0114-KDIP4-1.4012.73.2019.1.AK - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez parafię.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4-1.4012.73.2019.1.AK Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez parafię.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2019 r. (data wpływu 3 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia planuje przystąpić do zadania polegającego na dokonaniu operacji jaką jest remont zabytkowych organów, wpisanych w rejestr zabytków, znajdujących się w kościele parafii katolickiej (...). Kościół wpisany jest w rejestr zabytków. Ze względu na swój neobarokowy styl i bogate wnętrze stanowi atrakcję architektoniczną, turystyczną i jest ważnym elementem kulturowym obszaru.

Celem jest remont organów zasłużonej firmy organmistrzowskiej (...) z początku XX wieku. Przeprowadzenie remontu jest koniecznością wnikającą z racji ich "starzenia" się, jak i z postępującego zużycia i zniszczenia, zarówno przez ząb upływającego czasu jak i uszkodzenia drewnianych struktur przez szkodliwą ingerencję owadów.

Zakres prac obejmuje wykonanie polichromii i złoceń ołtarzy, w tym znajdujących się na nich rzeźb świętych, całych szaf ołtarzowych oraz obrazu olejnego, jak również renowację elementów snycerskich.

Koszty operacji mają zostać dofinansowane ze środków budżetu europejskiego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zadanie polegać będzie na przeprowadzeniu prac renowacyjnych.

Parafia będzie otrzymywała od wykonawców i dostawców faktury VAT, które będą zawierały w cenie podatek naliczony od towarów i usług.

Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik od towarów i usług i nie prowadzi ewidencji związanej z rozliczeniem tego podatku. W działalności parafii nie występują czynności, które powodowałyby powstanie obowiązku rejestracji i rozliczenia podatku VAT. Aktywność parafii dotyczy głównie kultu religijnego, który nie wiąże się z powstaniem przepływów pieniężnych. Parafia utrzymuje się z datków parafian, które nie mają charakteru wynagrodzenia - ekwiwalentnej odpłatności. Wykonanie przytoczonej wyżej operacji nie będzie miało znaczenia dla zmiany takiego stanu rzeczy. Projekt odnosi się już do istniejącego składnika majątku. Celem jest przede wszystkim utrzymanie podstawowych wiórów użytkowych ołtarzy znajdujących się w kościele wpisanym w rejestr zabytków.

Wykonanie operacji nie doprowadzi do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będzie w żaden sposób związane z ich wykonaniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy parafii będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Parafia uważa, że nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie zakupu towarów i usług nabytych w związku z projektem. W zaistniałym stanie rzeczy nie będzie spełniony podstawowy warunek związku zakupu z czynnościami opodatkowanymi, który został określony w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że Parafia planuje przystąpić do zadania polegającego na dokonaniu operacji jaką jest remont zabytkowych organów, wpisanych w rejestr zabytków, znajdujących się w kościele parafii katolickiej (...). Kościół wpisany jest w rejestr zabytków. Ze względu na swój neobarokowy styl i bogate wnętrze stanowi atrakcję architektoniczną, turystyczną i jest ważnym elementem kulturowym obszaru.

Celem jest remont organów zasłużonej firmy organmistrzowskiej (...) z początku XX wieku. Przeprowadzenie remontu jest koniecznością wnikającą z racji ich "starzenia" się, jak i z postępującego zużycia i zniszczenia, zarówno przez ząb upływającego czasu jak i uszkodzenia drewnianych struktur przez szkodliwą ingerencję owadów. Zakres prac obejmuje wykonanie polichromii i złoceń ołtarzy, w tym znajdujących się na nich rzeźb świętych, całych szaf ołtarzowych oraz obrazu olejnego, jak również renowację elementów snycerskich.

Koszty operacji mają zostać dofinansowane ze środków budżetu europejskiego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Parafia będzie otrzymywała od wykonawców i dostawców faktury VAT, które będą zawierały w cenie podatek naliczony od towarów i usług.

Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik od towarów i usług i nie prowadzi ewidencji związanej z rozliczeniem tego podatku. Wykonanie operacji nie doprowadzi do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będzie w żaden sposób związane z ich wykonaniem.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 oraz w art. 88 ust. 4 ustawy, warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania. Parafia nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik od towarów i usług i nie prowadzi ewidencji związanej z rozliczeniem tego podatku. Wykonanie operacji nie doprowadzi do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będzie w żaden sposób związane z ich wykonaniem.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie zakupu towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków budżetu europejskiego w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, polegającego na remoncie zabytkowych organów, wpisanych w rejestr zabytków, znajdujących się w kościele parafii katolickiej (...).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl