0114-KDIP4-2.4012.26.2019.2.MC - Kwestia opodatkowania sprzedaży egzekucyjnej niezabudowanej nieruchomości gruntowej oraz obowiązku udokumentowania tej czynności fakturą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.26.2019.2.MC Kwestia opodatkowania sprzedaży egzekucyjnej niezabudowanej nieruchomości gruntowej oraz obowiązku udokumentowania tej czynności fakturą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2019 r. (data wpływu 26 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży egzekucyjnej niezabudowanej nieruchomości gruntowej oraz obowiązku udokumentowania tej czynności fakturą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży egzekucyjnej niezabudowanej nieruchomości gruntowej oraz obowiązku udokumentowania tej czynności fakturą.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Komornikiem Sądowym przy Sądzie Rejonowym w (...) wykonującym czynności egzekucyjne przewidziane w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego. W związku z tym, zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), Wnioskodawca jest płatnikiem tego podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji, towarów, w tym nieruchomości, będących własnością dłużnika.

Obecnie Wnioskodawca przewiduje, że będzie dokonywał, w ramach prowadzonej egzekucji w sprawie o sygnaturze (...), sprzedaży licytacyjnej niezabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości (...), gmina (...), dla której Sąd Rejonowy w (...) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr (...). Sprawa o sygnaturze (...) prowadzona jest przeciwko dłużnej spółce Sp. z o.o. Sp.k. (nr KRS: (...), nr NIP: (...)), z siedzibą pod adresem: (...). Dłużna spółka (zgodnie z informacją ze strony: https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dłużna spółka nabyła ww. nieruchomość aktem notarialnym z dnia 28 lutego 2018 r. na podstawie umowy przeniesienia przedsiębiorstwa prowadzonego pod firmą (...) (NIP: (...)) na dłużną spółkę tytułem wniesienia przez (...), który jest komandytariuszem w dłużnej spółce, wkładu niepieniężnego (aportu) do dłużnej spółki. Z treści aktu notarialnego wynika, że ww. transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Poprzedni właściciel nieruchomości (NIP: (...)) nabył ją do majątku osobistego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą pod firmą (...) (NIP: (...)) aktem notarialnym w dniu 12 sierpnia 2015 r. od osoby fizycznej, transakcja ta nie była opodatkowana podatkiem VAT.

Ww. nieruchomość stanowi niezabudowaną działkę gruntu o powierzchni 0,25 ha. Dla ww. nieruchomości obecnie brak jest uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z ewidencją gruntów ww. nieruchomość stanowi pastwiska trwałe (PslV) na powierzchni 0,19 ha oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (Lzr-PslV) na powierzchni 0,06 ha. Dla ww. nieruchomości decyzją Wójta Gminy (...) nr (...) z dnia 27 grudnia 2013 r. ustalono warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku magazynowo-biurowego na przechowywanie opakowań rolniczych, sprzętu rolniczego oraz płodów rolnych w ramach gospodarstwa rolnego o pow. 4,42 ha. Nieruchomość obecnie jest niezagospodarowana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w związku ze sprzedażą licytacyjną niezabudowanej nieruchomości gruntowej nr (...) Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia w imieniu i na rzecz dłużnej spółki faktury dokumentującej dokonaną sprzedaż egzekucyjną ww. nieruchomości?

2. Czy w związku ze sprzedażą licytacyjną niezabudowanej nieruchomości gruntowej nr (...) Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia kwoty podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży egzekucyjnej ww. nieruchomości?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze sprzedażą licytacyjną niezabudowanej nieruchomości gruntowej nr (...) nie będzie on zobowiązany do wystawienia w imieniu i na rzecz dłużnej spółki faktury dokumentującej dokonaną sprzedaż egzekucyjną ww. nieruchomości.

2. Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze sprzedażą licytacyjną niezabudowanej nieruchomości gruntowej nr (...) nie będzie on zobowiązany do pobrania i wpłacenia kwoty podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży egzekucyjnej ww. nieruchomości.

Niezabudowana nieruchomość gruntowa nr (...) ma charakter nieruchomości rolnej, a więc jej sprzedaż licytacyjna korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Stosownie zaś do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl zaś art. 106c ustawy, faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1.

organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2.

komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Komornikiem Sądowym przy Sądzie Rejonowym w (...) wykonującym czynności egzekucyjne przewidziane w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego. W związku z tym, zgodnie z art. 18 ustawy Wnioskodawca jest płatnikiem tego podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji, towarów, w tym nieruchomości, będących własnością dłużnika. Obecnie Wnioskodawca przewiduje, że będzie dokonywał, w ramach prowadzonej egzekucji sprzedaży licytacyjnej niezabudowanej nieruchomości gruntowej. Sprawa prowadzona jest przeciwko dłużnej spółce Sp. z o.o. Sp.k. Dłużna spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Dłużna spółka nabyła ww. nieruchomość aktem notarialnym z dnia 28 lutego 2018 r. na podstawie umowy przeniesienia przedsiębiorstwa prowadzonego pod firmą (...) na dłużną spółkę tytułem wniesienia przez (...), który jest komandytariuszem w dłużnej spółce, wkładu niepieniężnego (aportu) do dłużnej spółki. Z treści aktu notarialnego wynika, że transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Poprzedni właściciel nieruchomości, tj. (...) (nabył ją do majątku osobistego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą pod firmą (...) aktem notarialnym w dniu 12 sierpnia 2015 r. od osoby fizycznej, transakcja ta nie była opodatkowana podatkiem VAT. Nieruchomość stanowi niezabudowaną działkę gruntu o powierzchni 0,25 ha. Dla przedmiotowej nieruchomości obecnie brak jest uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z ewidencją gruntów nieruchomość stanowi pastwiska trwałe (PslV) na powierzchni 0,19 ha oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (Lzr-PslV) na powierzchni 0,06 ha. Dla przedmiotowej nieruchomości decyzją Wójta Gminy (...) z dnia 27 grudnia 2013 r. ustalono warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku magazynowo-biurowego na przechowywanie opakowań rolniczych, sprzętu rolniczego oraz płodów rolnych w ramach gospodarstwa rolnego o pow. 4,42 ha. Nieruchomość obecnie jest niezagospodarowana.

Wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy dokonana przez Wnioskodawcę sprzedaż egzekucyjna niezabudowanej nieruchomości gruntowej będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki podatku oraz czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do udokumentowania dokonanej sprzedaży egzekucyjnej fakturą.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że z powołanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowane są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane - są zwolnione od podatku.

W analizowanej sprawie, jak wskazano we wniosku, dla niezabudowanej nieruchomości gruntowej ustalono warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku magazynowo-biurowego na przechowywanie opakowań rolniczych, sprzętu rolniczego oraz płodów rolnych w ramach gospodarstwa rolnego. Tym samym przedmiotowa nieruchomość gruntowa spełnia definicję terenu budowlanego określonego w art. 2 pkt 33 ustawy, a tym samym jej dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem skoro w analizowanej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości wynikające art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jednym z warunków zastosowania zwolnienia z podatku VAT jest brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) towarów, będących przedmiotem dostawy.

Kolejnym warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku VAT jest konieczność wykorzystywania towarów, będących przedmiotem dostawy przez podatnika, wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT. Oznacza to, że towary te muszą zostać wykorzystane choć jeden raz na cele takiej działalności. W konsekwencji z tego zwolnienia nie może skorzystać dostawa towarów "handlowych" oraz takich towarów, które nigdy nie zostały wykorzystane, choć zostały zakupione w takim celu. Warunek wykorzystania wyłącznie na cele działalności zwolnionej oznacza, że od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie takiej działalności, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania.

Z uwagi na powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

* towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

* brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W niniejszej sprawie dłużna spółka nabyła niezabudowaną nieruchomość gruntową na podstawie umowy przeniesienia przedsiębiorstwa prowadzonego pod firmą (...) na dłużną spółkę tytułem wniesienia przez (...) (komandytariusza w dłużnej spółce), wkładu niepieniężnego (aportu) do dłużnej spółki. Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowa transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W niniejszej sprawie nie został zatem spełniony pierwszy warunek umożliwiający zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, tj. warunek dotyczący braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu niezabudowanej nieruchomości gruntowej. W analizowanym przypadku nie można mówić, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości lub, że takie prawo mu nie przysługiwało z uwagi na brak takiego podatku. Nie można bowiem uznać, że skoro dany podatek w momencie nabycia nie wystąpił (transakcja przeniesienia przedsiębiorstwa prowadzonego pod firmą (...) na dłużną spółkę tytułem wniesienia przez (...) wkładu niepieniężnego do dłużnej spółki nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT), to spółce dłużnej nie przysługiwało prawo do jego odliczenia.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest zobowiązany opodatkować sprzedaż egzekucyjną niezabudowanej nieruchomości gruntowej podstawową stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy oraz udokumentować przedmiotową czynność fakturą, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 106c pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl