0114-KDIP4-2.4012.202.2020.2.MC - 0% stawka VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz szkół.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-2.4012.202.2020.2.MC 0% stawka VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz szkół.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2020 r. (data wpływu 17 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 15 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 8 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy wyposażenia obejmującego zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 1-5 oraz 7 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. serwery do pracowni terminalowej, zestaw terminali, monitory do terminali, klawiatura, mysz optyczna, switch), zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 9 oraz 10 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. monitor komputerowy, komputer - jednostka centralna), stację nauczyciela all-in-one, monitor interaktywny oraz drukarki - jest prawidłowe,

* zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy wyposażenia obejmującego oprogramowanie (...) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy wyposażenia.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 czerwca 2020 r., złożonym w dniu 15 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 8 czerwca 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 8 czerwca 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Powiat (...) w ramach umowy Nr (...) z dnia 16 października 2018 r. realizuje projekt współfinasowany ze środków Unii Europejskiej pn. " (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa VIII: Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.2. Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej, Poddziałanie 8.2.1. Infrastruktura przedszkolna, kształcenia zawodowego i ustawicznego, Priorytet inwestycyjny 10.1 Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zbywania umiejętności i uczenia się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej.

Projekt obejmuje budowę hali napraw pojazdów wielkogabarytowych, remont pomieszczeń w istniejącym budynku warsztatów szkolnych, adaptację kuchni na warsztaty gastronomiczne w istniejącym budynku internatu oraz dostawę wyposażenia do pracowni zawodowych.

Grupę docelową stanowią uczniowie, wychowankowie, nauczyciele kształcenia zawodowego i ustawicznego w (...).

W celu realizacji zadań wynikających z Projektu Powiat (...) zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych ogłosił przetarg nieograniczony na dostawę wyposażenia pracowni szkolnych w ramach projektu pn. (...).

Przedmiot zamówienia obejmuje między innymi następujące wyposażenie:

1.

serwery do pracowni terminalowej,

2.

zestaw terminali,

3.

monitory do terminali,

4.

klawiatura,

5.

mysz optyczna,

6.

stacja nauczyciela all-in-one,

7.

switch,

8.

monitor interaktywny,

9.

monitor komputerowy,

10.

komputer - jednostka centralna,

11.

drukarki.

W specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający nie wskazał stawki podatku VAT, w związku z powyższym oferenci składający oferty powinni zastosować podstawową stawkę podatku VAT, tj. 23%. Zamawiający obecnie jest na etapie rozstrzygania postępowania przetargowego. Po dokonaniu wyboru Wykonawcy na realizację zamówienia zostanie zawarta umowa pomiędzy Powiatem (...) a wybranym Wykonawcą. Zgodnie z umową nabywcą i płatnikiem będzie Powiat (...), a odbiorcą Starostwo Powiatowe w (...).

Przedmiot zamówienia bezpośrednio zostanie dostarczony do placówki oświatowej, tj. do (...). Między Powiatem (...) a (...) zostanie podpisany protokół zdawczo - odbiorczy o przekazaniu w nieodpłatne użytkowanie przedmiotu zamówienia. Na podstawie dokumentów placówka oświatowa zaksięguje otrzymane wyposażenie w swoich księgach rachunkowych i ww. wyposażenie będzie służyło podczas zajęć szkolnych.

Powiat (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Powiat (...) wykonuje zadania publiczne na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących i przez te działania zaspokajane są potrzeby wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie między innymi edukacji publicznej.

Tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego poprzez jednoznaczne i precyzyjne wskazanie:

1.

czy urządzenia (elementy wyposażenia) wymienione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego będą dostarczane jako samoistne (samodzielne) urządzenia, czy też przedmiotem dostawy będzie zestaw (zestawy) składający się (składające) się z kilku urządzeń,

2.

jeżeli przedmiotem dostawy będzie zestaw (zestawy) - należało jednoznacznie wskazać:

a.

które konkretnie urządzenia wymienione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w punktach 1-11 będą składały się na dany zestaw (należy wymienić elementy składające się na dany zestaw (zestawy),

b.

czy zestaw (zestawy) będący przedmiotem dostawy będzie zestawem komputera stacjonarnego,

3.

jakie konkretnie urządzenia należy rozumieć pod pojęciem "terminali", z jakich elementów/części składają się terminale - należało precyzyjnie opisać z jakich konkretnie elementów/części są zbudowane terminale, co wchodzi w skład terminali,

4.

jakie funkcje pełnią terminale, do czego można je wykorzystać, na czym polega ich działanie,

5.

czy terminale stanowią zestawy komputera stacjonarnego,

6.

jakie konkretnie urządzenie należy rozumieć pod pojęciem "stacji nauczycielskiej all-in-one", z jakich elementów/części składa się stacja nauczycielska all-in-one - należało precyzyjnie opisać z jakich konkretnie elementów/części jest zbudowana stacja nauczycielska all-in-one, co wchodzi w skład stacji nauczycielskiej all-in-one,

7.

jakie funkcje pełni stacja nauczycielska all-in-one, do czego można ją wykorzystać, na czym polega jej działanie,

8.

czy stacja nauczycielska all-in-one stanowi zestaw komputera stacjonarnego,

9.

jakie konkretnie urządzenie należy rozumieć pod pojęciem "monitora interaktywnego", z jakich elementów/części składa się monitor interaktywny - należało precyzyjnie opisać z jakich konkretnie elementów/części jest zbudowany monitor interaktywny, co wchodzi w skład monitora interaktywnego,

10.

jakie funkcje pełni monitor interaktywny, do czego można go wykorzystać, na czym polega jego działanie,

11.

czy monitor interaktywny posiada wbudowaną jednostkę centralną (systemową),

12.

czy Wykonawca w związku ze sprzedażą urządzeń (wyposażenia) na rzecz Wnioskodawcy będzie posiadać dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą",

13.

czy Wykonawca w związku ze sprzedażą urządzeń (wyposażenia) przekaże kopie dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy do właściwego urzędu skarbowego.

W odpowiedzi na niniejsze wezwanie Wnioskodawca wskazał:

1) "Urządzenia wymienione we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji pod poz. 1-5,7 stanowią wyposażenie pracowni informatycznej, obsługi hotelarskiej i gastronomicznej, będą dostarczane jako zestawy. Urządzenia wymienione w poz. 9,10 również będą dostarczane jako zestawy. Urządzenia z poz. 6, 8, 11 będą dostarczane samodzielnie, niemniej jednak urządzenia będą wchodziły w skład wyposażenia pracowni i tworzyły zestawy:

Urządzenie wymienione pod poz. 6 stacja nauczyciela all-in-one: (...)

Urządzenie wymienione pod poz. 8 monitor interaktywny (pracownia dokumentacji technicznej, pracownia sterowania ruchem kolejowym, pracownia dróg i taboru kolejowego) (...)

oprogramowanie: (...) (licencja min. 12 miesięcy)

Urządzenie wymienione pod poz. 11 drukarki (pracownia dokumentacji technicznej): (...) 2) a) zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 1-5,7:

Urządzenie wymienione pod poz. 1 Serwer do pracowni terminalowej: (...)

Serwer musi posiadać system tworzenia kopii zapasowej i backupu, który przywraca działanie systemu operacyjnego w przypadku jego całkowitego uszkodzenia za pośrednictwem dedykowanego klawisza skrótu. W cenę należy wliczyć pełną konfigurację serwera wraz z instalacją niezbędnego oprogramowania do prawidłowej pracy stanowisk terminalowych. Wymagane oświadczenie producenta sprzętu lub dystrybutora, że w przypadku nie wywiązywania się z obowiązków gwarancyjnych oferenta lub firmy serwisującej, przejmie na siebie wszelkie zobowiązania związane z serwisem. Dostawca musi przedłożyć oświadczenia producenta serwera o możliwości jednoczesnej pracy do 30 użytkowników terminalowych.

Urządzenie wymienione pod poz. 2 zestaw terminali: - Architektura sprzętowa - SoC zaprojektowany przez producenta urządzenia, wbudowane oprogramowanie operacyjne do zarządzania i administrowania. Oprogramowanie producenta terminala zapewnia elastyczne wsparcie systemu operacyjnego oraz bezpieczny roaming pulpitu Dedykowane oprogramowanie pracujące na serwerze (dostarczone przez producenta terminala) zapewniające funkcjonalności: (...)

Oświadczenie producenta sprzętu lub dystrybutora, że w przypadku nie wywiązywania się z obowiązków gwarancyjnych oferenta lub firmy serwisującej, przejmie na siebie wszelkie zobowiązania związane z serwisem.

Urządzenie wymienione pod poz. 3 monitory do terminali: (...)

Urządzenie wymienione pod poz. 4 klawiatura (...)

Klawiatura musi być kompatybilna z urządzeniem terminalowym i prawidłowo z nim współpracować.

Urządzenie wymienione pod poz. 5 mysz optyczna

* Ilość przycisków 2

* Ilość rolek 1

* Sposób połączenia Kabel

* Interfejs USB

* Kolor czarny

Mysz musi być kompatybilna z urządzeniem terminalowym i prawidłowo z nim współpracować.

Urządzenie wymienione pod poz. 7 switch (...) 2) b) Zestaw będący przedmiotem dostawy będzie zestawem komputera stacjonarnego

Zestaw składający się z urządzeń wymienionych pod poz. 9 i 10:

Urządzenie wymienione pod poz. 9 monitor komputerowy (pracownia dokumentacji technicznej, pracownia sterowania ruchem kolejowym, pracownia informatyczna obsługi hotelarskiej): (...)

10. komputer jednostka centralna (pracownia dokumentacji technicznej): (...)

(...) min 60 stanowisk z licencją wieczystą wraz z roczną subskrypcją.

3) Terminal jest urządzeniem wspomagającym pracę i obsługę oprogramowania używanego w branży hotelarskiej i gastronomicznej i w skrócie jest to tzw. fizyczny zdalny pulpit, na którym wprowadzane są np. zamówienia. Do działania terminali potrzebny jest serwer terminal. Terminal nie jest urządzeniem, które może działać samodzielnie. Do terminala podłączamy monitor, klawiaturę, mysz oraz przewód sieciowy. Terminal w odróżnieniu od komputera stacjonarnego nie posiada dysku twardego pamięci i procesora. Terminal to jednostka centralna stanowiska komputerowego, która zawiera procesor, pamięć RAM, pamięć stałą, zintegrowaną kartę grafiki, układy obsługi wejścia-wyjścia, oprogramowanie wewnętrzne. Posiada wejście zasilania oraz porty komunikacyjne USB, sieci komputerowej, a także złącza monitora oraz gniazda wejściowe i wyjściowe do podłączenia słuchawek/głośników i mikrofonu.

4) Terminale wykorzystuje się do pracy na systemie, które wymagają obsługi przez wielu użytkowników na raz. Taka konfiguracja systemu pracy pozwala na łatwą rozbudowę o dodatkowe stacje oraz łatwiej zarządzać osobami. Terminale pełnią funkcje komputera stacjonarnego. Można je wykorzystać do uruchamiania oprogramowania na komputery stacjonarne z systemem Windows, np. oprogramowanie biurowe, przeglądarka internetowa, programy graficzne, itd. Działanie terminali polega na wspólnej i jednoczesnej pracy na jednym serwerze.

5) Terminal jest jednostką centralną stanowiska komputerowego, a wraz z monitorem, myszą i klawiaturą stanowi zestaw.

6) "Stacja nauczycielska all-in-one" to zestaw komputera stacjonarnego, który w jednej obudowie ma zintegrowaną jednostkę centralną komputera (wyposażoną w procesor, pamięć, kartę graficzną, układy obsługi wejścia-wyjścia, porty wejścia-wyjścia) oraz monitor. W komplecie posiada klawiaturę i mysz.

7) Stacja nauczycielska all-in-one pełni funkcję komputera stacjonarnego, można wykorzystać ją do uruchamiania oprogramowania na komputery stacjonarne z systemem Windows, np. oprogramowanie biurowe, przeglądarka internetowa, programy graficzne, itd. Działanie stacji nauczycielskiej all-in-one polega na pracy komputera stacjonarnego z systemem Windows.

8) Stwierdzenie "zestaw komputera stacjonarnego" jest równoznaczne z "stacją nauczycielską all-in-one" ponieważ taka stacja posiada identyczne funkcjonalności co zestaw komputera stacjonarnego.

9), 10), 11) Monitor interaktywny jest to autonomiczne urządzenie, które posiada funkcjonalności co "tablica interaktywna" i dodatkowo takie urządzenie pozwala na wyświetlanie obrazów w wysokiej rozdzielczości (bez projektora) oraz pracę bezpośrednio na ekranie za pomocą funkcji dotykowych. Taki monitor posiada jednostkę centralną zazwyczaj wbudowaną na stałe w obudowie monitora.

12) Wykonawca w związku ze sprzedażą urządzeń (wyposażenia) na rzecz Powiatu (...) ego - Wnioskodawcy będzie posiadał dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.).

13) Wraz z wydaniem dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), Wykonawca otrzyma informację o konieczności przekazania kopii ww. dokumentów do właściwego Urzędu Skarbowego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej występuje Powiat (...) tj. Wnioskodawca - Zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 r. poz. 53 i 730) w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na zakupione przez Powiat (...) wyposażenie (serwery do pracowni terminalowej, zestawy terminali, monitory do terminali, klawiatury, myszy optyczne, stacje nauczyciela all-in-one, switche, monitory interaktywne, monitory komputerowe, komputery - jednostki centralne, drukarki), które następnie będzie przekazane protokołem zdawczo-odbiorczym do placówki oświatowej prowadzonej przez Powiat (...) tj. (...), może zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 i art. 83 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Powiatu (...) w omawianym przypadku istnieje możliwość zastosowania 0% stawki podatku VAT.

Potwierdzeniem niniejszego stanowiska jest następująca sytuacja:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) "Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych" oraz zgodnie z art. 83 ust. 14 wyżej wymienionej ustawy "Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 ust. 1 stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem: posiadania stosowanego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz posiadania stosowanego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a".

W przypadku opisanym we wniosku powyższe przepisy prawne, mają jak najbardziej zastosowanie, ponieważ Powiat (...) realizując zadanie opisane w pkt 74 niniejszego wniosku, zakupi wyposażenie, które będzie przekazane protokołem zdawczo-odbiorczym do placówki oświatowej, tj. (...) wyposażenie o którym mowa w niniejszym wniosku mieści się w wykazie towarów, tj. w załączniku Nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług; po podpisaniu umowy z Dostawcą wyposażenia, który zostanie wybrany w wyniku przeprowadzonego postępowania o zamówienie publiczne, zostanie wydany stosowny dokument przez organ nadzorujący, tj. Powiat (...) potwierdzający zamówienie dostawy wyposażenia dla placówki oświatowej.

Pomimo faktu, iż Powiat (...) jest realizatorem Projektu i faktura będzie wystawiona na Powiat (...), to sprzęt zostanie przekazany w bezpłatne użytkowanie dla placówki oświatowej i będzie służył prowadzeniu zajęć dydaktycznych. Wg naszej oceny nie ma znaczenia, kto nabywa towar, w tym przypadku Powiat (...), a istotnie znaczenie ma fakt, że towar zostaje przeznaczony dla placówki oświatowej w tym przypadku dla (...).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie:

* zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy wyposażenia obejmującego zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 1-5 oraz 7 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. serwery do pracowni terminalowej, zestaw terminali, monitory do terminali, klawiatura, mysz optyczna, switch), zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 9 oraz 10 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. monitor komputerowy, komputer - jednostka centralna), stację nauczyciela all-in-one, monitor interaktywny oraz drukarki jest prawidłowe,

* zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy wyposażenia obejmującego oprogramowanie (...) jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a. dla placówek oświatowych,

b. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1.

posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2.

posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit.b.

Stosowanie do art. 83 ust. 15 ustawy dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 wymieniono:

1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych

2. Drukarki

3. Skanery

4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących)

5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zamawiającym w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt współfinasowany ze środków Unii Europejskiej pn. " (...)". Projekt obejmuje budowę hali napraw pojazdów wielkogabarytowych, remont pomieszczeń w istniejącym budynku warsztatów szkolnych, adaptację kuchni na warsztaty gastronomiczne w istniejącym budynku internatu oraz dostawę wyposażenia do pracowni zawodowych. Grupę docelową stanowią uczniowie, wychowankowie, nauczyciele kształcenia zawodowego i ustawicznego w (...). W celu realizacji zadań wynikających z Projektu Powiat (...) zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych ogłosił przetarg nieograniczony na dostawę wyposażenia pracowni szkolnych w ramach projektu.

Przedmiot zamówienia obejmuje wyposażenie, tj.:

1.

serwery do pracowni terminalowej,

2.

zestaw terminali,

3.

monitory do terminali,

4.

klawiatura,

5.

mysz optyczna

6.

stacja nauczyciela all-in-one,

7.

switch,

8.

monitor interaktywny,

9.

monitor komputerowy,

10.

komputer - jednostka centralna,

11.

drukarki.

Przedmiot zamówienia bezpośrednio zostanie dostarczony do placówki oświatowej, tj. do (...). Między Powiatem (...) a (...) zostanie podpisany protokół zdawczo - odbiorczy o przekazaniu w nieodpłatne użytkowanie przedmiotu zamówienia.

Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że urządzenia wymienione pod poz. 1-5,7 będą dostarczane jako zestawy. Urządzenia wymienione w poz. 9,10 również będą dostarczane jako zestawy. Natomiast urządzenia z poz. 6, 8, 11 będą dostarczane samodzielnie, niemniej jednak urządzenia będą wchodziły w skład wyposażenia pracowni.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 1-5,7 będący przedmiotem dostawy będzie zestawem komputera stacjonarnego oraz zestaw składający się z urządzeń wymienionych pod poz. 9 i 10 będący przedmiotem dostawy będzie zestawem komputera stacjonarnego.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że terminal jest urządzeniem wspomagającym pracę i obsługę oprogramowania używanego w branży hotelarskiej i gastronomicznej i jest to tzw. fizyczny zdalny pulpit, na którym wprowadzane są np. zamówienia. Do działania terminali potrzebny jest serwer terminal. Terminal nie jest urządzeniem, które może działać samodzielnie. Do terminala Wnioskodawca podłącza monitor, klawiaturę, mysz oraz przewód sieciowy. Terminal w odróżnieniu od komputera stacjonarnego nie posiada dysku twardego pamięci i procesora. Terminal to jednostka centralna stanowiska komputerowego, która zawiera procesor, pamięć RAM, pamięć stałą, zintegrowaną kartę grafiki, układy obsługi wejścia-wyjścia, oprogramowanie wewnętrzne. Posiada wejście zasilania oraz porty komunikacyjne USB, sieci komputerowej, a także złącza monitora oraz gniazda wejściowe i wyjściowe do podłączenia słuchawek/głośników i mikrofonu.

Terminale wykorzystuje się do pracy na systemie, które wymagają obsługi przez wielu użytkowników na raz. Taka konfiguracja systemu pracy pozwala na łatwą rozbudowę o dodatkowe stacje oraz łatwiej zarządzać osobami. Terminale pełnią funkcje komputera stacjonarnego. Można je wykorzystać do uruchamiania oprogramowania na komputery stacjonarne z systemem (...), np. oprogramowanie biurowe, przeglądarka internetowa, programy graficzne, itd. Działanie terminali polega na wspólnej i jednoczesnej pracy na jednym serwerze.

Terminal jest jednostką centralną stanowiska komputerowego, a wraz z monitorem, myszą i klawiaturą stanowi zestaw.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że stacja nauczycielska all-in-one to zestaw komputera stacjonarnego, który w jednej obudowie ma zintegrowaną jednostkę centralną komputera (wyposażoną w procesor, pamięć, kartę graficzną, układy obsługi wejścia-wyjścia, porty wejścia-wyjścia) oraz monitor. W komplecie posiada klawiaturę i mysz. Stacja nauczycielska all-in-one pełni funkcje komputera stacjonarnego, można wykorzystać ją do uruchamiania oprogramowania na komputery stacjonarne z systemem Windows, np. oprogramowanie biurowe, przeglądarka internetowa, programy graficzne, itd. Działanie stacji nauczycielskiej all-in-one polega na pracy komputera stacjonarnego z systemem (...). Stwierdzenie "zestaw komputera stacjonarnego" jest równoznaczne z "stacją nauczycielską all-in-one" ponieważ taka stacja posiada identyczne funkcjonalności co zestaw komputera stacjonarnego.

Monitor interaktywny jest to autonomiczne urządzenie, które posiada funkcjonalności co "tablica interaktywna" i dodatkowo takie urządzenie pozwala na wyświetlanie obrazów w wysokiej rozdzielczości (bez projektora) oraz pracę bezpośrednio na ekranie za pomocą funkcji dotykowych. Monitor posiada jednostkę centralną wbudowaną na stałe w obudowie monitora.

Wykonawca w związku ze sprzedażą urządzeń (wyposażenia) na rzecz Wnioskodawcy będzie posiadał dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy. Wraz z wydaniem dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy, Wykonawca otrzyma informację o konieczności przekazania kopii ww. dokumentów do właściwego Urzędu Skarbowego.

W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dokonanej na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych) dostawy wyposażenia obejmującego zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 1-5 oraz 7 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. serwery do pracowni terminalowej, zestaw terminali, monitory do terminali, klawiatura, mysz optyczna, switch), zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 9 oraz 10 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. monitor komputerowy, komputer - jednostka centralna), stację nauczyciela all-in-one, monitor interaktywny oraz drukarki.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych jest opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

W niniejszej sprawie Wykonawca dostarczy na rzecz Wnioskodawcy między innymi zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 1-5 oraz 7 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (serwery do pracowni terminalowej, zestaw terminali, monitory do terminali, klawiatura, mysz optyczna, switch). Jak wskazał Wnioskodawca będący przedmiotem dostawy zestaw obejmujący urządzenia wymienione w poz. 1-5 oraz 7 będzie zestawem komputera stacjonarnego. Zatem w analizowanym przypadku przedmiotem dostawy na rzecz Wnioskodawcy będzie sprzęt komputerowy wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Ponadto przedmiotem dostawy realizowanej przez Wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy będzie zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 9 oraz 10 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, tj. monitora komputerowego oraz komputera - jednostki centralnej. Przy czym, tut. Organ wskazuje, że wchodzące w skład przedmiotowego zestawu oprogramowanie biurowe (...) oraz (...) (minimum 60 stanowisk z licencją wieczystą wraz z roczną subskrypcją) nie zostały wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

Przedmiotem dostawy realizowanej przez Wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy będzie również stacja nauczyciela all-in-one. We wniosku wskazano, że stacja nauczyciela all-in-one to zestaw komputera stacjonarnego, który w jednej obudowie ma zintegrowaną jednostkę centralną komputera (wyposażoną w procesor, pamięć, kartę graficzną, układy obsługi wejścia-wyjścia, porty wejścia-wyjścia) oraz monitor. Ponadto stacja nauczyciela all-in-one posiada w komplecie klawiaturę i mysz. Zatem stwierdzić należy, że będąca przedmiotem dostawy stacja nauczyciela all-in-one stanowi sprzęt komputerowy wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Ponadto w analizowanym przypadku Wykonawca dokona na rzecz Wnioskodawcy dostawy monitora interaktywnego (urządzenie wymienione w poz. 8 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego). W opisie sprawy wskazano, że monitor interaktywny jest to autonomiczne urządzenie, które posiada funkcjonalności co "tablica interaktywna" i dodatkowo pozwala na wyświetlanie obrazów w wysokiej rozdzielczości (bez projektora) oraz pracę bezpośrednio na ekranie za pomocą funkcji dotykowych. Jak wskazał Wnioskodawca monitor interaktywny posiada jednostkę centralną wbudowaną na stałe w obudowie monitora. Zatem stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku przedmiotowy monitor interaktywny stanowi w pełni funkcjonalny zestaw komputerowy, a zatem sprzęt komputerowy wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Przy czym, tut. Organ wskazuje, że wchodzące w skład monitora interaktywnego oprogramowanie Microsoft Office oraz oprogramowanie (...) nie zostało wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

Wykonawca na rzecz Wnioskodawcy dokona także dostawy drukarek (urządzeń wymienionych w poz. 11 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, a zatem przedmiotem dostawy na rzecz Wnioskodawcy będzie sprzęt komputerowy wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku Wykonawca, tj. podmiot realizujący dostawę na rzecz Wnioskodawcy (zamawiającego w rozumieniu Prawa zamówień publicznych) powinien zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla dostawy wyposażenia obejmującego zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 1-5 oraz 7 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. serwery do pracowni terminalowej, zestaw terminali, monitory do terminali, klawiatura, mysz optyczna, switch), zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 9 oraz 10 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. monitor komputerowy, komputer - jednostka centralna), z wyłączeniem oprogramowania biurowego (...) oraz (...) (minimum 60 stanowisk z licencją wieczystą wraz z roczną subskrypcją), stację nauczyciela all-in-one, monitor interaktywny, z wyłączeniem oprogramowania (...) oraz oprogramowania (...) oraz drukarki. W analizowanej sprawie, jak ustalono powyżej przedmiotowe wyposażenie stanowi sprzęt komputerowy wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Jednocześnie, z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że zakupione przez Wnioskodawcę wyposażenie zostanie dostarczone do placówki oświatowej, tj. do (...). Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca w analizowanym przypadku w związku ze sprzedażą urządzeń na rzecz Wnioskodawcy Wykonawca będzie posiadał dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy. Zatem dla dostawy wyposażenia obejmującego zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 1-5 oraz 7 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. serwery do pracowni terminalowej, zestaw terminali, monitory do terminali, klawiatura, mysz optyczna, switch), zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 9 oraz 10 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. monitor komputerowy, komputer - jednostka centralna), z wyłączeniem oprogramowania biurowego (...) oraz (...) (minimum 60 stanowisk z licencją wieczystą wraz z roczną subskrypcją), stację nauczyciela all-in-one, monitor interaktywny, z wyłączeniem oprogramowania (...) oraz oprogramowania (...) oraz drukarki znajduje zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT. Tym samym stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie dostawa przedmiotowego sprzętu komputerowego z wyłączeniem oprogramowania (...) na rzecz Wnioskodawcy będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem obniżonej stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, przy spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 83 ust. 15 ustawy.

Natomiast dostarczane na rzecz Wnioskodawcy oprogramowanie (...) - jako niewymienione w załączniku nr 8 do ustawy - będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podstawową stawka podatku VAT w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy wyposażenia obejmującego zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 1-5 oraz 7 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. serwery do pracowni terminalowej, zestaw terminali, monitory do terminali, klawiatura, mysz optyczna, switch), zestaw składający się z urządzeń wymienionych w poz. 9 oraz 10 stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (tj. monitor komputerowy, komputer - jednostka centralna), stację nauczyciela all-in-one, monitor interaktywny oraz drukarki należało uznać za prawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy wyposażenia obejmującego oprogramowanie (...) należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl