0114-KDIP4-2.4012.220.2020.2.MC - Rozliczenia VAT w związku z aportem samochodów do spółki komandytowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.220.2020.2.MC Rozliczenia VAT w związku z aportem samochodów do spółki komandytowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2020 r. (data wpływu 7 maja 2020 r.), uzupełnionym w dniu 14 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania z tytułu wniesienia aportem do spółki komandytowej Nowych Samochodów Osobowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania z tytułu wniesienia aportem do spółki komandytowej Nowych Samochodów Osobowych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 maja 2020 r., złożonym w dniu 14 maja 2020 r. (data wpływu 19 maja 2020 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem na potrzeby podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się m.in. krótkoterminowym wynajmem samochodów osobowych i dostawczych na rzecz klientów indywidualnych oraz zinstytucjonalizowanych.

W chwili obecnej Wnioskodawca dysponuje flotą około 700 samochodów. Flota samochodów, którymi dysponuje Wnioskodawca stale wzrasta. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dysponuje samochodami osobowymi, które nabywa za własne środki, bądź środki pochodzące z kredytu bankowego (dalej "Samochody własne").

W odniesieniu do części z samochodów osobowych, które znajdują się w jego ofercie Wnioskodawca uzyskał do nich tytuł prawny w drodze zawarcia z bankiem umów leasingu operacyjnego. Na podstawie zawartych umów leasingu operacyjnego Wnioskodawca korzysta w zamian za wynagrodzeniem z samochodów udostępnionych przez bank, który jest finansującym na gruncie zawieranych umów leasingu. W podstawowym okresie obowiązywania umów leasingu operacyjnego Wnioskodawca nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych od użytkowanych samochodów osobowych, ponieważ odpisów amortyzacyjnych od wskazanych składników majątkowych dokonuje bank. Umowy leasingu operacyjnego Wnioskodawca zawiera na okres co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji samochodów będących przedmiotem zawieranych umów leasingu, zaś suma ustalonych w nich opłat pomniejszonych o należny podatek od towarów i usług odpowiada co najmniej wartości początkowej leasingowanych samochodów osobowych. Po upływie podstawowego okresu obowiązywania umów leasingu Wnioskodawca uprawniony jest do nabycia samochodów osobowych w zamian za wynagrodzeniem z góry ustalonym w zawartych umowach leasingu.

Z chwilą skorzystania z zastrzeżonej opcji wykupu samochodu oraz zapłatą kwoty wykupu zastrzeżoną w umowie leasingu Wnioskodawca staje się właścicielem samochodu poleasingowego (dalej "Samochody poleasingowe"). Wnioskodawca do końca 2020 r. planuje nabyć na własność Samochody własne, oraz Samochody poleasingowe (dalej jako "Nowe samochody osobowe").

W związku z otrzymaną propozycją Wnioskodawca rozważa przystąpienie do istniejącej już spółki komandytowej działającej w branży wynajmu samochodów. Warunkiem pozostałych wspólników spółki komandytowej na przystąpienia przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej jest wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci samochodów osobowych, które spółka komandytowa będzie mogła wynajmować na rzecz swoich klientów. W chwili obecnej trwają negocjacje ile samochodów osobowych miałby wnieść do spółki komandytowej Wnioskodawca na moment przystąpienia.

Przedmiotem wkładu Wnioskodawcy do spółki komandytowej będą m.in. samochody osobowe, w tym Nowe samochody osobowe. Decyzja o przystąpieniu do spółki komandytowej przez Wnioskodawcę zostanie podjęta przed końcem roku. W przypadku podjęcia przez Wnioskodawcę decyzji o przystąpieniu do spółki komandytowej wniesie on m.in. Nowe samochody osobowe do spółki komandytowej przed upływem roku od dnia ich nabycia. Do momentu wniesienia Nowych samochodów osobowych do spółki komandytowej Wnioskodawca będzie wykorzystywał je w ramach prowadzonej działalności i wynajmował je na rzecz swoich klientów.

Nowe samochody osobowe nie zostaną na moment ich nabycia potraktowane jako środki trwałe z uwagi na możliwość wniesienia ich do spółki komandytowej tytułem wkładu niepieniężnego. Przedmiotem wkładu do spółki komandytowej nie będzie przedsiębiorstwo, bądź zorganizowana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, lecz samochody osobowe w tym Nowe samochody osobowe. W wyniku przystąpienia do spółki komandytowej Wnioskodawca stanie się komandytariuszem spółki komandytowej. W związku z wniesieniem aportu w postaci Nowych samochodów osobowych Wnioskodawca otrzyma ogół praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej.

Po przystąpieniu do spółki komandytowej Wnioskodawca uczestniczyć będzie w zysku wypracowanym przez spółkę komandytową w proporcji do przysługującego mu prawa do udziału w zysku spółki komandytowej. Nowe samochody osobowe będące przedmiotem aportu do spółki komandytowej zostaną wycenione według wartości rynkowej na moment aportu do spółki komandytowej. Umowa spółki komandytowej będzie precyzować, iż w zamian za aport w postaci Nowych samochodów osobowych Wnioskodawca stanie się wspólnikiem spółki komandytowej. W umowie spółki komandytowej wartość wkładu Wnioskodawcy do spółki komandytowej tj. Nowych samochodów osobowych zostanie określona w wartości netto tj. wartości rynkowej pomniejszonej o należny podatek od towarów i usług z tytułu aportu samochodów osobowych. Należny z tytułu aportu samochodów osobowych podatek od towarów i usług zostanie zapłacony przez spółkę komandytową na rzecz Wnioskodawcy na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT.

Zatem faktyczna wartość wkładu będzie odpowiadać wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku VAT. Zgodnie z postanowieniami umowy spółki komandytowej Wnioskodawca wniesie do spółki komandytowej Nowe samochody osobowe w ich wartości rynkowej pomniejszonej o należny z tytułu ich dostawy podatek od towarów i usług.

Z tytułu aportu Nowych samochodów osobowych Wnioskodawca przeprowadzi rozliczenia w następujący sposób:

1. Wnioskodawca wystawi na rzecz spółki komandytowej fakturę VAT obejmującą wartość netto Nowych samochodów osobowych oraz wartość podatku VAT obliczoną od wartości netto Nowych samochodów osobowych wg odpowiedniej stawki. Podatek VAT wykazany na fakturze zostanie przekazany przez Wnioskodawcę do urzędu skarbowego zgodnie z przepisami ustawy o VAT,

2.

spółka komandytowa wyda na rzecz Wnioskodawcy udział kapitałowy o wartości netto Nowych samochodów osobowych,

3.

spółka komandytowa dokona zapłaty na rzecz Wnioskodawcy pozostałej części kwoty brutto określonej na fakturze, tj. kwoty podatku VAT określonej na fakturze, w formie przelewu bankowego,

4. Wnioskodawca wpłaci kwotę podatku VAT z tytułu dostawy do organu podatkowego, 5. spółka komandytowa odliczy podatek VAT naliczony, wykazany na fakturze wystawionej przez Wnioskodawcę w związku z aportem Nowych samochodów osobowych, nadwyżka podatku naliczonego nad należnym zostanie zwrócona spółce komandytowej na zasadach przewidzianych w Ustawie o VAT.

W efekcie faktycznie wzbogacenie majątku spółki nastąpi wyłącznie o kwotę netto (wartość rynkowa pomniejszona o kwotę podatku), zaś podatek wypłacony przez Spółkę zostanie odzyskany od organu podatkowego, do którego wpłaci go Wnioskodawca. Zatem przepływ w zakresie kwot podatku od towarów i usług będzie miał charakter neutralny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (w zakresie podatku od towarów i usług):

Czy w związku z wniesieniem przez Wnioskodawcę Nowych samochodów osobowych do spółki komandytowej podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowić będzie wartość udziału kapitałowego określonego na podstawie art. 50 k.s.h. odpowiadająca wartości netto Nowych samochodów osobowych wniesionych do Spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług w przypadku wniesienia do spółki komandytowej Nowych samochodów osobowych stanowić będzie określona na podstawie art. 50 k.s.h. wartość udziału kapitałowego odpowiadająca wartości rynkowej netto Nowych samochodów osobowych, tj. wartości rynkowej Nowych samochodów osobowych pomniejszona o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 105 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.) "Umowa spółki komandytowej powinna zawierać: (...) oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość" Zgodnie z powołanym przepisem umowa spółki komandytowej musi zawierać oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika oraz ich wartość.

Zgodnie z treścią art. 107 § 1 k.s.h. "Jeżeli wkładem komandytariusza do spółki jest w całości lub w części świadczenie niepieniężne, umowa spółki określa przedmiot tego świadczenia (aport), jego wartość, jak również osobę wspólnika wnoszącego takie świadczenie niepieniężne". Zgodnie z powołanym przepisem, jeśli wkładem komandytariusza do spółki jest świadczenie niepieniężne, umowa spółki określa przedmiot tego świadczenia (aportu), jego wartość oraz osobę wspólnika wnoszącego takie świadczenie. Wnoszone zaś przez wspólników wkłady stanowią ich udział kapitałowy w spółce.

W granicach wartości wkładów wniesionych komandytariusze są wolni od odpowiedzialności (art. 112 § 1 k.s.h.), a za zobowiązania spółki wobec jej wierzycieli komandytariusze odpowiadają tylko do wysokości sumy komandytowej (art. 111 k.s.h.) określonej w umowie spółki i zarejestrowanej w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Wkład wniesiony do spółki przez wspólnika ma znaczenie zewnętrzne i wewnętrzne - w granicach wkładu komandytariusz odpowiada za zobowiązania spółki wobec podmiotów trzecich (art. 112 k.s.h.).

W stosunkach wewnętrznych spółki wniesiony wkład wyznacza udział kapitałowy danego wspólnika. W momencie wniesienia wkładu udziałowiec obejmuje udział w kapitale spółki, ale w przeciwieństwie do spółek handlowych, udział nie ma określonej wartości nominalnej. Zgodnie z treścią art. 50 § 1 k.s.h. "Udział kapitałowy wspólnika odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego wkładu".

Przez rzeczywiście wniesiony wkład należy rozumieć wartość majątku wniesionego do spółki osobowej w wyniku aportu, tj. jej realny przyrost majątku w następstwie aportu. Dodatkowo należy pamiętać, iż w czasie trwania spółki osobowej (m.in. spółki komandytowej) wspólnik nie może rozporządzać swoim udziałem. Dopiero wystąpienie ze spółki lub jej likwidacja pozwalają wspólnikowi uzyskać dla siebie środki pieniężne lub mienie spółki w wartości odpowiadającej jego udziałowi kapitałowemu (odpowiednio art. 62, art. 65, art. 103 k.s.h.). W zamian za aport Nowych samochodów osobowych Wnioskodawca nabędzie udział w spółce komandytowej, jako komandytariusz. Udziały w spółce osobowej, nie mają wartości nominalnej, w umowie spółki określa się wartość udziału kapitałowego, jako równowartość wniesionego wkładu.

Zgodnie z treścią art. 50 § 1 k.s.h. udział kapitałowy odpowiada wartości wkładu rzeczywiście wniesionego do spółki osobowej, w tym komandytowej. Ogół praw i obowiązków wspólnika spółki komandytowej jest pozycją niekwantyfikowaną, udziałowiec spółki osobowej nie może nią dowolnie dysponować. Jedyną wymierną wartością na moment objęcia udziałów w spółce komandytowej jest wartość udziału kapitałowego, który odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego do spółki wkładu.

W odniesieniu do aportów do spółek osobowych ustawodawca nie wprowadził szczególnych zasad ustalania podstawy opodatkowania.

Z uwagi na powyższe zastosowanie znajdują zasady ogólne dotyczące zasad ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 29a ust. 1 Ustawy o VAT "Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.".

Zgodnie z powołanym przepisem podstawą opodatkowania stanowi wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 Ustawy o VAT "Podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy."

W myśl art. 29a ust. 7 Ustawy o VAT "Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku".

Z powyższych przepisów wynika, że - co do zasady - podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego, lub usługobiorcy. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 Ustawy o VAT wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Dokonując analizy art. 29a ust. 6 pkt 1 Ustawy o VAT wskazać należy, że podstawę opodatkowania stanowi wszystko co stanowi zapłatę z tytułu dostawy towarów, lub świadczenia usług za wyjątkiem podatku należnego od towarów i usług z tytułu realizacji konkretnej czynności.

Na powyższe wskazał m.in. Nowak-Fara w komentarzu do art. 29a Ustawy o VAT, w którym wskazał "Zgodnie z art. 29a ust. 6 podstawa opodatkowania obejmuje: 1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku". W pierwszej kolejności należy więc podkreślić, że art. 29a ust. 6 pkt 1 przewiduje, że podstawa opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1-5, jest wartością netto, albowiem obejmuje ona podatki, cła etc. ale - "z wyjątkiem kwoty podatku".

Kwota podatku to oczywiście kwota podatku od towarów i usług - wynika to z art. 5 ust. 1 VATU, który definiuje pojęcie "podatek" jako właśnie podatek od towarów i usług. Ustawa nie dookreśla, jakie podatki są objęte podstawą opodatkowania - jest jednak oczywiste, że dotyczy to tych podatków, które są konsekwencją dokonanej transakcji. Stąd niewątpliwie w podstawie opodatkowania ujęty powinien być podatek akcyzowy, jeżeli podatek ten obciąża daną dostawę.

Cło w podstawie opodatkowania ujęte jest jedynie w przypadku importu towarów (co skądinąd objęte jest regulacją art. 30b VATU). Opłaty i inne należności o podobnym charakterze to, rzecz jasna, opłaty i należności mające charakter publicznoprawny, które są konsekwencją dokonanej przez podatnika czynności.

W odniesieniu do dostawy towarów podlegających podatkowi akcyzowemu podstawa opodatkowania obejmuje także kwotę akcyzy. Przepis ten nie dotyczy importu, ponieważ kwestie podstawy opodatkowania w imporcie towarów podlegających akcyzie reguluje art. 30b; (...)."

Z uwagi na powyższe podstawa opodatkowania nie może obejmować wartości podatku należnego z tytułu dokonania danej czynności opodatkowanej z uwagi na okoliczność, iż doszłoby do sytuacji że podatek należny stanowiłby podstawę opodatkowania.

Przechodząc na grunt przedmiotowej sprawy wskazać należy, iż w wyniku aportu Nowych samochodów osobowych Wnioskodawca nabędzie udział kapitałowy w spółce komandytowej odpowiadający wartości netto Nowych samochodów osobowych. Wartość udziału kapitałowego zostanie określona w umowie spółki komandytowej w drodze wskazania wartości netto Nowych samochodów osobowych. Wskazana wartość zostanie wskazana w umowie spółki komandytowej, a należny z tytułu dostawy Nowych samochodów osobowych podatek od towarów i usług zostanie zapłacony na rzecz Wnioskodawcy przez spółkę komandytową.

Podsumowując, Spółka "dokona zapłaty" za nabyte samochody w postaci wydania ogółu praw i obowiązków (udziału kapitałowego) o wartości netto Nowych samochodów osobowych oraz kwoty podatku VAT. Zatem suma zapłaty będzie odpowiadać wartości rynkowej (brutto) Nowych samochodów osobowych.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania dla rozważanej przez Wnioskodawcę czynności wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci Nowych samochodów osobowych w zamian za objęcie udziału w spółce komandytowej będzie - zgodnie z art. 29a ust. 1 w związku z art. 29a ust. 6 Ustawy o VAT - wszystko co stanowi zapłatę, którą Wnioskodawca otrzyma od spółki komandytowej z tytułu dokonania aportu, pomniejszone o kwotę podatku.

Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy zapłatę za wniesienie aportu w postaci Nowych samochodów osobowych, będzie wartość udziału kapitałowego odpowiadająca rynkowej wartości netto Nowych samochodów osobowych (ich wartość brutto pomniejszona o kwotę podatku). Podstawę opodatkowania stanowić będzie zatem wartość udziału kapitałowego w spółce komandytowej odpowiadająca wartości wkładu do spółki komandytowej odpowiadająca wartości netto Nowych samochodów osobowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.

stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.

udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.

otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Ponadto na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z Dz. U. z 2019 r. poz. 1780), zwanej dalej ustawą o informowaniu o cenach towarów i usług, cena oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

Stosowanie do art. 3 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem na potrzeby podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się krótkoterminowym wynajmem samochodów osobowych i dostawczych na rzecz klientów indywidualnych oraz zinstytucjonalizowanych. W chwili obecnej Wnioskodawca dysponuje flotą około 700 samochodów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dysponuje samochodami osobowymi, które nabywa za własne środki, bądź środki pochodzące z kredytu bankowego (Samochody własne).

W odniesieniu do części z samochodów osobowych, które znajdują się w jego ofercie Wnioskodawca uzyskał do nich tytuł prawny w drodze zawarcia z bankiem umów leasingu operacyjnego. Na podstawie zawartych umów leasingu operacyjnego Wnioskodawca korzysta w zamian za wynagrodzeniem z samochodów udostępnionych przez bank, który jest finansującym na gruncie zawieranych umów leasingu. Po upływie podstawowego okresu obowiązywania umów leasingu Wnioskodawca uprawniony jest do nabycia samochodów osobowych w zamian za wynagrodzeniem z góry ustalonym w zawartych umowach leasingu. Z chwilą skorzystania z zastrzeżonej opcji wykupu samochodu oraz zapłatą kwoty wykupu zastrzeżoną w umowie leasingu Wnioskodawca staje się właścicielem samochodu poleasingowego (Samochody poleasingowe). Wnioskodawca do końca 2020 r. planuje nabyć na własność Samochody własne, oraz Samochody poleasingowe (Nowe samochody osobowe).

W związku z otrzymaną propozycją Wnioskodawca rozważa przystąpienie do istniejącej już spółki komandytowej działającej w branży wynajmu samochodów. Warunkiem pozostałych wspólników spółki komandytowej na przystąpienia przez Wnioskodawcę do spółki komandytowej jest wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci samochodów osobowych, które spółka komandytowa będzie mogła wynajmować na rzecz swoich klientów. W chwili obecnej trwają negocjacje ile samochodów osobowych miałby wnieść do spółki komandytowej Wnioskodawca na moment przystąpienia. Przedmiotem wkładu Wnioskodawcy do spółki komandytowej będą m.in. samochody osobowe, w tym Nowe samochody osobowe. Do momentu wniesienia Nowych samochodów osobowych do spółki komandytowej Wnioskodawca będzie wykorzystywał je w ramach prowadzonej działalności i wynajmował je na rzecz swoich klientów. Nowe samochody osobowe nie zostaną na moment ich nabycia potraktowane jako środki trwałe z uwagi na możliwość wniesienia ich do spółki komandytowej tytułem wkładu niepieniężnego. Przedmiotem wkładu do spółki komandytowej nie będzie przedsiębiorstwo, bądź zorganizowana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, lecz samochody osobowe w tym Nowe samochody osobowe. W wyniku przystąpienia do spółki komandytowej Wnioskodawca stanie się komandytariuszem spółki komandytowej. W związku z wniesieniem aportu w postaci Nowych samochodów osobowych Wnioskodawca otrzyma ogół praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej. Po przystąpieniu do spółki komandytowej Wnioskodawca uczestniczyć będzie w zysku wypracowanym przez spółkę komandytową w proporcji do przysługującego mu prawa do udziału w zysku spółki komandytowej. Nowe samochody osobowe będące przedmiotem aportu do spółki komandytowej zostaną wycenione według wartości rynkowej na moment aportu do spółki komandytowej. Umowa spółki komandytowej będzie precyzować, iż w zamian za aport w postaci Nowych samochodów osobowych Wnioskodawca stanie się wspólnikiem spółki komandytowej. W umowie spółki komandytowej wartość wkładu Wnioskodawcy do spółki komandytowej tj. Nowych samochodów osobowych zostanie określona w wartości netto tj. wartości rynkowej pomniejszonej o należny podatek od towarów i usług z tytułu aportu samochodów osobowych. Należny z tytułu aportu samochodów osobowych podatek od towarów i usług zostanie zapłacony przez spółkę komandytową na rzecz Wnioskodawcy na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT. Faktyczna wartość wkładu będzie odpowiadać wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku VAT. Zgodnie z postanowieniami umowy spółki komandytowej Wnioskodawca wniesie do spółki komandytowej Nowe samochody osobowe w ich wartości rynkowej pomniejszonej o należny z tytułu ich dostawy podatek od towarów i usług.

Wnioskodawca wystawi na rzecz spółki komandytowej fakturę VAT obejmującą wartość netto Nowych samochodów osobowych oraz wartość podatku VAT obliczoną od wartości netto Nowych samochodów osobowych według odpowiedniej stawki. Podatek VAT wykazany na fakturze zostanie przekazany przez Wnioskodawcę do urzędu skarbowego zgodnie z przepisami ustawy. Spółka komandytowa wyda na rzecz Wnioskodawcy udział kapitałowy o wartości netto Nowych samochodów osobowych oraz dokona zapłaty na rzecz Wnioskodawcy pozostałej części kwoty brutto określonej na fakturze, tj. kwoty podatku VAT określonej na fakturze, w formie przelewu bankowego. Wnioskodawca wpłaci kwotę podatku VAT z tytułu dostawy do organu podatkowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowić będzie wartość udziału kapitałowego odpowiadająca wartości netto Nowych samochodów osobowych wniesionych przez Wnioskodawcę aportem do spółki komandytowej.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z powołanych powyżej przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego.

W art. 29a ust. 6 i ust. 7 ustawy zostały wymienione elementy, które powinny być wliczone bądź nie powinny być wliczone do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, że to strony czynności cywilnoprawnej ustalają kwotę należną z tytułu sprzedaży w zawartej przez siebie umowie. Przepisy prawa podatkowego również pozostawiają stronom transakcji rozstrzygnięcie kwestii, czy wynagrodzenie wypłacone w zamian za dostawę towarów uwzględnia podatek od towarów i usług, i stanowi kwotę brutto, czy nie uwzględnia podatku od towarów i usług, i stanowi kwotę netto.

Wysokość kwoty należnej od nabywcy, czyli ceny sprzedaży, powołany powyżej art. 29a ustawy, ani inne przepisy prawa podatkowego nie regulują. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, które regulują konsekwencje publiczno-prawne dokonania sprzedaży towaru lub wyświadczenia usługi - nie określają wysokości ceny ustalonej przez strony umowy cywilnej.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wniesienia aportem do spółki komandytowej Nowych samochodów osobowych będzie, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w związku z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy, wszystko, co stanowi zapłatę, którą Wnioskodawca otrzyma od spółki komandytowej z tytułu dokonania aportu, pomniejszone o kwotę podatku od towarów i usług. W analizowanym przypadku podstawę opodatkowania należy ustalić w wysokości wartości uzyskanego przez Wnioskodawcę, w zamian za aport, udziału kapitałowego, tj. ogółu praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej, pomniejszonej o kwotę należnego podatku VAT.

Skoro zatem przedmiotem aportu będą Nowe samochody opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a w umowie spółki komandytowej wartość wkładu Wnioskodawcy do spółki komandytowej tj. Nowych samochodów osobowych zostanie określona w wartości netto (wartości rynkowej pomniejszonej o należny podatek od towarów i usług z tytułu aportu samochodów osobowych) oraz należny z tytułu aportu samochodów osobowych podatek od towarów i usług zostanie zapłacony przez spółkę komandytową na rzecz Wnioskodawcy na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT, to należy uznać, że wartość udziału kapitałowego, tj. ogółu praw i obowiązków komandytariusza w spółce komandytowej zostanie wyceniona na wartość wnoszonego przedmiotu aportu w kwocie netto.

W konsekwencji, skoro wartość aportu ustalona zostanie jako wartość netto Nowych samochodów osobowych, tj. bez uwzględniania podatku VAT, a podatek VAT naliczony od wartości netto zostanie Wnioskodawcy zapłacony przez spółkę komandytową, to podstawą opodatkowania będzie kwota odpowiadająca wartości netto wniesionego aportu (Nowych samochodów osobowych), tj. pomniejszona o wartość podatku VAT który zostanie Wnioskodawcy zapłacony przez spółkę komandytową.

Zatem zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług w przypadku wniesienia do spółki komandytowej Nowych samochodów osobowych stanowić będzie wartość udziału kapitałowego odpowiadająca wartości rynkowej netto Nowych samochodów osobowych, tj. wartości rynkowej Nowych samochodów osobowych pomniejszonej o należny podatek od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl