0114-KDIP4-2.4012.355.2020.1.AA - Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu modernizacji dachu w budynku OSP.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.355.2020.1.AA Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu modernizacji dachu w budynku OSP.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Ochotnicza Straż Pożarna w (...) jest beneficjentem w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego programem w zakresie: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej - Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i w ramach tego działania ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na dofinansowanie projektu pn. (...).

Projekt realizuje cele związane z utworzeniem miejsca aktywizującego mieszkańców poprzez modernizację dachu w budynku OSP.

Zakres rzeczowy podstawowych robót to m.in.:

* zmiana pokrycia dachowego,

* częściowa zmiana konstrukcji dachu,

* wykonanie komina dymowego dla kotłowni,

* wykonanie kanałów wentylacyjnych wywiewnych i nawiewnych.

Bezpośrednią przyczyną realizacji projektu jest zły stan budynku, a w szczególności dachu, który wymaga generalnego remontu. Obecny stan techniczny budynku znacząco ogranicza jego wykorzystanie, w tym na działalność społeczno-kulturalną dla mieszkańców. Przeprowadzony remont zapewni mieszkańcom miejsce na wszelkie spotkania i imprezy związane z kultywowaniem miejscowych tradycji i obrzędów. Wyremontowany budynek będzie udostępniany mieszkańcom bezpłatnie.

Wartość projektu to 175 247,62 zł, koszty kwalifikowalne to 89 413,28 zł. Dotacja w kwocie 80 471,00 zł będzie współfinansowana ze środków unijnych, a pozostała kwota stanowić będzie wkład własny OSP. Projekt realizowany będzie w latach 2019-2020.

Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna w (...) jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713), 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 961) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057), a także na podstawie Statutu Ochotniczej Straży Pożarnej w (...) przyjętego uchwałą nr 2 z dnia 26 lutego 2017 r. Działalność ochotniczej straży pożarnej opiera się na pracy społecznej jej członków.

Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych powyższymi ustawami oraz statutem OSP w (...), który stanowi w paragrafie 9 pkt 4, że celem OSP w (...) jest m.in. rozwijanie wśród członków ochotniczych straży pożarnych kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. Do tego celu niezbędny jest budynek spełniający wymagania co do bezpieczeństwa i podstawowego standardu dla prowadzonych działań.

Beneficjent - Ochotnicza Straż Pożarna w (...), jest odpowiedzialna za prawidłową realizację projektu, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne projektem oraz monitorowanie jego realizacji. Będzie także realizatorem całości projektu. Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna w (...) zapewni trwałość projektu, inwestycja będzie zarządzana i finansowana przez OSP w (...), a budynek będzie nadal w użytkowaniu Wnioskodawcy - Ochotniczej Straży Pożarnej w (...).

Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna w (...) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu OSP, uchwalanego na rok kalendarzowy. OSP w (...) nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu wystawia się na Ochotniczą Straż Pożarną w (...).

W wyniku realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna w (...) nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Ochotniczą Straż Pożarną w (...) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Ochotnicza Straż Pożarna w (...) jako beneficjent zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację "czy w odniesieniu do realizowanego przez OSP projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w odniesieniu do planowanego do realizacji przez Ochotniczą Straż Pożarną w (...) projektu pn. (...) istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?

2. Czy Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna w (...), będzie miał możliwość na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) dokonać odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ochotnicza Straż Pożarna w (...) jako beneficjent projektu pn. (...) jako realizator inwestycji, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, bowiem w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez OSP do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zatem, projekt nie przewiduje generowania dodatkowych przychodów i nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Zmodernizowany obiekt po realizacji projektu będą ogólnodostępny, publiczny i dostępny nieodpłatnie. Będzie służyć mieszkańcom oraz członkom OSP.

Właścicielem produktów realizowanych działań będzie OSP w (...). Wszystkie zakupywane materiały i produkty konieczne do realizacji projektu będą stanowiły własność realizatora projektu. Po wykonaniu przedsięwzięcia obiektem będzie zarządzać prezes OSP w (...) w imieniu zarządu OSP.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż OSP w (...) realizujące opisany projekt, nie będzie działało w charakterze podatnika VAT, ponieważ działania zawarte w projekcie będą dokonywane przez stowarzyszenie OSP w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których został on powołany - czyli ustawą prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą o ochronie przeciwpożarowej, a nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem OSP w (...) nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacja wskazanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto wskazać należy, że na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna w (...) ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na dofinansowanie projektu pn. (...). Projekt realizuje cele związane z utworzeniem miejsca aktywizującego mieszkańców poprzez modernizację dachu w budynku OSP.

Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawami wymienionymi w opisie sprawy oraz statutem OSP w (...), który stanowi w paragrafie 9 pkt 4, że celem OSP w (...) jest m.in. rozwijanie wśród członków ochotniczych straży pożarnych kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej. Do tego celu niezbędny jest budynek spełniający wymagania co do bezpieczeństwa i podstawowego standardu dla prowadzonych działań.

Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna w (...) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu OSP, uchwalanego na rok kalendarzowy. OSP w (...) nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu wystawia się na Ochotniczą Straż Pożarną w (...).

W wyniku realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna w (...) nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Ochotniczą Straż Pożarną w (...) do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do dokonania odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu pn. (...).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione gdyż, jak wynika z okoliczności sprawy - Wnioskodawca, Ochotnicza Straż Pożarna w (...), nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z wniosku, realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych statutem OSP w (...). Tym samym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. (...).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl