0114-KDIP4-2.4012.70.2022.1.MC - VAT od finansowania uczelni przez NCBiR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.70.2022.1.MC VAT od finansowania uczelni przez NCBiR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania oraz fakturowania otrzymanej Kwoty Finansowania w związku z realizacją Projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) i wykonuje czynności opodatkowane VAT w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm., dalej: Ustawa VAT).

Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu (dalej: Projekt) w ramach programu badań naukowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa Państwa finansowanego w całości przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (dalej: NCBiR).

Wnioskodawca realizuje Projekt w ramach konsorcjum składającego się z Wnioskodawcy oraz Uczelni (...) (dalej: Konsorcjum). W celu realizacji Projektu Uczelnia (dalej: Uczelnia), działając jako lider Konsorcjum w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy oraz własnym, zawarła umowę z NCBiR (dalej: Umowa z NCBiR), na podstawie której Konsorcjum zobowiązało się do realizacji poszczególnych etapów badań naukowych, których wyniki uzyskają określony poziom gotowości technologicznej uregulowanej w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 4 stycznia 2011 r. w sprawie sposobu zarządzania przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju realizacją badań naukowych lub prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa.

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Umowy z NCBiR głównym celem Projektu jest (...) opisane szczegółowo w Umowie z NCBiR, mającego znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa.

Co do zasady Projekt jest realizowany przez Konsorcjum. Jednakże, gdyby z przyczyn wskazanych w Umowie z NCBIR umowa została rozwiązana z Uczelnią albo z Wnioskodawcą, wówczas Projekt może być kontynuowany przez drugiego konsorcjanta (odpowiednio Wnioskodawcę albo Uczelnię) lub też może być kontynuowany z nowym konsorcjantem.

Umowa z NCBiR zakłada, iż w wyniku realizacji Projektu mogą powstać prawa własności intelektualnej w postaci wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych lub topografii układu scalonego, wyhodowanej albo odkrytej i wyprowadzonej odmiany rośliny oraz autorskich praw majątkowych (dalej: Prawa Własności Intelektualnej). W takim przypadku właścicielami wytworzonych Praw Własności Intelektualnej będą zarówno Wnioskodawca, jak i Uczelnia, przy czym zasady podziału tych praw pomiędzy Uczelnią i Wnioskodawcą pozostawiono obu tym podmiotom do uregulowania w zawartej przez nich umowie tworzącej konsorcjum (dalej: Umowa Konsorcjum), a w przypadku braku takiej regulacji zasady podziału tych praw mają normować powszechnie obowiązujące przepisy prawa polskiego.

Jednocześnie zgodnie z Umową z NCBiR, w terminie dwunastu miesięcy od dnia zakończenia Projektu, Skarb Państwa jest uprawniony do złożenia Uczelni oraz Wnioskodawcy oświadczenia o korzystaniu z Praw Własności Intelektualnej na podstawie art. 32 ust. 4 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1249 z późn. zm. dalej Ustawa o NCBiR).

W przypadku złożenia takiego oświadczenia Skarb Państwa będzie uprawniony do nieodpłatnego korzystania z Praw Własności Intelektualnej na zasadzie licencji pełnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo, wraz z prawem do dokonywania dowolnych zmian, adaptacji, przeróbek i modyfikacji oraz prawem udzielania sublicencji. Aby umożliwić Skarbowi Państwa jak najpełniejsze korzystanie z Praw Własności Intelektualnej na zasadach licencyjnych, Wnioskodawca oraz Uczelnia zobowiązali się do uprzedniego uzyskania od swoich podwykonawców oraz personelu całości Praw Własności Intelektualnej. Gdyby jednak nie było to możliwe, Wnioskodawca oraz Uczelnia zobowiązali się do nabycia od swoich poddostawców i personelu licencji do Praw Własności Intelektualnej w sposób zapewniający Skarbowi Państwa korzystanie z tych praw na zasadzie sublicencji zapewniającej analogiczny zakres uprawnień do korzystania jak w przypadku udzielenia Skarbowi Państwa licencji.

Co istotne, Umowa z NCBiR jednoznacznie wskazuje, iż w przypadku złożenia przez Skarb Państwa oświadczenia z art. 32 ust. 4 Ustawy o NCBiR, Wnioskodawca oraz Uczelnia będą zobowiązani do udzielenia licencji/sublicencji na rzecz Skarbu Państwa bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia, czyli - jak wprost wskazuje Umowa z NCBiR - w ramach otrzymanego przez Wnioskodawcę oraz Uczelnię finansowania przekazanego tym podmiotom na podstawie umowy przez NCBiR.

Niezależnie od udzielenia ww. licencji/sublicencji na korzystanie z Praw Własności Intelektualnej, w Umowie z NCBiR Uczelnia oraz Wnioskodawca zostały zobowiązane do przeniesienia na Skarb Państwa własności (...) powstałych w wyniku wykonania Projektu w terminie czterech miesięcy od daty doręczenia Skarbowi Państwa wykazu powstałych Praw Własności Intelektualnej, praw z nimi związanych, a także materialnych rezultatów Projektu, w szczególności (...). Także w tym wypadku przeniesienie to ma nastąpić bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia, czyli - jak wprost wskazuje Umowa z NCBiR - w ramach otrzymanego przez Wnioskodawcę oraz Uczelnię finansowania przekazanego tym podmiotom przez NCBiR.

Umowa z NCBiR przewiduje iż ww. licencje/sublicencje oraz własność (...) zostaną udzielone/przeniesione na Skarb Państwa bezpośrednio przez każdego z członków Konsorcjum (tj. zarówno przez Wnioskodawcę jak i przez Uczelnię). W szczególności Umowa z NCBiR nie przewiduje, aby ww. licencje lub własność (...) miały być udzielane/przenoszone przez Wnioskodawcę na Skarb Państwa za pośrednictwem lidera Konsorcjum (Uczelni).

Jednocześnie Umowa z NCBiR stanowi, iż NCBiR nie ponosi odpowiedzialności z tytułu wzajemnych rozliczeń finansowych między Skarbem Państwa a Uczelnią lub Wnioskodawcą, a także rozliczeń podatkowych związanych z nabyciem lub przekazaniem przedmiotów Praw Własności Intelektualnej, a także udzielaniem licencji/sublicencji na rzecz Skarbu Państwa przez Uczelnię lub Wnioskodawcę.

Z Umowy z NCBiR wynika natomiast, iż Uczelnia, jako lider Konsorcjum, jest uprawniona w imieniu swoim i Wnioskodawcy, do odebrania od Skarbu Państwa oświadczenia, o którym mowa w art. art. 32 ust. 4 Ustawy o NCBiR. Jednocześnie w Umowie z NCBIR wskazano, iż podmiotem uprawnionym do odebrania omawianego oświadczenia w imieniu Skarbu Państwa, a także umocowanym do wykonywania wszelkich innych praw i obowiązków wynikających z Umowy z NCBiR jest reprezentujący Skarb Państwa (...).

Uczelnia jest także uprawniona do otrzymania całości środków finansowych z NCBiR przeznaczonych na realizację Programu (dalej: Kwota Finansowania) i zarazem zobowiązana do niezwłocznego przekazania Wnioskodawcy odpowiedniej części Kwoty Finansowania otrzymanego z NCBiR - zgodnie z kosztorysem, harmonogramem płatności oraz harmonogramem wykonania Projektu. Jednocześnie NCBiR jest zobowiązane do przekazania Kwoty Finansowania na rzecz Uczelni oraz na rzecz Wnioskodawcy, przy czym jak wynika z Umowy z NCBiR, w tym drugim przypadku środki finansowe są przekazywane Wnioskodawcy za pośrednictwem Uczelni.

Sama Kwota Finansowania może być wypłacana przez NCBiR w postaci zaliczek lub refundacji. Jednocześnie z Umowy z NCBiR wynika, iż Kwota Finansowania składa się z dwóch części: Pierwsza część jest przeznaczona na pokrycie całości kosztów kwalifikowanych ponoszonych w związku z prowadzeniem badań naukowych mających na celu zrealizowanie Projektu. Zasadniczo koszty kwalifikowane są finansowane w kwocie netto (tj. bez podatku naliczonego VAT podlegającego odliczeniu). Jednakże naliczony podatek VAT wykazany na fakturach zakupowych dokumentujących ponoszone wydatki projektowe może być także kosztem kwalifikowanym, pod warunkiem jednak, iż zgodnie przepisami podatkowymi Wnioskodawcy lub Uczelni nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia oraz jeśli podatek ten został naliczony w związku z poniesionymi kosztami kwalifikowanymi. Druga część Kwoty Finansowania jest przeznaczona na sfinansowanie podatku należnego VAT od pierwszej części Kwoty Finansowania. Druga część stanowi zatem ubruttowienie pierwszej części Kwoty Finansowania o podatek VAT należny od tej pierwszej części (druga część stanowi 23% pierwszej części).

Jednocześnie w przypadkach, w których Uczelnia otrzyma Finansowanie w formie zaliczki obejmującej Kwotę Finansowania przeznaczoną na pokrycie podatku należnego VAT - wówczas jest zobowiązana do wystawienia faktury zaliczkowej zgodnie z postanowieniami Ustawy VAT. Umowa z NCBiR nie wskazuje jednak w jaki sposób otrzymane środki powinien w takim przypadku dokumentować Wnioskodawca, któremu Uczelnia przekaże odpowiednią część Kwoty Finansowania.

Zgodnie z postanowieniami Umowy z NCBiR niewykorzystana część finansowania, po zakończeniu realizacji projektu podlega zwrotowi na rachunek bankowy NCBiR. Jednakże ani Uczelnia ani Wnioskodawca nie będą zobowiązani do zwrotu Kwot Finansowania w przypadku, gdy niepowodzenie realizacji Projektu byłoby związane z wystąpieniem siły wyższej lub ryzykiem naukowym lub niemożliwą do przewidzenia zmianą stosunków społeczno-gospodarczych.

W ramach realizacji Projektu Uczelnia oraz Wnioskodawca nie mogą zlecać sobie nawzajem realizacji usług, dostaw lub robót budowlanych, tj. nie mogą występować w stosunku do siebie w charakterze podwykonawcy.

Szczegółowe relacje pomiędzy Uczelnią oraz Wnioskodawcą regulują zapisy Umowy Konsorcjum zawartej przez Uczelnię i Wnioskodawcę przed zawarciem Umowy z NCBiR.

Z Umowy Konsorcjum wynika, iż Uczelnia, jako Lider Konsorcjum, zobowiązała się m.in. do pośredniczenia w przekazywaniu członkom konsorcjum (tj. Wnioskodawcy) środków finansowych (tj. Kwoty Finansowania) z Podmiotu finansującego (czyli NCBiR) - w przypadku otrzymania Kwoty Finansowania Uczelnia jest zobowiązana do przekazania jej odpowiedniej części Wnioskodawcy w ciągu 5 dni roboczych od daty otrzymania. Uczelnia zobowiązała się także do przyjęcia w imieniu wszystkich członków konsorcjum oświadczenia składanego przez Skarb Państwa na podstawie art. 32 ust. 4 Ustawy o NCBiR o korzystaniu z Praw Własności Intelektualnej oraz innych oświadczeń składanych przez Skarb Państwa wobec Konsorcjum.

Jednocześnie w Umowie Konsorcjum Strony zobowiązały się do stosowania postanowień umowy o dofinansowanie Projektu (czyli Umowy z NCBIR) w odniesieniu do uzyskanych rezultatów Projektu. Rezultatami Projektu zgodnie z Umową Konsorcjum są rozwiązania mające cechy własności intelektualnej, w tym utworu w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych lub rozwiązania mające cechy własności przemysłowej, a także rezultaty niepodlegające ochronie prawnej, ale wartościowe z gospodarczego punktu widzenia.

Rezultaty Projektu w rozumieniu Umowy Konsorcjum obejmują zatem opisane w Umowie z NCBiR Prawa Własności Intelektualnej oraz prawa do (...), w stosunku do których uprawnionym do ich nabycia po zakończeniu Projektu (w tym także w postaci licencji/sublicencji) jest Skarb Państwa.

W tym kontekście Umowa Konsorcjum wskazuje jednoznacznie, iż w przypadku uzyskania rezultatu Projektu wyłącznie przez jednego konsorcjanta (czyli przez Uczelnię bądź Wnioskodawcę) - wszelkie prawa majątkowe własności intelektualnej, a także przedmioty materialne, na których rezultaty Projektu zostały utrwalone, będą stanowiły własność tego konsorcjanta. Natomiast w przypadku, gdyby takie prawa oraz przedmioty zostały uzyskane wspólnie przez obu konsorcjantów wówczas stają się oni właścicielami tych rezultatów w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich wkładowi w powstanie danego rezultatu.

Co więcej, Umowa Konsorcjum precyzuje, iż ewentualne rozliczenia podatkowe związane z przeniesieniem na Skarb Państwa własności (...) powstałych w wyniku wykonania Projektu, a także związane z udzieleniem Skarbowi Państwa licencji na korzystanie z rezultatów Projektu (łącznie z licencją na korzystanie z praw związanych z Prawami Własności Intelektualnej) - będą obciążały tego konsorcjanta, który wskutek realizacji Projektu stał się właścicielem majątkowych Praw Własności Intelektualnej lub właścicielem przedmiotów materialnych, na których rezultaty Projektu zostały utrwalone.

W przypadku natomiast gdyby obie strony stały się współwłaścicielami omawianych praw/przedmiotów materialnych - wówczas rozliczenia podatkowe związane z przeniesieniem na Skarb Państwa własności (...) powstałych w wyniku wykonania Projektu, a także związane z udzieleniem Skarbowi Państwa licencji na korzystanie z rezultatów Projektu (łącznie z licencją na korzystanie z praw związanych z Prawami Własności Intelektualnej) - będą obciążały obu konsorcjantów w proporcji odpowiadającej ich udziałowi w danym rezultacie projektu.

Umowa Konsorcjum stanowi jednocześnie, iż przenoszenie pomiędzy konsorcjantami praw majątkowych do rezultatów Projektu, w szczególności w formie sprzedaży oraz udzielenia licencji na ich korzystanie, następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej przenoszonych praw. Niemniej, strony zobowiązały się do niezlecania sobie nawzajem w ramach projektu realizacji usług, dostaw lub robót budowlanych.

Pytania

1) Czy Wnioskodawca prawidłowo uznaje, iż przypadająca na Wnioskodawcę i otrzymana od Uczelni część Kwoty Finansowania (tj. część przekazana Wnioskodawcy przez NCBiR za pośrednictwem Uczelni) powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT, ponieważ stanowi przedpłatę wynagrodzenia uzyskanego na poczet przyszłych dostaw towarów i usług, które mają być wykonane przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez (...) - w związku ze zobowiązaniem Wnioskodawcy do przyszłego przeniesienia na Skarb Państwa własności (...) oraz udzielenia licencji/sublicencji dotyczącej Praw Własności Intelektualnej?

2) Czy Wnioskodawca prawidłowo uznaje, iż przypadająca na Wnioskodawcę część Kwoty Finansowania (przekazana Uczelni przez NCBiR, a następnie wypłacana Wnioskodawcy przez Uczelnię) nie stanowi wynagrodzenia ani przedpłaty na poczet wynagrodzenia za dostawę towarów lub usług w rozumieniu Ustawy VAT, które miałaby być wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczelni?

3) Czy w związku z otrzymaniem Kwoty Dofinansowania z NCBiR za pośrednictwem Uczelni, Wnioskodawca powinien wystawiać faktury VAT na Skarb Państwa reprezentowany przez (...), czy też faktury takie powinny być wystawiane przez Wnioskodawcę na Uczelnię?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy Kwota Finansowania otrzymana przez Wnioskodawcę od NCBiR za pośrednictwem Uczelni podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako przedpłata na poczet przyszłych dostaw towarów i usług jakie mają być wykonane przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez (...) - w związku z zobowiązaniem Wnioskodawcy do przyszłego przeniesienia na Skarb Państwa własności (...) oraz udzielenia licencji/sublicencji dotyczącej Praw Własności Intelektualnej.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy Kwota Finansowania otrzymana przez Wnioskodawcę od NCBiR za pośrednictwem Uczelni nie stanowi wynagrodzenia ani przedpłaty na poczet wynagrodzenia za dostawę towarów i usług w rozumieniu Ustawy VAT, która miałaby być dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz Uczelni. Podział Kwoty Finansowania przez Uczelnię ma charakter czynności technicznej, dokonywanej w ramach istniejącego konsorcjum i fakt iż odpowiednia część Kwoty Finansowania jest przekazywana Wnioskodawcy przez Uczelnię nie oznacza, iż Wnioskodawca wykonuje na rzecz Uczelni jakąkolwiek czynność opodatkowaną VAT. Wszystkie czynności opodatkowane VAT są bowiem wykonywane przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz Skarbu Państwa - (...).

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymanie przez Wnioskodawcę poszczególnych części Kwoty Finansowania od Uczelni powoduje obowiązek wystawienia przez Wnioskodawcę faktury VAT na Skarb Państwa - (...), ponieważ to właśnie Skarb Państwa reprezentowany przez (...) jest uprawniony do przyszłego uzyskania rezultatów Projektu w postaci własności (...) wytworzonych w ramach Projektu, a także uzyskania licencji/sublicencji na korzystanie z Praw Własności Intelektualnej. Jednocześnie Wnioskodawca uważa, iż faktura nie powinna być wystawiona na Uczelnię, ponieważ ta jedynie pośredniczy w przekazaniu wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa.

UZASADNIENIE

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie art. 7 ust. 1 Ustawy VAT precyzuje, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei art. 8 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Jednocześnie zgodnie z art. 19a ust. 1 Ustawy VAT obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje co do zasady w dacie dokonania dostawy towarów lub w dacie wykonania usługi. Niemniej, zgodnie z art. 19a ust. 8 Ustawy VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek lub ratę - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty (z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w Ustawie VAT).

Wskazać przy tym należy, iż dla kwalifikacji transakcji jako odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, a także dla powstania obowiązku podatkowego z tytułu uzyskanej przedpłaty nie ma zasadniczego znaczenia okoliczność, czy dokonana płatność (wynagrodzenie) zostanie uregulowana przez nabywcę towarów lub usług, czy przez osobę trzecią.

Potwierdza to jednoznacznie treść art. 29a ust. 1 Ustawy VAT, zgodnie z którym w podstawie opodatkowania ujmuje się co do zasady wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle wyżej przedstawionych przepisów należy uznać, iż w zaistniałym stanie faktycznym Skarb Państwa występuje w roli głównego beneficjenta Projektu, tj. nabywcy wytworzonych towarów i usług, przy czym dostawa w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT tj. przeniesienie prawa własności (...), a także udzielenie licencji/sublicencji na korzystanie z Praw Własności Intelektualnej ma nastąpić dopiero po zakończeniu Projektu.

Interes Skarbu Państwa w realizacji Projektu przez Wnioskodawcę oraz Uczelnię przejawia się również w tym, iż podstawowy cel Projektu (...) ma istotne znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa.

To właśnie z tego powodu Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez (...) zostało przyznane uprawnienie do nabycia najważniejszych rezultatów Projektu w postaci własności (...) oraz licencji/sublicencji umożliwiającej pełne korzystanie z wytworzonych Praw Własności Intelektualnej.

Z kolei Uczelnia i Wnioskodawca występują w charakterze podatników VAT, których zadaniem jest wytworzenie ww. rezultatów Projektu i udostępnienie ich Skarbowi Państwa w zamian za uzyskaną Kwotę Finansowania.

Dodatkowo Uczelnia, jako lider Konsorcjum, występuje w roli pośrednika przekazującego Wnioskodawcy odpowiednią część Kwoty Finansowania uzyskanej z NCBiR. NCBiR występuje natomiast w roli podmiotu, który poprzez przekazanie Konsorcjum Kwoty Finansowania (poprzez wpłatę całej kwoty na rzecz Uczelni) dokonuje zapłaty za wytworzenie przez konsorcjantów ww. rezultatów Projektu i za udostępnienie ich Skarbowi Państwa.

Omawiane okoliczności wskazują, iż przyszłe świadczenia, które mają być dokonane na rzecz Skarbu Państwa w związku zawarciem Umowy z NCBiR, mają charakter odpłatny, co odpowiada wymogom przewidzianym w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT. W związku z tym wszelkie Kwoty Finansowania wypłacone Wnioskodawcy przed przeniesieniem na Skarb Państwa własności (...) oraz przed udzieleniem licencji/sublicencji na korzystanie z Praw Własności Intelektualnej będą miały charakter przedpłaty, o której mowa w art. 19a ust. 8 Ustawy VAT, rodzącej dla Uczelni i Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Jednocześnie sposób kalkulacji Kwot Finansowania, a także postanowienia umowy z NCBiR potwierdzają, iż wypłacone Kwoty Finansowania stanowią bezpośrednią zapłatę za udostępnienie Skarbowi Państwa ww. rezultatów Projektu.

Po pierwsze, wartość Kwoty Finansowania składa się zarówno z części odpowiadającej ponoszonym przez Wnioskodawcę i Uczelnię kosztom kwalifikowanym (tj. kosztom służącym wytworzeniu (...) oraz Prawa Własności Intelektualnej) jak również z części odpowiadającej podatkowi należnemu VAT - tak, aby w momencie otrzymania jakiejkolwiek części płatności, Wnioskodawca oraz Uczelnia mogli odprowadzić z tego tytułu podatek VAT finansując go z otrzymanej Kwoty Finansowania. W efekcie, część Kwoty Finansowania pozostała po odprowadzeniu przez Wnioskodawcę i Uczelnię podatku VAT, będzie mogła być w całości przeznaczona na działania mające na celu wytworzenie ww. rezultatów Projektu.

Jednocześnie okoliczność, iż Kwota Finansowania składa się z części przeznaczonej na podatek należny VAT świadczy o tym, iż Uczelnia oraz Wnioskodawca postrzegają uzyskaną Kwotę Finansowania dla celów podatku VAT jako zapłatę za czynności podlegające podatkowi VAT. Omawiany sposób kwalifikacji podatkowej jest ponadto zbieżny z art. 29a ust. 1 Ustawy VAT nakazującym ujmowanie w podstawie opodatkowania wynagrodzeń płaconych przez podmiot trzeci, którym w omawianym przypadku jest NCBiR. Natomiast sposób podziału Kwot Finansowania na część przeznaczoną na finansowanie kosztów Projektu i kwoty należnego podatku VAT odpowiada regulacji art. 29a ust. 1 uzupełnionej o art. 29a ust. 6 pkt 1, wskazującej iż w podstawie opodatkowania nie ujmuje się samej kwoty podatku VAT.

Po drugie, postanowienia Umowy z NCBiR wskazują jednoznacznie, iż przyszłe przeniesienie na Skarb Państwa własności (...) oraz udzielenie licencji/sublicencji na korzystanie z Praw Własności Intelektualnej będzie następowało w ramach otrzymanych Kwot Finansowania wypłaconych przez NCBiR, czyli bez dodatkowego wynagrodzenia (par. 21 ust. 10 Umowy z NCBiR). Umowa z NCBiR wskazuje zatem jednoznacznie na bezpośredni związek pomiędzy uzyskaną przez Wnioskodawcę i Uczelnię Kwotą Finansowania, a przyszłym udostępnieniem Skarbowi Państwa ww. rezultatów Projektu oraz na odpłatny charakter tego udostępnienia (tj. w ramach otrzymanej Kwoty Finansowania).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie Kwoty Finansowania przez Wnioskodawcę od NCBiR za pośrednictwem Uczelni powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT z tytułu przedpłaty na poczet przyszłych dostaw towarów i usług, jakie mają być wykonane przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez (...) - w związku z zobowiązaniem Wnioskodawcy do przyszłego (tj. dokonanego po zakończeniu Projektu) przeniesienia na Skarb Państwa własności (...) oraz udzielenia licencji/sublicencji dotyczącej Praw Własności Intelektualnej.

Wnioskodawca podkreśla, iż przedstawione stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.146.2020.3.MK oraz z 11 grudnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.773.2020.2.MSU.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy Kwota Finansowania otrzymana przez Wnioskodawcę od NCBiR za pośrednictwem Uczelni nie stanowi wynagrodzenia ani przedpłaty na poczet wynagrodzenia za dostawę towarów i usług w rozumieniu Ustawy VAT świadczonych na rzecz Uczelni, albowiem żadne z tych świadczeń nie będzie wykonane na rzecz tej Uczelni. Jak wynika bowiem wprost z Umowy z NCBiR, przyszłe przeniesienie prawa własności (...) oraz udzielenie licencji/sublicencji w zakresie Praw Własności Intelektualnej ma być dokonane przez każdego z konsorcjantów bezpośrednio na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez (...).

Okoliczność, iż Uczelnia dokonuje podziału otrzymanej z NCBiR Kwoty Finansowania i przekazuje odpowiednią część Wnioskodawcy ma - w relacjach pomiędzy konsorcjantami - charakter czynności technicznej dokonywanej w ramach istniejącego konsorcjum i fakt, iż odpowiednia część Kwoty Finansowania jest przekazywana Wnioskodawcy przez Uczelnię, nie oznacza, że Uczelnia nabywa od Wnioskodawcy jakiekolwiek świadczenie będące czynnością opodatkowaną VAT.

Ani Umowa z NCBiR ani Umowa Konsorcjum nie zobowiązują bowiem Wnioskodawcy - w związku z otrzymaną Kwotą Finansowania - do przeniesienia ww. rezultatów do Projektu na rzecz Uczelni ani też do udostępnienia ich Skarbowi Państwa za pośrednictwem Uczelni. Umowa Konsorcjum wskazuje, iż do czasu udostępnienia rezultatów Projektu Skarbowi Państwa każdy z konsorcjantów pozostaje odrębnym właścicielem danego rezultatu lub posiada udział w danym rezultacie (w przypadku łącznego wytworzenia danego rezultatu przez obu konsorcjantów). Natomiast zobowiązanie do przeniesienia rezultatów projektu przez każdego z konsorcjantów bezpośrednio na Skarb Państwa przewiduje Umowa z NCBiR. Co więcej, Umowa z NCBiR jednoznacznie wskazuje, iż omawiane przeniesienie następuje w ramach otrzymanej Kwoty Finansowania. O ile więc uzyskana przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Uczelni Kwota Finansowania rodzi powstanie obowiązku podatkowego w VAT - jako przedpłata na poczet przyszłej dostawy towarów i usług w rozumieniu Ustawy VAT - dokonanej na rzecz Skarbu Państwa (reprezentowanego przez...), o tyle nie rodzi obowiązku podatkowego z tytułu jakiejkolwiek czynności dokonanej wobec Uczelni, która, zgodnie z Umową Konsorcjum, pośredniczy jedynie w przekazywaniu środków finansowych z NCBiR.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy Kwota Finansowania otrzymana przez Wnioskodawcę od NCBiR za pośrednictwem Uczelni nie stanowi wynagrodzenia ani przedpłaty na poczet wynagrodzenia za dostawę towarów i usług w rozumieniu Ustawy VAT, która miałaby być wykonana przez Wnioskodawca na rzecz Uczelni. Stanowi natomiast przedpłatę na poczet przyszłego przeniesienia na Skarb Państwa własności (...) oraz udzielenia licencji/sublicencji dotyczącej Praw Własności Intelektualnej. Sam fakt, iż odpowiednia część Kwoty Finansowania jest wypłacana za pośrednictwem Uczelni, co jest konsekwencją wykonywanej przez Uczelnię funkcji lidera Konsorcjum, nie zmienia powyższej kwalifikacji podatkowej. Przekazywanie Kwoty Finansowania przez Uczelnię na rzecz Wnioskodawcy ma - w relacjach pomiędzy tymi podmiotami - wyłącznie charakter czynności technicznej jako podział wynagrodzenia uzyskiwanego przez Konsorcjum.

Powyższe stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych, które w interpretacjach indywidualnych wskazują na brak opodatkowania podatkiem VAT kwot przekazywanych na rzecz pozostałych uczestników konsorcjum jako podziału dofinansowania otrzymanego z NCBiR (np. interpretacja z 28 kwietnia 2020 r. znak 0113-KDIPT1-1.4012.139.2020.2.ŻR lub interpretacja z 28 sierpnia 2020 r. znak 0114-KDIP4-1.4012.239.2020.2.AM).

Ad. 3

Mając na uwadze stanowisko przedstawione w odpowiedzi na pytanie nr 1, a także treść art. 106e ust. 1 pkt 3 Ustawy VAT, Wnioskodawca uważa, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę poszczególnych części Kwoty Finansowania od Uczelni rodzi obowiązek wystawienia przez Wnioskodawcę faktury VAT na Skarb Państwa reprezentowany przez (...).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego to właśnie Skarb Państwa jest uprawniony do przyszłego uzyskania rezultatów Projektu w postaci własności (...) wytworzonych w ramach Projektu, a także uzyskania licencji/sublicencji na korzystanie z Praw Własności Intelektualnej. Poza tym z Umowy z NCBiR jednoznacznie wynika iż przyszłe przeniesienie na Skarb Państwa własności (...), a także przyszłe udzielenie Skarbowi Państwa licencji/sublicencji na korzystanie z Praw Własności Intelektualnej zostanie dokonane bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia, tj. w ramach otrzymanej przez Wnioskodawcę i Uczelnię Kwoty Finansowania przekazanej obu tym podmiotom przez NCBiR (gdzie przekazanie Kwoty Finansowania na rzecz Wnioskodawcy następuje za pośrednictwem Uczelni).

Skoro czynność rodząca obowiązek podatkowy VAT ma być dokonana pomiędzy Wnioskodawcą a Skarbem Państwa, to tym samym faktura powinna być wystawiona przez Spółkę właśnie na Skarb Państwa. Okoliczność, iż Kwota Finansowania jest wypłacana przez NCBiR, a następnie przekazywana w odpowiedniej części Wnioskodawcy za pośrednictwem Uczelni, nie zmienia tej kwalifikacji.

Mając więc dodatkowo na uwadze argumenty przedstawione w odpowiedzi na pytanie nr 2 Wnioskodawca uważa, iż faktura wystawiana przez Wnioskodawcę w związku z otrzymaniem przez niego poszczególnych części Kwoty Finansowania od Uczelni nie powinna być wystawiona na Uczelnię, ponieważ ta jedynie pośredniczy w przekazaniu wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa. Okoliczność otrzymania Kwoty Finansowania od Uczelni nie oznacza, iż Wnioskodawca wykonuje na jej rzecz jakiejkolwiek czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Przedstawiony wyżej sposób wystawienia faktury będzie zgodny z treścią art. 106e ust. 1 pkt 3 Ustawy VAT, który wymaga aby na fakturze podatnik wskazał dane nabywcy towarów i usług, a nie dane podmiotu dokonującego płatności (NCBiR) tudzież podmiotu pośredniczącego w dokonywaniu płatności (Uczelnia).

Powyższe stanowisko jest zbieżne z interpretacją przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 kwietnia 2020 r. znak 0113-KDIPT1-1.4012.139.2020.2.ŻR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do "grona" usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy.

Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Pojęcie "dostawa towarów" w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko takie świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 19a ust. 1 ustawy:

obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy:

jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1)

dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2)

dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:

podstawa opodatkowania obejmuje:

1)

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazać również należy, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.), w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku.

Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby.

Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konsorcjum - w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego - nie może być uznane za podatnika VAT. Oznacza to, że relacji zachodzących pomiędzy stronami umowy konsorcjum (podatnikami VAT), dla potrzeb podatku od towarów i usług, nie należy oceniać na zasadach wewnętrznych rozliczeń konsorcjum.

A zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Powyższe oznacza, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do niej, w tym także w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

Jak wyżej wskazano opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku przypadająca na Państwa i otrzymana od Uczelni część Kwoty Finansowania (tj. część przekazana Państwu przez NCBiR za pośrednictwem Uczelni) powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie umowa z NCBiR zakłada, że w wyniku realizacji Projektu mogą powstać prawa własności intelektualnej w postaci wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych lub topografii układu scalonego, wyhodowanej albo odkrytej i wyprowadzonej odmiany rośliny oraz autorskich praw majątkowych (Prawa Własności Intelektualnej). W takim przypadku właścicielami wytworzonych Praw Własności Intelektualnej będą zarówno Państwo, jak i Uczelnia.

Jednocześnie zgodnie z Umową z NCBiR, w terminie dwunastu miesięcy od dnia zakończenia Projektu, Skarb Państwa jest uprawniony do złożenia Uczelni oraz Państwu oświadczenia o korzystaniu z Praw Własności Intelektualnej na podstawie art. 32 ust. 4 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. W przypadku złożenia takiego oświadczenia Skarb Państwa będzie uprawniony do nieodpłatnego korzystania z Praw Własności Intelektualnej na zasadzie licencji pełnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie i czasowo, wraz z prawem do dokonywania dowolnych zmian, adaptacji, przeróbek i modyfikacji oraz prawem udzielania sublicencji. Aby umożliwić Skarbowi Państwa jak najpełniejsze korzystanie z Praw Własności Intelektualnej na zasadach licencyjnych, Państwo oraz Uczelnia zobowiązali się do uprzedniego uzyskania od swoich podwykonawców oraz personelu całości Praw Własności Intelektualnej. Gdyby jednak nie było to możliwe, Państwo oraz Uczelnia zobowiązali się do nabycia od swoich poddostawców i personelu licencji do Praw Własności Intelektualnej w sposób zapewniający Skarbowi Państwa korzystanie z tych praw na zasadzie sublicencji zapewniającej analogiczny zakres uprawnień do korzystania jak w przypadku udzielenia Skarbowi Państwa licencji.

Umowa z NCBiR wskazuje, że w przypadku złożenia przez Skarb Państwa oświadczenia z art. 32 ust. 4 Ustawy o NCBiR, Państwo oraz Uczelnia będą zobowiązani do udzielenia licencji/sublicencji na rzecz Skarbu Państwa bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia, czyli - jak wprost wskazuje Umowa z NCBiR - w ramach otrzymanego przez Państwa oraz Uczelnię finansowania przekazanego na podstawie umowy przez NCBiR. Niezależnie od udzielenia ww. licencji/sublicencji na korzystanie z Praw Własności Intelektualnej, w Umowie z NCBiR Uczelnia oraz Państwo zostaliście zobowiązani do przeniesienia na Skarb Państwa własności (...) powstałych w wyniku wykonania Projektu w terminie czterech miesięcy od daty doręczenia Skarbowi Państwa wykazu powstałych Praw Własności Intelektualnej, praw z nimi związanych, a także materialnych rezultatów Projektu, w szczególności (...). Także w tym wypadku przeniesienie to ma nastąpić bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia, czyli - jak wprost wskazuje Umowa z NCBiR - w ramach otrzymanego przez Wnioskodawcę oraz Uczelnię finansowania przekazanego tym podmiotom przez NCBiR.

Umowa z NCBiR przewiduje iż ww. licencje/sublicencje oraz własność (...) zostaną udzielone/przeniesione na Skarb Państwa bezpośrednio przez każdego z członków Konsorcjum (tj. zarówno przez Państwa, jak i przez Uczelnię). W szczególności Umowa z NCBiR nie przewiduje, aby ww. licencje lub własność (...) miały być udzielane/przenoszone przez Wnioskodawcę na Skarb Państwa za pośrednictwem lidera Konsorcjum (Uczelni).

Rezultaty Projektu w rozumieniu Umowy Konsorcjum obejmują opisane w Umowie z NCBiR Prawa Własności Intelektualnej oraz prawa do (...), w stosunku do których uprawnionym do ich nabycia po zakończeniu Projektu (w tym także w postaci licencji/sublicencji) jest Skarb Państwa.

W przypadku uzyskania rezultatu Projektu wyłącznie przez jednego konsorcjanta (czyli przez Uczelnię bądź Państwa) - wszelkie prawa majątkowe własności intelektualnej, a także przedmioty materialne, na których rezultaty Projektu zostały utrwalone, będą stanowiły własność tego konsorcjanta. Natomiast w przypadku, gdyby takie prawa oraz przedmioty zostały uzyskane wspólnie przez obu konsorcjantów wówczas stają się oni właścicielami tych rezultatów w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich wkładowi w powstanie danego rezultatu.

Zatem stwierdzić należy, że świadczenia, które zostaną zrealizowane przez Państwa na rzecz Skarbu Państwa, tj. przeniesienie własności (...) oraz udzielenie licencji/sublicencji dotyczącej Praw Własności Intelektualnej będą stanowić odpowiednio dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy oraz świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Przy czym, świadczenia te będą wykonane odpłatnie. Z wniosku wynika bowiem, że będą Państwo zobowiązani do przeniesienia na rzecz Skarbu Państwa własności (...) powstałych w wyniku wykonania Projektu oraz zobowiązani do udzielenia licencji/sublicencji na rzecz Skarbu Państwa w ramach otrzymanego przez Państwa finasowania przekazanego na podstawie umowy przez NCBiR. Kwalifikacja otrzymanych środków jako zapłaty za dostawę towarów (...) oraz świadczenie usług (udzielenie licencji/sublicencji dotyczącej Praw Własności Intelektualnej) nie zmienia fakt, że środki te zostaną przekazane Państwu przez osobę trzecią, tj. NCBIR za pośrednictwem Uczelni, nie zaś bezpośrednio przez nabywcę tych świadczeń, tj. Skarb Państwa reprezentowany przez (...).

Zatem świadczenia, które zostaną zrealizowane przez Państwa na rzecz Skarbu Państwa, tj. przeniesienie własności (...) oraz udzielenie licencji/sublicencji dotyczącej Praw Własności Intelektualnej będą podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym przypadająca na Państwa i otrzymana od Uczelni część Kwoty Finansowania (tj. część przekazana Państwu przez NCBiR za pośrednictwem Uczelni) powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, ponieważ stanowi przedpłatę wynagrodzenia uzyskanego na poczet przyszłych dostaw towarów i usług, które mają być wykonane przez Wnioskodawcę na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez (...) w związku ze zobowiązaniem Wnioskodawcy do przyszłego przeniesienia na Skarb Państwa własności (...) oraz udzielenia licencji/sublicencji dotyczącej Praw Własności Intelektualnej.

Jednocześnie stwierdzić należy, że przypadająca na Państwa część Kwoty Finansowania (przekazana Uczelni przez NCBiR, a następnie wypłacana Państwu przez Uczelnię) nie stanowi wynagrodzenia ani przedpłaty na poczet wynagrodzenia za dostawę towarów lub usług w rozumieniu ustawy, które miałyby być wykonane przez Państwa na rzecz Uczelni. W analizowanym przypadku nie wykonują Państwo czynności opodatkowanych na rzecz Uczelni. Przeniesienie na rzecz Skarbu Państwa własności (...) oraz udzielenie licencji/sublicencji dotyczącej Praw Własności Intelektualnej stanowi odpłatną dostawę towarów świadczenie usług na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez (...). Przekazanie Państwu środków przez Uczelnię nie wiąże się z wykonaniem przez Państwa jakichkolwiek czynności na rzecz tego podmiotu.

W konsekwencji, będą Państwo zobowiązani udokumentować otrzymane za pośrednictwem Uczelni części Kwoty Dofinansowania z NCBIR za pomocą faktury wystawionej na Skarb Państwa reprezentowany przez (...), zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie zadanych we wniosku pytań dotyczących konsekwencji podatkowych dla Państwa, nie rozstrzyga natomiast w zakresie skutków podatkowych związanych z realizacją opisanego we wniosku Projektu dla Uczelni.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl