Część będzie prowadzona w formie nauki zdalnej, online, z instruktorem prowadzącym grupę, zajęć przeprowadzanych w formie stacjonarnej i w formie zdalnej nie różnią się. W czasie lekcji dzieci wraz z nauczycielem mają do wykonania konkretną misję z wplecioną warstwą edukacyjną. Zajęcia będą prowadzone przez przeszkolonych instruktorów, będących pod opieką metodyka języka angielskiego.

Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Wnioskodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani jednostką badawczo-rozwojową.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, nie będą stanowiły usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Osoby prowadzące opisane we wniosku zajęcia nie posiadają statusu nauczyciela, często będą to osoby w trakcie studiów. Przedmiotowe zajęcia będą prowadzone zarówno dla przedszkolaków, jak i dzieci ze szkoły podstawowej. Obecnie zajęcia będą prowadzone w zakresie języka angielskiego nauczanego przy pomocy zajęć warsztatowych wykorzystujących np. zestawy robotyczne klocków (...) czy poprzez programowanie w środowisku gry " (...)". Dzieci będą uczyć się języka poprzez praktyczne, wciągające zajęcia, które umożliwiają naukę połączoną z zabawą. Głównym celem zajęć jest nauka angielskiego. Materiał, słownictwo, konstrukcje gramatyczne itd. są przygotowywane przez metodyków języka angielskiego i pokrywają się z podstawą programową.

Z każdym z rodziców/opiekunów prawnych dziecka zawierana będzie umowa na realizację zajęć będących przedmiotem zapytania.

Zajęcia będą prowadzone w dwóch językach (języku angielskim oraz języku polskim) z uwagi na wiek i poziom językowy dzieci (język polski będzie językiem pomocniczym, wykorzystywanym w celu wyjaśnienia poleceń oraz niezrozumiałych kwestii). Język angielski wprowadzany jest celowo, pod kątem nauki słownictwa, wymowy i gramatyki. Warsztatowy charakter zajęć ma na celu uatrakcyjnienie takiej formy nauki języka w oczach dzieci oraz podniesienie stopnia zaangażowania, niezbędnego w procesie dydaktycznym. Głównym celem zajęć jest nauczanie języka angielskiego, przy wykorzystaniu innych dziedzin nauki, a nie odwrotnie.

Zajęcia z języka angielskiego będą prowadzone tzw. metodą naturalną oraz przy pomocy metodyki zwanej (...): PIGT

P - Prezentacja (wprowadzenie zagadnienia)

I - Interakcja (użycie praktyczne zagadnienia, pomagające przenieść abstrakcyjne pojęcia na poziom konkretów)

G- Gra (wprowadzenie elementu angażującego/zabawowego, utrwalającego wiedzę)

T-Test (sprawdzenie praktyczne zdobytej wiedzy i umiejętności).

Głównym celem jest nauka angielskiego. Używanie nowoczesnych technologii ma wspierać ten cel.

Na zajęciach zarówno elementy technologii (komputer, zestawy (...) czy tablety), czy elementy nauk ścisłych np. logika/ programowanie mają uatrakcyjnić przyswajanie wiedzy z zakresu angielskiego i wykorzystywane tych kompetencji językowych w jak najbardziej praktyczny sposób.

Pod pojęciem "elementów nauk ścisłych" należy głównie rozumieć podstawy programowania oparte na logice. Elementy fizyki czy biologii nie są wykorzystywane.

Uczniowie będą łączyć się z instruktorem poprzez komunikatory internetowe takie jak (...) czy (...). Na swoich komputerach będą mieć uruchomioną grę (...) ze specjalnie przygotowanymi w niej planszami na daną lekcję. W ramach lekcji będą realizować te same cele dydaktyczne co na zajęciach stacjonarnych.

Zajęcia są zawsze na żywo (w czasie rzeczywistym) z instruktorem.

Pytanie

Czy w związku z planowanym świadczeniem przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych, polegających na prowadzeniu zajęć łączących ze sobą elementy nauk ścisłych oraz języka obcego, będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w ramach świadczonych usług, polegających na prowadzeniu zajęć łączących ze sobą elementy nauk ścisłych oraz języka obcego, będą one korzystały ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) (dalej: ustawa lub ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych.

W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy - Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze - w zakresie kształcenia, zwolnione są również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c) finansowane w całości ze środków publicznych - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane wyżej regulacje stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz.UE.L 347, str. 1, z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Z kolei, jak stanowi lit. j ww. przepisu, państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Cytowany art. 132 Dyrektywy umiejscowiony został w Tytule IX "Zwolnienia" rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi edukacyjne na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29. Stosowanie zwolnień od podatku lub stawek preferencyjnych ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług lub stawki obniżonej.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt przedmiotowej sprawy, należy wskazać, że Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Wnioskodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani jednostką badawczo-rozwojową, nie może więc skorzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W przypadku Wnioskodawcy nie znajdzie również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. Zajęcia będą prowadzone przez przeszkolonych instruktorów, będących pod opieką metodyka języka angielskiego.

Ponadto, usługi które zamierza świadczyć Wnioskodawca nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ nie będą stanowić one usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczone przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy do usług, które planuje w przyszłości świadczyć nie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 ani 29, w konsekwencji ma on prawo zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT. Według Wnioskodawcy, tryb w jakim będą przeprowadzane zajęcia (stacjonarnie czy zdalnie) nie ma znaczenia dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

1)

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

2)

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy - Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze - w zakresie kształcenia, zwolnione są również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)

finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane wyżej regulacje stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1, z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Z kolei, jak stanowi lit. j ww. przepisu, państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Cytowany art. 132 Dyrektywy umiejscowiony został w Tytule IX "Zwolnienia" rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi edukacyjne na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Stosowanie zwolnień od podatku lub stawek preferencyjnych ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług lub stawki obniżonej.

Wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadczone przez Pana usługi edukacyjne polegające na prowadzeniu zajęć łączących ze sobą elementy nauk ścisłych oraz języka obcego, będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Z analizy powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, wynika że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, mogą również korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, zwolnione są również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak wskazano we wniosku nie posiada Pan statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Jednocześnie nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani jednostką badawczo-rozwojową. Zatem do świadczonych przez Pana usług nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Ponadto w analizowanym przypadku nie znajdzie również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy bowiem jak wynika z opisu sprawy osoby prowadzące opisane we wniosku zajęcia nie posiadają statusu nauczyciela.

W rozpatrywanej sprawie głównym celem prowadzonych zajęć będzie doskonalenie języka angielskiego w mowie i w piśmie za pomocą zajęć praktycznych skoncentrowanych nie tylko na samym języku ale na przekazywanych w tym języku treściach z dziedziny innego przedmiotu. Prowadzone kursy będą miały charakter interdyscyplinarny i wszechstronny (nauka nie ogranicza się do jednej dziedziny). Wiodącymi zajęciami realizowanymi przez Wnioskodawcę będą zajęcia z robotyki oraz programowania. Obecnie zajęcia będą prowadzone w zakresie języka angielskiego nauczanego przy pomocy zajęć warsztatowych wykorzystujących np. zestawy robotyczne klocków " (...)" czy poprzez programowanie w środowisku gry " (...)". Dzieci będą uczyć się języka poprzez praktyczne, wciągające zajęcia, które umożliwiają naukę połączoną z zabawą. Zajęcia będą odbywać się w ramach jednego kursu rocznego, zawierającego szerokie elementy podstawy programowej nauczania języka angielskiego. Część kursów będzie prowadzona w formie nauki zdalnej, online, z instruktorem prowadzącym grupę. Zakresy zajęć przeprowadzanych w formie stacjonarnej i w formie zdalnej nie różnią się. Zajęcia są zawsze na żywo (w czasie rzeczywistym) z instruktorem. Uczniowie będą łączyć się z instruktorem poprzez komunikatory internetowe takie jak (...) czy (...). Na swoich komputerach będą mieć uruchomioną grę (...) ze specjalnie przygotowanymi w niej planszami na daną lekcję. W ramach lekcji będą realizować te same cele dydaktyczne co na zajęciach stacjonarnych.

W czasie lekcji dzieci wraz z nauczycielem mają do wykonania konkretną misję z wplecioną warstwą edukacyjną. Zajęcia będą prowadzone przez przeszkolonych instruktorów, będących pod opieką metodyka języka angielskiego.

Zajęcia będą prowadzone w dwóch językach (języku angielskim oraz języku polskim) z uwagi na wiek i poziom językowy dzieci (język polski będzie językiem pomocniczym, wykorzystywanym w celu wyjaśnienia poleceń oraz niezrozumiałych kwestii). Język angielski wprowadzany jest celowo, pod kątem nauki słownictwa, wymowy i gramatyki. Warsztatowy charakter zajęć ma na celu uatrakcyjnienie takiej formy nauki języka w oczach dzieci oraz podniesienie stopnia zaangażowania, niezbędnego w procesie dydaktycznym.

Co istotne w analizowanym przypadku, głównym celem zajęć jest nauczanie języka angielskiego, przy wykorzystaniu innych dziedzin nauki, a nie odwrotnie. Materiał, słownictwo, konstrukcje gramatyczne itd. są przygotowywane przez metodyków języka angielskiego i pokrywają się z podstawą programową. Na zajęciach zarówno elementy technologii (komputer, zestawy (...) czy tablety), czy elementy nauk ścisłych np. logika/programowanie mają uatrakcyjnić przyswajanie wiedzy z zakresu angielskiego i wykorzystywane tych kompetencji językowych w jak najbardziej praktyczny sposób.

Tym samym stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie do świadczonych przez Pana usług znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy. W analizowanym przypadku będzie Pan realizował usługi edukacyjnie polegające na prowadzeniu zajęć łączących ze sobą elementy nauk ścisłych oraz języka obcego. Przy czym, głównym celem zajęć będzie nauczanie języka angielskiego, przy wykorzystaniu innych dziedzin nauki, a nie odwrotnie. Zatem usługi, które będzie Pan świadczyć będą stanowić usługi nauczania języków obcych. Jednocześnie, jak ustalono powyżej, do świadczonych przez Pana usług nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 ani 29. W konsekwencji, czy świadczone przez Pana usługi edukacyjne polegające na prowadzeniu zajęć łączących ze sobą elementy nauk ścisłych oraz języka obcego będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy. Przy czym wskazane zwolnienie od podatku będzie miało zastosowanie zarówno do zajęć prowadzonych w formie stacjonarnej, jak i w formie zdalnej (online).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl