0114-KDIP4-2.4012.545.2023.1.MŻA - Prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do oddania w odpłatne używanie tych pojazdów wraz z kierowcą oraz z tytułu nabycia paliwa do tych samochodów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.545.2023.1.MŻA Prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do oddania w odpłatne używanie tych pojazdów wraz z kierowcą oraz z tytułu nabycia paliwa do tych samochodów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodów osobowych oraz z tytułu nabycia paliwa do tych samochodów jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 września 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodów osobowych oraz z tytułu nabycia paliwa do tych samochodów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od stycznia 2023 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na wynajmie samochodów osobowych z kierowcą do przedsiębiorstwa prowadzącego usługi TAXI.

Podstawowym zobowiązaniem wynikającym z umowy wynajmu samochodu z kierowcą jest oddanie do dyspozycji najemcy, na warunkach określonych w umowie, samochodu określonej marki, oraz zapewnienie obsługi tego pojazdu przez kierowcę.

Ma Pan podpisaną umowę z jednym kontrahentem i wystawia Pan faktury wyłącznie dla niego za wynajem. Samochody wynajęte nie są przez Pana użytkowane, w okresie wynajmu stacjonarnie parkowane są u najemcy. Umowa wynajmu przewiduje, że poza opłatą za wynajem, rozlicza Pan u siebie paliwo tankowane do tych samochodów, oraz pozostałą eksploatację (naprawy, ubezpieczenia itp.)

Usługa świadczona na podstawie ww. umowy jest usługą klasyfikowaną wg PKWiU jako "wynajem samochodów osobowych z kierowcą" (grupowanie 49.32.12.). Umowa określa, że najemca zobowiązany jest do korzystania z pojazdów wyłącznie w celach firmowych.

Umowy zawarte są na czas nieokreślony z możliwością wypowiedzenia umowy przez każdą ze stron na koniec miesiąca kalendarzowego z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Najemca zobowiązany jest do rozliczenia się na koniec miesiąca, na podstawie raportów okresowych z kasy fiskalnej zamontowanej w aucie. Na tej podstawie wynajmujący wystawi fakturę z 8% VAT z 70% utargiem brutto.

Wynajmujący wykonując niniejszą umowę zobowiązuje się do:

a)

zapewnienia pełnej obsługi serwisowej samochodu obejmującej swym zakresem okresowe przeglądy techniczne i okresowe wymagane przez producenta naprawy, wymianę części i płynów, zapewnienie paliwa do wykonywania zleceń przewozu osób;

b)

wszelkiego rodzaju naprawy, utrzymanie pojazdu w należytym stanie określonym regulaminem zakładowym.

Zapewnienie kierowcy jest wliczone w cenę najmu i nie stanowi odrębnej usługi. Kierowcy są przez Pana zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Pojazdy są udostępniane kierowcom na podstawie umowy nieodpłatnej. W ramach zawieranej umowy, kierowcy są zobowiązani do wykorzystywania auta wyłącznie zgodnie z jego przeznaczeniem, oraz dbania o jego czystość.

W dniu rozpoczęcia świadczenia usług pojazdy są pobierane przez kierowców z miejsc wyznaczonych przez najemcę lub z miejsca prowadzenia działalności lub z posiadanych miejsc parkingowych. Po zakończeniu pracy kierowcy, samochody są parkowane w miejscu parkingowym wyznaczonym przez najemcę.

Samochody są tankowane na Pana koszt, faktury wystawiane są na Pana firmę. Ilość przejechanych kilometrów i ilość zużytego paliwa jest monitorowana przez właściciela firmy, lub osobę wyznaczoną z monitoringu GPS.

Pojazdy są ubezpieczone, jednak to kierujący jest odpowiedzialny za pojazd którym kieruje zgodnie z zapisami w regulaminie.

Będące przedmiotem zapytania samochody osobowe będą stanowić pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Celem nabycia samochodów osobowych będących przedmiotem zapytania będzie wyłącznie ich wykorzystanie w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w zakresie najmu, wykluczone jest wykorzystywanie pojazdów do innych celów. Sposób i zakres wykorzystywania samochodów jest opisany w regulaminie.

Po nabyciu samochodów sprawdzany jest ich stan techniczny, jeśli jest taka konieczność dokonywane są naprawy, poza tym nie są wykorzystywane w żaden sposób, są garażowane w siedzibie firmy wynajmującego.

Umowy najmu są na czas nieokreślony, w związku z tym nie ma przerwy między umowami najmu.

Samochody nie są wykorzystywane w żadnym innym celu niż firmowy. Samochody będą parkowane/garażowane pomiędzy umowami najmu w miejscu wyznaczonym przez najemcę, jeśli umowa zostałaby rozwiązana z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Sprawy związane z diagnostyką, naprawami, konserwacją, przeglądami, myjnią, tankowaniem, są wykonywane osobiście przez właściciela, lub pracownika wyznaczonego do tej czynności.

Ilość zużytego paliwa, sprawdzana jest przez kontrolę licznika (przebiegu), oraz odczytu monitoringu GPS. Nie jest prowadzona osobna ewidencja w odniesieniu do tych samochodów osobowych, spełniająca wymogi określone w art. 86a ust. 6 oraz ust. 7 ustawy, ponieważ auta nie są użytkowane w innym zakresie niż wynajem.

Zasady użytkowania samochodów osobowych wykluczające ich użycie do celów prywatnych (osobistych) opisane są w formie regulaminu, który zakazuje użytkowania pojazdów do celów prywatnych. Następstwem nieprzestrzegania regulaminu jest rozwiązanie umowy o pracę.

Przedmiotem Pana działalności jest wynajem auta z kierowcą, w ramach umowy najmu musi Pan zapewnić sprawne auto, paliwo, oraz kierowcę. Współpracuje Pan z jedną firmą, dla której wystawia Pan faktury. O to aby regulamin był przestrzegany i aby samochody były użytkowane w odpowiedni sposób musi zadbać najemca, zgodnie z umowami najmu. Przez cały okres najmu samochody są u najemcy. W okresie trwania umowy najmu żaden z samochodów nie jest w Pana posiadaniu.

Pytanie

Czy na podstawie art. 86a pkt 5c ustawy o VAT przysługuje Panu pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do oddania w odpłatne używanie tych pojazdów na podstawie umowy najmu wraz z kierowcą, oraz do nieograniczonego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia paliwa do tych samochodów?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem na podstawie art. 86a pkt 5c ustawy o VAT przysługuje Panu pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do oddania w odpłatne używanie tych pojazdów na podstawie umowy najmu wraz z kierowcą, oraz do nieograniczonego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia paliwa do tych samochodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)

nabycia towarów i usług,

b)

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca umożliwił podatnikom odliczenie podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Artykuł 2 pkt 34 ustawy stanowi, że:

przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)

należnego z tytułu:

a)

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

3)

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

4)

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych,

2)

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3,

3)

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku "mieszanego".

Dla celów stosowania tego ograniczenia przez wykorzystywanie "mieszane" należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób "mieszany". Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów "mieszanych". Przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony - ze względu na swoje cechy konstrukcyjne - służy co do zasady użytkowi "mieszanemu", a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.

Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.

I tak, w świetle art. 86a ust. 3 ustawy:

przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1)

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy:

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:

warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1)

przeznaczonych wyłącznie do:

a)

odprzedaży,

b)

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

)

jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2)

w odniesieniu do których:

a)

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b)

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu "wyłącznie" w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do celów innych (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.). Zatem w odniesieniu do pojazdu, który jest np. przeznaczony do wynajmu, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w powołanym wyżej art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów. Mianowicie, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się m.in. w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy ma zastosowanie, jeżeli oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że:

* od stycznia 2023 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na wynajmie samochodów osobowych z kierowcą do przedsiębiorstwa prowadzącego usługi TAXI;

* ma Pan podpisaną umowę z jednym kontrahentem i wystawia Pan faktury wyłącznie dla niego za wynajem. Samochody wynajęte nie są przez Pana użytkowane, w okresie wynajmu stacjonarnie parkowane są u najemcy. Umowa wynajmu przewiduje, że poza opłatą za wynajem, rozlicza Pan u siebie paliwo tankowane do tych samochodów, oraz pozostałą eksploatację (naprawy, ubezpieczenia itp.);

* umowa określa, że najemca zobowiązany jest do korzystania z pojazdów wyłącznie w celach firmowych;

* najemca zobowiązany jest do rozliczenia się na koniec miesiąca, na podstawie raportów okresowych z kasy fiskalnej zamontowanej w aucie. Na tej podstawie wynajmujący wystawi fakturę z 8% VAT z 70% utargiem brutto;

* wynajmujący wykonując niniejszą umowę zobowiązuje się do:

* zapewnienia pełnej obsługi serwisowej samochodu obejmującej swym zakresem okresowe przeglądy techniczne i okresowe wymagane przez producenta naprawy, wymianę części i płynów, zapewnienie paliwa do wykonywania zleceń przewozu osób;

* wszelkiego rodzaju naprawy, utrzymanie pojazdu w należytym stanie określonym regulaminem zakładowym;

* zapewnienie kierowcy jest wliczone w cenę najmu i nie stanowi odrębnej usługi. Kierowcy są przez Pana zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Pojazdy są udostępniane kierowcom na podstawie umowy nieodpłatnej. W ramach zawieranej umowy, kierowcy są zobowiązani do wykorzystywania auta wyłącznie zgodnie z jego przeznaczeniem, oraz dbania o jego czystość;

* w dniu rozpoczęcia świadczenia usług pojazdy są pobierane przez kierowców z miejsc wyznaczonych przez najemcę lub z miejsca prowadzenia działalności lub z posiadanych miejsc parkingowych. Po zakończeniu pracy kierowcy, samochody są parkowane w miejscu parkingowym wyznaczonym przez najemcę;

* samochody są tankowane na Pana koszt, faktury wystawiane są na Pana firmę. Ilość przejechanych kilometrów i ilość zużytego paliwa jest monitorowana przez właściciela firmy, lub osobę wyznaczoną z monitoringu GPS;

* celem nabycia samochodów osobowych będących przedmiotem zapytania będzie wyłącznie ich wykorzystanie w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w zakresie najmu, wykluczone jest wykorzystywanie pojazdów do innych celów. Sposób i zakres wykorzystywania samochodów jest opisany w regulaminie;

* po nabyciu samochodów sprawdzany jest ich stan techniczny, jeśli jest taka konieczność dokonywane są naprawy, poza tym nie są wykorzystywane w żaden sposób, są garażowane w siedzibie firmy wynajmującego;

* samochody nie są wykorzystywane w żadnym innym celu niż firmowy;

* ilość zużytego paliwa, sprawdzana jest przez kontrolę licznika (przebiegu), oraz odczytu monitoringu GPS. Nie jest prowadzona osobna ewidencja w odniesieniu do tych samochodów osobowych, spełniająca wymogi określone w art. 86a ust. 6 oraz ust. 7 ustawy, ponieważ auta nie są użytkowane w innym zakresie niż wynajem;

* zasady użytkowania samochodów osobowych wykluczające ich użycie do celów prywatnych (osobistych) opisane są w formie regulaminu, który zakazuje użytkowania pojazdów do celów prywatnych. Następstwem nieprzestrzegania regulaminu jest rozwiązanie umowy o pracę.

Pana wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do oddania w odpłatne używanie tych pojazdów na podstawie umowy najmu wraz z kierowcą oraz do nieograniczonego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia paliwa do tych samochodów.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego, jak i powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w odniesieniu do wynajmu opisanych we wniosku samochodów osobowych z kierowcą zostaną spełnione przesłanki do uznania, że sposób wykorzystania tych pojazdów przez Pana, zwłaszcza w ustalonych zasadach ich używania, wyklucza ich użycie do celów prywatnych. A zatem sposób użytkowania samochodów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z Pana działalnością gospodarczą polegającą na wynajmie samochodów osobowych z kierowcą.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na wynajmie samochodów osobowych z kierowcą do innego przedsiębiorstwa prowadzącego usługi TAXI. Umowa określa, że najemca zobowiązany jest do korzystania z pojazdów wyłącznie w celach firmowych. Zasady użytkowania samochodów osobowych wykluczające ich użycie do celów prywatnych (osobistych) opisane są w formie regulaminu, który zakazuje użytkowania pojazdów do celów prywatnych. Ilość zużytego paliwa, sprawdzana jest przez kontrolę licznika (przebiegu), oraz odczytu monitoringu GPS.

A zatem podjęte przez Pana działania, mające na celu wykluczenie użycia samochodów do celów innych niż działalność gospodarcza, potwierdzają obiektywnie, że samochody te będą wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej polegającej na wynajmie samochodów wraz z kierowcą, bez możliwości użycia ich do celów prywatnych. W rozpatrywanej sprawie samochody od momentu nabycia będą przeznaczone wyłącznie w celu oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze i wyklucza Pan inny sposób użytku tych pojazdów. W dniu rozpoczęcia świadczenia usług pojazdy są pobierane przez kierowców z miejsc wyznaczonych przez najemcę lub z miejsca prowadzenia działalności lub z posiadanych miejsc parkingowych. Po zakończeniu pracy kierowcy, samochody są parkowane w miejscu parkingowym wyznaczonym przez najemcę. Samochody są tankowane na Pana koszt, faktury wystawiane są na Pana firmę. Ilość przejechanych kilometrów i ilość zużytego paliwa jest monitorowana przez właściciela firmy, lub osobę wyznaczoną z monitoringu GPS. Celem nabycia samochodów osobowych będących przedmiotem zapytania będzie wyłącznie ich wykorzystanie w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w zakresie wynajmu samochodu wraz z kierowcą, wykluczone jest wykorzystywanie pojazdów do innych celów. Sposób i zakres wykorzystywania samochodów jest opisany w regulaminie. Zatem w analizowanej sprawie zastosowanie znajdzie art. 86a ust. 4 pkt 1 w zw. z art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy.

Zatem, biorąc pod uwagę fakt, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT oraz czynności objęte zawieranymi przez Pana umowami będą czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, będzie przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do oddania w odpłatne używanie tych pojazdów wraz z kierowcą na podstawie umowy oraz do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia paliwa do tych samochodów, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy oraz art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy oraz art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. c ustawy. Przy czym, prawo to będzie Panu przysługiwało, o ile nie zaistnieją wyłączenia wynikające z art. 88 ustawy.

Zatem Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl