0114-KDIP4-1.4012.74.2022.2.APR - Odliczanie VAT przez uczelnię

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.74.2022.2.APR Odliczanie VAT przez uczelnię

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu według tzw. prewspółczynnika (obliczanego na podstawie § 6 rozporządzenia) oraz współczynnika (obliczanego na podstawie art. 90 ust. 3 i nast. ustawy o VAT). Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 kwietnia 2022 r. (wpływ 11 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Uczelnia (zwana dalej Wnioskodawcą) jest uczelnią publiczną działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm., zwanej dalej Prawo o szkolnictwie wyższym), aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakres podstawowych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę wskazuje m.in. art. 11 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, którymi są:

1.

prowadzenie kształcenia na studiach,

2.

prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia,

3.

prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki,

4.

prowadzenie kształcenia doktorantów,

5.

kształcenie i promowanie kadr uczelni,

6.

stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a.

procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,

b.

kształceniu,

c.

prowadzeniu działalności naukowej,

7.

wychowywaniu studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,

8.

stwarzane warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,

9.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych,

10.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz własne badania naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań celowych. Odpłatna działalność Wnioskodawcy to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci czy też odpłatnej sprzedaży wydawnictw. Działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług stanowi także tzw. komercjalizacja wyników badań, czyli sprzedaż licencji do uzyskanych wyników badań, czy też inna forma odpłatnego zbycia praw majątkowych do uzyskanych przez Wnioskodawcę wyników badań.

W zakresie odliczenia podatku naliczonego względem wszelkiego rodzaju wydatków udokumentowanych fakturami związanych z funkcjonowaniem Wnioskodawcy stosuje się następujący sposób postępowania:

1. Jeżeli Wnioskodawca nabywa towar/usługę, które jest w stanie przyporządkować bezpośrednio do jednej z przywołanych powyżej działalności, wówczas:

a.

gdy wydatek służy jedynie działalności niegospodarczej - nie dokonuje się odliczenia podatku naliczonego,

b.

gdy wydatek służy działalności gospodarczej (sprzedaży), ale zwolnionej z podatku od towarów i usług (zw.) - nie dokonuje się odliczenia podatku naliczonego,

c.

gdy wydatek służy działalności gospodarczej (sprzedaży), opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (stawką 0%, 5%, 8% czy 23%) - Wnioskodawca odlicza pełną kwotę podatku naliczonego;

2. Jeżeli Wnioskodawca nabywa towar/usługę, których nie jest w stanie przyporządkować bezpośrednio jednej z przywołanych powyżej działalności, wówczas:

a.

gdy wydatek służy zarówno czynnościom będącym poza reżimem ustawy o VAT (w uproszczeniu czynnościom statutowym nieodpłatnym), jak i działalności gospodarczej (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - wówczas Wnioskodawca odlicza podatek naliczony tzw. prewspółczynnikiem odliczenia podatku naliczonego (obliczonym na podstawie § 6 rozporządzenia),

b.

gdy wydatek służy zarówno czynnościom będącym poza reżimem ustawy o VAT (czynnościom statutowym nieodpłatnym), jak i działalności gospodarczej (sprzedaży) zwolnionej z podatku od towarów i usług - wówczas Wnioskodawca nie odlicza podatku naliczonego,

c.

gdy wydatek służy tylko działalności gospodarczej, ale zarówno opodatkowanej podatkiem od towarów i usług jak również zwolnionej z podatku od towarów i usług - wówczas Wnioskodawca odlicza podatek naliczony tzw. współczynnikiem odliczenia podatku naliczonego (obliczonym na podstawie art. 90 ust. 3 i dalszych ustawy o VAT),

d.

gdy wydatek służy zarówno czynnościom będącym poza reżimem ustawy o VAT (czynnościom statutowym nieodpłatnym), jak i działalności gospodarczej (sprzedaży) opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (stawką 0%, 5%, 8%, 23%) oraz zwolnionej od podatku od towarów i usług (zw.) - wówczas Wnioskodawca jest zobligowany, w pierwszej kolejności, zastosować prewspółczynnik odliczenia podatku naliczonego. Następnie, względem pozostałej kwoty, winien zastosować tzw. współczynnik odliczenia podatku naliczonego.

W ramach prowadzonej działalności naukowej Wnioskodawca wykonuje różnego typu badania naukowe. Realizacja badań wymaga ponoszenia znacznych wydatków finansowych. Wydatki te pokrywane są ze środków własnych Uczelni, subwencji, dotacji, dofinansowań oraz różnego typu grantów finansowych. Badania są realizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę lub w ramach różnego typu zawieranych konsorcjów lub grup operacyjnych.

W latach 2014-2020 Ministerstwo (...) realizowało Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. Celem programu była poprawa konkurencyjności rolnictwa, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi i działania w dziedzinie klimatu oraz zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich. Program realizował priorytety wyznaczone dla unijnej polityki rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020, a mianowicie:

1. Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich;

2. Poprawa konkurencyjności wszystkich rodzajów gospodarki rolnej i zwiększenie rentowności gospodarstw rolnych;

3. Poprawa organizacji łańcucha żywnościowego i promowanie zarządzania ryzykiem w rolnictwie;

4. Odtwarzanie, chronienie i wzmacnianie ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa;

5. Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach rolnym, spożywczym i leśnym;

6. Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.

Jedną z form realizacji ww. celów było działanie zatytułowane " (...)". Działanie dotyczyło wspierania, tworzenia działalności Grup Operacyjnych na rzecz innowacji (EPI) w rozumieniu art. 56 i 57 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, które w ramach działalności będą realizować projekty polegające na opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich.

W ramach działania " (...)" wspierane było tworzenie i funkcjonowanie Grup Operacyjnych EPI, zrzeszających rolników, jednostki naukowe, przedsiębiorców, posiadaczy lasów, podmioty doradcze. Wsparcie dotyczyło tworzenia funkcjonowania grup operacyjnych na rzecz innowacji oraz realizacji przez te grupy projektów, których przedmiotem winno być opracowanie i wdrożenie nowego, lub znacznie udoskonalonego produktu, lub nowych, lub znacznie udoskonalonych technologii, lub metod organizacji, lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz tworzenie lub rozwój krótkich łańcuchów dostaw w rozumieniu art. 2 ust. 1 akapit drugi lit. m rozporządzenia nr 1305/2013 lub rynków lokalnych, o których mowa w art. 35 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 1305/2013, dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Realizacja działania " (...)" powinna była przyczynić się do poprawy dochodowości gospodarstw rolnych, zwiększania innowacyjnych rozwiązań w polskim rolnictwie, produkcji żywności i na obszarach wiejskich, a rezultaty poszczególnych projektów miały służyć szerokiej grupie odbiorców, a nie pojedynczym podmiotom. Agencją dystrybuującą środki finansowe na realizację zadań określonych w działaniu " (...)" była (oraz jest) (...) (zwana także ABCD).

W dniu 10 marca 2020 r. Wnioskodawca wraz Spółdzielnią w (...) utworzyli konsorcjum zwane Grupą Operacyjną (zwaną dalej także Grupą Operacyjną). Celem Grupy Operacyjnej jest realizacja operacji polegającej na opracowaniu i wdrożeniu projektu w zakresie innowacyjnych technologii produkcji masła, a w jej efekcie produktu, który będzie charakteryzował się wydłużonym w stosunku do obecnie dostępnych w powszechnej sprzedaży odpowiedników terminem przydatności do spożycia oraz poprawionymi parametrami smarowności.

Grupa Operacyjna aplikowała w utworzonym przez ABCD konkursie określającym zasady dofinansowania projektów realizowanych przez Grupy Operacyjne. Projekt Grupy Operacyjnej, której Wnioskodawca jest członkiem otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w Ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie Umowy o Przyznanie Pomocy Nr (...) z dnia 2 lutego 2021 r. (zwanej dalej Umową o przyznanie pomocy).

Celem umowy o dofinansowane jest sfinansowanie przez ABCD projektu zatytułowanego " (...)" (dalej: Projekt lub Operacja)".

Zgodnie z § 3 ust. 2 Umowy o przyznanie pomocy realizowany przez Grupę Operacyjną Projekt prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla działania " (...)" - " (...)", " (...)", " (...)".

Zgodnie z § 3 ust. 3 Umowy o przyznanie pomocy w wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Opracowanie technologii produkcji, pozwalającej na produkcję masła o wydłużonym terminie trwałości do 6 miesięcy oraz poprawionym parametrze smarowności o wartości mniejszej niż 100 Nxmm w teście penetracji z przystawką do badania smarowności "spreadability ring" w temperaturze 20 stopni Celsjusza.

Umowa o przyznanie pomocy jest umową pozwalającą na sfinansowane kosztów Projektu. Jest to dotacja kosztowa, dzięki niej uczestnicy Grupy Operacyjnej finansują koszty powstałe w Projekcie (uprzednio wykazane w kosztorysie wniosku o dofinansowanie).

Zgodnie z zawartą w 2020 r. umową Grupy Operacyjnej (zwanej dalej także umową Grupy) grupa ta działa w formie umowy konsorcjum. Umowa Grupy (nie) stanowi umowy spółki cywilnej, ani żadnego porozumienia o charakterze gospodarczym, które mogłoby zostać uznane za powołanie odrębnego podmiotu gospodarczego lub wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Utworzenie Grupy Operacyjnej nie narusza integralności majątkowej, prawno-organizacyjnej i administracyjno-finansowej jej Partnerów oraz należących do nich praw własności intelektualnej (§ 2 ust. 3 umowy Grupy).

Wnioskodawca ma status członka Grupy Operacyjnej.

Osobą reprezentującą Grupę Operacyjną - koordynatorem współpracy członków Grupy Operacyjnej - jest Spółdzielnia w (...) (zwana także Liderem). Lider odpowiada przed ABCD za całościową realizację przedsięwzięcia, w tym osiągnięcie jej rezultatów, sprawozdawczość i rozliczenie finansowe.

Członkowie Grupy solidarnie odpowiadają za realizację przedsięwzięcia. Członkowie Grupy upoważniają Lidera do:

1.

reprezentowania Grupy Operacyjnej w kontaktach z ABCD w sprawach związanych z realizacją projektu (zwanego także Operacją),

2.

zawarcia na rzecz i w imieniu Stron umowy o przyznanie pomocy oraz dokonywania zmian w tej umowie za zgodą Rady Grupy Operacyjnej,

3.

pośredniczenia w przekazywaniu Stronom środków finansowych z ABCD i ich rozliczaniu oraz składaniu wniosków (§ 7 ust. 3 umowy Grupy).

Lider projektu działa we własnym imieniu i na własną rzecz oraz jednocześnie w imieniu i na rzecz każdego członka Grupy Operacyjnej.

Jak już podano, realizowany przez Grupę Operacyjną projekt nosi tytuł " (...)". Projekt jest cały czas w fazie realizacji. Celem projektu jest opracowanie technologii produkcji, pozwalającej na produkcję masła o wydłużonym terminie trwałości do 6 miesięcy oraz poprawionym parametrze smarowności o wartości mniejszej niż 100 Nxmm w teście penetracji z przystawką do badania smarowności "spreadability ring" w temperaturze 20 stopni Celsjusza.

Każdy z członków Grupy Operacyjnej ma przypisane w projekcie zadania do realizacji (zadania te były znane od samego początku, już na etapie składania wniosku o przyznanie dofinansowania). Są to zadania, które można uznać za "równoległe". Wzajemnie na swoją rzecz członkowie Grupy Operacyjnej nie wykonują żadnych świadczeń. Wspólnie dążą do uzyskania jednego celu prowadzonych badań naukowych, jakim jest opracowanie technologii produkcji, pozwalającej na produkcję masła o wydłużonym terminie trwałości do 6 miesięcy oraz poprawionym parametrze smarowności o wartości mniejszej niż 100 Nxmm w teście penetracji z przystawką do badania smarowności "spreadability ring" w temperaturze 20 stopni Celsjusza.

Członkowie Grupy operacyjnej nie wykonują także żadnych świadczeń na rzecz ABCD (jest to tylko agencja rządowa redystrybuująca środki finansowe w programie Rozwoju Obszarów Wiejskich) ani na rzecz żadnych innych podmiotów. Wnioskodawca realizuje pierwszą część projektu (faza porównawcza) oraz współuczestniczy w realizacji części drugiej (w badaniach rozwojowych).

Obowiązki i uprawnienia Członków Grupy Operacyjnej (czyli także Wnioskodawcy) określa § 6 ust. 2 umowy Grupy. Do obowiązków tych należy w szczególności:

1.

wykonywanie zadań w ramach Operacji, powierzonych Partnerowi do realizacji z należytą starannością i zgodnie z celem całej operacji oraz szczegółowych zadań,

2.

rzetelne i terminowe przekazywanie Liderowi informacji oraz dokumentacji potrzebnej do zarządzania, administrowania lub rozliczenia Operacji,

3.

zapewnienie prawidłowości operacji finansowych w zakresie powierzonych prac,

4.

pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizację dokumentacji związanej z realizacją powierzonych partnerowi zadań,

5.

przestrzeganie wszelkich regulacji dotyczących Operacji, w szczególności regulaminów oraz Umowy o przyznanie pomocy w zakresie ich dotyczących,

6.

prowadzenie podczas całego cyklu produkcji, badań mikrobiologicznych, fizykochemicznych i organoleptycznych oraz innych przewidzianych w Operacji, które pozwolą na osiągnięcie założonych celów Operacji,

7.

nadzór nad prawidłowym przebiegiem badań, kontrola wszystkich parametrów technologicznych, pobieranie próbek do badań i monitorowanie innowacyjnego procesu technologicznego, w celu weryfikacji warunków technologicznych i umożliwienia opracowania procesu przemysłowego o najwyższej wydajności,

8.

w przypadkach koniecznych indywidualne zaprojektowanie elementów linii technologicznej,

9.

badania pod kątem składu i potencjalnych prozdrowotnych właściwości finalnego, nowatorskiego produktu.

Każdy z członków Grupy Operacyjnej ponosi wydatki we własnym zakresie i na własną rzecz (uprzednio opisane we wniosku o dofinansowanie i w kosztorysach stanowiących załączniki wniosku) oraz odpowiada za właściwe wykorzystanie otrzymanych środków finansowych zapewniając ich kwalifikowalność.

W zakresie wydatków przypisanych Wnioskodawcy, Wnioskodawca otrzymuje faktury, gdzie jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca (jeżeli przedmiotem nabycia są towary, wówczas stają się one własnością Wnioskodawcy).

W oparciu o treść § 5 ust. 2 umowy Grupy, środki finansowe przyznane przez ABCD na realizację poszczególnych zadań w ramach Operacji, mogą być wydatkowane jedynie na ściśle określone cele wynikające z zawartej Umowy. Lider projektu redystrybuuje otrzymane przez Grupę Operacyjną środki finansowe na rzecz Wnioskodawcy.

W § 11 umowy Grupy strony uregulowały kwestie związane z prawami własności intelektualnej do powstałych w projekcie wyników, które mogą zostać objęte ochroną prawną. Zasadniczo prawa te będą przysługują tej stronie, która je wytworzyła w zakresie powierzonych jej zadań wynikających z wniosku o przyznanie pomocy i niniejszej Umowy. W razie wspólnego wytworzenia przez strony, w wyniku realizacji Operacji, wyniku który może być przedmiotem o nadanie praw ochronnych na mocy przepisów prawa, Stronom które je wspólnie wytworzyły przysługuje współwłasność do tych wyników w proporcji odpowiadającej udziałowi danej Strony. Udział ten określany jest na mocy konsensusu Stron. W przypadku braku zgody przyjmuje się, iż Stronom przysługują udziały proporcjonalnie do ich wkładu (udziału) w całkowitej kwocie realizacji zadań w ramach których powstały dane przedmioty własności intelektualnej lub inne dobra niematerialne podlegające ochronie na mocy przepisów prawa.

Prawa własności przemysłowej do wyników prac mających cechy wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego lub znaku towarowego uzyskane w ramach realizacji Operacji, są własnością Strony która je wytworzyła, a w przypadku wspólnego ich wytworzenia przez Strony udział we własności każdej ze Stron będzie proporcjonalny do udziału danej Strony albo do ich udziału na analogicznych zasadach jak określone powyżej. Strony ponadto ustaliły, że korzystanie z praw do wyników badań naukowych lub innych dóbr niematerialnych, wytworzonych w ramach Operacji należących do danej Strony lub Stron Umowy wymaga zawarcia odrębnych, pisemnych umów lub porozumień ze Stroną lub Stronami, do której należą te prawa. Przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy Liderem Grupy Operacyjnej, a Partnerem następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.

Z kolei w zakresie niezbędnym dla realizacji Operacji Członkowi Grupy Operacyjnej przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Członków Grupy Operacyjnej w ramach realizacji Operacji. W razie zaistnienia takiej potrzeby, każdy z uprawnionych (lub współuprawnionych) Członków Grupy Operacyjnej będzie zobowiązany do udzielania nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ABCD końcowego rozliczenia Operacji) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji. Członek Grupy Operacyjnej nie ma prawa do upublicznienia wyników prac badawczo-rozwojowych wytworzonych przez innego Członka bez jego uprzedniej pisemnej zgody, nawet, jeśli te wyniki są związane z wynikami stanowiącymi własność Członka dokonującego upublicznienia. W celu uniknięcia wątpliwości, jakiekolwiek upublicznianie wyników bez uprzedniej pisemnej zgody uprawnionego lub współuprawnionego jest niedozwolone w okresie, w którym wyniki te muszą pozostać poufne przed złożeniem wniosku o udzielenie ochrony prawnej. W przypadku współwłasności praw do przedmiotu własności przemysłowej, współwłaściciele zawrą odrębną umowę o wspólności prawa, a współwłaściciel posiadający najwyższy udział we współwłasności będzie uprawniony do złożenia wniosku, w imieniu wszystkich współwłaścicieli, o ochronę we właściwych urzędach patentowych bez ograniczeń terytorialnych. Jednocześnie przed zawarciem umowy o wspólności prawa Członkowie Grupy Operacyjnej zamierzający ją zawrzeć obowiązani są do poinformowania wszystkich Członków Grupy Operacyjnej. W przypadku, gdy współwłaściciel posiadający najwyższy udział w prawach zrezygnuje z ich ochrony, jest on zobowiązany do poinformowania o tym pozostałych współwłaścicieli praw bez zbędnej zwłoki. W takim przypadku uprawnienie do złożenia wniosku przechodzi na kolejnego ze współwłaścicieli, który posiada największy udział w prawach.

Współwłaściciele praw do przedmiotu własności przemysłowej ponoszą koszty ich rejestracji oraz utrzymania ochrony proporcjonalnie do udziału w tych prawach. Jeżeli współwłaściciel praw do przedmiotu własności przemysłowej nie wyraża woli uczestniczenia w kosztach, o których mowa powyżej, lub uczestniczenia w tych kosztach w odniesieniu do ochrony na określonym terytorium, winien powiadomić pozostałych współwłaścicieli bez zbędnej zwłoki. Taki współwłaściciel będzie wyłączony z uczestnictwa w przychodach z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji odpowiednio w całości lub w odniesieniu do terytorium wyłączonego.

Celem opisanego projektu jest opracowanie technologii produkcji, pozwalającej na produkcję masła o wydłużonym terminie trwałości do 6 miesięcy oraz poprawionym parametrze smarowności o wartości mniejszej niż 100 Nxmm w teście penetracji z przystawką do badania smarowności "spreadability ring" w temperaturze 20 stopni Celsjusza. Jeżeli tylko technologia ta zostanie opracowana, wówczas planowanym działaniem całej Grupy Operacyjnej (w tym Wnioskodawcy) są dalsze działania mające na celu tzw. komercjalizację wyników badań (czyli zasadniczo sprzedaż praw do wyników badań - z określonym ich podziałem na każdego członka Grupy Operacyjnej, który przyczynił się do powstania praw).

W konsekwencji, celem Wnioskodawcy - w ramach realizacji projektu - jest zamiar dokonywania przyszłej sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Jednakże nie jest to jedyny cel i zamiar Wnioskodawcy. Przystępując do projektu Wnioskodawca zamierzał (i zamierza nadal) wykorzystać wiedzę zdobytą w projekcie także w swojej nieodpłatnej działalności statutowej. Dokładnie, w prowadzonych równolegle z projektem (oraz również w dalszej przyszłości) badaniach własnych. Czyli w toku bieżących badań naukowych, które nie mają odbiorcy (beneficjenta, czy usługobiorcy). Są to tzw. badania własne, dzięki którym nauka cały czas się rozwija, a kolejne tezy badawcze znajdują potwierdzenie lub są zanegowane (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT). Wiedza zdobyta w czasie realizacji projektu będzie także przez Wnioskodawcę wykorzystana (bezpośrednio oraz pośrednio) w procesie dydaktycznym, zarówno w toku kształcenia studentów kierunków nieodpłatnych (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT) jak i odpłatnych (czynności zwolnione z podatku VAT).

W toku projektu Wnioskodawca nabywa usługi oraz towary (w tym środki trwałe). Wszystkie nabyte usługi oraz towary (w tym środki trwałe), które służą bezpośrednio realizacji przypisanej do Wnioskodawcy części zadań, służą oraz będą służyły w przyszłości opisanym w akapicie powyżej czynnościom, tj. czynnościom będącym poza zakresem ustawy o VAT (badania własne oraz kształcenie nieodpłatne), czynnościom zwolnionym od podatku VAT (kształcenie odpłatne), a także czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT (planowana sprzedaż wyników badań w projekcie). W przypadku nabywanych w projekcie towarów (w tym środków trwałych) - służą one obecnie bezpośrednio realizowanym działaniom. Jednocześnie po zakończeniu projektu planowane jest, że nadal będą wykorzystywane do opisanych wszystkich trzech rodzajów działań (czyli realizowanego procesu kształcenia - zarówno odpłatnego jak i nieodpłatnego oraz przyszłej sprzedaży opodatkowanej - dalszych projektów z planami komercjalizacji oraz ewentualnym odpłatnym usługom).

Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać tzw. bezpośredniej alokacji nabywanych towarów oraz usług tylko do jednego z rodzajów wykonywanych działań (np. tylko do kształcenia nieodpłatnego, odpłatnego czy sprzedaży opodatkowanej). Dotyczy to wszystkich zakupów (dokumentowanych fakturami) dokonywanych w projekcie.

Pytanie

Czy względem nabywanych, w opisanym w stanie faktycznym Projekcie, towarów oraz usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tzw. prewspółczynnikiem (obliczanym na podstawie § 6 Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników; dalej Rozporządzenie) oraz współczynnikiem (obliczanym na podstawie art. 90 ust. 3 i nast. ustawy o VAT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, względem nabywanych - w opisanym w stanie faktycznym projekcie - towarów oraz usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tzw. prewspółczynnikiem (obliczanym na podstawie § 6 rozporządzenia) oraz współczynnikiem (obliczanym na podstawie art. 90 ust. 3 i nast. ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest (tylko) związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku Wnioskodawcy działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych infrastruktury Wnioskodawcy, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż licencji do uzyskanych w toku prac badawczych wyników badań zbycia praw majątkowych do uzyskanych wyników badań).

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową). W przypadku Wnioskodawcy to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz ewentualnie różnego typu dofinansowań celowych.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Według art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalne przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane, oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza z wyjątkiem celów osobistych (które w analizowanej sprawie nie istnieją).

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy o VAT, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy o VAT).

Jednocześnie, w przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 art. 86 ustawy o VAT sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy).

Z kolei, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej "sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze (§ 6 dotyczy uczelni publicznych).

Jednocześnie jak podaje art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2). Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Wnioskodawca względem towarów oraz usług nabywanych celem współrealizacji projektu zatytułowanego " (...)" nie jest w stanie jednoznacznie i obiektywnie określić jakie z nich oraz w jakiej obiektywnej części będą służyły czynnościom będącym poza zakresem ustawy o VAT, czynnościom zwolnionym z podatku VAT, czy też czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wszystkie nabywane towary i usługi będą służyły przywołanym trzem rodzajom czynności jednocześnie.

Jak podano w § 3 ust. 3 umowy o dofinansowanie w wyniku realizacji projektu zostanie osiągnięty następujący cel: "(...)". Umowa o przyznanie pomocy jest umową pozwalającą na sfinansowanie kosztów Projektu. Jest to dotacja kosztowa (zakupowa). Dzięki niej uczestnicy Grupy Operacyjnej finansują koszty powstałe w Projekcie. Celem opisanego w stanie faktycznym Projektu jest opracowanie technologii produkcji, pozwalającej na produkcję masła o wydłużonym terminie trwałości do 6 miesięcy oraz poprawionym parametrze smarowności o wartości mniejszej niż 100 Nxmm w teście penetracji z przystawką do badania smarowności "spreadability ring" w temperaturze 20 stopni Celsjusza. Jeżeli tylko technologia ta zostanie opracowana, wówczas planowanym działaniem całej Grupy Operacyjnej (zatem także Wnioskodawcy) są dalsze działania mające na celu tzw. komercjalizację wyników badań (czyli zasadniczo sprzedaż praw do wyników badań - z określonym ich podziałem na każdego członka Grupy Operacyjnej, który przyczynił się do powstania praw). W konsekwencji, celem Wnioskodawcy - w ramach realizacji Projektu - jest zamiar dokonywania przyszłej sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Jednakże nie jest to jedyny cel i zamiar Wnioskodawcy. Przystępując do projektu Wnioskodawca zamierzał (i zamierza nadal) wykorzystać wiedzę zdobytą w projekcie także w swojej nieodpłatnej działalności statutowej. Dokładnie, w prowadzonych równolegle z projektem (oraz również w dalszej przyszłości) badaniach własnych. Czyli w toku bieżących badań naukowych, które nie mają odbiorcy (beneficjenta, czy usługobiorcy). Są to tzw. badania własne, dzięki którym nauka cały czas się rozwija a kolejne tezy badawcze znajdują potwierdzenie lub są zanegowane (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT). Wiedza zdobyta w czasie realizacji projektu będzie także przez Wnioskodawcę wykorzystana (bezpośrednio oraz pośrednio) w procesie dydaktycznym. Zarówno w toku kształcenia studentów kierunków nieodpłatnych (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT) jak i odpłatnych (czynności zwolnione z podatku VAT).

Wszystkie nabyte usługi oraz towary (w tym środki trwałe), które służą bezpośrednio realizacji przypisanej do Wnioskodawcy części zadań, służą oraz będą służyły w przyszłości opisanym w akapicie powyżej czynnościom, tj. czynnościom będącym poza zakresem ustawy o VAT (badania własne oraz kształcenie nieodpłatne), czynnościom zwolnionym od podatku VAT (kształcenie odpłatne) a także czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT (planowana sprzedaż wyników badań w projekcie). W przypadku nabywanych w projekcie towarów (w tym środków trwałych) - służą one obecnie bezpośrednio realizowanym działaniom. Jednocześnie po zakończeniu projektu planowane jest, że nadal będą wykorzystywane do opisanych wszystkich trzech rodzajów działań (czyli realizowanego procesu kształcenia - zarówno odpłatnego jak i nieodpłatnego oraz przyszłej sprzedaży opodatkowanej - dalszych projektów z planami komercjalizacji oraz ewentualnym odpłatnym usługom).

Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, względem nabywanych - w opisanym w stanie faktycznym projekcie - towarów oraz usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jednocześnie winno to być odliczenie dokonane tzw. prewspółczynnikiem (obliczanym na podstawie § 6 rozporządzenia) oraz współczynnikiem (obliczanym na podstawie art. 90 ust. 3 i nast. ustawy o VAT).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż w niemal identycznym stanie faktycznym w dniu 7 kwietnia 2021 r. na rzecz Wnioskodawcy została wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja indywidualna (sygnatura: 0114-KDIP4-1.4012.102.2021.1.SL), którą potwierdzono zasadność stanowiska Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.). W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)

nabycia towarów i usług,

b)

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, wskazać należy, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2 h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Z kolei z art. 86 ust. 2e cyt. ustawy wynika, że:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Jak wynika z art. 86 ust. 2f ww. ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy,

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Wskazać należy, że z dniem 1 stycznia 2016 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej: rozporządzeniem. Należy zauważyć, że wśród wymienionych w tym rozporządzeniu podmiotów Minister Finansów wskazał również uczelnie publiczne i instytuty badawcze.

Zgodnie z § 6 ww. rozporządzenia:

W przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X=Ax100/A+F

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,

F - sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na zadania, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego tej uczelni, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla studentów lub doktorantów.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. "Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Artykuł 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że w dniu 10 marca 2020 r. wraz Spółdzielnią w (...) utworzyli Państwo konsorcjum zwane Grupą Operacyjną. Celem Grupy Operacyjnej jest realizacja operacji polegającej na opracowaniu i wdrożeniu projektu w zakresie innowacyjnych technologii produkcji masła, a w jej efekcie produktu, który będzie charakteryzował się wydłużonym w stosunku do obecnie dostępnych w powszechnej sprzedaży odpowiedników terminem przydatności do spożycia oraz poprawionymi parametrami smarowności.

Grupa Operacyjna aplikowała w utworzonym przez ABCD konkursie określającym zasady dofinansowania projektów realizowanych przez Grupy Operacyjne. Projekt Grupy Operacyjnej, której są Państwo członkiem otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w Ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na podstawie Umowy o Przyznanie Pomocy.

Celem umowy o dofinansowane jest sfinansowanie przez ABCD projektu zatytułowanego " (...)" (Projekt lub Operacja).

W zakresie wydatków Państwu przypisanych, otrzymują Państwo faktury, gdzie jako nabywca wskazani są Państwo (jeżeli przedmiotem nabycia są towary, wówczas stają się one Państwa własnością).

Celem opisanego projektu jest opracowanie technologii produkcji, pozwalającej na produkcję masła o wydłużonym terminie trwałości do 6 miesięcy oraz poprawionym parametrze smarowności o wartości mniejszej niż 100 Nxmm w teście penetracji z przystawką do badania smarowności "spreadability ring" w temperaturze 20 stopni Celsjusza.

Państwa celem - w ramach realizacji projektu - jest zamiar dokonywania przyszłej sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Jednakże nie jest to jedyny Państwa cel i zamiar. Przystępując do projektu zamierzali Państwo (i zamierzają nadal) wykorzystać wiedzę zdobytą w projekcie także w swojej nieodpłatnej działalności statutowej. Dokładnie, w prowadzonych równolegle z projektem (oraz również w dalszej przyszłości) badaniach własnych. Czyli w toku bieżących badań naukowych, które nie mają odbiorcy (beneficjenta, czy usługobiorcy). Są to tzw. badania własne, dzięki którym nauka cały czas się rozwija, a kolejne tezy badawcze znajdują potwierdzenie lub są zanegowane (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT). Wiedza zdobyta w czasie realizacji projektu będzie także przez Państwa wykorzystana (bezpośrednio oraz pośrednio) w procesie dydaktycznym, zarówno w toku kształcenia studentów kierunków nieodpłatnych (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT) jak i odpłatnych (czynności zwolnione z podatku VAT).

W toku projektu nabywają Państwo usługi oraz towary (w tym środki trwałe). Wszystkie nabyte usługi oraz towary (w tym środki trwałe), które służą bezpośrednio realizacji przypisanej do Państwa części zadań, służą oraz będą służyły w przyszłości czynnościom będącym poza zakresem ustawy o VAT (badania własne oraz kształcenie nieodpłatne), czynnościom zwolnionym od podatku VAT (kształcenie odpłatne), a także czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT (planowana sprzedaż wyników badań w projekcie). W przypadku nabywanych w projekcie towarów (w tym środków trwałych) - służą one obecnie bezpośrednio realizowanym działaniom. Jednocześnie po zakończeniu projektu planowane jest, że nadal będą wykorzystywane do opisanych wszystkich trzech rodzajów działań (czyli realizowanego procesu kształcenia - zarówno odpłatnego jak i nieodpłatnego oraz przyszłej sprzedaży opodatkowanej - dalszych projektów z planami komercjalizacji oraz ewentualnym odpłatnym usługom).

Nie są Państwo w stanie dokonać tzw. bezpośredniej alokacji nabywanych towarów oraz usług tylko do jednego z rodzajów wykonywanych działań (np. tylko do kształcenia nieodpłatnego, odpłatnego czy sprzedaży opodatkowanej). Dotyczy to wszystkich zakupów (dokumentowanych fakturami) dokonywanych w projekcie.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu według tzw. prewspółczynnika (obliczanego na podstawie § 6 rozporządzenia) oraz współczynnika (obliczanego na podstawie art. 90 ust. 3 i nast. ustawy o VAT).

W rozpatrywanej sprawie w związku z wykorzystywaniem nabywanych w ramach realizacji projektu towarów i usług do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej), oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W celu odliczenia podatku naliczonego, powinni Państwo przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).

I tak przy zakupie towarów i usług służących do realizacji Projektu związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast przy zakupach związanych wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub z Państwa działalnością, która nie podlega ustawie, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jednakże, jak Państwo wskazali, przypisanie towarów i usług nabytych w ramach realizacji Projektu w całości do Państwa działalności gospodarczej nie będzie możliwe, jak również nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot w stosunku do towarów i usług, które będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Zatem, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, w pierwszej kolejności będą Państwo zobowiązani do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy. Ponadto jako uczelnia publiczna będą Państwo określali proporcję, o której mowa w ww. przepisie art. 86 ust. 2a ustawy, na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

W dalszym etapie - w związku z faktem, że nabywane towary i usługi związane z działalnością gospodarczą będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności zwolnionych od podatku - powinni Państwo dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 90 ust. 2, ust. 3 i następne ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, skoro wydatki związane z realizacją przedmiotowego Projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi od podatku oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, przysługuje Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z jego realizacją, w wysokości ustalonej w pierwszej kolejności z zastosowaniem przepisów dotyczących sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., a następnie na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy. Prawo to przysługuje, o ile nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

Podsumowując, mają Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu według tzw. prewspółczynnika (obliczanego na podstawie § 6 rozporządzenia) oraz współczynnika (obliczanego na podstawie art. 90 ust. 3 i nast. ustawy o VAT).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...), (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl